Permalänk

Dlink dgs-1016d gigabitswitch laggar!?

Har precis inhandlat en Dlink dgs-1016d då de 4 portarna på routern plus en 4 portars miniswitch inte längre räcker till. Till min förvåning är det nu helt omöjligt att streama filmer från min NAS till Boxeen vilket har funkar klockrent tidigare via miniswitchen och routerns inbyggda switch 10/100Mbit.

Är gigabit Dlinken helt kass eller vad kan det bero på?

Om den helt enkelt är kass vill jag gärna ha tips på en prisvärd pjäs med min 16 portar som klarar streama film på nätverket.

Permalänk

Måndagsex?

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Måndagsex?

Det trodde jag med så jag var in och bytte idag men den andra funkar lika dåligt...

Permalänk
Medlem

Kör iperf på två burkar som sitter i switchen. Får du nära-gigabit?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Kör iperf på två burkar som sitter i switchen. Får du nära-gigabit?

Ingen aning hur iperf funkar... äh, kilar nog ner och byter till denna http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/ZyXEL-GS1100-...
imorn. Miniswitchen jag har är av märket zyxel så jag håller tummarna att den är vassare.

Permalänk
Medlem

Kolla dina speed/duplex settings + kolla leds på swicthen så du får länk i gig.

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Kolla dina speed/duplex settings + kolla leds på swicthen så du får länk i gig.

Vad jag vet så går inte switchen att konfigurera på något sätt utan är endast en plug n play?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sukram666:

Vad jag vet så går inte switchen att konfigurera på något sätt utan är endast en plug n play?

Dina settings på PC/NAS/Boxee osv. O sen kollar du LED på switchens resp port - vad länkar de i för hastighet?

Permalänk

Jag har en 8-portar D-Link Gigabit-switch, sitter efter Routern dvs WAN-Router-port1-Dlink och vidare till mina trådade enheter, ligger som bäst på 500-600 Mbps över CAT 6 med jumboframes på

Permalänk

Har testat lite och tittar man på "resursskärmen" på NAS:en (synology) så ser man att det inte är en jämn ström utan den går upp mot 3Mb/sec och sen ner på noll och sen upp igen och ner på noll osv osv... Dvs det går inte att se film på det sättet.

Men kopplar jag ur switchen och bara kör genom routern så håller den ett jämt flöde runt 1Mb/sek, dippar aldrig ner till noll.

Permalänk

Testade nu att koppla precis likadant WAN-Router-Switch med miniswitchen och då funkar det klockrent.

Summa summrum är väl att Dlinken är kass.... kilar ner imorn och byter till en Zyxel 16 portars gigabitswitch istället, återkommer med rapport.

Permalänk

Jahapp, då har jag fått hem Zyxel switchen istället och allt fungerar klockrent.

Aldrig mer Dlink....