Modda H100 med dubbla lager av fläktar (4).

Permalänk
Medlem

Modda H100 med dubbla lager av fläktar (4).

Hallå där sweclockers! För att gå rakt på sak, sommartider kommer närmre och jag har ett varmt exemplar av 3770k. För att hålla nere temperaturerna på lite högre Ghz behöver jag utöka krämen på min H100.

Jag har sett folk på internet som sitter på dubbla lager med fläktar på sin H100 radiator. Jag lägger in en bild som exempel;

Detta är något som jag också vill göra, problemet är att jag inte kan hitta någon skruv som är rätt storlek. Tyvärr minns jag inte vilken storlek skruven är, men det är en skum, "mitt i mellan" skruv som inte finns att köpa på vanliga ställen. Jag har kikat på Inet, Jula, Järnia och vanliga bygg/snickeri butiker. Jag är ute efter en skruv som visas i bilden nedan, men den måste vara tillräckligt lång för att fästa fläkten och radiatorn om ni förstår vad jag menar. Den ska gå "igenom" chassit, som vanligt, sen genom fläkten för att sedan fästa radiatorn i de vanliga skruvhålen som finns.

Om det är någon som vet hur man gör detta, vet vart jag kan få tag på en passande skruv så hade jag uppskattat hjälp och tips. Jag kanske tänker helt fel, ska man limma, stripes, tejp? Jag har inte en aning om hur man ska göra och jag vet inte riktigt hur det ska gå till. Värt att nämna har att jag har ett 800D chassi.

Skruven jag talar om:

Jag behöver en längre som kan gå genom fläkt och radiator.

Bilder på vad det är jag vill göra, lägger dem i spoiler för att inlägget inte ska bli så långt.

Kolla övre delen av bilden, på kylaren. Han har två "lager" av fläktar vilket ger honom totalt 4 stycken monterade på H100.

[IMG][http://rog.asus.com/wp-content/uploads/2012/07/10.jpg/IMG]

En till bild som visar hur det ser ut med två dubbla lager.

Dold text

Som vanligt, all hjälp uppskattas!

MvH, Pontus Andersson

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av foffepoffe:

Nu känner man sig aningen dum...

Tack så smycket, kilar vidare ner till Inet och kikar på om detta är vad jag behöver om en stund!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Nu känner man sig aningen dum...

Tack så smycket, kilar vidare ner till Inet och kikar på om detta är vad jag behöver om en stund!

De var så lite så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Nu känner man sig aningen dum...

Tack så smycket, kilar vidare ner till Inet och kikar på om detta är vad jag behöver om en stund!

Finns dock ej i lager i någon butik eller på webben. Kommer in i webblagret på Tisdag.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Väldigt konstig rubrik.
Att sätta på fläktar i push-pull-konfiguration är ju knappast att modda kylaren...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Väldigt konstig rubrik.
Att sätta på fläktar i push-pull-konfiguration är ju knappast att modda kylaren...

Nej, mycket möjligt men eftersom att jag verkligen inte hittade skruvar så trodde jag att man behövde göra något för att få det att passa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuLLvaD3n:

Nej, mycket möjligt men eftersom att jag verkligen inte hittade skruvar så trodde jag att man behövde göra något för att få det att passa!

Ett alternativ, om det inte hade funnits skruvar för ändamålet, är att ta längre, genomgående skruvar med en mutter i änden.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Ett alternativ, om det inte hade funnits skruvar för ändamålet, är att ta längre, genomgående skruvar med en mutter i änden.

Eller bara köra brickor/distanser Bara man har koll på att det inte tar i radiatorn.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Finns dock ej i lager i någon butik eller på webben. Kommer in i webblagret på Tisdag.

Skrivet av hoski:

Ett alternativ, om det inte hade funnits skruvar för ändamålet, är att ta längre, genomgående skruvar med en mutter i änden.

Skrivet av EyeNEye:

Eller bara köra brickor/distanser Bara man har koll på att det inte tar i radiatorn.

Åkte bort till Inet och beställde ett paket, det borde komma om en vecka sa killen i kassan! Tack för hjälpen.

Problemet med att ta andra skruvar var att det var så konstig storlek på radiatorn att jag inte kunde hitta något som passade.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Kanske lite OT då ni egentligen letade efter skruvar, men gör verkligen en push/pull-setup på en radiator någon större skillnad med jämfört med endast en push- eller pull-setup. Enligt vad jag har läst och hört så är skillnaden marginell. Rätta mig gärna om jag har fel. Alternativt får TS gärna återkomma med resultat efter "moddningen".

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Kanske lite OT då ni egentligen letade efter skruvar, men gör verkligen en push/pull-setup på en radiator någon större skillnad med jämfört med endast en push- eller pull-setup. Enligt vad jag har läst och hört så är skillnaden marginell. Rätta mig gärna om jag har fel. Alternativt får TS gärna återkomma med resultat efter "moddningen".

Jag skulle inte tro att det blir någon större skillnad med tanke på tunn radiatorn är, bara mer ljud.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Rekordmedlem

Det är annars bara att besöka Biltema och köpa gängstång och kapa till och dra rakt igenom allt, M4 borde passa bra, ananrs finns det tunnare i hobbyaffärer.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Gangstang/Gangstang...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Kanske lite OT då ni egentligen letade efter skruvar, men gör verkligen en push/pull-setup på en radiator någon större skillnad med jämfört med endast en push- eller pull-setup. Enligt vad jag har läst och hört så är skillnaden marginell. Rätta mig gärna om jag har fel. Alternativt får TS gärna återkomma med resultat efter "moddningen".

Det gör skillnad. Fanns ju någon snubbe som satte på 40 fläktar på sin 100i, och då var den varmaste kärnan -7 grader celcius

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Det gör skillnad. Fanns ju någon snubbe som satte på 40 fläktar på sin 100i, och då var den varmaste kärnan -7 grader celcius

Jag hoppas du förstod att det var ett skämt ? Det är fysiskt omöjligt att ha -7 grader i normala förhållanden.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Skrivet av CyberSpace:

Det gör skillnad. Fanns ju någon snubbe som satte på 40 fläktar på sin 100i, och då var den varmaste kärnan -7 grader celcius

Sen i slutet av videon sa han att det var fake

Nej men, ett par grader kan du nog spara. Annars är det riktig vattenkylning som gäller

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av peji89:

Jag hoppas du förstod att det var ett skämt ? Det är fysiskt omöjligt att ha -7 grader i normala förhållanden.

MVH

Skrivet av waspen123:

Sen i slutet av videon sa han att det var fake

Nej men, ett par grader kan du nog spara. Annars är det riktig vattenkylning som gäller

Hahaha va fan här tänkte jag skaffa en h100i med 40 fläktar ju
Jag hade helt ärligt inte förstått det, tänk vad lurad man kan bli!

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Det gör skillnad. Fanns ju någon snubbe som satte på 40 fläktar på sin 100i, och då var den varmaste kärnan -7 grader celcius

De var ju dock en troll video borde dock alla förstå men..

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Vet att det redan är besvarat men det är UNC 6-32 skruvar som används om det är så att andra letar efter skruvar.

http://www.aquatuning.se/index.php/cPath/25_946

Permalänk

Tvivlar starkt på att det ens gör en mätbar skillnad. Ivy Bridge cpu's lider av värmeproblem och dom allra flesta måste deliddas för att få ner temps i nivå med tex Sandy Bridge.

Utan delidd märkte jag ingen skillnad på en H100i och custom loop med 360 + 480 rad. Flaskhalsen sitter helt enkelt i värmeöverföringen mellan chip/ihs. Kunde knappt gå över 1,3V utan att temp drog iväg mot 90C. Efter delidd kunde jag köra 1,7V @5,2Ghz med temps under 70C.

Notera dock att delidd kan gå fel och man kan skrota cpu, och man förverkar sannolikt garantin, även om det går att återställa så dom nog inte skulle märka något vid ev RMA.