Permalänk
Inaktiv

Stryper min operatör viss data?

Hallå,

har funderat över detta ett tag nu. I staden där jag bor har det en längre tid varit problem med att kolla på Youtube. Filmer laddar oerhört segt, kvalite över 480 går inte att se på utan städig buffer paus.
Jag finner dock detta ganska lustigt då detta problem återfinns hos i princip alla jag känner i staden. Dock fungerar alla andra video tjänster osv som vanligt.
Har ADSL och kommer upp i ca 2 Mega Byte / Sekund när jag tankar och mellan 15-20 Mega Bit / Sekund på TPtest. Så inget konstigt där. Allt fungerar som väntat FÖRUTOM just Youtube, det känns precis som att Telia har strypt trafiken från youtube.
Kollar jag genom min USA VPN så kan jag se på 1080p via Youtube utan problem.

Följs inte nätneutraliteten eller vad är det som pågår?

Permalänk
Medlem

telia har tidigare haft problem att youtoube felaktigt skickat deras trafik till danmark mm så felanmäl till deras support, de gör det inte med flit utan det är knas nånsans antingen hos telia eller google

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mekarawr:

telia har tidigare haft problem att youtoube felaktigt skickat deras trafik till danmark mm så felanmäl till deras support, de gör det inte med flit utan det är knas nånsans antingen hos telia eller google

Har kollat och jag sitter mot arn1. Så det är inte felet anatar jag.
Har varit så här i säkert 2-3 år btw.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon176726:

Har kollat och jag sitter mot arn1. Så det är inte felet anatar jag.
Har varit så här i säkert 2-3 år btw.

Snacka med supporten i så fall. Telia har dock begränsat trafiken till Youtube rätt då konsekvent innan.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Många operatörer ?försöker? åt åtminstone hålla ned mängden strömmande video på det mobila nätverket, sedan så är det ett faktum att mobilt nätverk blir segt då många använder det-

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Många operatörer ?försöker? åt åtminstone hålla ned mängden strömmande video på det mobila nätverket, sedan så är det ett faktum att mobilt nätverk blir segt då många använder det-

Nu har ju trådskaparen ADSL...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Inaktiv

Jag har Telia fiber och trafiken går via Pakistan. Kan va väldigt segt ibland.
Vet ej varför de gör så.

Permalänk
Medlem

Testa köra med googles DNS istället för telias?
8.8.8.8 och 8.8.4.4

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Discokungen
Skrivet av elklazor:

Många operatörer ?försöker? åt åtminstone hålla ned mängden strömmande video på det mobila nätverket, sedan så är det ett faktum att mobilt nätverk blir segt då många använder det-

Det här med nätneutralitet är jobbigt ibland! Får de pengar för det så lägger de trafiken på öppen lina istället. Det har varit samma sak med torrents. Om man kör helt krypterat så får man väldigt fina hastigheter men om man kör öppet så har man helt plötsligt lägre igen. Mystiskt fenomen det där. Tur att USAs ISPs har blivit giriga nu så marknaden måste ändra sig eller gå mot någonting som liknar en propagandamaskin.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag har Telia fiber och trafiken går via Pakistan. Kan va väldigt segt ibland.
Vet ej varför de gör så.

Trollar du eller?

Om din trafik går via Pakistan så beror det på att du har satt upp en tunnel dit.
Telia (eller någon annan operatör) skickar självklart inte trafiken via Pakistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag har Telia fiber och trafiken går via Pakistan. Kan va väldigt segt ibland.
Vet ej varför de gör så.

Skrivet av madtop:

Trollar du eller?

Om din trafik går via Pakistan så beror det på att du har satt upp en tunnel dit.
Telia (eller någon annan operatör) skickar självklart inte trafiken via Pakistan.

Det är största näringen numera i Pakistan. Varje datagram skrivs ut och paketeras sedan i små små paket, man måste ha väldigt flinka händer, sedan skickas dessa datapaket ut på nätet.