Permalänk
Medlem

Stol för långa timmar framför eclipse

Kikat på denna: https://www.ergoff.se/bevakning/283-kab-seating-director-kont...

För tillfället siiter jag med ständig värk i axlarna med min nuvarande skitstol.
Värt att nämna kanske, jag är 198cm lång
Har någon tips?

Permalänk
Medlem

Gå in på Kinnarps.
Få en försäljare som tar hand om dig och prova ut olika delar.
Peka och tillverka din egen stol som du vill ha den.
Rätt kryss. Rätt tyg. Rätt keder. Rätt nackstöd. Rätt armstöd. Rätt gunga. Rätt stolsrygg... etc etc.
Du kommer inte ångra dig - stolen blir gjord enligt dina specifikationer.
Visst, det blir inte gratis men jag har inte ångrat mig en sekund.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Köp ett höj och sänkbart skrivbord istället.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Skrivet av MagnusL:

Köp ett höj och sänkbart skrivbord istället.

Detta plus en stol som kostar minst 2000kr!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SimpanDirr:

Detta plus en stol som kostar minst 2000kr!

Mja, nu säger ju inte pris _allt_.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Mja, nu säger ju inte pris _allt_.

I stolsammanhang så säger pris dock en hel del.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Mja, nu säger ju inte pris _allt_.

Exakt, tror jysk/ikea har skit som kostar över 2k

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Finns inte vettiga stolar av god kvalitet för under 5000:-.

Rätt höjd och avstånd på bord och stol, armstöd, avstånd till tangentbord och mus, etc. är av stor vikt. Inte bara stolen som är viktig, alltså.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

RH Design eller Kinnarps. Med dom stolarna går det inte fel, förutom för plånboken.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem som ts, svårt med att hitta stolar som är bekväma för oss på 2 meter. Ska bli intressant att se vad ni kommer fram till, jag letar nämligen också efter en ny stol för gaming... Denna tråd skall följas!

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Jonsson:

Jag har exakt samma problem som ts, svårt med att hitta stolar som är bekväma för oss på 2 meter. Ska bli intressant att se vad ni kommer fram till, jag letar nämligen också efter en ny stol för gaming... Denna tråd skall följas!

kinnarps kan göra ,som tidigare nämnts, anpassningar och modellbyggen av sina stolar och bord.
så vill du ha en stol med extra lång gaspatron och höjning med ett passande bord tror jag inte du kommer stöt på patrull hos kinnarps

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Gå in på Kinnarps.
Få en försäljare som tar hand om dig och prova ut olika delar.
Peka och tillverka din egen stol som du vill ha den.
Rätt kryss. Rätt tyg. Rätt keder. Rätt nackstöd. Rätt armstöd. Rätt gunga. Rätt stolsrygg... etc etc.
Du kommer inte ångra dig - stolen blir gjord enligt dina specifikationer.
Visst, det blir inte gratis men jag har inte ångrat mig en sekund.

Tror du man kan få en sån stol för runt 5-6kkr?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Tror du man kan få en sån stol för runt 5-6kkr?

Knappast troligt som ny men begagnade kontorsstolar finns att finna för dom pengarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boniz:

I stolsammanhang så säger pris dock en hel del.

Ja, men det betyder inte att jag köper valfri stol för 2000 på Jysk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Carl Jonsson:

Jag har exakt samma problem som ts, svårt med att hitta stolar som är bekväma för oss på 2 meter. Ska bli intressant att se vad ni kommer fram till, jag letar nämligen också efter en ny stol för gaming... Denna tråd skall följas!

Du kan kolla in http://www.needforseatusa.com/dxracer_chairs.html

Vet inte hur bra de är, men de sponsrar en del eSportslag och personligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Gå in på Kinnarps.
Få en försäljare som tar hand om dig och prova ut olika delar.
Peka och tillverka din egen stol som du vill ha den.
Rätt kryss. Rätt tyg. Rätt keder. Rätt nackstöd. Rätt armstöd. Rätt gunga. Rätt stolsrygg... etc etc.
Du kommer inte ångra dig - stolen blir gjord enligt dina specifikationer.
Visst, det blir inte gratis men jag har inte ångrat mig en sekund.

Bara av nyfikenhet så måste jag fråga vad en sån stol brukar gå på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Progrmor:

Kikat på denna: https://www.ergoff.se/bevakning/283-kab-seating-director-kont...

För tillfället siiter jag med ständig värk i axlarna med min nuvarande skitstol.
Värt att nämna kanske, jag är 198cm lång
Har någon tips?

Har själv en Kinnarsp 8000-serien hemma, och KAB på jobbet. Kan säga direkt att KAB är 100ggr skönare, och mycket bättre byggd. Men Beroende på hur du sitter kanske Kinnarps är bättre för dig, Om du sitter upprätt och har bra hållning etc, men för att sitta o chilla i etc är KAB oslagbar, inställningsmöjligheter som verkligen inte Kinnarps har, tex Uppblåstbart stöd i ryggen för det perfekta stödet.

Är själv 190cm, och Både Kinnarsp 8000 serien (med hög rygg) och KAB fungerar bra för långa personer.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

Tipsar om att det inte direkt är hälsosamt att sitta överdrivet länge i en och samma position.
Är då den positionen en med dålig "hållning", får ju TS antingen byta intresse eller se till att sitta ordentligt om han inte vill lägga hutlösa summor på en stjärtdyna med inställningsmöjligheter.

