Installera Kali eller Ubuntu på Mac Air?

Permalänk
Medlem

Installera Kali eller Ubuntu på Mac Air?

Hej,

jag har en fråga gällande installation av Kali Linux eller Ubuntu Linux på en Macbook air (från 1012).
Är det möjligt?

Jag har ingen extern cd-läsare utan endast en Extern hårddisk (USB 3.0) samt USB-minne på 8 GB.

Är det möjligt att göra något? finns det någon bra guide som går igenom hur man på enklast sätt installerar det på Mac Air?

Jag har Kali Linux på en bärbar windows dator men den är så stor och tung, så skulle föredra att ha linux på min mac istället, genom Dual-boot helst.

Tacksam för svar!

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem

Tack men de länkar som poppar upp har jag redan gått igenom, men eftersom många i kommentarsfältet får problem så känns det inte värt att pröva de guiderna.

Jag har dock hittat en lösning och det är att installera Ubuntu och sedan genom en guide installera alla verktyg från Kali Linux, till Ubuntu Linux.

Men det kanske inte funkar så väldigt bra, man kanske får äldre verktyg än de som medföljer i senaste Kali Linux.

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg borttaget*

Har man inget mer att säga än att ge en (dold) länk till LMGTFY så är det bättre för alla parter att man inte svarar alls.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen koll på apples produkter så jag kan kanske inte bidra till så mycket gällande en lösning på dina problem..
Finns det någon anledning att du vill köra kali direkt på maskinen?
Du kanske kan Köra vmware fusion i osx och kör kali via den istället..

Permalänk

Det är möjligt att köra Linux på en Macbook Air. Dualboot eller inte det är dock rejält svårt.

Enklast är att installera rEFInd som bootmanager, sedan genomföra en EFI-installation från en Linux-USB-sticka. Tyvärr finns denna process inte särskilt väldokumenterad, vilket gör att genomförande väldigt svårt om man inte har full koll på vad som egentligen händer under installationsprocessen så man kan fixa fel som kan tänkas uppstå. (Det är även teoretiskt möjligt att kringå rEFInd och använda OS X egna bootmanager, men det är i princip odokumenterat).

Vad jag kan se så har 2012 års Macbook Air modeller flera kända problem med Linux. Framför allt när det gäller äldre kernelversioner.

När det gäller just dual-boot Ubuntu har jag hittat två guider till installationen. Notera dock att dessa guider vid det här laget är föråldrade och bland annat föreslår användning av rEFIt, vilket jag starkt avråder ifrån. 2014 är det rEFInd som gäller istället. Dessutom innehåller "Post-install" instruktionerna möjligtvis lösningar som inte längre behövs med de nyaste kernel-versionerna.
http://www.maketecheasier.com/install-dual-boot-ubuntu-in-mac...
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2039799

Instruktionerna är väl i princip de samma utan dual-boot genom att man bara skriver över hela disken i Linuxinstallationen utan att spara en Mac OS X partition.

I stort sett så kan jag inte rekommendera att du försöker dig på detta utan rejält mycket tålamod och troubleshooting-vilja. Det enklaste by far är att virtualisera Linux istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweman2k:

Hej,

jag har en fråga gällande installation av Kali Linux eller Ubuntu Linux på en Macbook air (från 1012).
Är det möjligt?

Jag har ingen extern cd-läsare utan endast en Extern hårddisk (USB 3.0) samt USB-minne på 8 GB.

Är det möjligt att göra något? finns det någon bra guide som går igenom hur man på enklast sätt installerar det på Mac Air?

Jag har Kali Linux på en bärbar windows dator men den är så stor och tung, så skulle föredra att ha linux på min mac istället, genom Dual-boot helst.

Tacksam för svar!

Tror att parallels desktop är dit bästa alternativ eller köpa en ny dator^^

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Inaktiv

Jag har kört in Ubuntu 14.04 på både iMac och Macbook Pro, fungerade hur bra som helst.

Gällande Kali så kan jag inte hjälpa dig - av den enkla anledningen att jag inte ens vet vad det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag har kört in Ubuntu 14.04 på både iMac och Macbook Pro, fungerade hur bra som helst.

Gällande Kali så kan jag inte hjälpa dig - av den enkla anledningen att jag inte ens vet vad det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du dualboot eller endast Ubuntu på dom?
Jag tänkte själv prova att installera och endast ha Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag har kört in Ubuntu 14.04 på både iMac och Macbook Pro, fungerade hur bra som helst.

Gällande Kali så kan jag inte hjälpa dig - av den enkla anledningen att jag inte ens vet vad det är.

Skickades från m.sweclockers.com

OffT Kali är en dist för säkerhetsexperter mm eller som det heter i vanlig folkmun "Hackers"

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ambush:

Kör du dualboot eller endast Ubuntu på dom?
Jag tänkte själv prova att installera och endast ha Ubuntu 14.04

Tripple-boot på iMac och ren installation på Pro-modellen (i utvecklingssyfte).

Skrivet av N0iZE:

OffT Kali är en dist för säkerhetsexperter mm eller som det heter i vanlig folkmun "Hackers"

Ah...tack för infon.