Router + Repeater + VPN - Håll i hatten

Permalänk
Medlem

Router + Repeater + VPN - Håll i hatten

Ja håll i hatten nu.

Du har ett trådlöst nätverk som du kopplar upp en repeater mot. Repeatern är kopplad till en router med inbyggd VPN.

Kan man då från internet direkt koppla mot VPN?

Permalänk
Medlem

Repeatern har ingenting med VPN att göra, så din fråga är lite märklig...

Varför fortsätter du inte i tråden du redan skapat???
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Repeatern har ingenting med VPN att göra, så din fråga är lite märklig...

Varför fortsätter du inte i tråden du redan skapat???
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

I den tråden frågar jag om man kan ställa in en repeater som VPN.

Nu undrar jag om man kan nå en router med inbyggd VPN från internet som ligger bakom en annan router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yolof:

I den tråden frågar jag om man kan ställa in en repeater som VPN.

Nu undrar jag om man kan nå en router med inbyggd VPN från internet som ligger bakom en annan router.

Det har du ju fått svar på i den andra tråden!!!

P.s. en repeater agerar INTE VPN-server, den agerar repeater!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Det har du ju fått svar på i den andra tråden!!!

P.s. en repeater agerar INTE VPN-server, den agerar repeater!

Det finns en mängd industriella VPN-lösningar som ej kräver att man öppnar portar m.m. Hur fungerar dessa? Hur kan dessa tänkas fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yolof:

Det finns en mängd industriella VPN-lösningar som ej kräver att man öppnar portar m.m. Hur fungerar dessa? Hur kan dessa tänkas fungera?

Vilka lösningar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Vilka lösningar då?

Tosibox har jag provat själv och det fungerar. Har även tittat in Lyconsys MRT150 och Induonet XR5.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yolof:

Det finns en mängd industriella VPN-lösningar som ej kräver att man öppnar portar m.m. Hur fungerar dessa? Hur kan dessa tänkas fungera?

De startar förmodligen en förbindelse från insidan tex genom att "surfa" till en server som parar ihop klienterna i stället för att man försöker ansluta direkt från utsidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De startar förmodligen en förbindelse från insidan tex genom att "surfa" till en server som parar ihop klienterna i stället för att man försöker ansluta direkt från utsidan.

Nu börjar vi prata. Om jag sätter upp en sådan server (utan att gå in mer på det), vilken är den enklast möjliga utrustning som krävs för att "surfa" in på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yolof:

Nu börjar vi prata. Om jag sätter upp en sådan server (utan att gå in mer på det), vilken är den enklast möjliga utrustning som krävs för att "surfa" in på den?

Någon valfri VPN-klient behövs, finns inbyggd i Windows, eller fristående klient beroende på VPN-servern hos er som klienten i maskinen ska ansluta mot.

Förmodligen krävs det att någon typ av VPN-passtrough är påslagen i deras brandvägg.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av yolof:

Ja håll i hatten nu.

Du har ett trådlöst nätverk som du kopplar upp en repeater mot. Repeatern är kopplad till en router med inbyggd VPN.

Kan man då från internet direkt koppla mot VPN?

Om du nu har en repeater så har du tillstånd för denna antar jag?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Någon valfri VPN-klient behövs, finns inbyggd i Windows, eller fristående klient beroende på VPN-servern hos er som klienten i maskinen ska ansluta mot.

Så om jag tolkar det rätt, så måste det vara något mer än en router som kan koppla upp sig mot servern? Något som även kan logga in kanske?

Skrivet av JenzA:

Förmodligen krävs det att någon typ av VPN-passtrough är påslagen i deras brandvägg.

Det är just det jag vill komma ifrån. Tosibox lyckas på något jävla vänster. Men som någon sade tidigare, att de kopplar upp sig mot en server kan vara fallet. Då vill jag kunna härma det på ett enklare vis.

Ta exemplet här under t.ex. Kommer den att kräva att man öppnar något?
http://www.lyconsys.com/download/datasheet_mrt150n_eng.pdf

Skrivet av Lifooz:

Om du nu har en repeater så har du tillstånd för denna antar jag?

Inte 3G eller GSM i detta fall utan WiFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Om du nu har en repeater så har du tillstånd för denna antar jag?

För WiFi? skojar du?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Det som förbryllar mig mer är hemma-applikationer som kopplar upp sig trådlöst. T.ex. en lampa som går att styra med mobilen. Kopplar komponenten som styr upp sig mot WiFi och vidare mot en server? Hur då?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

För WiFi? skojar du?

