UPS (Fraktsätt) - långsamma, dåliga utlämnings tider och service.

Permalänk
Medlem

UPS (Fraktsätt) - långsamma, dåliga utlämnings tider och service.

Hej alla på Sweclockers.

Jag har beställt ett flertal vattenkylnings delar från Aquatuning och de erbjuder endast UPS (Vad jag kunde se), så jag valde det och väntar på mitt paket som skickades i onsdags och skulle komma fram idag (fredag).

Nu till det som jag blev arg på, klockan 11.25 fick jag ett mail att dom hade försökt att göra att lämna av paketet. Eftersom jag kan omöjligt vara hemma vid denna tiden på en fredag (Möjligtvis om man är ledig/arbetslös), så kan man nog ta emot det. Men jag ringde upp dom ca 11.30 och frågade om det finns någon möjlighet att försöka igen, men det gick verkligen inte.

Eftersom han var i närheten så bad jag om kurirens nummer och be han lämna av paketet utanför mitt hus, men detta gick inte heller för att dom har inget telefon nummer och kurirens privata får det inte ge ut eller dem själva ringa upp (Seriöst?).

Den enda möjligheten som fanns för att jag skulle få paketet innan måndag var att åka till deras närmsta lagerhus, vilket ligger ungefär 1h med bil dit. (Jag bor i Borås, man kan tycka att i en sådan stor stad borde dom ha något utlämnings ställe närmare än Mölndal, som ligger syd om Göteborg).
Detta var ingen bra service från deras sida och jag hade verkligen behövt det paketet innan helgen...

Jag har använt mig av UPS ca 3 gånger och har inte fått någon bra service, frakttid eller utlämnings tid.
Har ni haft liknande erfarenheter med UPS, eller vad tycker ni själva om dem?

Mvh Filip

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av UPS/DHL etc är att det fungerar utmärkt för företag där du har folk som kan ta emot paket när som helst under dagen, men är värdelöst för privatpersoner.

Finns andra alternativ brukar jag försöka välja det. Alternativt välja att leveransen skall ske till jobb eller hem till föräldrarna där någon kan vara hemma.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr den erfarenheten jag har med de flesta bud.
Leverans sker på dagtid.
Sen har jag full förståelse för att dem inte ringer eller ger ut budets PRIVATA telefonnummer till kunder, och inte använder det till jobbrelaterade frågor. Skulle det vara så att dem måste vara tillgängliga på telefon så hade dem antagligen erhållit en ifrån företaget.

Måste jag av någon anledning använda mig av UPS ser jag alltid till att skicka det till jobbet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Jag är osäker, men är UPS verkligen etablerade i Sverige? Jag har för mig att de inte är det, vilket innebär att de har avtal med ett eller flera andra fraktbolag här i Sverige.

Det du beskriver låter nämligen precis som hur Posten (hrm... "Postnord") brukar göra. De ljuger alltid (enligt mina erfarenheter) om att de försökt leverera men "ingen var hemma" (bullshit), och sedan gör de allt de kan för att man ska komma och hämta paketet hos dem istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Min erfarenhet av UPS/DHL etc är att det fungerar utmärkt för företag där du har folk som kan ta emot paket när som helst under dagen, men är värdelöst för privatpersoner.

Finns andra alternativ brukar jag försöka välja det. Alternativt välja att leveransen skall ske till jobb eller hem till föräldrarna där någon kan vara hemma.

Jag brukar också försöka undvika detta, men just nu gick inte det.

För mig har så har DHL fungerat ganska bra, dom har också lika dåliga utlämnings tider. Fast man kan plocka upp paketet vid centrum om man vill!

Skrivet av Haljuken:

Det är tyvärr den erfarenheten jag har med de flesta bud.
Leverans sker på dagtid.
Sen har jag full förståelse för att dem inte ringer eller ger ut budets PRIVATA telefonnummer till kunder, och inte använder det till jobbrelaterade frågor. Skulle det vara så att dem måste vara tillgängliga på telefon så hade dem antagligen erhållit en ifrån företaget.

Måste jag av någon anledning använda mig av UPS ser jag alltid till att skicka det till jobbet.

Men om man inte ger ut hens personliga kan man väll för fan fixa en jobbrelaterad? Man måste kunna kontakta personen i fråga vid ev problem som detta. Jag hade lätt kunnat haft mitt paket vid detta laget om dom hade haft en telefon.

Skrivet av backfeed:

Jag är osäker, men är UPS verkligen etablerade i Sverige? Jag har för mig att de inte är det, vilket innebär att de har avtal med ett eller flera andra fraktbolag här i Sverige.

Det du beskriver låter nämligen precis som hur Posten (hrm... "Postnord") brukar göra. De ljuger alltid (enligt mina erfarenheter) om att de försökt leverera men ingen var hemma, och sedan gör de allt de kan för att man ska komma och hämta paketet hos dem istället.

Jag antar att dom är etablerade eftersom dom har både en central i Sverige, samt utlämnigs ställen och svenskt telefonnummer.

Det sista är dock ganska sant, förra gången jag väntade på ett paket från UPS så stod det att dom hade försökt att leverera, då jag hade varit hemma och ingen ringde på dörren. (Detta går inte att missa då mitt rum är jämte korridoren och vi har en ganska högljud rington för att alla ska höra.)

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av wipen96:

Hej alla på Sweclockers.

Jag har beställt ett flertal vattenkylnings delar från Aquatuning och de erbjuder endast UPS (Vad jag kunde se), så jag valde det och väntar på mitt paket som skickades i onsdags och skulle komma fram idag (fredag).

Nu till det som jag blev arg på, klockan 11.25 fick jag ett mail att dom hade försökt att göra att lämna av paketet. Eftersom jag kan omöjligt vara hemma vid denna tiden på en fredag (Möjligtvis om man är ledig/arbetslös), så kan man nog ta emot det. Men jag ringde upp dom ca 11.30 och frågade om det finns någon möjlighet att försöka igen, men det gick verkligen inte.

Eftersom han var i närheten så bad jag om kurirens nummer och be han lämna av paketet utanför mitt hus, men detta gick inte heller för att dom har inget telefon nummer och kurirens privata får det inte ge ut eller dem själva ringa upp (Seriöst?).

Den enda möjligheten som fanns för att jag skulle få paketet innan måndag var att åka till deras närmsta lagerhus, vilket ligger ungefär 1h med bil dit. (Jag bor i Borås, man kan tycka att i en sådan stor stad borde dom ha något utlämnings ställe närmare än Mölndal, som ligger syd om Göteborg).
Detta var ingen bra service från deras sida och jag hade verkligen behövt det paketet innan helgen...

Jag har använt mig av UPS ca 3 gånger och har inte fått någon bra service, frakttid eller utlämnings tid.
Har ni haft liknande erfarenheter med UPS, eller vad tycker ni själva om dem?

Mvh Filip

UPS alltid funkat de ringer o frågar om jag är hemma o ibland kan jag dra hem på lunchen från universitetet osv. Man måste vara flexibel jobbar man 08-16 så får man beställa till jobbets adress.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

UPS, Posten och DHL har kört precis samma sak för mig. Det är i stort sett alltid någon hemma dagtid och många gånger har det bara legat en avi i postlådan om att de försökt leverera och att ingen varit hemma. Värst var när jag beställt en ny tv med hemkörning av DHL. Då ville de att jag skulle hämta åbäket ca. 2 timmars bilväg - affären ligger runt 20min från hemmet. Givetvis påstod de att ingen varit hemma när de försökt leverera. Måste dock ge en eloge till TNT som alltid levererat när de lovat och alltid ringt upp och kollat att man är hemma.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Avstängd

sådär fungerar dom alla ups/dhl/fedex det du kan göra om du vet att du är på jobbet är att ringa INNAN dom kör ut och ändra adress till din jobbadress så kommer dom dit istället...

Permalänk
Medlem

Har varit med om liknande. Helt värdelöst.
Har också varit med om att de ringt så vi kommit överens om en tid. Då är det utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Men om man inte ger ut hens personliga kan man väll för fan fixa en jobbrelaterad? Man måste kunna kontakta personen i fråga vid ev problem som detta. Jag hade lätt kunnat haft mitt paket vid detta laget om dom hade haft en telefon.

Som jag skrev, eftersom han inte har gett honom en jobbtelefon så anser dem väl inte att han är i behov av en telefon.
Det är en skitservice, och är man införstådd med detta innan man använder dem som bud så får man jobba runt det, därför jag alltid skickar till jobbadress där man kan ta emot paket i dagtid.