För vissa kretsar livet kring kretsar, och är man anställd på ett företag är arbetsmiljö A och O = gratis stol, i vilket fall problemet redan är löst.
Hobbyist; javisst, men smakar det så kostar det.

Problemet för honom är ju dock att han är så lång, så det är svårt för honom att sitta med bra hållning i en vanlig stol

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Tror du man kan få en sån stol för runt 5-6kkr?

Skrivet av Nardds:

Bara av nyfikenhet så måste jag fråga vad en sån stol brukar gå på?

Jag köpte min för ca 5-6 år sedan och då betalade jag 8300kr (specificerade stolen med allt som jag ville ha). Idag gissar jag på runt 10k?
Allt jag kan säga är - det är värt det. Jag sitter mer i den än i soffan och den är fortfarande nästan som ny.

Edit: personligen avskyr jag synkrongunga, jag vill ha full kontroll själv att ställa in allt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det blir ganska dyrt med en bra stol, skrivbord är i mitt fall inget problem. Men ts kanske har ett för lågt skrivbord? Finns det möjligtvis några billigare alternativ än stolarna för flera tusen kronor? Har inte fyllt 16 ännu så ekonomin är ju inte så värst bra haha, och mina föräldrar skulle nog inte gilla idén att köpa en svindyr stol... Sorry att jag lånar tråden lite såhär, hoppas det är ok

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Även om man har en anpassad kinnarps kontorsstol och ett skrivbord för flera tusenlappar så kvittar det ju. Då du kan sitta dåligt även i en kinnarpsstol. Satsa på att ha en bättre hållning när du sitter framför datorn istället.

Jag personligen (193cm) sitter på en nersutten kinnarps stol som nog har mer än 12 år på nacken. Däremot har jag valt att ha ett djupt skrivbord, så jag kan avlasta axlarna, med att ha underarmarna på skrivbordet.

Visa signatur

MODERKORT: ASUS Z87-A ATX CPU: Intel Core i7 4770K @4,3GHz Processorkylare: Noctua NH-D14 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 2400MHz VENGEANCE PRO RÖD
PSU: Cooler Master Silent Pro 800W 80+ Gold Modulär Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC Chassi: Cooler Master Storm Trooper

Permalänk

Som många påpekat, att sitta vid en dator är bland det mest felaktiga vi kan använda våra kroppar till. Bra stolar och bord är bara underlättning. Huvudsak är att variera ställning, stå sitt och framförallt, gå ett varv med jämna mellanrum.

Så ergonomi i alla ära, men det är ingen långsiktig problem-lösning på dator-arbete, bara skjuta lite på problemen.
Men har du möjlighet, ta hjälp. Det finns både dom som är inriktade på arbetsplatser och som gör hembesök. På min vårdcentral är det en sjukgymnast iaf som har eget som åker runt och arbetar med ergonomi-frågor för privat-personer och företag.

Sjukgymnast är även bra att kontakta för att få övningar att göra som kanske kan underlätta. Ett besök kostar normalt 100.- på din lokala vårdcentral

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Kinnarps, kinnarps, kinnarps.
Haft min i 10-15 år nånting, fortfarande underbar.
Av alla datorrelaterade saker man köpt under åren, de kommer och går...stolen består.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Köpte 2st höj/sänkbara kontorsbord begagnat för 500kr stycket och väntar på min beställda Kinnarpsstol.

Den blev ju lite dyrare, men rygg och axlar är inget man bör leka med om man sitter mycket framför skärmarna.
För min del blev det en fullutrustad stol med kromade detaljer och kryss, nackstöd och ställbar svank.
9500kr kan det vara värt, för att kunna jobba utan smärtor.. men det går ju att få tag på billigare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Gå in på Kinnarps.
Få en försäljare som tar hand om dig och prova ut olika delar.
Peka och tillverka din egen stol som du vill ha den.
Rätt kryss. Rätt tyg. Rätt keder. Rätt nackstöd. Rätt armstöd. Rätt gunga. Rätt stolsrygg... etc etc.
Du kommer inte ångra dig - stolen blir gjord enligt dina specifikationer.
Visst, det blir inte gratis men jag har inte ångrat mig en sekund.

Skrivet av MagnusL:

Köp ett höj och sänkbart skrivbord istället.

Dessa två människor har täckt allt.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Köpte 2st höj/sänkbara kontorsbord begagnat för 500kr stycket och väntar på min beställda Kinnarpsstol.

Den blev ju lite dyrare, men rygg och axlar är inget man bör leka med om man sitter mycket framför skärmarna.
För min del blev det en fullutrustad stol med kromade detaljer och kryss, nackstöd och ställbar svank.
9500kr kan det vara värt, för att kunna jobba utan smärtor.. men det går ju att få tag på billigare.

Blir bara nyfiken.

500Kr för 2st höj/sänkbara kontorsbord begagnat för 500kr är det typ manuellt du menar då (typ med vev eller att man skall skruva på benen) för inte hittade du höj o sänkbart som gick på el för det priset?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Blir bara nyfiken.

500Kr för 2st höj/sänkbara kontorsbord begagnat för 500kr är det typ manuellt du menar då (typ med vev eller att man skall skruva på benen) för inte hittade du höj o sänkbart som gick på el för det priset?

Jo, de är eldrivna..

Såg en annons på Blocket om sådana bord och då skulle de ha 1800kr för dem. Åkte dit och då var det månadens erbjudande = 500kr stycket.

Var från denna butik..
http://tillnytta.se/?page_id=812&pcat=Kontor&bnmn=h%C3%B6jos%...

Skapade även en tråd för att tipsa er här på SC..
http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD