Ångerrätt mobiltjänster (halebop)

Permalänk
Medlem

Ångerrätt mobiltjänster (halebop)

Hej, gjorde igår misstaget att köpa halebop årssurf för 479, fyller alltid på min mobil med swedbanks app och har sneglat på detta årssurf en längre tid då det rantar på rätt mycket, insåg direkt efter köpet att 0,5gb i månaden kommer ta slut på 2,5 dagar och att jag kastat pengarna i sjön.

går in på deras sida och börjar läsa om olika tjänster och kommer fram till årrsurf där det står

Citat:

Villkor
Tjänsten kan inte avbeställas
Tjänsten utgår 1 år efter laddning
Du kan inte ringa för beloppet 479kr
Tjänsten följer med vid överlåtelse av kontantkort till annan, dock ej utportering (inkl Telia)
Din lur får 0,5 Gb mobilsurf den 1:a i varje månad. Surfar du mer stryps hastigheten för att du inte ska bli surfberoende.
Vill du ändå surfa mer kan du pumpa på 200 kr (ger 1 GB) eller 300kr (ger 3 GB) för att surfa fritt igen. (Gäller om du har prislista Hallå eller Vänner - kontrollera prislista med *101# och lur eller ring talsvar 450) Har du Rubbet kontantkort eller vill byta till Rubbet ladda på 169/269/369 kr för mer samtal, meddelanden & surf alternativt ladda endast på mer surf (om du redan har Rubbet)
Om du laddar kontantkortet med en laddning som ger fri surf efter att du skaffat årskort förbrukas surf-potten från årskortet först och sedan surf potten på laddningen.
Kontrollera ditt surf saldo i telefonen med *101*5# och lur

funderade ett tag "tjänsten kan inte avbeställas" borde ju inte vara samma sak som ångra köpet? nee så mailar jag supporten:

Citat:

Hej beställde årskort surf idag och upptäckte att det bara var 0,5gb i månaden och det använder jag i stort sett på 2,5 dagar vilket gjorde att mitt köp kändes värdelöst.

vill nu ångra köpet.

mvh
Emil lindgren

får som svar :

Citat:

Hej!

Det är tyvärr ingenting vi återbetalar.

Ha en bra dag och välkommen åter!
Hälsningar
Jonna
Halebop Support

missnöjd med mitt svar så svarar igen:

Citat:

så du menar att ångerrätten inte gäller för halebop? är ni inte lokaliserade i sverige? då borde ju svenska regler och bestämmelser gälla.

"I de här fallen gäller inte ångerrätten
Ångerrätten gäller inte för alla varor och tjänster. Det finns vissa undantag. När du till exempel köper följande varor och tjänster på distans har du inte ångerrätt.

inkvartering
transporter
servering, catering eller liknande
kultur- och idrottsevenemang eller liknande
livsmedel
tidningar
vadhållning
plomberade cd-skivor, datorprogram och liknande om plomberingen har brutits.

Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten.

Om köpet rör en tjänst kan du samtycka till ångerrätten inte gäller om tjänsten påbörjas under ångerfristen."

hänvisar till konsumentverket: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

fick då som svar :

Citat:

Hej!

Vi kan ta bort årskort surf och lägga in pengarna på ditt saldo.
Återkom om du vill att vi gör det.

Ha en bra dag och välkommen åter!
Hälsningar
Mikael
Halebop Support

är det något jag borde gå med på? eller kan jag "driva det" till att få pengarna tillbaka? kanske känns skit samma då jag inte är i behov pengar och kommer säkert ringa upp det nån gång... men låter ju sjukt att de kan göra såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Hej, gjorde igår misstaget att köpa halebop årssurf för 479, fyller alltid på min mobil med swedbanks app och har sneglat på detta årssurf en längre tid då det rantar på rätt mycket, insåg direkt efter köpet att 0,5gb i månaden kommer ta slut på 2,5 dagar och att jag kastat pengarna i sjön.

går in på deras sida och börjar läsa om olika tjänster och kommer fram till årrsurf där det står

funderade ett tag "tjänsten kan inte avbeställas" borde ju inte vara samma sak som ångra köpet? nee så mailar jag supporten:

får som svar :

missnöjd med mitt svar så svarar igen:

fick då som svar :

är det något jag borde gå med på? eller kan jag "driva det" till att få pengarna tillbaka? kanske känns skit samma då jag inte är i behov pengar och kommer säkert ringa upp det nån gång... men låter ju sjukt att de kan göra såhär.

Dold text

Det enda fallet ångerrätten kan avtalas bort är vid påbörjade tjänster.
Då du gjorde beställningen så fanns det troligtvis information ang att tjänsten ej kan avbeställas (detta är helt lagligt). De du har fått är enl. mig good will och jag skulle nog ta det.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

jag tror att de tolkar så att du har aktiverat din tjänst (som du gör så fort du börjar använda den, samtidigt som du beställt den mer eller mindre) och därigenom inte har rätt att returnera den.
Så aktiverad tjänst är som att godkänna köpet, står säkert något sånt i deras avtal man godkänner när man köper.

har därimot lekt lite Google Fu occ hittar inget som stödjer att de har rätt till detta, vi har lag på att vi har rättighet att undersöka varan, och specificering av varan finns inte där.

närmaste jag hittade som refererade till liknande sak var "http://www.fairshopping.se/opinions/view/8778" men inget direkt i konsumentköpslagen, finns nog fler här som är mer insatt i den lagen än vad jag är som kan komma med ett bättre svar.

jag skulle stå på mig att få pengarna tillbaka då de när de väljer att betala tillbaka till dig på ditt mobilkonto har erkänt att du kan få tillbaka pengarna så kan du stå på dig och få tillbaka den helt.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

När du köpte tjänsten band du dig till villkoren (dvs reglerna för avtalet du har skapat med Halebop). Det är vanligt att man vid årskort(var sig busskort, mobiltelefoni eller simhallskort) avsäger sig ångerrätten. Nu har du fått en good will lösning som jag hade tagit direkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

jag tror att de tolkar så att du har aktiverat din tjänst (som du gör så fort du börjar använda den, samtidigt som du beställt den mer eller mindre) och därigenom inte har rätt att returnera den.
Så aktiverad tjänst är som att godkänna köpet, står säkert något sånt i deras avtal man godkänner när man köper.

har därimot lekt lite Google Fu occ hittar inget som stödjer att de har rätt till detta, vi har lag på att vi har rättighet att undersöka varan, och specificering av varan finns inte där.

närmaste jag hittade som refererade till liknande sak var "http://www.fairshopping.se/opinions/view/8778" men inget direkt i konsumentköpslagen, finns nog fler här som är mer insatt i den lagen än vad jag är som kan komma med ett bättre svar.

jag skulle stå på mig att få pengarna tillbaka då de när de väljer att betala tillbaka till dig på ditt mobilkonto har erkänt att du kan få tillbaka pengarna så kan du stå på dig och få tillbaka den helt.

Dold text

Vid tjänster där perioden har aktiverats kan ångerrätt avtalas bort.
Detta står som du säger troligtvis i något avtal de har.

Det som skulle kunna gälla här är ifall TS inte är nöjd med tjänsten och anser att den inte levererar vad den ska. (Dålig hastighet, täckning, etc.)

De har inte "erkänt" att TS har rätt till pengarna, utan de har snarare erbjudit goodwill för att få TS stanna kvar med Halebop eller för att slippa tjaffsa.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att hur du tecknade abonnemanget också spelar roll, dvs. om du tecknade det via telefon, över internet eller i butik.

Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) är tillämplig då avtalet om ingående av mobilabonnemang har skett via telefon eller över internet. Är dock osäker på vad som gäller eftersom att du har börjat använda tjänsten. Man har ju rätt att undersöka varan om den hålls i väsentligen oförändrat skick, men det blir ju lite luddigt i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Ett krav på att kunna avtala bort ångerrätten är att du innan köpet fick mycket tydlig information om att det inte går att ångra.