Skrivet av wipen96:

Det sista är dock ganska sant, förra gången jag väntade på ett paket från UPS så stod det att dom hade försökt att leverera, då jag hade varit hemma och ingen ringde på dörren. (Detta går inte att missa då mitt rum är jämte korridoren och vi har en ganska högljud rington för att alla ska höra.)

Detta verkar tyvärr väldigt vanligt, efter att ha pratat med deras kundtjänst då ett paket jag väntade på blev märkt som att jag inte var hemma, även fast där var någon där under hela dagen. Jag fick intrycket av att dem sätter statusen "inte hemma" när dem inte har någon som hinner ta den utdelningen den dagen, som tidigare sagt så brukar det ofta vara underleverantörer till UPS som delar ut. Så det är möjligt det ser bättre ut för deras statistik om det är folk som inte är hemma istället för att det är dem som inte hinner ut med paketen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

sådär fungerar dom alla ups/dhl/fedex det du kan göra om du vet att du är på jobbet är att ringa INNAN dom kör ut och ändra adress till din jobbadress så kommer dom dit istället...

Tyvärr så jobbar jag inte, utan studerar väldigt centralt. Men tycker inte att jag ska behöva be dom köra ut till min arbetsplats för att få tag i ett paket, eller behöva ta reda på när dom ska köra ut och ringa innan. (Som tydligen inte fungerar, enligt deras support).

Skrivet av Imaculent:

Har varit med om liknande. Helt värdelöst.
Har också varit med om att de ringt så vi kommit överens om en tid. Då är det utmärkt.

En av gångerna har killen som kört ut ringt upp mig "efter att ha försökt och lämna", då svarade jag och han kom och lämnade det. Bra service från kurirens sida iaf...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Skrivet av wipen96:

Hej alla på Sweclockers.

Jag har beställt ett flertal vattenkylnings delar från Aquatuning och de erbjuder endast UPS (Vad jag kunde se), så jag valde det och väntar på mitt paket som skickades i onsdags och skulle komma fram idag (fredag).

Nu till det som jag blev arg på, klockan 11.25 fick jag ett mail att dom hade försökt att göra att lämna av paketet. Eftersom jag kan omöjligt vara hemma vid denna tiden på en fredag (Möjligtvis om man är ledig/arbetslös), så kan man nog ta emot det. Men jag ringde upp dom ca 11.30 och frågade om det finns någon möjlighet att försöka igen, men det gick verkligen inte.

Eftersom han var i närheten så bad jag om kurirens nummer och be han lämna av paketet utanför mitt hus, men detta gick inte heller för att dom har inget telefon nummer och kurirens privata får det inte ge ut eller dem själva ringa upp (Seriöst?).

Den enda möjligheten som fanns för att jag skulle få paketet innan måndag var att åka till deras närmsta lagerhus, vilket ligger ungefär 1h med bil dit. (Jag bor i Borås, man kan tycka att i en sådan stor stad borde dom ha något utlämnings ställe närmare än Mölndal, som ligger syd om Göteborg).
Detta var ingen bra service från deras sida och jag hade verkligen behövt det paketet innan helgen...

Jag har använt mig av UPS ca 3 gånger och har inte fått någon bra service, frakttid eller utlämnings tid.
Har ni haft liknande erfarenheter med UPS, eller vad tycker ni själva om dem?

Mvh Filip

Har aldrig haft problem med UPS själv..

Beställde fotbollsbiljetter direkt från portugal som gick via UPS.
Hade en förväntad leveranstid på 1 vecka, slutade med att biljetterna kom 3 dagar efter beställning direkt till jobbet.

Det var en service utan dess like!

Hoppas det löser sig
Mvh Kariz

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem

Beställer alltid till jobbet när jag vet det skickas med UPS eller DHL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karizmatic:

Har aldrig haft problem med UPS själv..

Beställde fotbollsbiljetter direkt från portugal som gick via UPS.
Hade en förväntad leveranstid på 1 vecka, slutade med att biljetterna kom 3 dagar efter beställning direkt till jobbet.

Det var en service utan dess like!

Hoppas det löser sig
Mvh Kariz

Antar att det var i brev då? Då läggs det nog i brevlådan, så det är ganska mycket lättare :/

Skrivet av ozo64:

Beställer alltid till jobbet när jag vet det skickas med UPS eller DHL.

