SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalium:

Hade en del blod i morse också. Har inte lika ont längre, gör för det mesta bara ont efter toabesöken numera och jag behöver inte springa på toa så fort jag stoppar i mig något. Tror jag väntar denna vecka ut också. Har det inte blivit bättre då så får jag nog överväga att gå till en läkare. Huvva, tanken att gå till en läkare i sydafrika skrämmer mig...

Skrämmer det dig mer eller mindre än tanken att inte gå till läkare i tid i sydafrika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Skrämmer det dig mer eller mindre än tanken att inte gå till läkare i tid i sydafrika?

Hmm, bra fråga. Men jag har tidigare erfarenhet av magsjukdomar. Fick EHEC när jag var i Turkiet 2012 vilket ledde till några dagar på sjukhus men detta är inte i närheten av lika illa. Jag menar, nu har det gått från att göra ont hela tiden till att bara göra ont några gånger per dag. Dessutom när jag hade EHEC så sket jag tomatpurée, nu är det för det mesta brunt med lite lite rött i. I typ onsdags förra veckan så gick jag på toa runt 15 gånger per hela dagen tror jag, sex gånger var på natten om jag minns rätt. Idag var jag på toa en gång på natten, en gång på morgonen och en gång på dagen än så länge. Tror inte jag behöver gå igen innan jag går och lägger mig snart. Så det går alltså åt rätt håll, bara att det tar en jäkla tid.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Spelade lite pajas och brände mig på handflatorna, såpass att det blivit blåsor nu, brände mig snart två dygn sedan. Har varit inne på 1177 och kikat. De verkar rekommendera att man söker vård om det är på händerna, är det något jag kan vänta tills på måndag för att göra på vårdcentralen? Känns värdelöst att försöka åka till sjukhuset, kommer väl få sitta där tills på måndag iaf för att träffa någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

CITERA FÖR SVAR

Uppmärksammade igår att jag hade några ömmande lymfkörtlar bakom vänstra örat samt på vänstra delen av halsen.

Storleken är som en ärta.

Jag upplever inga direkta sjukdomssymptom, det enda jag känner av är en svag huvudvärk. (måste bero på att jag drack igår)

- Är det något virus jag har fått?

- Kan jag på något sätt påskynda "läkandet"?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Spelade lite pajas och brände mig på handflatorna, såpass att det blivit blåsor nu, brände mig snart två dygn sedan. Har varit inne på 1177 och kikat. De verkar rekommendera att man söker vård om det är på händerna, är det något jag kan vänta tills på måndag för att göra på vårdcentralen? Känns värdelöst att försöka åka till sjukhuset, kommer väl få sitta där tills på måndag iaf för att träffa någon.

Hej

Ledsen för sent svar, jobbat mycket och inte varit inne här på länge

Brännskador som är så pass gamla är inget man brukar göra något åt. Har du blåsor brukar det vara andra gradens och de läker av sig självt p ett par veckor. Har du dock bränt dig så du helt tappat känseln i handen och det ser ut som läder så är det fullhudsskada och kommer kräva kirurgiskt åtgärd oftast.

Skrivet av Gwaniiz:

Uppmärksammade igår att jag hade några ömmande lymfkörtlar bakom vänstra örat samt på vänstra delen av halsen.

Storleken är som en ärta.

Jag upplever inga direkta sjukdomssymptom, det enda jag känner av är en svag huvudvärk. (måste bero på att jag drack igår)

- Är det något virus jag har fått?

- Kan jag på något sätt påskynda "läkandet"?

Låter som infektions-förstorade lymfkörtlar och inget jag ahde brytt mig nämnvärt om. SÅ ja, det är troligt att du fångat någon basilusk och nja, påskyndning av detta går ej såvida det inte rör sig om en bakteriell infektion. I sådana fall kan man påskynda läktiden med ungefär en dag om man sätter in rätt behandling i exakt rätt tidpunkt. Men generellt så är det inget man kan göra för att påskynda läkprocessen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Låter som infektions-förstorade lymfkörtlar och inget jag ahde brytt mig nämnvärt om. SÅ ja, det är troligt att du fångat någon basilusk och nja, påskyndning av detta går ej såvida det inte rör sig om en bakteriell infektion. I sådana fall kan man påskynda läktiden med ungefär en dag om man sätter in rätt behandling i exakt rätt tidpunkt. Men generellt så är det inget man kan göra för att påskynda läkprocessen.