Jag har läst en hel del om Repeater´s då jag själv kommer behöva en, och alla typer av repeater skall ha tillstånd från tjänsteleverantören.
Installationen skall alltså godkännas av t.ex Telia, eller vilka som nu är din leverantör.
Om tillstånd aldrig sökes och installationen hittas, leder det till böter.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag har läst en hel del om Repeater´s då jag själv kommer behöva en, och alla typer av repeater skall ha tillstånd från tjänsteleverantören.
Installationen skall alltså godkännas av t.ex Telia, eller vilka som nu är din leverantör.
Om tillstånd aldrig sökes och installationen hittas, leder det till böter.

" Den som vill använda en repeater inom en mobiloperatörs frekvensband måste alltid först kontakta den berörda mobiloperatören för att få den önskade installationen godkänd och ingå ett skriftligt avtal."

Mobiloperatörernas frekvensband är inte densamma som ett WiFi använder. Så snälla håll till ämnet och diskutera det där någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag har läst en hel del om Repeater´s då jag själv kommer behöva en, och alla typer av repeater skall ha tillstånd från tjänsteleverantören.
Installationen skall alltså godkännas av t.ex Telia, eller vilka som nu är din leverantör.
Om tillstånd aldrig sökes och installationen hittas, leder det till böter.

Men sluta trolla.

En trådlös reapeter som diskuteras här är likställt (tekniskt) med en AP, alltså din wifirouter du har hemma. Hur skulle det se ut om alla som har en wifirouter hemma måste ansöka om tillstånd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Men sluta trolla.

En trådlös reapeter som diskuteras här är likställt (tekniskt) med en AP, alltså din wifirouter du har hemma. Hur skulle det se ut om alla som har en wifirouter hemma måste ansöka om tillstånd?

https://www.youtube.com/watch?v=2Z4m4lnjxkY

Beror väl lite på styrkan också, en router är ju max avsedd för ett hus.
Huset bor du i och äger alltså är det ditt område.
Men en repeater oavsett teknik och styrka är ju oftast installerad på helt annat ställe.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

https://www.youtube.com/watch?v=2Z4m4lnjxkY

Beror väl lite på styrkan också, en router är ju max avsedd för ett hus.
Huset bor du i och äger alltså är det ditt område.
Men en repeater oavsett teknik och styrka är ju oftast installerad på helt annat ställe.

Tror du på detta själv?

Ja den är oftast installerad i källaren, övre plan eller entreplan och är tänkt täcka det området.

Jobbigt när man bor i lägenhet och har en wifirouter och måste ansöka tillstånd då signalen inkräktar grannar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

https://www.youtube.com/watch?v=2Z4m4lnjxkY

Beror väl lite på styrkan också, en router är ju max avsedd för ett hus.
Huset bor du i och äger alltså är det ditt område.
Men en repeater oavsett teknik och styrka är ju oftast installerad på helt annat ställe.

En wifienhet som håller effekten under 100mW behöver inte tillstånd, däremot mer effekt eller en 3-4g repeaters är en annan sak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En wifienhet som håller effekten under 100mW behöver inte tillstånd, däremot mer effekt eller en 3-4g repeaters är en annan sak.

Tack för klarhet, jag var en aning osäker på enheternas styrka.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Tror du på detta själv?

Ja den är oftast installerad i källaren, övre plan eller entreplan och är tänkt täcka det området.

Jobbigt när man bor i lägenhet och har en wifirouter och måste ansöka tillstånd då signalen inkräktar grannar.

Skickades från m.sweclockers.com

Huvudvärks-fen anfaller, alltså snackar vi router ((ELLER)) Repeater?
Routern är ju en sändare, den tar emot signalen från din ethernetport och skickar den till dina enheter.
Repeater är apparater som fångar upp och skickar vidare signaler, lite som aktiva HDMI adaptrar fast det förstnämnda sänder trådlöst.
Det är dom sistnämnda som OM dom är tillräckligt starka behöver tillstånd.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Huvudvärks-fen anfaller, alltså snackar vi router ((ELLER)) Repeater?
Routern är ju en sändare, den tar emot signalen från din ethernetport och skickar den till dina enheter.
Repeater är apparater som fångar upp och skickar vidare signaler, lite som aktiva HDMI adaptrar fast det förstnämnda sänder trådlöst.
Det är dom sistnämnda som OM dom är tillräckligt starka behöver tillstånd.

Max EIRP är 20dBm (100mW) för ALL Wifi-utrustning (vi håller oss till 2,4Ghz-bandet för enkelhetens skull). Om det är en router, access-punkt, repeater, brygga, laptop, smartphone, whatever - är egalt. Licensfritt, då alltså.