Det är tråkigt att det ska behövas för att ordentligt få sitt paket.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Skickas varor med UPS eller DHL så ber jag alltid om att få det levererat till jobbet istället så är problemet löst.
Se bara till att ditt namn står tydligt på paketet och varna dina kollegor, framför allt den som tar emot paket, att du väntar på ett paket som kommer leveraras med UPS till jobb för att du inte kan vara hemma när de levererar i vanliga fall. Så länge alla vet så är oftast ingen som bryr sig för det stör inte arbetet då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

UPS, Posten och DHL har kört precis samma sak för mig. Det är i stort sett alltid någon hemma dagtid och många gånger har det bara legat en avi i postlådan om att de försökt leverera och att ingen varit hemma. Värst var när jag beställt en ny tv med hemkörning av DHL. Då ville de att jag skulle hämta åbäket ca. 2 timmars bilväg - affären ligger runt 20min från hemmet. Givetvis påstod de att ingen varit hemma när de försökt leverera. Måste dock ge en eloge till TNT som alltid levererat när de lovat och alltid ringt upp och kollat att man är hemma.

Intressant att du också upplevt detta från DHL.
Beställde en vara från England med express kurir som skulle beräknas ta 3 arbetsdagar enligt hemsidan.
Paketet kom först efter 14 dagar och DHL påståd att de hade kontaktat mig innan de lämnade av varan för upphämtning.
Hade varken fått avi eller ett telefonsamtal!

DHL verkar vara ett enkelspårigt, skitföretag som gör det enkelt för sig menar jag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Man måste kunna kontakta personen i fråga vid ev problem som detta.

Nej det måste man inte. UPS erbjuder ett otal tjänster med varierande prissättning och villkor. I detta fall har butiken du handlat av endast erbjudit ett billigt alternativ där paketet om du inte kan ta emot det på leveransadressen åker tillbaka till deras terminal. En tjänst där förarna (antar jag) inte har särskilt stora marginaler tidsmässigt eftersom de skall leverera många paket för att hålla priset nere. Betalar man för en dyrare tjänst kan man säkerligen få deras förare att köra paketet hit och dit flera gånger eller till och med hämta kaffe och ett wienerbröd.
Att förarna inte går att kontakta medelst telefon kan naturligtvis vara irriterande för kunden men inte särskilt svårförståeligt då förarens enda uppgift är att leverera försändelserna enligt deras respektive adressater, inte att leka kundtjänst med mer eller mindre irriterade personer medan de kör bil i trafik.

Kort sagt så får man i vanlig ordning vad man betalar för.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv

Ring direkt efter beställning! Berätta din portkod, de åker annars vidare och lägger en lapp utanför porten om att de varit där. Kan du inte vara hemma så bör du nog inte beställa det till ditt hem utan snarare till arbetsplatsen.
Det skall enligt min vän gå att boka tid för utkörning trots att supporten nekat mig ett flertal gånger..
Det gäller att ha tur, förarna är väldigt olika, vissa skiter fullständigt i allt medans andra är super trevliga och själva ordnat en telefon då de vet att folk inte står på gatan från 9-17 (eller vad nu utlämningstiderna var).
Just UPS känns enligt mig som det sämsta möjliga alternativet. Det värkar som att de inte riktigt förstått vad de skapat för något företag. Man kan inte arbeta med detta utan telefon, speciellt om de inte ens kan ge ut en specifik tidpunkt. Inte testat Fedex men resterande har varit super för min del, de har alltid ringt som senast dagen innan samt 5-15 minuter innan så man hinner ner och möta dem i god tid. UPS har däremot inte ens hört av sig, jag har själv behövt gå in och kolla tracker numret för att se om de försökt 3ggr.

Permalänk
Medlem

Beställde ett paket via UPS för 3 veckor sedan, det skulle ta ca 1 vecka, men tog 2 veckor (det störde mig faktiskt inte så mycket) men det som störde mig var att på fredagen kl 4 å ringer dom mig och säger att paket finns vid närmsta serviceställe, som stänger om 1 timme, och jag kan inte ta mig dit just då, så vi kommer överens om att dom ska skicka upp varan på måndagen mellan kl 13-15. Jag säger då att chauffören ska ringa mig när den är på väg upp så jag vet när jag ska gå från jobbet och hämta paketet. Inga problem säger killen på andra sidan, men ringde dom? nej självklart inte. Som tur var så var min inneboende hemma av en ren tillfällighet (hade tydligen precis kommit hem 5 min före) och tog emot paketet.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Sätt leveransadress till det stället du är på dagen? Svårare än så är det inte. Om man nu inte har ett jobb som kräver att man är ute och flänger.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har alltid fungerat med UPS, åtminstone för mig.

Beställer oftast till företagsadressen då det är enklare och jag är oftast alltid där. Beställt hem till en annan andress förut, de ringde och frågade vart paketet skulle. Jag fick till och med kuriren att springa 3 trappor och leta efter min dörr, tills båda insåg att jag vi båda pratade precis om två olika adresser.

Jag trodde jag skickade till adress X
Han var på adress Y
Jag guidade honom i trapphuset, i tron om att det var adress X vi pratade om.

Fick jag paketet? Jajjemän!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej det måste man inte. UPS erbjuder ett otal tjänster med varierande prissättning och villkor. I detta fall har butiken du handlat av endast erbjudit ett billigt alternativ där paketet om du inte kan ta emot det på leveransadressen åker tillbaka till deras terminal. En tjänst där förarna (antar jag) inte har särskilt stora marginaler tidsmässigt eftersom de skall leverera många paket för att hålla priset nere. Betalar man för en dyrare tjänst kan man säkerligen få deras förare att köra paketet hit och dit flera gånger eller till och med hämta kaffe och ett wienerbröd.
Att förarna inte går att kontakta medelst telefon kan naturligtvis vara irriterande för kunden men inte särskilt svårförståeligt då förarens enda uppgift är att leverera försändelserna enligt deras respektive adressater, inte att leka kundtjänst med mer eller mindre irriterade personer medan de kör bil i trafik.

Kort sagt så får man i vanlig ordning vad man betalar för.

Jag betalde ungefär 20 euro för tjänsten, så nej det var inte gratis. Så man ska inte kunna kontakta föraren för att snacka med han i 20 sekunder för att kunna komma överens om att han ska ställa paketet utanför? För jag är ganska säker på att jag inte skulle be han om kaffe och wienerbröd.

Skrivet av nivv:

Sätt leveransadress till det stället du är på dagen? Svårare än så är det inte. Om man nu inte har ett jobb som kräver att man är ute och flänger.

Ursäkta mig att jag inte föredrar att skolan ska ta hand om min 15kilos paket...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Jag brukar försöka undvika hemleveranser eftersom det nästan alltid strular. Men genom åren har jag fått paket leverade av UPS, DHL, Posten, TNT och säkert nån mer, och ibland har det gått väldigt smidigt, ibland väldigt krångligt. Men jag har konstigt nog inte kunnat se någon större skillnad mellan företagen, utan den största skillnaden verkar vara förarna.

Jag har t.ex. blivit uppringd av en förare för UPS vid första leveransförsöket och stämt träff med honom, en annan gång tog det en vecka av telefonsamtal och misslyckade leveranser för att få mitt paket från UPS. Den enda skillnaden var att föraren i första fallet hade sin egen telefon och var villig att använda den. Det känns ibland som att vissa fraktföretag endast motvilligt erbjuder hemkörning för att alla andra gör det.

Permalänk
Medlem

Fraktbolag som endast levererar till mottaggar-adress tycker jag funkar väldigt dåligt för privatperson om man inte ger dem adressen till jobbet. Lyckas man inte vara hemma när dom kommer, vilket oftast har varit på förmiddagen när man inte är hemma blir det ett helsike att få tag i paketet ibland. Ännu värre om man har diverse portkoder/hiss och sånt för då kanske dom inte ens orkar komma in.

Beställer nu alltid med USPS Express / EMS om det är dyrare grejor. Om man inte är hemma så hamnar sakerna på posten och man får en avi. Smidigare för privatperson.

Permalänk
Medlem

Två gånger med DHL på senaste åren och det har fungerat utmärkt, balkongmöbler och tv, stora jävla paket.
På dhl kan man själv boka en utlämningsdag och få en ungefärlig tid (t.ex. mellan 12-16).

