Blödning Bildskärm Reklamation

Permalänk

Blödning Bildskärm Reklamation

Hej alla Sweclockare!

Skulle behöva lite råd.

Har köpt en bildskärm ASUS 27" VG278HR begagnad, ca 3 veckor gammal, problemet är att den lider av väldigt mycket blödning, och att betraktningsvinklarna är riktigt usla, man måste sitta exakt rakt framför, annars blir vit, gulaktigt, riktigt störande, att spela går bra, men att titta på film eller bilder är ren katastrof.

Det är inga problem att häva köpet med säljaren.

Kontakt med butik där den inköptes, så svarar dom att den serien lider av det, kontakta tillverkaren.

Produkten måste ju vara felaktig, har bara haft budgetskärmar tidigare och blödningar har aldrig varit ett problem, visst har det funnits, men aldrig så att man har stört sig på det, och detta är ändå en skärm i den lite dyrare prisklassen.

Vad kan man göra om tillverkaren vägrar åtgärda problemet?.

Bilder kan läggas upp.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Som andrahandsköpare kan du göra väldigt lite, du har inga som helst rättigheter gentemot butiken där den ursprungligen köptes och många tillverkare låter inte garantin följa med produkten.
Då du skriver att det inte är några problem att häva köpet mot personen du köpte den av tycker jag du redan besvarat din egen fråga

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Förstår inte riktigt hur jag redan svarat på min egen fråga?

Frågan löd, vad kan man göra om tillverkaren skulle vägra åtgärda problemet?.

Visst kan jag ta lätta vägen ut, och häva köpet med säljaren.
Kan också tillägga att den ursprungliga köparen är den som varit i kontakt med inköpsstället och tillverkare.

Rent allmänt är jag nyfiken på vad har man för rättigheter som konsument.
Ska man acceptera hur mycket blödning som helst, vad säger konsumentköplagen o.s.v.

Det är fortfarande garanti oavsett om jag köpt den begagnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av science_xt:

Förstår inte riktigt hur jag redan svarat på min egen fråga?

Frågan löd, vad kan man göra om tillverkaren skulle vägra åtgärda problemet?.

Visst kan jag ta lätta vägen ut, och häva köpet med säljaren.
Kan också tillägga att den ursprungliga köparen är den som varit i kontakt med inköpsstället och tillverkare.

Rent allmänt är jag nyfiken på vad har man för rättigheter som konsument.
Ska man acceptera hur mycket blödning som helst, vad säger konsumentköplagen o.s.v.

Det är fortfarande garanti oavsett om jag köpt den begagnad

Det är SÄLJAREN(dvs. den du köpt av, 3dje personen) som har garantin egentligen. Det är ett avtal mellan köpare och säljaren.

Be personen du köpt av att häva köpet/ta det på garanti/reklamationsrätten. Går du till butiken så "gäller inte" garantin, om man ska vara petig.

Annars vänd dig direkt till tillverkaren, dvs. ASUS.

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-garanti-vid-ditt-natkop/

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Jodå jag är införstådd i att garantin gäller ursprungsköparen :), skriva är inte min grej, men jag försöker igen .

Ursprungsköparen har redan kontaktat både säljare/tillverkare, säljaren säger kontakta tillverkare, ursprungsköparen kontaktar tillverkaren, som föreslår att man fabriksåterställer skärminställningarna, sen har det inte hänt mer.

Det jag undrar är, när det gäller den här typen av problem med skärmar, hur mycket blödning ska man acceptera, och om både säljare och tillverkare anser att det är normalt, vad kan man då som ursprungsköpare göra?.

Har flera som sett skärmen, och dom har aldrig sett så mycket blödning på en skärm, det verkar ju vara allmänt känt att denna serie utav skärmar lider av detta, vilket butiken där den är köpt bekräftat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av science_xt:

Jodå jag är införstådd i att garantin gäller ursprungsköparen :), skriva är inte min grej, men jag försöker igen .