Annars är det bara att klaga (och jag skulle anmäla dem för olagliga villkor och felaktig information)

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

har därimot lekt lite Google Fu occ hittar inget som stödjer att de har rätt till detta, vi har lag på att vi har rättighet att undersöka varan, och specificering av varan finns inte där.

Skrivet av BraCCa:

Man har ju rätt att undersöka varan om den hålls i väsentligen oförändrat skick, men det blir ju lite luddigt i det här fallet.

Nu är det ju dessvärre inte en vara utan en tjänst. Däremot om Halebop inte kan upprätthålla avtalet dvs att deras tjänst inte lever upp till de specifikationer som de lovar så har man rätt att bryta avtalet. MEN! Man måste vara noga med att läsa avtalet då för de är noga med att skriva in saker som att "vi lovar att hastigheten aldrig kommer bli mindre än 10% av max hastighet" och annat luddigt jurist snack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:
Dold text

Det enda fallet ångerrätten kan avtalas bort är vid påbörjade tjänster.
Då du gjorde beställningen så fanns det troligtvis information ang att tjänsten ej kan avbeställas (detta är helt lagligt). De du har fått är enl. mig good will och jag skulle nog ta det.

är det inte skillnad på avbeställa och ångra ett köp?

alltså eftersom jag betalade via swedbank appen på mobiltelefon fick jag inga avtalsvillkor, menar ni att jag ska ha fått dem då jag köpte mitt kontantkort för flera år sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

är det inte skillnad på avbeställa och ångra ett köp?

alltså eftersom jag betalade via swedbank appen på mobiltelefon fick jag inga avtalsvillkor, menar ni att jag ska ha fått dem då jag köpte mitt kontantkort för flera år sen?

Jo, skillnad på avbeställning och ångrat köp.

Eftersom årssurfen är en tjänst i sig, tilläggstjänst, så ska du fått information om just den tjänsten och att ångerrätten inte gäller den (vilket du inte fått).

För att ångerrätten inte ska gälla för dig behöver du ha fått tydlig information om att du avsäger dig ångerrätten, vid köpet av tjänsten. Har du inte fått detta, så gäller ångerrätten.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Står i villkoren alltid att sådana här saker ej omfattar ångerrätten, så om det är på årskort på mobil, tågkort, gymkort eller vad som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Står i villkoren alltid att sådana här saker ej omfattar ångerrätten, så om det är på årskort på mobil, tågkort, gymkort eller vad som.

om man inte fått några villkor då? min fråga kommer igen fick man de villkoren då man köpte sim kortet flera år sedan?

Permalänk
Medlem

Sen kan vi vända lite på frågan, hur mycket tid är du villig att länga ner för att få pengarna i handen? Känns som att 479 spänn bör ringas upp inom ett halvår iaf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

om man inte fått några villkor då? min fråga kommer igen fick man de villkoren då man köpte sim kortet flera år sedan?

Ja, det brukar man få. Det fick jag iallafall när jag beställde ett nytt sim-kort till min telefon för 1 år sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

om man inte fått några villkor då? min fråga kommer igen fick man de villkoren då man köpte sim kortet flera år sedan?

Villkoret stod garanterat på sidan i swedbank app'en när du tryckte vidare så fick antingen en sida där det stod lite saker och en stor knapp det stod godkänd på eller kryssa i en ruta där det stod att du acceptera villkoren för köpet. Man bläddrar extremt snabbt förbi sådant men det är just där sådana villkor står.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Villkoret stod garanterat på sidan i swedbank app'en när du tryckte vidare så fick antingen en sida där det stod lite saker och en stor knapp det stod godkänd på eller kryssa i en ruta där det stod att du acceptera villkoren för köpet. Man bläddrar extremt snabbt förbi sådant men det är just där sådana villkor står.

fel stod inget i swedbank appen...

uppdatering av mitt ärende: det har ändrat sig....