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Beställt via DHL en gång, var iaf då skitnöjd rent ut sagt. 200 spänn för att transportera paket Hong Kong till lund, beställde på måndagen, hade paketet på onsdag förmiddag. Nu hade jag iofs tur att jag studerar och hade inga lektioner den förmiddagen så det löste sig. Vill dock minnas att jag blev uppringd och fick frågan om jag ville ha den på hemadressen eller någon annanstans. En kompis till mig lämnade sitt xbox på garantilagning, UPS hämtade det hemma hos honom och kom tillbaka 2 veckor senare. Detta var sommarlovet när vi gick i 9:an så vi kunde såklart vara hemma då. Förstår att det blir jobbigare om man inte kan vara hemma samt har långt till utlämningsställe. Synd man inte kan be dem lämna det hos typ posten om första försöket misslyckas än att försöka 3 ggr till :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Hej alla på Sweclockers.

Jag har beställt ett flertal vattenkylnings delar från Aquatuning och de erbjuder endast UPS (Vad jag kunde se), så jag valde det och väntar på mitt paket som skickades i onsdags och skulle komma fram idag (fredag).

Nu till det som jag blev arg på, klockan 11.25 fick jag ett mail att dom hade försökt att göra att lämna av paketet. Eftersom jag kan omöjligt vara hemma vid denna tiden på en fredag (Möjligtvis om man är ledig/arbetslös), så kan man nog ta emot det. Men jag ringde upp dom ca 11.30 och frågade om det finns någon möjlighet att försöka igen, men det gick verkligen inte.

Eftersom han var i närheten så bad jag om kurirens nummer och be han lämna av paketet utanför mitt hus, men detta gick inte heller för att dom har inget telefon nummer och kurirens privata får det inte ge ut eller dem själva ringa upp (Seriöst?).

Den enda möjligheten som fanns för att jag skulle få paketet innan måndag var att åka till deras närmsta lagerhus, vilket ligger ungefär 1h med bil dit. (Jag bor i Borås, man kan tycka att i en sådan stor stad borde dom ha något utlämnings ställe närmare än Mölndal, som ligger syd om Göteborg).
Detta var ingen bra service från deras sida och jag hade verkligen behövt det paketet innan helgen...

Jag har använt mig av UPS ca 3 gånger och har inte fått någon bra service, frakttid eller utlämnings tid.
Har ni haft liknande erfarenheter med UPS, eller vad tycker ni själva om dem?

Mvh Filip

Känner igen detta UPS fenomen även när man lämnat mobilnr samt portkod vid beställning.
Fick detta "genuina" tips från en UPS anställd att skriva mobilnr + portkod så är det lättare för UPS att nå kunden men tji fick jag, 3 beställningar med samma strul hänt mig precis som TS skriver.
Kan nämna att vid sista beställningen så var kartongen öppnad och det fattades delar men inte någon information eller ursäkt från UPS.
Fick ringa "huvudet" på UPS så de fick stå för kostnaden av den saknade delen.
Be dem leverera till jobbet är nog det bästa sättet.

Visa signatur

Milk is life

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesman:

Känner igen detta UPS fenomen även när man lämnat mobilnr samt portkod vid beställning.
Fick detta "genuina" tips från en UPS anställd att skriva mobilnr + portkod så är det lättare för UPS att nå kunden men tji fick jag, 3 beställningar med samma strul hänt mig precis som TS skriver.
Kan nämna att vid sista beställningen så var kartongen öppnad och det fattades delar men inte någon information eller ursäkt från UPS.
Fick ringa "huvudet" på UPS så de fick stå för kostnaden av den saknade delen.
Be dem leverera till jobbet är nog det bästa sättet.

Hemskt att man som köpare av deras tjänster ska behöva utstå sådant. Man kan tycka att dom borde ha bättre koll, iaf ha ett jävla telefon nummer till sina kurirer...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

UPS och leverans till privatbostäder är ingen höjdare är min erfarenhet.

Det är otroligt frustrerande när man arrangerar så att man kan vara hemma dagen leveransen kommer att vänta hela dagen och sen hux flux få spårningsinformationen uppdaterad med "leveransförsök, ingen hemma" utan att någon varit där och försökt leverera. Det var åratal sedan UPS faktiskt levererade något hem till mig utan krångel så nu drar jag mig för att beställa saker som inte går via Posten.

Företagsadresser är en annan femma, har man möjlighet att få privatleveranser på sin arbetsplats är UPS bekvämt och bra.

Permalänk
Medlem

För mig så fungerar UPS väldigt bra. Vet när dem kommer varje gång (mellan kvart i 1 och kvart över 1) Har haft flera saker som behöver signatur och det har inte varit några problem. Däremot DHL! HATA DHL, Dem kan inte hitta hem till mig. Aldrig haft några problem med UPS

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig