AMD förbereder Athlon II X4 760K utan grafikdel

Permalänk
Melding Plague

AMD förbereder Athlon II X4 760K utan grafikdel

En ny processor från AMD är på ingång. Athlon II X4 760K är "Richland" utan integrerad grafik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser ju trevlig ut! högre frekvenser på samma volt och värme utveckling! tillverknings processen börjar mogna ordentligt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

FM2 moderkorten är betydligt mer attraktiva än AM3+ moderkorten. Känns som man måste köra på FM2 om man vill ha ett modernt moderkort och samtidigt i ett bra format. Synd att all processorer har högst två moduler på FM2 plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

FM2 moderkorten är betydligt mer attraktiva än AM3+ moderkorten. Känns som man måste köra på FM2 om man vill ha ett modernt moderkort och samtidigt i ett bra format. Synd att all processorer har högst två moduler på FM2 plattformen.

Betydligt mer på vilket sätt egentligen?

Om du med "bra format" menar mini-ITX så visst, men då behöver man ju oftast inte så hög prestanda heller.
Annars är de väl lika "moderna" och attraktiva vad gäller funktioner som USB3, SATA-3 osv

Vill man ha mer prestanda än vad en 4-kärnig CPU ger, så bör man väl oftast gå upp i storlek på chassi och moderkort för att få plats med bättre kylning.
Sen finns det givetvis specialfall som folk som åker på LAN mycket och behöver ha värsting-grejer i en liten låda, men de är väl för få för att det ska vara lönsamt att göra mindre kort för prestanda-segementet, tyvärr.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

FM2 moderkorten är betydligt mer attraktiva än AM3+ moderkorten. Känns som man måste köra på FM2 om man vill ha ett modernt moderkort och samtidigt i ett bra format. Synd att all processorer har högst två moduler på FM2 plattformen.

Om man inte bryr sig om integrerad grafik, vilka fördelar har FM2 jämfört med AM3+ i så fall?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om man inte bryr sig om integrerad grafik, vilka fördelar har FM2 jämfört med AM3+ i så fall?

mATX och mITX är den enda reella skillnaden för systembyggare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

mATX och mITX är den enda reella skillnaden för systembyggare.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha. Då har det mer att göra med vad för behov man har. Oavsett hur "modernt" ett mATX-moderkort än må vara så kan man inte peta dit lika många komponenter. Det går ju inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

På ingång? Bland annat Inet har den i lager redan, och jag såg den väl för en vecka sen första gången (https://www.inet.se/produkt/5308719/amd-athlon-ii-x4-760k-3-8...)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

FM2 moderkorten är betydligt mer attraktiva än AM3+ moderkorten. Känns som man måste köra på FM2 om man vill ha ett modernt moderkort och samtidigt i ett bra format. Synd att all processorer har högst två moduler på FM2 plattformen.

Frågan är hur det står sig mot Phenom II 965? De ligger i samma prisklass http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=514335

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas att Sweclockers gör ett test på denna. Har en 750k i nuläget kan kanske bli en liten uppgradering framöver

Permalänk
Skrivet av soderkvist:

Frågan är hur det står sig mot Phenom II 965? De ligger i samma prisklass http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=514335

Tror nog Phenom vinner den striden!

Budget pc mATX och större = Phenom II X4 965
Budget pc Mitx = Athlon 2 X4 760K

Permalänk
Skrivet av soderkvist:

Frågan är hur det står sig mot Phenom II 965? De ligger i samma prisklass http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=514335

Jämnt skägg tills energiförbrukningen där 760K tar avgörande poängen.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Aha. Då har det mer att göra med vad för behov man har. Oavsett hur "modernt" ett mATX-moderkort än må vara så kan man inte peta dit lika många komponenter. Det går ju inte.

Lustigt att de lyckats på intel-sidan då, och även på FM2 moderkorten då. Det har sagts flera gånger att det inte är någon mer skillnad än formatet, grenerallt.
Var hittar du AM3+ moderkort i mATX och mITX med någorlunda high-end/ premium / exklusiva komponenter ?
Jag ser bara fåtal budget moderkort i dessa format som har riktiga budgetkomponenter och ser ut som minst 5 år gammalt skräp om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Lustigt att de lyckats på intel-sidan då, och även på FM2 moderkorten då. Det har sagts flera gånger att det inte är någon mer skillnad än formatet, grenerallt.
Var hittar du AM3+ moderkort i mATX och mITX med någorlunda high-end/ premium / exklusiva komponenter ?
Jag ser bara fåtal budget moderkort i dessa format som har riktiga budgetkomponenter och ser ut som minst 5 år gammalt skräp om jag ska vara ärlig.

Det suugeer att det inte finns. hoppas det kommer tills Excavator coresen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Lustigt att de lyckats på intel-sidan då, och även på FM2 moderkorten då. Det har sagts flera gånger att det inte är någon mer skillnad än formatet, grenerallt.
Var hittar du AM3+ moderkort i mATX och mITX med någorlunda high-end/ premium / exklusiva komponenter ?
Jag ser bara fåtal budget moderkort i dessa format som har riktiga budgetkomponenter och ser ut som minst 5 år gammalt skräp om jag ska vara ärlig.

Jag har inte sagt att det finns till mATX och mITX. Förmodligen lämpar sig fm2 bättre till sådant då det är fokus på integrerad grafik, men om man ska ha prestanda, oavsett format, så är det inte aktuellt med FM2.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt att det finns till mATX och mITX. Förmodligen lämpar sig fm2 bättre till sådant då det är fokus på integrerad grafik, men om man ska ha prestanda, oavsett format, så är det inte aktuellt med FM2.

Det är det som är problemet. Vill du ha prestanda, så måste du välja am3+. Men då kan du bara få gamla 760g styrkretsen om du vill ha matx, och mitx finns inte. Fm2 å andra sidan finns i mindre format, med trevliga funktioner, men då kan du inte få prestandan... Synd, eftersom du med intel kan få prestanda även med mitx sedan några år tillbaks. Så svårt kan det väl inte vara att trycka på en 990fx-krets på ett matx-kort?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det är det som är problemet. Vill du ha prestanda, så måste du välja am3+. Men då kan du bara få gamla 760g styrkretsen om du vill ha matx, och mitx finns inte. Fm2 å andra sidan finns i mindre format, med trevliga funktioner, men då kan du inte få prestandan... Synd, eftersom du med intel kan få prestanda även med mitx sedan några år tillbaks. Så svårt kan det väl inte vara att trycka på en 990fx-krets på ett matx-kort?

Nej, det borde inte vara svårt, men finns det någon marknad? Finns det folk som vill ha prestandamonster i pytteformat? Blir det inte en sjuhelvetes värmeutveckling i så små chassin?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nej, det borde inte vara svårt, men finns det någon marknad? Finns det folk som vill ha prestandamonster i pytteformat? Blir det inte en sjuhelvetes värmeutveckling i så små chassin?

Jag tycker alla som kör på Intel i dag borde bygga i mITX eller mATX chassin ;P
Har du ett utblås och inblås så fungerar det bra.

Finns många olika former av "små" prestanda chassin, Prodigy är ju ett exempel

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, det borde inte vara svårt, men finns det någon marknad? Finns det folk som vill ha prestandamonster i pytteformat? Blir det inte en sjuhelvetes värmeutveckling i så små chassin?

Klart det finns en marknad, eller har du inte hängt med bland produktnyheterna det senaste året? Fler och fler företag lanserar ju chassin i både mitx och matx format som klarar högpresterande system, samtidigt som komponenttillverkare av både moderkort och grafikkort tar fram prestandahårdvara i mindre format. Förutom då moderkort till amd-processorer. Kika bara på utbudet av matx och mitx som har z87 eller x79 som styrkrets (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s1300453...) och sedan vilka roliga alternativ man har för am3+ (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s1300454...). Jag säger inte att det är en majoritet av marknaden, men jag tycker mig se att fler och fler vill ha en mindre burk, så några alternativ hade knappast skadat, nu blir det automatiskt att man får ta intel då.

Edit: man kan ju kika på popularitetsrankingen på prisjakt som en indikation. På topp 20 finns 9 chassin (8 om du räknar ihop båda corsair 350d-modellerna) jag skulle klassa som mitx eller matx för prestandasystem. Lika många som antalet miditower eller fulltowers alltså, övriga två är htpc (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=335&o=lokal_rank#prodli...)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Klart det finns en marknad, eller har du inte hängt med bland produktnyheterna det senaste året? Fler och fler företag lanserar ju chassin i både mitx och matx format som klarar högpresterande system, samtidigt som komponenttillverkare av både moderkort och grafikkort tar fram prestandahårdvara i mindre format. Förutom då moderkort till amd-processorer. Kika bara på utbudet av matx och mitx som har z87 eller x79 som styrkrets (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s1300453...) och sedan vilka roliga alternativ man har för am3+ (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s1300454...). Jag säger inte att det är en majoritet av marknaden, men jag tycker mig se att fler och fler vill ha en mindre burk, så några alternativ hade knappast skadat, nu blir det automatiskt att man får ta intel då.

Men med en mindre burk, eller mindre moderkort, så blir det ju färre antal möjliga komponenter och expansionsplatser... Jag kan inte se fördelen. Är det en stationär dator så bär man väl inte omkring på den oavsett och vad spelar då storleken för roll? Eller är det helt enkelt bara "inne" med små datorer utan en speciell anledning nu?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men med en mindre burk, eller mindre moderkort, så blir det ju färre antal möjliga komponenter och expansionsplatser... Jag kan inte se fördelen. Är det en stationär dator så bär man väl inte omkring på den oavsett och vad spelar då storleken för roll? Eller är det helt enkelt bara "inne" med små datorer utan en speciell anledning nu?

Det är trevligare att ha en liten dator som väger mindre, tar mindre plats - ser bättre ut samt lättare att flytta om du nu ska lana..
Du behöver ju bara ett högpresterande grafikkort!
Ett titan och saken är biff, hehe.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men med en mindre burk, eller mindre moderkort, så blir det ju färre antal möjliga komponenter och expansionsplatser... Jag kan inte se fördelen. Är det en stationär dator så bär man väl inte omkring på den oavsett och vad spelar då storleken för roll? Eller är det helt enkelt bara "inne" med små datorer utan en speciell anledning nu?

Jag förstår inte ditt argument "bara för att den ska stå still kan den vara stor". Jag får kanske inte plats med ett stort chassi under/på skrivbordet? Jag kanske inte vill ha en stor ful burk?

Jag säger egentligen bara att det är konstigt att det inte finns några alternativ för små prestandasystem med amd, när det uppenbarligen finns en marknad för små intel-diton eftersom de produkterna tas fram och säljer

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Det är trevligare att ha en liten dator som väger mindre, tar mindre plats - ser bättre ut samt lättare att flytta om du nu ska lana..
Du behöver ju bara ett högpresterande grafikkort!
Ett titan och saken är biff, hehe.

Skrivet av Starric:

Jag förstår inte ditt argument "bara för att den ska stå still kan den vara stor". Jag får kanske inte plats med ett stort chassi under/på skrivbordet? Jag kanske inte vill ha en stor ful burk?

Jag säger egentligen bara att det är konstigt att det inte finns några alternativ för små prestandasystem med amd, när det uppenbarligen finns en marknad för små intel-diton eftersom de produkterna tas fram och säljer

OK, då finns det uppenbarligen en marknad för det. Inte för att jag personligen har något intresse (har kört fulltower så länge jag kan minnas), men om det nu går knö in prestanda i så litet format och folk vill ha det så borde tillverkarna lyssna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

OK, då finns det uppenbarligen en marknad för det. Inte för att jag personligen har något intresse (har kört fulltower så länge jag kan minnas), men om det nu går knö in prestanda i så litet format och folk vill ha det så borde tillverkarna lyssna.

Är den inte gullig så säg?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Jo den är söt. Jag har sett den innan. Jag skulle ha svårt att vänja mig docl. Jag trivs med chassin av typen Antec Twelve hundred och liknande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om AMD fixade fram en Athlon II eller en CPU med grafikdel som hade 8 kärnor så skulle jag slå till.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

En fråga bara.. Kommer troligtvis skaffa mig en 760K.. Men har 2133Mhz minnen som ligger.. Kommer troligtvis använda dem.. Kommer datorn inte kunna boota med dessa minnen eller kommer den bara klocka ner minnena till 1866/1600mhz ?

Visa signatur