Funderat på att börja streaming men vet inte om jag har tillräckligt bra internet

Permalänk

Funderat på att börja streaming men vet inte om jag har tillräckligt bra internet

Tja som ni ser i titeln så undrar jag om jag kan börja streama, Jag har 30ner och 0,8 upp. Jag vill öka det men vet inte om jag kan öka det.
Så kan jag streama eller inte?

Permalänk
Medlem

Med den upphastigheten så ligger nog gränsen vid MP3or tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Tja som ni ser i titeln så undrar jag om jag kan börja streama, Jag har 30ner och 0,8 upp. Jag vill öka det men vet inte om jag kan öka det.
Så kan jag streama eller inte?

0,8 är tyvärr ingen höjdare :/

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om 12 ner och 11 up?

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuckleBuckle:

Vad tycker ni om 12 ner och 11 up?

Inga problem, skulle jag säga

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Inga problem, skulle jag säga

Good men detta är på wifi på svag signal så jag kommer få mer om jag kör kabel?

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi

Permalänk
Medlem

10Mbit upp är nog absolut lägsta, men då blir det ändå ingen vass stream.

En 1080p stream vill väll ha minst 5000KB/s bitrate? Så en 100Mbit upp skadar inte.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Kan man kolla någonstans hur snabbt man kan ha?

Permalänk
Medlem

ring din ISP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Kan man kolla någonstans hur snabbt man kan ha?

Kolla med din ISP och din plånbok.

Permalänk
Skrivet av jycken:

Kolla med din ISP och din plånbok.

Då ska jag dra en live chatt med telia sen, tror plånboken kommer klara sig fint fint om det skulle gå bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Kan man kolla någonstans hur snabbt man kan ha?

Hur fick du den uppkoppling du har? Klart om den ingår i boendet hos mor och far (man vet inte så noga på det här forumet ), studentbostaden, hyres- eller bostadsrätten som man precis flyttat till, så kan det förstås vara ordnat av någon annan. Men i all den stund man har ett avtal med en leverantör så ligger det väl i ens eget intresse, precis som med andra avtal som man kan påverka t.ex. el, att se till att man har det som bäst passar behov och plånbok, givet förutsättningarna där man bor. Därför följer det att man håller koll på både fakturorna och vad som erbjuds. Lycka till.

Permalänk
Skrivet av Osprey:

Hur fick du den uppkoppling du har? Klart om den ingår i boendet hos mor och far (man vet inte så noga på det här forumet ), studentbostaden, hyres- eller bostadsrätten som man precis flyttat till, så kan det förstås vara ordnat av någon annan. Men i all den stund man har ett avtal med en leverantör så ligger det väl i ens eget intresse, precis som med andra avtal som man kan påverka t.ex. el, att se till att man har det som bäst passar behov och plånbok, givet förutsättningarna där man bor. Därför följer det att man håller koll på både fakturorna och vad som erbjuds. Lycka till.

Jag bor direkt inte i stad utan mer i en liten by och telia sa att vi inte kan ha mer än 30 ner men jag har inte frågat om upp

Permalänk
Medlem

Ah, jag förstår; ja nedströms är oftast det som är av intresse och som frågor kretsar kring.

Permalänk

Inga problem med t.e.x. 10Mbit. Jag tror mig veta att Twitch har en begränsning på 2-3Mbit så om ni sitter på 100 eller 10000 upp kommer inte spela någon roll.

0.8... Kan nog funka vid 480p eventuellt 720p på ganska låg bitrate? Helt kört är det absolut inte, dock inte optimalt. Mitt tips till dig TS är att helt enkelt testa!

Permalänk
Medlem

5 Mbit upp räcker gott och väl för en 720p 60FPS stream (3000-3400 kbps) med bra kvalitet.
Sen har jag också hört att twitch har en begränsning på 2000 kbps om man inte är partner. Men kan inte bekräfta detta.