Ok, tackar för det utförliga svaret!

Som följdfråga på detta, kan jag idrotta som vanligt trots att jag har detta? Vet att man inte ska göra det vid feber eller halsont, men i detta fallet känner jag ju inte av något av de symptomen.

Kommer det sitta i 1-2 veckor?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Ok, tackar för det utförliga svaret!

Som följdfråga på detta, kan jag idrotta som vanligt trots att jag har detta? Vet att man inte ska göra det vid feber eller halsont, men i detta fallet känner jag ju inte av något av de symptomen.

Kommer det sitta i 1-2 veckor?

Anledningen till att man säger att man ska avstå från belastande aktivitet är för att det i en viss procent av alla förkylningar/infektioner sätter sig bakterier/virus på hjärtat som kan orsak hjärtinflammationer och skador.

Men vilar man så att man känner sig kry så ska det bara avara att komma igång med träning igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CSM101:

Hej

Ledsen för sent svar, jobbat mycket och inte varit inne här på länge

Brännskador som är så pass gamla är inget man brukar göra något åt. Har du blåsor brukar det vara andra gradens och de läker av sig självt p ett par veckor. Har du dock bränt dig så du helt tappat känseln i handen och det ser ut som läder så är det fullhudsskada och kommer kräva kirurgiskt åtgärd oftast.

Uppskattar svaret ändå. Utifrån vad jag kunde läsa mig till tolkade jag det som en andra gradens och uppskattade att det kunde få läka själv. Det ser rätt bra ut nu, det är lite rött fortfarande men jag kan se att huden inte läkt färdigt än, det är ett tunt lager kvar som håller på läka fram.

Permalänk
Medlem

Fick en obehaglig överraskning när jag upptäckte att mitt hår inte bara blev mycket tunnare på själva toppen av skallen och ovanför tinningarna utan också på skallens baksida. Det handlar om ärftlig håravfall och med hjälp av detta schema så kan jag konstatera att regionen där mitt hår blev tunnare är lika stor och ser likadant ut som på figur V med denna skillnad att mitt hår är kvar och inte helt borta även om det själva huden där syns väldigt tydligt.

Eftersom det är en genetiskt "sjukdom" så kan man ju inte behandla den och det verkar som att tabletter som säljs mot håravfall inte fungerar så bra. Hörde om att man även kan göra hårtransplantationer, undrar om man måste ha en remiss från en läkare för att göra det eller om det finns andra metoder som man bör prova innan man försöker med det. Finns det några medel som visar ett positivt resultat?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Har vad jag misstänker kan vara heatrash, får väldigt torr hud nu under sommaren, men jag har inget minne av vad att ha kliat där, så rådfrågar er därför här, lägger upp en bild, inte världens bästa men det får duga!

Vet experterna om det kan vara något allvarligt?

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av edasvangen:

Har vad jag misstänker kan vara heatrash, får väldigt torr hud nu under sommaren, men jag har inget minne av vad att ha kliat där, så rådfrågar er därför här, lägger upp en bild, inte världens bästa men det får duga!

Vet experterna om det kan vara något allvarligt?

Jag kan ha nåt liknande, tror jag...

Dock haft det bra länge nu och det har inte gått över alls, ibland tokkliar det utav bara självaste för att sedan sluta i två veckor..
Har kliat sönder det 2-3 gånger..

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Jag kan ha nåt liknande, tror jag...

Dock haft det bra länge nu och det har inte gått över alls, ibland tokkliar det utav bara självaste för att sedan sluta i två veckor..
Har kliat sönder det 2-3 gånger..

är förmodligen bara irritation från allt kliande, många får så nu i värmen när huden blir torr, det kliar som fan, sen kommer såret, sen vill man ju klia på...

Undvik att klia på det helt i en vecka, så ska du se att det blir bättre och senare försvinner!

Har du torr hud? köp något som återfuktar bra och applicera typ 2-3 gånger dagligen och undvik att klia på det, hur mycket du än vill!

Nu kan det ju faktiskt vara något allvarligare, men det är mest troligen torr hud, kan också vara en allergisk reaktion mot något, kanske har ni börjat använda något nytt tvättmedel eller sköljmedel i det senaste? prova på de dära som det står "sensitive" på och kolla om det gör någon skillnad på klådan, det i samband med någon återfuktande bodylotion borde göra under!

Återkom gärna med resultat i tråden, är en nyfiken jävel!

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Fick en obehaglig överraskning när jag upptäckte att mitt hår inte bara blev mycket tunnare på själva toppen av skallen och ovanför tinningarna utan också på skallens baksida. Det handlar om ärftlig håravfall och med hjälp av detta schema så kan jag konstatera att regionen där mitt hår blev tunnare är lika stor och ser likadant ut som på figur V med denna skillnad att mitt hår är kvar och inte helt borta även om det själva huden där syns väldigt tydligt.

Eftersom det är en genetiskt "sjukdom" så kan man ju inte behandla den och det verkar som att tabletter som säljs mot håravfall inte fungerar så bra. Hörde om att man även kan göra hårtransplantationer, undrar om man måste ha en remiss från en läkare för att göra det eller om det finns andra metoder som man bör prova innan man försöker med det. Finns det några medel som visar ett positivt resultat?

Det finns medel som gör håravfalls processen långsammare som ska fungera rätt bra dock har de risk för en del otäcka biverkningar.

Vad jag har läst och förstått så är det där med transplantationer också en temporär lösning eftersom man oftast inte har tillräckligt med friskt hår för att kunna täcka den stora yta som behövs.

Det finns ett rätt bra svenskt forum om just håravfall som heter lookgood.se där det nog är lättare att få svar på dina frågor.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av edasvangen:

är förmodligen bara irritation från allt kliande, många får så nu i värmen när huden blir torr, det kliar som fan, sen kommer såret, sen vill man ju klia på...

Undvik att klia på det helt i en vecka, så ska du se att det blir bättre och senare försvinner!

Har du torr hud? köp något som återfuktar bra och applicera typ 2-3 gånger dagligen och undvik att klia på det, hur mycket du än vill!

Nu kan det ju faktiskt vara något allvarligare, men det är mest troligen torr hud, kan också vara en allergisk reaktion mot något, kanske har ni börjat använda något nytt tvättmedel eller sköljmedel i det senaste? prova på de dära som det står "sensitive" på och kolla om det gör någon skillnad på klådan, det i samband med någon återfuktande bodylotion borde göra under!

Återkom gärna med resultat i tråden, är en nyfiken jävel!

Jo jag ska försöka ..

Ibland får jag riktigt torr hud, men bara på händerna. Jag var då och spenderade tid i ett väldigt fuktigt klimat, med värmeväxlingar.. Kanske är det.
I övrigt används inget nytt tvätt/sköljmedel (vad jag vet:p)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Fick en obehaglig överraskning när jag upptäckte att mitt hår inte bara blev mycket tunnare på själva toppen av skallen och ovanför tinningarna utan också på skallens baksida. Det handlar om ärftlig håravfall och med hjälp av detta schema så kan jag konstatera att regionen där mitt hår blev tunnare är lika stor och ser likadant ut som på figur V med denna skillnad att mitt hår är kvar och inte helt borta även om det själva huden där syns väldigt tydligt.

Eftersom det är en genetiskt "sjukdom" så kan man ju inte behandla den och det verkar som att tabletter som säljs mot håravfall inte fungerar så bra. Hörde om att man även kan göra hårtransplantationer, undrar om man måste ha en remiss från en läkare för att göra det eller om det finns andra metoder som man bör prova innan man försöker med det. Finns det några medel som visar ett positivt resultat?

Ärftlig håravfall är precis som du skriver inget som har en bra botmedel. Det finns tex rogaine som man applicerar i hårbotten och effekten, om den ens ger effekt på individbas, kommer efter några månaders användning och avtar så fort du slutar. Det enda den gör är att eventuellt minska hastigheten som håret trillar av, den förhndrar således inte processen. Finns även liknande medel dock i tablettform med exakt samma funktion.

