Permalänk
Avstängd

Hittade detta. Intressant.

Linksys has built the WRT1900AC with every intention of providing open source capabilities and making it the best solution available to the community. Linksys has provided OpenWrt with an initial code release that enables open source firmware development. OpenWrt has requested some patches to provide more open source functionality at the Wi-Fi driver level that requires cooperation from Marvell. Marvell is working on the usable driver and getting the required approvals through GPL. We are expecting this to be finalized and ready in the coming weeks. As soon as this is complete; the driver will be released to OpenWrt. We will continue to collaborate with OpenWrt to ensure they have the necessary software as requested. In the meantime, an SDK based on Attitude Adjustment release of OpenWrt is posted here: https://github.com/wrt1900ac/opensource. This allows users to run OpenWrt firmware on the WRT1900AC router. Our aim is to provide a robust and high performing hardware and software platform for the open community developers to customize their WRT1900AC the way that they see fit. We will continue to work with the open source community and our chipset partners to ensure the developers have the necessary tools to do so.

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem

Nagon som kopt en annu?

Var mycket tyngre an jag forvantat mig.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chiftin:

Nagon som kopt en annu?

Var mycket tyngre an jag forvantat mig.

Jag har en sån hemma och håller med om att den var rejält tung jämfört med andra hemmaroutrar.
Väntar/hoppas på DD WRT så att man kan börja utnyttja den fullt ut eftersom det känns som operativsystemet som ligger i inte gör den full rättvisa, den borde ju orka med en del serverfunktioner direkt i enheten och även om DD WRT troligen rättar till sånt så kunde den ju tex innehållit en torrentklient i den normala "enkla" mjukvaran.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kolla in openwrt nu... men när vågar man testa på open source...? redan nu eller...?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magda136:

kolla in openwrt nu... men när vågar man testa på open source...? redan nu eller...?

Mjukvaran är ju inte klar än så den är förmodligen ingen höjdare att köra in om du är användare snarare än programmerare.
http://wiki.openwrt.org/toh/linksys/wrt1900ac

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

sorry, jag fulläste något bara och kastade upp frågan....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magda136:

sorry, jag fulläste något bara och kastade upp frågan....

Jag hoppas det dyker upp nån bra mjukvara, den medföljande är ju lite tråkig och det känns inte som den utnyttjar hårdvaran fullt ut, den har väl idag mest kraftfulla hårdvaran hos en konsumetrouter så den borde ju kunna fungera till en del serverroller också och e-sata och usb 3 är ju bra om man ska ha fart på lagring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett hus i två våningar och kommer att placera routern centralt under trappan för att få maximal täckning i huset. Funderar på att montera den på väggen, men då kanske det behövs distanser för att komma ut från väggen så att antennerna går att rikta lite mer flexibelt. Linksys har en rekommendation för "multi-story environments", men hänger man den på väggen får man rikta om accordingly (vad är ordet på svenska?).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magda136:

Jag har ett hus i två våningar och kommer att placera routern centralt under trappan för att få maximal täckning i huset. Funderar på att montera den på väggen, men då kanske det behövs distanser för att komma ut från väggen så att antennerna går att rikta lite mer flexibelt. Linksys har en rekommendation för "multi-story environments", men hänger man den på väggen får man rikta om accordingly (vad är ordet på svenska?).

http://sw.nohold.net/Linksys/Images/kb29289-003_en_v1a.png

Du kan ju byta till riktantenner också men att få ut den från väggen påverkar inte hur du kan få strålningen på nått sätt om du i övrigt kan vrida dem fritt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har läst att man kan använda wrt1900an i bridge mode, men det är inte riktigt det jag vill göra.

Innan jag får fiber installerat skulle jag vilja använda wrt:n's wifi i följande setup

Telia Thompson som router (med avstängd wifi) --> wrt 1900:n för wifi (dvs utan dhcp etc)
och koppla ihop dom med en ethernetkabel

Är det värt besväret och kommer det att funka...? Någon som provat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magda136:

Har läst att man kan använda wrt1900an i bridge mode, men det är inte riktigt det jag vill göra.

Innan jag får fiber installerat skulle jag vilja använda wrt:n's wifi i följande setup

Telia Thompson som router (med avstängd wifi) --> wrt 1900:n för wifi (dvs utan dhcp etc)

Det går ju alltid att koppla ihop dem via en lanport, då blir det ju "AP och switch funktion" men AP lär dyka upp när mjukvaran är klar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av magda136:

1. Är det tänkt att du ska "leka" med routern när du känner att OpenWRT är så pass redo så du vill ta klivet att installera det eller kommer du köra stock för att förse ditt hushåll med trådlöst nät?

2. Jag skulle nog föreslå att du sätter upp två accesspunkter, en på vart plan, i ditt hus. Jag gillar själv Ubiquiti.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846509
Finns även med AC http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1828791

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Jag lekte lite igårkväll, men konfade bort mig efter någon timme. Så efter en reset stängde jag av härligheten. Nya försök ikväll, då blir det inkoppling via lanport istället. Funkade via wan-porten att surfa och så men den skapade ett separat subnät (10.x.x.x) istället för 192.168.x.x.

Jag ska använda den för wifi i huset, och märker jag att den inte kan leverera täckning som behövs så bygger jag ut efter hand...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magda136:

Jag lekte lite igårkväll, men konfade bort mig efter någon timme. Så efter en reset stängde jag av härligheten. Nya försök ikväll, då blir det inkoppling via lanport istället. Funkade via wan-porten att surfa och så men den skapade ett separat subnät (10.x.x.x) istället för 192.168.x.x.

Jag ska använda den för wifi i huset, och märker jag att den inte kan leverera täckning som behövs så bygger jag ut efter hand...

Jag tror att den hoppar till 10 nätet om den känner av att den upptäcker nått annat på 192.168.1.1 som ska vara förvald adress, men jag har inte testat om det är så utan det är än så länge bara spekulationer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jahaja, det verkar inte vara trivialt att ansluta wrt1900:n som AP i mitt befintliga nätverk hemma... har testat nu att ansluta den via lanport istället men då går det inte att administrera burken. det går däremot att ansluta till wifi och surfa. men det känns som en osäker lösning eftersom jag inte kommer åt admingränssnittet. försöker jag via linksyssmartwifi.com så får jag felmeddelanden.

just nu verkar det som att min nya fina wrt1900 får samla damm ett par veckor tills fibern är inkopplad och Telias adsl blir utsparkat. Trist men just nu ser jag ingen annan väg framåt.

Permalänk
Medlem

nu hittade jag iofs inställningen "bryggkopplat läge".... får se vad det blir av den saken...

Permalänk
Medlem

hmm... nu är det live-rapportering

problem solved, nu (tror jag att jag) har uppnått det jag ville!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magda136:

jahaja, det verkar inte vara trivialt att ansluta wrt1900:n som AP i mitt befintliga nätverk hemma... har testat nu att ansluta den via lanport istället men då går det inte att administrera burken. det går däremot att ansluta till wifi och surfa. men det känns som en osäker lösning eftersom jag inte kommer åt admingränssnittet. försöker jag via linksyssmartwifi.com så får jag felmeddelanden.

just nu verkar det som att min nya fina wrt1900 får samla damm ett par veckor tills fibern är inkopplad och Telias adsl blir utsparkat. Trist men just nu ser jag ingen annan väg framåt.

Jo det går nog att administrera men du får ju se till att datorn ligger på samma nät som wrtn, om den ligger på ett 10 nät och datorn får ett 192 nät av dhcpservern så måste du stänga av dhcp och manuellt sätt över datorn på samma 10 nät som wrtn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

efter lite meckande så löste det sig. flott. nu ska jag utvärdera täckningen i huset

Permalänk
Medlem

förtydligande - nu kör jag i mitt befintliga nätverk 192.168.x.x och alla resurser är tillgängliga. dock funkar inte "nätverkskartan" i 1900:n i det här läget

Permalänk
Medlem

nu ska jag sluta skiva OT i den här tråden. återkommer när jag använt routern mer så jag kan dela med mig av en utvärdering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magda136:

Jag kunde ansluta till routern via adressen http://linksyssmartwifi.com/ på den enheter som satt på den. Det gjorde det hela mycket enklare eftersom jag ville testa routern innan jag bryggade min TG799.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag kunde ansluta till routern via adressen http://linksyssmartwifi.com/ på den enheter som satt på den. Det gjorde det hela mycket enklare eftersom jag ville testa routern innan jag bryggade min TG799.

Det funkar så länge man inte kör bryggat. Vid brigde mode kan man endast ansluta via ip-adressen som routern får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magda136:

Det funkar så länge man inte kör bryggat. Vid brigde mode kan man endast ansluta via ip-adressen som routern får.

Det är väl Telia-modemet du kör i bridged mode? Det gör jag med, och jag kan administrera min router via gränssnittet.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem

Näe, det är faktiskt 1900:n som är i bryggkopplat läge.

Här ser man även att endast ett fåtal funktioner är tillgängliga när den här inställningen är aktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magda136:

Näe, det är faktiskt 1900:n som är i bryggkopplat läge.

http://i61.tinypic.com/2uswhzt.jpg

Här ser man även att endast ett fåtal funktioner är tillgängliga när den här inställningen är aktiverad.

Jo, men då är det ju som det ska. WRT1900 ska ju inte agera router i det här fallet, och skickar DNS-anrop vidare. Därmed funkar inte IP-adressen till admin-gränssnittet.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Phod:

Jo, men då är det ju som det ska. WRT1900 ska ju inte agera router i det här fallet, och skickar DNS-anrop vidare. Därmed funkar inte IP-adressen till admin-gränssnittet.

Ip adressen fungerar nog men chansen är att datorn ligger på ett annat nät så man kan ju behöva sätta den på "adminnätet" för att nå interfacet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är samma nät i hela nätverket och det är Thompson-routern som är dhcp-värd. Att man inte kommer åt 1900:n via linksyssmartwifi.com gissar jag är en begränsning som Linksys infört av någon (okänd) anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ip adressen fungerar nog men chansen är att datorn ligger på ett annat nät så man kan ju behöva sätta den på "adminnätet" för att nå interfacet.

Doh! Hostnamnet menar jag naturligtvis.

Skrivet av magda136:

Det är samma nät i hela nätverket och det är Thompson-routern som är dhcp-värd. Att man inte kommer åt 1900:n via linksyssmartwifi.com gissar jag är en begränsning som Linksys infört av någon (okänd) anledning.

Nej, det är för att Thompson-routern svarar på DNS-uppslag enbart när den inte är i bryggat läge. När 1900:an agerar router kan den svara med sin egen adress när linksyssmartwifi.com efterfrågas, och på så vis kommer man till admin-gränssnittet. När den är i bryggat läge ska alla DNS-uppslag skickas vidare och därför funger inte hostnamnet i det fallet.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem

Dåså, då var det utrett. Topp!