Permalänk
Medlem

Cpu fläkten, klippa kabel.

Min cpu fläkts kabel har fastnat i fläkten så den roterar inte så bra.. Den har blivit mycket segare. Undrar om det är okej att klippa den blåa sladden på cpu fläkten då det är den som fastnat.. Skulle vara otroligt tacksam för hjälpsamma svar! tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Svetsar du loss däckena från bilen om ett är tomt ?
Herregud ta nu bort den därifrån istället för att klippa/förstöra....jesus christ...

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Om du klipper den kabeln så kommer det troligen inte fungerar speciellt bra efteråt. Antingen kommer fläkten inte snurra alls, eller så kommer den snurra i maxhastighet då cpufläkten vanligtvis har varvtalsreglering.

Hur har du lyckats med detta, går det inte lirka loss kabeln när datorn är avstängd?

Edit: Kan ev. skilja bland olika tillverkare, men den blå kabeln verkar styra varvtalsregleringen. Ex1 , Ex2

Permalänk
Skrivet av Mvpcawk:

Min cpu fläkts kabel har fastnat i fläkten så den roterar inte så bra.. Den har blivit mycket segare. Undrar om det är okej att klippa den blåa sladden på cpu fläkten då det är den som fastnat.. Skulle vara otroligt tacksam för hjälpsamma svar! tack på förhand

fota av fläkt+kabel så man vet vad du menar. lägg upp bilden på imgur.com ta länken hit.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/ibzNS2d

som ni ser har den snurrat ett varv.. Detta hände för ett tag sen då jag hörde att nått lät o stängde av datorn kollar igenom o ser det här.. Är så lost då den här kabeln gör så att det blir friktion.. Hoppas ni har nå bra svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mvpcawk:

http://imgur.com/ibzNS2d

som ni ser har den snurrat ett varv.. Detta hände för ett tag sen då jag hörde att nått lät o stängde av datorn kollar igenom o ser det här.. Är så lost då den här kabeln gör så att det blir friktion.. Hoppas ni har nå bra svar

Tja, du har tre val. Antingen försöker du snurra loss kabeln vilket inte borde vara omöjligt då det bara borde vara att snurra tillbaka kabeln(baklänges emot hur fläkten snurrade in den). Du kan annars klippa kabeln, men då kommer antagligen fläkten snurra i maxhastighet och din dator konstant låta som ett tröskverk. Ditt tredje alternativ är att köpa en ny cpu-kylare.

Jag vet inte riktigt vilken "magisk metod" du letar efter? Shit happens, men jag hade verkligen rekommenderat att helt enkelt försöka trassla loss kabeln utan att klippa något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mvpcawk:

http://imgur.com/ibzNS2d

som ni ser har den snurrat ett varv.. Detta hände för ett tag sen då jag hörde att nått lät o stängde av datorn kollar igenom o ser det här.. Är så lost då den här kabeln gör så att det blir friktion.. Hoppas ni har nå bra svar

Hur i H*lvete har du lyckats med det? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mvpcawk:

http://imgur.com/ibzNS2d

som ni ser har den snurrat ett varv.. Detta hände för ett tag sen då jag hörde att nått lät o stängde av datorn kollar igenom o ser det här.. Är så lost då den här kabeln gör så att det blir friktion.. Hoppas ni har nå bra svar

Skrivet av Finduslasange:

Hur i H*lvete har du lyckats med det? ^^

Hahahahaha jag har ingen aning

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Tja, du har tre val. Antingen försöker du snurra loss kabeln vilket inte borde vara omöjligt då det bara borde vara att snurra tillbaka kabeln(baklänges emot hur fläkten snurrade in den). Du kan annars klippa kabeln, men då kommer antagligen fläkten snurra i maxhastighet och din dator konstant låta som ett tröskverk. Ditt tredje alternativ är att köpa en ny cpu-kylare.

Jag vet inte riktigt vilken "magisk metod" du letar efter?

ska testa o snurra tillbaks skiten så långt jag kan...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mvpcawk:

Hahahahaha jag har ingen aning

Eftersom kabeln sitter fast i båda ändarna så måste den varit så sen den monterades? O.o

Permalänk
Medlem

Har sett det där förut, enda som tycks hjälpa är att ta den vassaste kniven du hittar och försöka "fäkta" bort kabeln tills den ger vika.
Eller så gör du som dom flesta andra och kör lite safe, du ropar helt enkelt på storebror så kommer han med hammaren och fixar.
Men tiden är knapp, saker som dessa bör man helst ta itu med precis just nu -> kl4 en lördagsmorgon.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216160:

Eftersom kabeln sitter fast i båda ändarna så måste den varit så sen den monterades? O.o

Ne blev så idag :/

Skrivet av 20kr:

Har sett det där förut, enda som tycks hjälpa är att ta den vassaste kniven du hittar och försöka "fäkta" bort kabeln tills den ger vika.
Eller så gör du som dom flesta andra och kör lite safe, du ropar helt enkelt på storebror så kommer han med hammaren och fixar.
Men tiden är knapp, saker som dessa bör man helst ta itu med precis just nu -> kl4 en lördagsmorgon.

vad menar du med att fäkta bort den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mvpcawk:

Ne blev så idag :/

vad menar du med att fäkta bort den ?