När det gäller hårtransplantation är det helt och hållet på privat basis då det inte rör sig om sjuk eller frisk eller hälsovård , det är en ren kosmetisk behandling även om man inte alltid mår bra över att tappa hår.

Det bästa jag kan rekommendera är att försöka komma till ro med tanken att det är något oundvikligt och leva med eet.
Eller själv köra med någon frisyr som kan mildra, att lägga ut dyra pengar och ändå tappa hår är i min värld inte vettigt.

Skrivet av edasvangen:

Har vad jag misstänker kan vara heatrash, får väldigt torr hud nu under sommaren, men jag har inget minne av vad att ha kliat där, så rådfrågar er därför här, lägger upp en bild, inte världens bästa men det får duga!

http://i.imgur.com/EMMLClQl.jpg

Vet experterna om det kan vara något allvarligt?

Svårt att bedöma men der ut som helt vanliga sår. Istället för att klia kan man nypa området eller kyla det, funkar oftast lika bra men skadar inte huden.

Du har redan fått råd om mjukgörande och det är vettigt, om du har torr hud. Jag brukar rekommendera de stora burkarna från apoteket, där du får nån liter för en billig peng och som du smörjer in dig med dagligen.
Men om såret inte läker ska du kolla upp det, är det tex eksem så kan man utöver mjukgörande behöva tillägg av någon kortisonbaserad kräm/salva.

Permalänk
Medlem

Vaxpropp i örat, igen... Ska flyga hem till Sverige på onsdag, borde jag söka upp läkare här i Prag innan eller ska jag vänta tills jag kommer hem? Är helt döv på höger öra. Gick på apotek i morse och hade en bild på Revaxör och jag frågade ifall dom hade liknande. Dom hade något liknande vid namn Otic Solution men det tycks vara nån slags olja och det hjälper ingenting, känns nästan mer igentäppt efter jag haft det i örat. Finns det något annat jag kan göra eller är det bara att vänta tills jag kan uppsöka läkare och få den bortsköljd?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har märkt att mina händer, främst om inte enbart mina fingrar skakar när de inte är avslappnade. Vad kan det bero på? Har dessutom på senare dagar fått ont i mina vrister - har träningsvärk i underarmen tror jag ifall det kan ge något info. Kan det vara ett resultat av verandabygget vi håller på med som gjort att vristerna är ömma? Sedan att jag skakar, kan det ha med att jag spelar väldigt mycket dator? Gör mycket repeterade rörelser hela tiden.
Tack på förhand!
Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Fått problem med en punkt i ryggen.
Jobbar med uppackning av varor under sommaren och en hel del av dom är rätt tunga.
Började märkas någon vecka efter sommarjobbet började, det sitter på exakt samma punkt varje gång.

På högra sidan nästan precis under skulderbladet, på ett litet område.
Fick problem på jobbet att ens kunna andas pga smärtan just där.

Har kommit och försvunnit men sitter kvar lite mer ihärdigt nu.

Kan det vara någon inflammation då det sitter kvar? Vill ju inte sjukskriva mig ifrån ett sommarjobb nämligen så försöker stå ut så gott de går på jobbet även om de gör förbannat ont.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Fått problem med en punkt i ryggen.
Jobbar med uppackning av varor under sommaren och en hel del av dom är rätt tunga.
Började märkas någon vecka efter sommarjobbet började, det sitter på exakt samma punkt varje gång.

På högra sidan nästan precis under skulderbladet, på ett litet område.
Fick problem på jobbet att ens kunna andas pga smärtan just där.

Har kommit och försvunnit men sitter kvar lite mer ihärdigt nu.

Kan det vara någon inflammation då det sitter kvar? Vill ju inte sjukskriva mig ifrån ett sommarjobb nämligen så försöker stå ut så gott de går på jobbet även om de gör förbannat ont.

Jag har haft nästan likadant problem som dig kring det området. Hade också svårt med andningen ett tag. Det kom och gick sen blev det mer ihärdigt.

Jag gick till en sjukgymnast som sade att musklerna där jag hade ont var vid bröstryggen och att det var en låsning. Jag fick gå i 2 månader 1 gång i veckan hos en sjukgymnast som fick massera mig och jag fick även ta och använda en foamroller att rulla på och stretcha ut ryggen. Jag körde även ner 2 stycken tennis bollar i en strumpa så jag kunde punktmassera området.

Problemet är så gott som borta för mig. Ibland kan låsningen göra mig påmind och då är det bara att räta ut ryggen och rulla på en foamroller så försvinner det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Jag har haft nästan likadant problem som dig kring det området. Hade också svårt med andningen ett tag. Det kom och gick sen blev det mer ihärdigt.

Jag gick till en sjukgymnast som sade att musklerna där jag hade ont var vid bröstryggen och att det var en låsning. Jag fick gå i 2 månader 1 gång i veckan hos en sjukgymnast som fick massera mig och jag fick även ta och använda en foamroller att rulla på och stretcha ut ryggen. Jag körde även ner 2 stycken tennis bollar i en strumpa så jag kunde punktmassera området.

Problemet är så gott som borta för mig. Ibland kan låsningen göra mig påmind och då är det bara att räta ut ryggen och rulla på en foamroller så försvinner det.

Tackar för infon, får ta o ringa vårdcentralen på måndag o boka en tid till sjukgymnast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Anledningen till att man säger att man ska avstå från belastande aktivitet är för att det i en viss procent av alla förkylningar/infektioner sätter sig bakterier/virus på hjärtat som kan orsak hjärtinflammationer och skador.

Men vilar man så att man känner sig kry så ska det bara avara att komma igång med träning igen.

Hej igen CSM101!

Var och kollade lymfkörtlarna för 2½ vecka sedan eftersom de fortfarande ömmade (sjukvårdsupplysningen tyckte att jag skulle kolla upp det)

Dom kollade sänkan och den var tydligen lägre än vad som är mätbart. (tolkade det som att det var bra) Läkaren sa precis som du att jag troligtvis har ett virus och att det bara är att vänta ut.

Nu har jag ju haft detta i 1 månad, men har fortfarande några ömmande samt oömmande knölar.

Funderar på om jag ska gå till tandläkaren, kanske är det visdomständerna som spökar?

Vet inte om jag överdriver, men jag börjar känna mig nojig över detta...

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Är fundersam över något jag dragits med ett bra tag nu. I ungefär två år har jag fått kramper/sendrag i tårna i högerfoten under träningspassen. Det händer inte varje pass men kanske en gång i veckan. Det brukar bara vara en tå som krampar och det brukar variera vilken, men aldrig lilltån och ganska sällan stortån. Det är bara högerfoten alltså, aldrig vänster. Jag tror det händer oftare om jag ställer mig på något kallt, typ en metallplatta eller plåt eller liknande men det kan hända även på en vanlig gymmatta eller när jag ligger på en bänk. Det är riktigt irriterande och jag har ingen aning vad problemet kan vara. Tror knappast det är någon näringsbrist för jag äter mycket och bra och även vitamin och mineraltillskott. Kan det vara någon muskelobalans någonstans i foten tro? Det är ju ganska irriterande när man får kramp i foten mitt i ett med militärpressar...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Ärftlig håravfall är precis som du skriver inget som har en bra botmedel. Det finns tex rogaine som man applicerar i hårbotten och effekten, om den ens ger effekt på individbas, kommer efter några månaders användning och avtar så fort du slutar. Det enda den gör är att eventuellt minska hastigheten som håret trillar av, den förhndrar således inte processen. Finns även liknande medel dock i tablettform med exakt samma funktion.

När det gäller hårtransplantation är det helt och hållet på privat basis då det inte rör sig om sjuk eller frisk eller hälsovård , det är en ren kosmetisk behandling även om man inte alltid mår bra över att tappa hår.

Det bästa jag kan rekommendera är att försöka komma till ro med tanken att det är något oundvikligt och leva med eet.
Eller själv köra med någon frisyr som kan mildra, att lägga ut dyra pengar och ändå tappa hår är i min värld inte vettigt.

Svårt att bedöma men der ut som helt vanliga sår. Istället för att klia kan man nypa området eller kyla det, funkar oftast lika bra men skadar inte huden.

Du har redan fått råd om mjukgörande och det är vettigt, om du har torr hud. Jag brukar rekommendera de stora burkarna från apoteket, där du får nån liter för en billig peng och som du smörjer in dig med dagligen.
Men om såret inte läker ska du kolla upp det, är det tex eksem så kan man utöver mjukgörande behöva tillägg av någon kortisonbaserad kräm/salva.

Sent svar men, rådet var det ju jag som gav!

Och självklart var det från den torra luften, långa varma duschar med tjejen och allt kliande som gjorde det sårigt, lite hudkräm, kallare kortare duschar och undvika kliande är det som gäller, lånade även lite salva av styrmorsan som har extrem eksem ett par nätter, helt läkt nu.

Värdelöst formulerat men varit uppe och jobbat hela natten så.. skit samma.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Öroninflammation. Tar Terracortril med Polymyxin B som droppar. Jag förstår bara inte hur jag ska pplicera det. Ytterörat, säger tuben. Droppa i örat, låt det rinna in, sa sjuksköterskan.
Jag lutar huvudet, ofta ligger jag ner, och droppar in i hörselgången och stoppar't från att rinna ut med bommul. Det rinner ofta ut ändå, bommulen släpper efter ett tag eller man har tagit någon droppe för mycket.
Welp, det gör även naturligtvis att man inte hör jättemycket, då det är medicin i vägen.

Hur applicerar man't?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Inaktiv

Stukat foten rejält. Nästan en vecka har gått den är fortfarande svullen och har fina färger. Självklart röntgade jag foten samma dag.

Det konstiga är att jag kan röra den och belasta den ganska så mycket utan det känns något, men efter någon sekund när foten inte längre är i högläge sticker det till rejält. Vilket innebär att jag inte kan gå på kryckor etc.

Är detta något ovanligt?

Permalänk
Medlem

Ställer en fråga åt min mors räkning nu. Hon låg på sjukhus från med torsdag tills igår pga hög feber och sänka. Dom röntgade och körde ultraljud och tog en massa prover och så men dom hittade inget konstigt.

Nu undrar hon ifall det kan vara för att hon har dragit i sig en massa mögelluft. Vi har haft stark mögellukt nere i källaren i lägenheten och nu hade föreningen installerat fläktar för att ventilera. Dessa fläktar blåser ut luften precis nedanför vårat köksfönster och mina föräldrars sovrumsfönster. Öppnar man då fönstret så luktar det mögel i hela lägenheten. Vi har även haft lite problem med en möglig timmerhög i sommarstugan som morsan hållit på och städat rent förra veckan. Så kan det vara allt detta mögel som har lett till hennes hälsoproblem?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Stukat foten rejält. Nästan en vecka har gått den är fortfarande svullen och har fina färger. Självklart röntgade jag foten samma dag.

Det konstiga är att jag kan röra den och belasta den ganska så mycket utan det känns något, men efter någon sekund när foten inte längre är i högläge sticker det till rejält. Vilket innebär att jag inte kan gå på kryckor etc.

Är detta något ovanligt?

Jag har exakt samma sak, fast den gör ont även vid belastning. Har inte röntgat än, men ska till doktorn i morgon. En vecka sedan det hände.

Det har blivit värre och värre för varje dag sedan. Kan någon stilla min oro över gips? Vill verkligen inte ha gips 3 nästa veckor, under min semester..

Edit: Ifall jag inte har foten i ett bra högläge så gör det ont. Och det känns inte som en bra position för att foten ska läka rätt.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Jag har exakt samma sak, fast den gör ont även vid belastning. Har inte röntgat än, men ska till doktorn i morgon. En vecka sedan det hände.

Det har blivit värre och värre för varje dag sedan. Kan någon stilla min oro över gips? Vill verkligen inte ha gips 3 nästa veckor, under min semester..

Edit: Ifall jag inte har foten i ett bra högläge så gör det ont. Och det känns inte som en bra position för att foten ska läka rätt.

Om du har gått på foten en hel vecka är det högst osannolikt att det är något trasigt i den som kommer kräva gips. Högläge är bra för att få svullnaden att gå ner, samma med kompression, is och vila.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Hedersmedlem

Av lite nyfikenhet tänkte jag fråga hur jag ska utvärdera dagens träningspass.

