Installerade ett nytt modem och Wi-Fi signalen blev sämre

Permalänk
Medlem

Installerade ett nytt modem och Wi-Fi signalen blev sämre

Mitt gamla setup var ett modem + wireless router så att jag kunde ha trådlös internet uppkoppling till mitt rum. Modemet gick sönder och jag fick ett nytt från Telia som jag kopplade in tillsammans med min gamla wireless router men nu är Wi-Fi signalen på min stationära dator sämre, hade fyra bars och nu har jag en bar och ibland försvinner uppkopplingen helt. Varit såhär i ungefär 4 veckor.

Permalänk

vad är de för modem och är de fiber du har ?

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

vad är de för modem och är de fiber du har ?

Inget fiber utan telejack, modemet heter technicolor

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har en router kopplad till smarten så har ju din egna router inte påverkats om du ansluter till den, däremot bör du brygga smarten eller göra om din router till accesspunkt så du inte får adresseringsproblem.
Att signalstyrkan påverkas kanske kan bero på att du har gjort dåliga kanalval om du nu har 2 olika wlan igång.
Inssider är lättanvänt för att se hur wifiläget ser ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har en router kopplad till smarten så har ju din egna router inte påverkats om du ansluter till den, däremot bör du brygga smarten eller göra om din router till accesspunkt så du inte får adresseringsproblem.
Att signalstyrkan påverkas kanske kan bero på att du har gjort dåliga kanalval om du nu har 2 olika wlan igång.
Inssider är lättanvänt för att se hur wifiläget ser ut.

Jag ändrade till kanalen som jag hade på mitt tidigare modem, blev ingen skillnad.

Vill du ha bild på min inSSIDer ifall det skulle hjälpa?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja en inssider skärmdump kanske visar nått, skriv vilka ssid som är dina också.
Hur gör du med adresseringen då ? Smarten är ju inget modem om du inte ber om att få den bryggad utan en gateway så den utför NAT och har en dhcp server.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja en inssider skärmdump kanske visar nått, skriv vilka ssid som är dina också.
Hur gör du med adresseringen då ? Smarten är ju inget modem om du inte ber om att få den bryggad utan en gateway så den utför NAT och har en dhcp server.

Vad menar du med adressering och smarten? Mitt tidigare nätvärk är det som heter "bredband" som är på toppen

Den med blå stjärna är min

Andra bilden är efter att jag bytte kanal

http://imgur.com/0BbOJIq,6eMAP97

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Notabot:

Vad menar du med adressering och smarten? Mitt tidigare nätvärk är det som heter "bredband" som är på toppen

Den med blå stjärna är min

Andra bilden är efter att jag bytte kanal

http://imgur.com/0BbOJIq,6eMAP97

Eftersom det är lite grannar så verkar ju kanal 10 vara friast så prova den, enligt den bilden så är du ansluten mot smarten och inte din egen router eller har du gett den samma ssid som smarten brukar ha ? Vad har din egen router för ssid ?

Man ska inte ha 2 hemmaroutrar i samam nätverk om na inte vet varför och kan konfigurera det rätt att bara koppla in dem gör att man får problem med adresseringen i lanet, nu verkar ju du inte ha anslutit dig mot din egen router utan mot smarten och då funkar adresseringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom det är lite grannar så verkar ju kanal 10 vara friast så prova den, enligt den bilden så är du ansluten mot smarten och inte din egen router eller har du gett den samma ssid som smarten brukar ha ? Vad har din egen router för ssid ?

Man ska inte ha 2 hemmaroutrar i samam nätverk om na inte vet varför och kan konfigurera det rätt att bara koppla in dem gör att man får problem med adresseringen i lanet, nu verkar ju du inte ha anslutit dig mot din egen router utan mot smarten och då funkar adresseringen.

Det visade sig att jag var kopplad till smarten och inte routern, stängde av routern och hade ändå internet.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du enheterna nära varandra eller kan du flytta din egen router närmare datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du enheterna nära varandra eller kan du flytta din egen router närmare datorn ?

Jag flyttade för tillfället smarten till mitt sovrum och har nu full uppkoppling

Permalänk
Medlem

Det visade sig att jag är inkopplad till smartens trådlösa nätverk och inte till routern, vilket ger en sämre signal.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Notabot:

Det visade sig att jag är inkopplad till smartens trådlösa nätverk och kan inte till routern, vilket ger en sämre signal.

Anslut till din router då,
Men för att det ska fungera så måste du ha koll på adresseringen, endera ber du om bryggning av smarten eller så gör du om din router till accesspunkt, saknar den inställningar för det så stäng av dhcpservern i den och använd inte dess wanport. Det kan också vara praktiskt att se till att den har en egen adminadress på samma nät som smartens dhcp server ger ut, tex 192.168.1.2 och att reservera adressen så att smarten inte delar ut den via dhcp, tex ställa så att dhcp börjar på .64 eller nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Anslut till din router då,
Men för att det ska fungera så måste du ha koll på adresseringen, endera ber du om bryggning av smarten eller så gör du om din router till accesspunkt, saknar den inställningar för det så stäng av dhcpservern i den och använd inte dess wanport. Det kan också vara praktiskt att se till att den har en egen adminadress på samma nät som smartens dhcp server ger ut, tex 192.168.1.2 och att reservera adressen så att smarten inte delar ut den via dhcp, tex ställa så att dhcp börjar på .64 eller nått.

Tack för hjälpen! Jag fixade problemet genom att avaktivera dhcp och ändrade routerns ip adress till smartens ip adress.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Notabot:

Tack för hjälpen! Jag fixade problemet genom att avaktivera dhcp och ändrade routerns ip adress till smartens ip adress.

Routern och smarten bör ha olika ip om det ska fungera utan problem, smarten har 192.168.1.1 och 192.168.1.254 om du inte gjort nått med den och din default gateway är även 192.168.1.1 så att lägga din egen router på 192.168.1.1 är dumt, det är bättre att ge den 192.168.1.2 för då kan du logga in i vilken du vill och du slipper även riskera problem med gatewayadressen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notabot:

Tack för hjälpen! Jag fixade problemet genom att avaktivera dhcp och ändrade routerns ip adress till smartens ip adress.

Det låter inget vidare att du satte samma ip på din router som du har på smart. Du ska ha både tur och kraftig medvind för att få det att funka.

Du ska självklart ställa in din router på en ip som inte används av någon annan.
Använd t.ex 192.168.1.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Routern och smarten bör ha olika ip om det ska fungera utan problem, smarten har 192.168.1.1 och 192.168.1.254 om du inte gjort nått med den och din default gateway är även 192.168.1.1 så att lägga din egen router på 192.168.1.1 är dumt, det är bättre att ge den 192.168.1.2 för då kan du logga in i vilken du vill och du slipper även riskera problem med gatewayadressen.

Jag fixade det.