Permalänk

Internet problem [Telia]

Halloj, har lite problem just nu med mitt internet. Det är segt som en sten och vet inte varför... :s
I många tidigare trådar har jag sett folk som skriver testa Googles DNS och sånt men fattar inte ett skit av det, kan någon förklara det om det kanske skulle funka?

Permalänk
Medlem

Väldigt enkelt, länken går till youtube som visar hur man gör http://www.youtube.com/watch?v=F-byRj7xjZg

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Du kanske har glömt betala räkningen? Då brukar de ju dra ner hastigheten så det med nöd och näppe går att surfa. Det har de iaf gjort för mig och även en kompis för några veckor sedan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Skrivet av Nepo:

Väldigt enkelt, länken går till youtube som visar hur man gör http://www.youtube.com/watch?v=F-byRj7xjZg

Internet funkade inte alls när jag ändrade DNS:en... :S Btw, varför byter man ens DNS:en? What's the point of it?Xd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lampokosa:

Halloj, har lite problem just nu med mitt internet. Det är segt som en sten och vet inte varför... :s
I många tidigare trådar har jag sett folk som skriver testa Googles DNS och sånt men fattar inte ett skit av det, kan någon förklara det om det kanske skulle funka?

Är det inte bättre du försöker förklara vad du har för problem, hur det yttrar sig och vad du har för bredband och utrustning?

Vad får du för resultat mot tex bredbandskollen?
Är det bara din dator som går trögt? Har du möjlighet att testa med en annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lampokosa:

Internet funkade inte alls när jag ändrade DNS:en... :S Btw, varför byter man ens DNS:en? What's the point of it?Xd

Man kan byta i felsökningssuyfte, dvs för att avgöra om din ISP (Telia) har problem med sin DNS - vilket är relativt ovanligt.

Innan du ändrar DNS, har du försökt att ping:a Telias respektive Googles DNS. Svarstiderna borde ge en uppfattning om förbindelsens kvalité.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av madtop:

Är det inte bättre du försöker förklara vad du har för problem, hur det yttrar sig och vad du har för bredband och utrustning?

Vad får du för resultat mot tex bredbandskollen?
Är det bara din dator som går trögt? Har du möjlighet att testa med en annan?

Bredbandskollen = 0/0, har bara den här datorn.. :s Btw så står det även DNS problem, har testat bytt till Googles DNS och det funkade inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lampokosa:

Bredbandskollen = 0/0, har bara den här datorn.. :s Btw så står det även DNS problem, har testat bytt till Googles DNS och det funkade inte heller.

Jag tycker du ska ta kontakt med din ISP.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Jag tycker du ska ta kontakt med din ISP.

Det har funkat 5 gånger nu i typ 10 sekunder, men efter 10 sekunder så funkar det inte.... :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lampokosa:

Det har funkat 5 gånger nu i typ 10 sekunder, men efter 10 sekunder så funkar det inte.... :S

Vad pratar du om? Menar du att samtalet typ bryts efter 10 sekunder?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Problemet fixades av sig själv, antagligen någonting med Telia som var fel.