Permalänk

ADSL + Telefon = Crash.

Hej!

Har ett problem med nätverket hemma. Vi har ADSL och varje gång någon ringer så stängs nätverket av i någon minut innan det helt plötsligt kommer tillbaka som normalt. Ibland måste dock telefonen läggas på för att nätverket skall komma tilbaka.

Vi har en splitter EX: http://www.inet.se/produkt/8903256/splitter-for-adsl-adsl2
vilket jag (tror?) skall motverka detta. Finns det något möjligt fel som jag kan rätta till eller skall jag satsa på att köpa en ny splitter?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stromwall97:

Hej!

Har ett problem med nätverket hemma. Vi har ADSL och varje gång någon ringer så stängs nätverket av i någon minut innan det helt plötsligt kommer tillbaka som normalt. Ibland måste dock telefonen läggas på för att nätverket skall komma tilbaka.

Vi har en splitter EX: http://www.inet.se/produkt/8903256/splitter-for-adsl-adsl2
vilket jag (tror?) skall motverka detta. Finns det något möjligt fel som jag kan rätta till eller skall jag satsa på att köpa en ny splitter?

Tacksam för alla svar!

Första jacket som du har kopplat dit splittern först sedan telefon?

Permalänk
Medlem

Hej

Har du splittern i första jacket som kommer från trapphuset?

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Första jacket som du har kopplat dit splittern först sedan telefon?

För att förtydliga, dina enheter måste sitta i första jacket, desuto mska adsl modemet sitta först och sedan din telefon. Har du riktigt gammla externa nummer presentatörer kan detta vara ett helvete med.

Permalänk
Hedersmedlem

ADSL måste vara inkopplat i första jacket. Det kan vara så att ni har någon enhet före ADSL-modemet. Det behöver inte vara telefonen som ni svarar i, även om det är troligt. Störningarna som blir av att det sitter en telefon före modemet kan räcka för att nätverket ska lägga ner.

Det kan också vara så att telefonerna i ert hus inte är seriekopplade, vilket de ska vara. Kabeln ska gå från det ett uttag till nästa och nästa osv. Och en telefon som är inkopplad närmare första jacket ska bryta alla övriga. Kan man lyfta två telefoner och prata två personer med den som ringer upp är det kopplat som en stjärna och det kan ge störningar som slår ut ADSL.

Kan också vara er splitter som är trasig, men de andra två sakerna jag listat här ovan är långt mycket vanligare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Problem som kan orsaka detta.

Trasigt filter (splitter) som separerar telesignal och dsl.

Trasigt modem.

Kopplat in telefon efter splitter som inte samarbetar (vanligt med trådlös dect telefon).

Parallell-kopplade telejack istället för serie-kopplade.

Modem är inte inkopplat i huvudjacket och bryter när telefon som sitter i huvudjack svarar på samtal.

Kanske något av dessa ger hjälp på vägen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Som övriga säger så låter det troligtvis som att adsl-modemet inte sitter som nr.1 i första-jacket. Sitter modemet i ett annat jack än första-jacket så kan det bli problem även om ingen annan utrustning sitter före.

Det som jag inte ser att någon har nämnt är att även larm kan ställa till det då dessa oftast sitter i första-jacket. Så har ni ett sådant så kontakta larmoperatören för information.