Permalänk
Medlem

Hög ping på sistone

Hejsan, mitt internet har alltid varit ganska dåligt och det har gått upp och ner. Har ringt min internetleverantör flera gånger och då har dom gjort något som gör så att det funkar ett tag men går alltid tillbaks till "Ganska dåligt". Vi fick en ny router av dem för ett tag sen som funkat jätte bra i ungefär 3-4 månader, men nu på sistone så har det krånglat en hel del. Jag spelar ganska mkt CS:GO och då så är det så att min ping kan bara helt plötsligt bli 300-400 samt som skype slutar fungera, men man kan gå in på internet och liknande. Brukar alltid starta om routern då jag är i game och viktigt att komma tillbaks så snabbt som möjligt, fast det funkar inte alltid oftast inte faktiskt så det brukar hålla på 5 min innan internet blir som vanligt igen. detta händer nästan varje dag minst 1 gång. Väldigt irriterande med tanke på att det funkat fantastiskt ett bra tag. Ligger på 50-60 ping i vanliga fall.

Hjälp uppskattas

EDIT: Jag använder internetkabel.

Permalänk
Medlem

Vilken router har du? Vilken internetleverantör är det?

Hade precis samma problem som dig men jag uppgraderade hastigheten och bytte router, Nu funkar det perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniturtlex:

Vilken router har du? Vilken internetleverantör är det?

Hade precis samma problem som dig men jag uppgraderade hastigheten och bytte router, Nu funkar det perfekt.

Jag har en Zyxel p2601hn-f1 och min internetleverantör är glocalnet.

Permalänk
Medlem

Ingen som har något som kan hjälpa ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakke567:

Ingen som har något som kan hjälpa ?

Är det på det här viset för samtliga användare på nätverket?

EDIT*

Ja, det låter så. Har du testat med en annan router än de Glocalnet bistår med?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du pingat olika saker så du vet var det blir problem? I lanet, hos ispn eller utanför på internet ?
http://www.nirsoft.net/utils/multiple_ping_tool.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

haft både telia och tele2 som leverantör så kan inte kommentera om glocal net.

Men Zyxeln från Telia var totalt värdelös, hög ping. kopplades ner då och då.
Tele2 från thomsonn överhettades.

Gör just nu produkter från netgear och har inte kopplats ner 1 gång på 2 år. pingen är samma till 99%.

så försökt skaffa en "riktigt" 3e parts router.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Är det på det här viset för samtliga användare på nätverket?

EDIT*

Ja, det låter så. Har du testat med en annan router än de Glocalnet bistår med?

Nej , jag har alltid använt de routrarna jag får av glocalnet, har fått byta 5-7 gånger pågrund av att det funkat dåligt, det hjälper i början men sen brukar det alltid sluta dåligt. Ringt dom en massa och de har kommit hit och tittat men de har bara bytt router. det som är irriterande är att det funkade super bra ett par månader med denna router men att det nu är så dåligt. Vad kan va felet ? måste väl vara routern ?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du pingat olika platser under lång tid så att du vet var det segar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du pingat olika platser under lång tid så att du vet var det segar ?

Det har jag inte gjort, hur gör man detta ?

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla vad du använder för ip inom operatörens nät, tex din router, din publika ip, dns servern, operatörens gateway, några stabila siter på internat som Sunet.se och Google och spelservern, använd nått program som pingplotter eller se post #6.
Pinga på ganska tätt typ varje sekund och låt det gå nått dygn och kolla sedan resultatet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kolla vad du använder för ip inom operatörens nät, tex din router, din publika ip, dns servern, operatörens gateway, några stabila siter på internat som Sunet.se och Google och spelservern, använd nått program som pingplotter eller se post #6.
Pinga på ganska tätt typ varje sekund och låt det gå nått dygn och kolla sedan resultatet.

Vart kan man se min publika ip, dns,, router och operatörens gateway ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jakke567:

Vart kan man se min publika ip, dns,, router och operatörens gateway ?

Det brukar finnas nån infosida i modem/routern som visar sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.