Jag har varit i relativt bra form hela mitt liv gällande kondition vid löpning, fram tills i år ungefär. Jag hade ett uppehåll på ungefär ett år med all form av träning. De senaste tre veckorna eller så har jag börjat komma igång igen och märkt att konditionen varit usel. Förra året kunde jag springa en mil(blodomloppet för er som känner till) på strax under 50 minuter vilket var bra för mig då jag inte tränade speciellt ambitiöst, bara hållt igång. När jag började efter uppehållet klarade jag inte 5km-spåret i skogen utan att behöva stanna ca 3 km in, katastrof för mig. Nu har jag börjat komma igång igen som sagt och klarar 5km(~5.5km egentligen) på ca 30 minuter. Skillnaden är väldigt märkbar på andningen dock, jag kan inte hålla något högre tempo i sista halvan.

Idag var jag ute igen med kompisarna, har inte sprungit sen söndag och de senaste dagarna har jag sovit mer regelbundet och ätit mer regelbundet. När vi började kunde jag skjuta iväg som ett skott, jag var helt förvånad, som min gamla form var tillbaka. Dock tog det stopp kanske 1.5 km in då den tunga andningen var tillbaka igen. Mot slutet kändes andningen väldigt ansträngd och även när jag hade kommit hem så kändes luftröret aningen stängt så jag kände mig tvungen att ta djupa andetag ibland. Inte riktigt så illa brukar andningen vara efter en runda. Kände ett ganska bra glädjerus efter också, syrebrist eller endorfiner?

Nu tänkte jag se om det fanns några spekulationer till denna förändring jag kände idag. Är det tecken på att träningen börjar få verkan? Är det förändringen i sömn- och matvanorna? Är det bara en fluke?

Jag tar Atarax(atopiskt eksem) om nätterna och äter antihistamin(kolinerg urticaria) innan turerna som jag alltid gjort, det lär inte vara relevant dock.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Av lite nyfikenhet tänkte jag fråga hur jag ska utvärdera dagens träningspass.

Jag har varit i relativt bra form hela mitt liv gällande kondition vid löpning, fram tills i år ungefär. Jag hade ett uppehåll på ungefär ett år med all form av träning. De senaste tre veckorna eller så har jag börjat komma igång igen och märkt att konditionen varit usel. Förra året kunde jag springa en mil(blodomloppet för er som känner till) på strax under 50 minuter vilket var bra för mig då jag inte tränade speciellt ambitiöst, bara hållt igång. När jag började efter uppehållet klarade jag inte 5km-spåret i skogen utan att behöva stanna ca 3 km in, katastrof för mig. Nu har jag börjat komma igång igen som sagt och klarar 5km(~5.5km egentligen) på ca 30 minuter. Skillnaden är väldigt märkbar på andningen dock, jag kan inte hålla något högre tempo i sista halvan.

Idag var jag ute igen med kompisarna, har inte sprungit sen söndag och de senaste dagarna har jag sovit mer regelbundet och ätit mer regelbundet. När vi började kunde jag skjuta iväg som ett skott, jag var helt förvånad, som min gamla form var tillbaka. Dock tog det stopp kanske 1.5 km in då den tunga andningen var tillbaka igen. Mot slutet kändes andningen väldigt ansträngd och även när jag hade kommit hem så kändes luftröret aningen stängt så jag kände mig tvungen att ta djupa andetag ibland. Inte riktigt så illa brukar andningen vara efter en runda. Kände ett ganska bra glädjerus efter också, syrebrist eller endorfiner?

Nu tänkte jag se om det fanns några spekulationer till denna förändring jag kände idag. Är det tecken på att träningen börjar få verkan? Är det förändringen i sömn- och matvanorna? Är det bara en fluke?

Jag tar Atarax(atopiskt eksem) om nätterna och äter antihistamin(kolinerg urticaria) innan turerna som jag alltid gjort, det lär inte vara relevant dock.

Dold text

Kondition är tyvärr en färskvara. Har du inte sprungit på ett år så krävs det lite träning för att komma tillbaka till samma form. Helt normalt. Ge inte upp, du når dit ganska fort igen, jag lovar! Atarax är en antihistamin och de kan ha viss påverkan på flåset, men dina problem orsakas sannolikt av att du inte sprungit på ett år. Vilka andra läkemedel tar du?