Kör mina kort för varmt?

Permalänk
Medlem

Kör mina kort för varmt?

Jag spelade Battlefield 4 en stund tills jag bestämde mig för att kolla temperaturen på korten. Kort "1" körde i 87 celsius som max. Är detta för varmt för ASUS R9 290 DirectCU II OC? När det blir så varmt spelar jag i eyefinity, så lite högre upplösning vilket klart bidrar till den ökade värmen.

Finns det problem med att manuellt öka fläktens hastighet. Eller är det något viktigt man bör tänka på om man rör denna slider?

Spec.
CROSSHAIR V FORMULA-Z
Windows 8 - 64bit
AMD FX-8350 Eight-Core Processor
2x ASUS R9 290 DirectCU II OC
32GB RAM
860 watt PSU

diskar:
SanDisk SDSSDX120GG25
x2 Hitachi HDS721010CLA332"

Permalänk
Medlem

På referenskorten är target temp 95°C, så dina 87 borde inte vara något problem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

På referenskorten är target temp 95°C, så dina 87 borde inte vara något problem.

Tackar för det snabba svaret!

Men finns det problem med att manuellt justera fläktarnas hastighet? Vet att det kan vara en paranoid fråga men tycker det är lika bra att vara säker. Till exempel får man inte låta fläktarna gå för snabbt eller något sånt random?

Permalänk

Då du kör 2 st kort, så är det inte så konstigt att " kort 1 " ( gissar på att det är det översta ) att det blir varmt, pga den tar säkert 40+% av luften ifrån det understa grafikkortet. Och den luften är säkert redan är 25 - 35 grader. dvs inte rumstemperatur

Kan skilja ca 10 - 15 grader på mina kort vid spelande, ca 2 - 5 vid idle/slösurf
Dock kör jag GTX 670. Men försöker förklara att det blir varmare med 2 kort!

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Skrivet av Thigoron:

Tackar för det snabba svaret!

Men finns det problem med att manuellt justera fläktarnas hastighet? Vet att det kan vara en paranoid fråga men tycker det är lika bra att vara säker. Till exempel får man inte låta fläktarna gå för snabbt eller något sånt random?

Jag skulle rekommendera att du gör ett eget fläktschema. En egen graf där du ställer in hur snabbt dom ska snurra vid vilken temp
Se bild nedan. ( dock Msi Afterburner )

Det där är standard schemat i afterburner, men du kan mixtra med det som du vill, lägga till fler " punkter " m.m
Har inte min " stora " burk igång, och är ej hemma som du kanske ser ( teamviewer ). Annars hade jag kunnat visa dig mitt schema!

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Avstängd

Över 105 grader så ska man oroa sig, annars är det ingen fara.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

På referenskorten är target temp 95°C, så dina 87 borde inte vara något problem.

Gissar att det ska gälla i load?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Gissar att det ska gälla i load?

Ja, i idle kommer det vara mycket svalare än så.

Skrivet av Thigoron:

Tackar för det snabba svaret!

Men finns det problem med att manuellt justera fläktarnas hastighet? Vet att det kan vara en paranoid fråga men tycker det är lika bra att vara säker. Till exempel får man inte låta fläktarna gå för snabbt eller något sånt random?

Nej, inga problem med det. Hade ju varit ganska korkat att ha fläktar som inte klarar att gå i 100%.

sammanfogning
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har du ett bra ventillerat chassi? Jag skulle nog köpa en till fläkt och ha i fronten om jag tyckte grafikkorten gick för varmt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Ja, i idle kommer det vara mycket svalare än så.

Inte nödvändigtvis