Citat:

Mikael, Halebop 07:18
Hej!

Vi kan ta bort årskort surf och lägga in pengarna på ditt saldo.
Återkom om du vill att vi gör det.

Ha en bra dag och välkommen åter!
Hälsningar
Mikael
Halebop Support
----------------

Ladda ner vår app, du hittar den i Appstore eller på Google Play! Stay on top Halebop!

Citat:

Du 00:19
okej sätt in på saldot.

Citat:

Mikael, Halebop 11:02
Hej!

Vi kommer att ta bort årskort surf och lägga in pengarna på ditt saldo.
Jag skickar sms till dig när det är klart.

Ha en bra dag och välkommen åter!
Hälsningar
Mikael
Halebop Support
----------------

Ladda ner vår app, du hittar den i Appstore eller på Google Play! Stay on top Halebop!

Citat:

Mikael, Halebop 14:51
Hej!

Ansvariga säger att det inte finns någon ångerrätt på köp av årskort surf och du har använt upp den surf du fick denna månad så vi kan inte att ta bort det.

För att vara lite sjyssta så har vi lagt in 100 kr på ditt saldo.

Ha en bra dag och välkommen åter!
Hälsningar
Mikael
Halebop Support
----------------

Ladda ner vår app, du hittar den i Appstore eller på Google Play! Stay on top Halebop!

Citat:

Du 15:02
seriöst... jag har alltså förstört mitt sim kort nu, kan surfa 2-3 dagar i veckan och sedan går det inte att se youtube etc för det buffrar konstant, om jag nu inte fyller på med mera surf varje månad.

låt oss summera, har betalat 479kr för något som jag måste betala mer för varje månad för att kunna använda mitt sim kort som jag gjort tidigare?

samma dag som jag köpte tjänsten mailade jag er och ångrade köpet.
vi pratar om 1/365 dagar jag använt mig av tjänsten. vill ni ha kompensation för denna månad så kan ni ju dra av 1/12 av 479kr och ta bort tjänsten.

kan du hänvisa till villkoren för avtalet för årssurf? har fyllt på det via swedbanks app och jag fick inte några villkor eller har godkänt några villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

fel stod inget i swedbank appen...

uppdatering av mitt ärende: det har ändrat sig....

Citat:

Betala in 479kr få fri mobilsurf i ett år.

Skaffa via Kontokort
Skaffa via Internetbank

Välj alternativet "Surf årskort 479 kr"

Du får 0,5GB att surfa för varje månad i ett år. Hastigheten är 1mbit/s. Första laddningen sker omedelbart efter att du laddat ditt kort, därefter laddas ditt kort den första varje månad i 12 månader. Detta innebär att distansköplagen inte gäller köp av årskort.

Villkor
Tjänsten kan inte avbeställas
Tjänsten utgår 1 år efter laddning
Du kan inte ringa för beloppet 479kr
Tjänsten följer med vid överlåtelse av kontantkort till annan, dock ej utportering (inkl Telia)
Din lur får 0,5 Gb mobilsurf den 1:a i varje månad. Surfar du mer stryps hastigheten för att du inte ska bli surfberoende.
Vill du ändå surfa mer kan du pumpa på 200 kr (ger 1 GB) eller 300kr (ger 3 GB) för att surfa fritt igen. (Gäller om du har prislista Hallå eller Vänner - kontrollera prislista med *101# och lur eller ring talsvar 450) Har du Rubbet kontantkort eller vill byta till Rubbet ladda på 169/269/369 kr för mer samtal, meddelanden & surf alternativt ladda endast på mer surf (om du redan har Rubbet)
Om du laddar kontantkortet med en laddning som ger fri surf efter att du skaffat årskort förbrukas surf-potten från årskortet först och sedan surf potten på laddningen.
Kontrollera ditt surf saldo i telefonen med *101*5# och lur

Ifrån Halebop. Speler väl ingen större roll nu eftersom du är på krigsstigen ändå. