Problem med BIOS efter att jag tagit isär datorn?

Permalänk
Medlem

Problem med BIOS efter att jag tagit isär datorn?

Tja! Har haft ett problem ett par gånger nu med BIOS på mitt Crosshair V Formula-Z. För ett par månader sen köpte jag en Kingston SSD HDD 128 GB. När jag väl installerade den, ville datorn inte starta. Enligt Q koden på moderkortet var felet "Microcode not found". Efter lite om och men kopplade jag ut 8-pins kontakten som går från PSUn till moderkortet och då startade den. När jag satte tillbaka kontakten fungerade den som om inget hade hänt så jag forskade inte vidare i det. Nu i helgen hände samma sak när jag tog isär hela bygget för att rensa från damm osv. och samma fel uppstod. Jag försökte på samma sätt men denna gången gick det inte. Samma felkod kom upp och denna gången var jag tvungen att flasha om BIOS till den första versionen som kom till moderkortet och då fungerade det. Nu undrar jag, varför händer detta? Kommer jag vara tvungen att flasha BIOS varje gång jag kopplar ut/in någonting? Tänkte kanske byta ut några delar nästa månad och vill gärna vara beredd med BIOS på USB minnet så jag slipper klyddet.

Tacksam för alla svar jag kan få!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk
Medlem

Provade du att ta ut cmos innan du flashade om den och kollade om det funkade?