Försäkringsbolag - hemelektronik

Permalänk

Försäkringsbolag - hemelektronik

Hittade ingen vettigare plats för denna tråd. Flyttar gärna om någon kan hänvisa mig.

Man vill alltid ha bra skydd, rätt pris och lite krångel med försäkringsbolag, efter en passionerad diskussion i pentryt på kafferasten så verkade det som om det fanns en del oklarheter i hur bolagen hanterar småsaker, förgasare på egenbyggd hoj, bränt moderkort etc, hur får man hjälp?

Jag är kund hos Folksam, har Stor hemförsäkring som innefattar halverad självrisk @ 750 svenska riksdaler, elektronik som ej är över 4 år behåller inköpsvärde.

Frågorna till er, vad har ni för erfarenheter av att använda försäkringen till att ersätta skadade datordelar som CPU eller GPU? Vilka skador hade ni, vad kostade det och vad blev kompensationen? Ny del, rabatt, pengar etc.

Jag är även intresserad av att höra om andra försäkringsärenden angående just hemelektronik, olika försäkringsbolag och erbjudanden.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heimdall_swe:

Hittade ingen vettigare plats för denna tråd. Flyttar gärna om någon kan hänvisa mig.

Man vill alltid ha bra skydd, rätt pris och lite krångel med försäkringsbolag, efter en passionerad diskussion i pentryt på kafferasten så verkade det som om det fanns en del oklarheter i hur bolagen hanterar småsaker, förgasare på egenbyggd hoj, bränt moderkort etc, hur får man hjälp?

Jag är kund hos Folksam, har Stor hemförsäkring som innefattar halverad självrisk @ 750 svenska riksdaler, elektronik som ej är över 4 år behåller inköpsvärde.

Frågorna till er, vad har ni för erfarenheter av att använda försäkringen till att ersätta skadade datordelar som CPU eller GPU? Vilka skador hade ni, vad kostade det och vad blev kompensationen? Ny del, rabatt, pengar etc.

Jag är även intresserad av att höra om andra försäkringsärenden angående just hemelektronik, olika försäkringsbolag och erbjudanden.

Nu handlar detta iofs om ett inbrott jag hade i min saab 900-86 runt 2005 nånting.Men tänkte att det gav en fingervisning.Jag hade skandia då som är if idag.Jag hade halvförsäkrat på bilen.Tjuven tog min stereo,cdväxlare mina högtalare och alla mina fiskegrejer som jag dumt nog lämnat i baksätet under natten för att man var lat och trött en sen fredagskväll.Jag redovisade sakernas orginalvärde som låg runt 14000kr ungefär men allt var mer än 4 år gammalt så egentligen borde jag inte fått något kan man tycka men skandia var sjyssta och gav mig 9500 tillbaka varav 1500 gick till självrisken,ganska ok deal tyckte jag då iafall:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Det låter ju som om det gick rätt bra ändå Jonas1972.

Jag är själv mitt inne i ett ärende nu och kommer få ersättning i nästa vecka. kommer även då berätta hur allt gick till.

Tack för att du delade din historia.

Visa signatur

Komponenter.