Tänk dig en bakfull zorro

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mvpcawk:

ska testa o snurra tillbaks skiten så långt jag kan...

Inget jag direkt vill rekommendera då jag inte är säker på att det fungerar... Men en idé jag fick skulle kunna vara att klippa av kabeln med en avbitartång och efteråt tejpa ihop båda ändarna med eltejp eller liknande.

Dock lite onödigt att ta till drastiska metoder kl 5 på morgonen. Sov hellre på saken om du inte lyckas reda ut trasslet just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Inget jag direkt vill rekommendera då jag inte är säker på att det fungerar... Men en idé jag fick skulle kunna vara att klippa av kabeln med en avbitartång och efteråt tejpa ihop båda ändarna med eltejp eller liknande.

Dock lite onödigt att ta till drastiska metoder kl 5 på morgonen. Sov hellre på saken om du inte lyckas reda ut trasslet just nu.

Exroz en hjälte! ska försöka lösa det när jag vaknar.. Ha det så gott tack för alla tips allihop <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mvpcawk:

http://imgur.com/ibzNS2d

som ni ser har den snurrat ett varv.. Detta hände för ett tag sen då jag hörde att nått lät o stängde av datorn kollar igenom o ser det här.. Är så lost då den här kabeln gör så att det blir friktion.. Hoppas ni har nå bra svar

Du kan klippa av den och sedan skarva den med en kopplingsplint/sockelbit.

EDIT: När rengjorde du kylaren?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Hedersmedlem

De tre kylarfästena man kan se är felvridna, alltså i upplåst läge, så kylaren kan trilla av närsomhelst. Läs på hur det ska se ut och montera om snarast.

Finns det rätt antal moderkortsdistanser? Jag ser att du använt olika skruvar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska ta bort kylaren så går det enkelt att ta loss fläkten från kylflänsarna, vilket jag tror även löser problemet med kabeln på ett enkelt sätt. Du kan även passa på att applicera ny kylpasta när det ändå är borttaget för att få ner temperaturerna lite.

Visa signatur

i5-2500K @ 4.3 GHz with CM Hyper 212 EVO | EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 @ 1367/7010 MHz
16 GB Corsair Vengance @ 1600 MHz | ASRock P67 Pro3 ATX | Samsung 840 EVO 250 GB | WD Black 1 TB
EVGA G2 850W | Fractal Design Define XL R2 | AOC q2770Pqu

Permalänk

Jag kan inte förstå hur man lyckats med det där? Men kabeln kan ju inte vara speciellt snurrad.
Den kan ju inte vara "runt" kylaren med varsin ände på varsin sida.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Jag kan inte förstå hur man lyckats med det där? Men kabeln kan ju inte vara speciellt snurrad.
Den kan ju inte vara "runt" kylaren med varsin ände på varsin sida.

Den sitter mellan motorn och fläkten.
Så egentligen så är det nog bara att kroka av den genom att böja upp den och dra den ned över fläkten tills den kommer bort.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Den sitter mellan motorn och fläkten.
Så egentligen så är det nog bara att kroka av den genom att böja upp den och dra den ned över fläkten tills den kommer bort.

Men sitter inte fläkten fast i det "svarta" som det står intel på, dvs fläkten är "upp o ner" om du förstår vad jag menar? Det är väl inte fritt med utrymme mellan själva fläktbladen och där kablarna går in, antar att motorn sitter precis där. Kan inte intel kylare utanitll.

Isåfall kan INTE kabel ha gått om så lätt utan måste ha gått om hela fläktblads-delen underifrån vilket låter väldigt svårt att lyckas med imo, speciellt när det inte är så mycket kabel över som det syns på bilden

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Förlåt om jag frågar men sitter inte denna typ av fläkt fast med plast lås vid sidorna som går att bända upp? är inte det smartare att isåfall rycka loss den än att klippa cpu kabeln? alla väger måste vara enklare än å klippa i skiten.. Med tanke på hur TS reagerar på våra svar här så känns det inte som om att "tejpa ihop kabeln" kommer gå särskilt bra? just saying.

Permalänk

Kan du inte bara dra ut kontakten och försöka lirka bort den från kylaren? Eller släppa hela fläkten och diddla lite. Har den snurrat runt sig så bordet det att snurra tillbaka den.

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sadjester:

Kan du inte bara dra ut kontakten och försöka lirka bort den från kylaren? Eller släppa hela fläkten och diddla lite. Har den snurrat runt sig så bordet det att snurra tillbaka den.

Why U necrophile?

TS har inte varit aktiv sen tråden skapades och hens sista inlägg och tråden har inte skrivits i sen 10Maj...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Du kan klippa av den och sedan skarva den med en kopplingsplint/sockelbit.

EDIT: När rengjorde du kylaren?

Eller bara tvinna trådarna och tejpa med eltejp.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Eller bara tvinna trådarna och tejpa med eltejp.

Jo det är klart, dock skulle jag bara ha använt eltejp till temporära installationer.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Desk Master

Kan ju vara idé att blåsa ut skiten ur datorn då du ennu håller på. Ser lite skitigt ut.

Visa signatur