Ursprungsköparen har redan kontaktat både säljare/tillverkare, säljaren säger kontakta tillverkare, ursprungsköparen kontaktar tillverkaren, som föreslår att man fabriksåterställer skärminställningarna, sen har det inte hänt mer.

Det jag undrar är, när det gäller den här typen av problem med skärmar, hur mycket blödning ska man acceptera, och om både säljare och tillverkare anser att det är normalt, vad kan man då som ursprungsköpare göra?.

Har flera som sett skärmen, och dom har aldrig sett så mycket blödning på en skärm, det verkar ju vara allmänt känt att denna serie utav skärmar lider av detta, vilket butiken där den är köpt bekräftat.

Ursprungsköparen ska fortsätta kontakta butiken. Göra en reklamation.

Vilken butik gäller det?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Alllt som butiken och asus gör gentemot dig är ren goodwilll, de har inga skyldigheter att ge dig ens ett lillfinger, vad gäller att häva ditt köp så kan du nog glömma det också om du vill stödja dig mot någon lag. Din undersökningsplikt är är väldigt stor när det gäller avtal privatperson - privatperson, sen kan snubben/an va schysst och låta köpet gå tiillbaka.

Vad gäller ursprungsköparen så skulle jag inte acceptera någon blödning som stör mig, såvida det inte stod i beskrivningen när jag köpte skärmen. Att butiken hänvisar till asus kan man skita i, har men köpt skärmen av en butik så är det de som ska (rent lagmässigt) stå för all kontakt mot tillverkaren, att man som kund kan få en snabbare process om man tar kontakten själv är en annan sak, men det får aldrig vara default att en butik skickar en vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Alllt som butiken och asus gör gentemot dig är ren goodwilll, de har inga skyldigheter att ge dig ens ett lillfinger, vad gäller att häva ditt köp så kan du nog glömma det också om du vill stödja dig mot någon lag. Din undersökningsplikt är är väldigt stor när det gäller avtal privatperson - privatperson, sen kan snubben/an va schysst och låta köpet gå tiillbaka.

TS sköter allt via ursprungsköparen. Så de har fortfarande samma garanti.

Hade TS gått till butiken med skärmen så hade det inte varit giltigt. Utan nu är det ursprungsköparen som gör det = Allt är som det ska

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Som redan påpekats så enligt svensk lag så är det ENBART den ursprungliga köparen som har några rättigheter mot butik/tillverkaren när det gäller garanti/reklamation/ångerrätt/eventuella andra (vid köpet) överenskomna saker.

Dvs du kan gå in på elgiganten som har 30dagars öppet köp och handla en vara du går 1m utanför dörrn säljer varan till din kompis som sen går in och vill ångra köpet elgiganten kan då lagligen neka detta då det är DU som var deras kund.

Ganska ofta så har ju däremot butiker/tillverkare en egen intern policy att garanti/reklamation/ångerrätt/eventuella andra saker följer varan istället för som lagen säger följa kunden.
Detta gör att det då går för en andra person att lämna in på garanti/etc MEN problemet är OM butiken krånglar med nåt som tex att en av alla dom som har hand om varan under denna tid (vilket kan vara ganska många tex dom som tar imot/packar/skickar/lagar/inspekterar/och sen tillbaks igen) har en dålig dag/är på dåligt humör/vill jävlas/är en allmänt sur människa/etc/etc.
Så ja då får man ju snällt försöka igen och hoppas att samma person ej ser varan denna gång heller att denne är på bättre humör för någon lag har man inte i detta läget i ryggen som den ursprungliga köparen hade haft, alternativt är att försöka klaga högre upp i företaget och det är ju oftas som att stångas med en stenmur.

Så det säkraste är att den du köpte skärmen av går in med den till butiken/skickar in den (heller i alla fall beställer frakten som du sen kan skriva ut) för antingen garanti/reklamation/ångerrätt (om det är mindre än 14 dagar sedan han köpte den).
MEN OM ni tex skickar in den på reparation så kommer den då att skickas tillbaks till ursprungs köparen när den är lagad om det är han som "skickade in den".
Samma sak med pengarna det är han som får dom och då troligen på det sätt han betalade skärmen med (som svenska lagen säger) dvs betalade han kontant så har han rätt att få kontanter bet han med kort så får han tillbaks pengarna på kortet osv,osv.
Dock försöker ju en hel del butiker att erbjuda presentkort (vilket man kan neka) med den aktuella summan på först och om det var betalt med kontanter så brukar dom oftas villja sätta i på konto/kort istället men man kan då kräva att få kontanter enligt svensk lag.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Tackar för alla svar

Verkar vara en djungel av regler.

