Permalänk
Medlem

Nätverksstruktur fråga

Sitter med en liten fråga som jag skulle vilja ha besvarad innan jag går vidare med mina planer.

Har en tanke på att förflytta min server in i vårt förråd.

Kan jag ha enl följande:

Modem
Router 4 portar
Port 1 går till en Switch i Förrådet där jag kopplar i Servern med Freenas samt även en kabel som går till Raspberry Pi i Sovrum
Port 2 går till övervåningen där jag har 2 st datorer samt 1 RSPi
Port 3 går till RSPi i Vardagsrummet

Min fundering är alltså om RSPi:erna och datorerna kommer åt servern fast än servern inte sitter direkt i routern som den gör idag.
Eller måste den sitta i "första" utdelande enhet?

Försökte göra en snygg skiss av det hela i Paint men färdigheterna var inte på topp, hoppas ni förstår hur jag menar iaf

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några som helst problem om man inte har något väldigt speciellt uppsatt nätverk vilket det inte låter som att du har

Permalänk
Medlem

Det ska fungera utan problem.

Kör själv liknande.

Router:
Port 1 -> Switch som matar 2 datorer, 1 RSPi och 1 nätverksskrivare.
Port 2 -> HTPC
Port 3 -> Synology DS213j

Edit: typo

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Det ska inte vara några som helst problem om man inte har något väldigt speciellt uppsatt nätverk vilket det inte låter som att du har

Skrivet av Niwa:

Det ska fungera utan problem.

Kör själv liknande.

Router:
Port 1 -> Switch som matar 2 datorer, 1 RSPi och 1 nätverksskrivare.
Port 2 -> HTPC
Port 3 -> Synology DS213j

Edit: typo

Perfekt, tack så mycket för era svar, då blir de börja dra kabel imorrn

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC