Kingston SSD reklamera?

Permalänk
Medlem

Kingston SSD reklamera?

Tjena, gjorde ett dumt köp och köpte en Kingston 120GB SSD-hårddisk!
Står att den skall kunna både skriva och läsa i 450mb/s men med test får jag enbart ut 170/150MB/s
Tror ni att jag kan skicka tillbaka den för att jag inte är nöjd och köpa en ny som t.ex en Samsung el annat?
Den är köpt på Netonnet förra veckan.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Skrivet av Moldex92:

Tjena, gjorde ett dumt köp och köpte en Kingston 120GB SSD-hårddisk!
Står att den skall kunna både skriva och läsa i 450mb/s men med test får jag enbart ut 170/150MB/s
Tror ni att jag kan skicka tillbaka den för att jag inte är nöjd och köpa en ny som t.ex en Samsung el annat?
Den är köpt på Netonnet förra veckan.

Reklamera vet jag inte, men vet att Net on Net har väldigt bra regler för att ångra köp i butik i alla fall. Är du inte nöjd så är det bara att bära tillbaka varan och få pengarna tillbaka...

På internet verkar de inte riktigt lika snälla, men du har ju dina 2 veckors ångerrätt om du bara precis provat SSD:n
http://www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/PurchaseOn...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Helt hundra på att du ställt in allt rätt?

AHCI mode?
SATA 6gb/s i moderkortet?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Helt hundra på att du ställt in allt rätt?

AHCI mode?
SATA 6gb/s i moderkortet?

AHCI mode? Kan inte så mycket
här är en bild

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Skrivet av Moldex92:

Har du aktiverat AHCI i BIOS? vilket moderkort har du?

Har du satt SATA kabeln i rätt SATA uttag?

Innan du skyller på SSDn så borde du felsöka, vad är det för SSD? Kingston är ett ganska stort företag...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Har du aktiverat AHCI i BIOS? vilket moderkort har du?

Har du satt SATA kabeln i rätt SATA uttag?

Innan du skyller på SSDn så borde du felsöka, vad är det för SSD? Kingston är ett ganska stort företag...

Antar att AHCi är aktiverad, det är en laptop har enbart 1 uttag
Edit, ja AHCI är aktiverat

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Skrivet av Moldex92:

Antar att AHCi är aktiverad, det är en laptop har enbart 1 uttag
Edit, ja AHCI är aktiverat

Vad är det för laptop? model?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på din SSD enligt Kinston. De har nyligen bytat till sämre krestar i alla enheter.

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v30...

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moldex92:

Du kanske har Asmedia sata drivrutiner i stället för Intels drivrutiner

Visa signatur

ROG MAXIMUS Z790 HERO, 13900K, Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB, Corsair RM1000x, Samsung 990 PRO 1TB, Samsung, 980 PRO 1TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB
MSI GeForce RTX 3080 SUPRIM X, EK-AIO Elite 360 D-RGB and Phanteks Enthoo Evolv X Satin. Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelleg59:

Du kanske har Asmedia sata drivrutiner i stället för Intels drivrutiner

Det stämmer säkerligen, vart kan man se det?
Edit vart tankar man intels drivers? Kan du länka den exakta till win7 ultimate 64?

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Vad är det för laptop? model?

Lenovo G500

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem

Har inget med driver satt göra, Kingstons enheter skall prestara så nu. pga att de gjort dem sämre. Läs min länk ovan.

Edit: Den gamla har version 505A medans den nya har 521A, notera att även enheter med beteckningen 506A kommer med långsammare asynkrona minneskretsar. Enligt ditt program ovan har du 521 versionen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moldex92:

Det stämmer säkerligen, vart kan man se det?
Edit vart tankar man intels drivers? Kan du länka den exakta till win7 ultimate 64?

Prova använda Intels Driver Update Utility om du är osäker på vad du ska ha. Den ska hitta de drivrutiner du behöver automatiskt.

http://www.intel.com/p/en_US/support/detect

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Prova använda Intels Driver Update Utility om du är osäker på vad du ska ha. Den ska hitta de drivrutiner du behöver automatiskt.

http://www.intel.com/p/en_US/support/detect

Gjort, visade sig att Chipset inte var installerat. Gjorde det nytt, utan någon bättre hastighet på SSD'n
Man tycker att den borde rulla i 450 då netonnet skriver det på deran produktsida.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem

Någon annan med samma SSD som kan visa bild på deras hastighet?

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem

Eftersom det verkar som att NetOnNet inte har uppdaterat sin hemsida efter att minneskretsarna i V300-serien byttes ut så har du rätten att reklamera.

NetOnNet kan inte som i det här fallet lova att enheten ska hålla en viss hastighet och sedan ser verkligheten helt annorlunda ut. Kom ihåg att skicka med länken till Nordic Hardwares Ny-test av enheten och förklara vad som är problemet. Passa kanske också på att ta en screenshot av produkten på netonnet.com innan de hinner ändra specifikationerna.

Tillägg: I testet så står det att de tror att man inte kan reklamera därför att enheten faktiskt kan uppnå de annonserade hastigheterna ifall man kör ett visst testprogram med vissa inställningar. Jag håller dock inte med eftersom det i princip är rena fantasisiffror som man aldrig kommer se vid dagligt användande. Det är möjligt att de har rätt och jag har fel, men du förlorar inget på att åtminstone försöka reklamera enheten.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Eftersom det verkar som att NetOnNet inte har uppdaterat sin hemsida efter att minneskretsarna i V300-serien byttes ut så har du rätten att reklamera.

NetOnNet kan inte som i det här fallet lova att enheten ska hålla en viss hastighet och sedan ser verkligheten helt annorlunda ut. Kom ihåg att skicka med länken till Nordic Hardwares Ny-test av enheten och förklara vad som är problemet. Passa kanske också på att ta en screenshot av produkten på netonnet.com innan de hinner ändra specifikationerna.

Så jag har rätt till att lämna tillbaka min hårddisk då?
Skulle vara skönt om dom glatt tog emot den så jag kan köpa en Samsung.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem

Läs mitt tillägg.

Skrivet av DarkAlf:

Tillägg: I testet så står det att de tror att man inte kan reklamera därför att enheten faktiskt kan uppnå de annonserade hastigheterna ifall man kör ett visst testprogram med vissa inställningar. Jag håller dock inte med eftersom det i princip är rena fantasisiffror som man aldrig kommer se vid dagligt användande. Det är möjligt att de har rätt och jag har fel, men du förlorar inget på att åtminstone försöka reklamera enheten.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"