Personligen tycker jag att butiken borde sköta kontakten med eventuellt tillverkare, men enligt ovan artikel i "dn ekonomi" så finns det en säljgaranti och en tillverkargaranti, vilket utav dessa, bakgrundsblödning hamnar i vet jag inte, det kanske är så att det hamnar i tillverkargaranti, så butiken hänvisar till tillverkaren.

Vilken butik den är köpt i vill jag inte säga, vill inte hänga ut någon, men det är i alla fall en butik med väldigt gott anseende.

Vet att ursprungsköparen har skickat in bilder, men bilderna ger inte en rättvis bild så att säga, på vissa ställen syns det mer där det ska vara mindre och vice versa.
Det bästa hade varit att få skicka in skärmen, så dom själva hade kunnat göra en bedömning.

Ska kontakta ursprungsköparen, så får vi se hur det blir.

Tack än en gång för alla svar.

Permalänk
Medlem

Garani hit och garanti dit. Be den du köpte av att göra en REKLAMATION till företaget han köpte av.

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Garani hit och garanti dit. Be den du köpte av att göra en REKLAMATION till företaget han köpte av.

Det är ju precis det han gjort, och dom hänvisar till tillverkaren, har skrivit detta i tidigare inlägg

Permalänk
Medlem

Nu är det ju en TN-skärm, en stor sådan. Då blir det kraftiga vinklar mot de yttre delarna, med färgskiftningar som resultat. Alternativet är att sitta 2 meter från skärmen för att få ner vinklarna, vilket medför andra problem.

En TN-skärm blir inte per automatik bättre bara för att man betalar dyrt för den, det är fortfarande TN.

Frågan är vilket som är viktigast, 27 tum, 144 Hz eller bildkvalitet?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Nu är det ju en TN-skärm, en stor sådan. Då blir det kraftiga vinklar mot de yttre delarna, med färgskiftningar som resultat. Alternativet är att sitta 2 meter från skärmen för att få ner vinklarna, vilket medför andra problem.

En TN-skärm blir inte per automatik bättre bara för att man betalar dyrt för den, det är fortfarande TN.

Frågan är vilket som är viktigast, 27 tum, 144 Hz eller bildkvalitet?

27", 120Hz och bildkvalitet = Asus Swift ROG PG278Q = Förbättrad TN-panel

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av science_xt:

Det är ju precis det han gjort, och dom hänvisar till tillverkaren, har skrivit detta i tidigare inlägg

Ja, juste, och det ska ju inte han behöva göra.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Nu är det ju en TN-skärm, en stor sådan. Då blir det kraftiga vinklar mot de yttre delarna, med färgskiftningar som resultat. Alternativet är att sitta 2 meter från skärmen för att få ner vinklarna, vilket medför andra problem.

En TN-skärm blir inte per automatik bättre bara för att man betalar dyrt för den, det är fortfarande TN.

Frågan är vilket som är viktigast, 27 tum, 144 Hz eller bildkvalitet?

Visst TN-panel, dessa problem existerar mer eller mindre på alla TN-paneler, men har sett andra 27" skärmar av budgetmodell (TN-panel) av märket Asus och Benq, och dom är inte i närheten av vad denna blöder o.s.v på Benq modellen var det i princip nästan noll.

Jag är inte ute efter en perfekt bildkvalitet, håller inte på med någon avancerad fotoredigering, men eftersom jag nu hunnit att jämföra med andra skärmar i samma storleksklass så är denna helt klart defekt, eller så har Asus helt misslyckats med denna modell, kanske därför den redan har försvunnit ur deras sortiment.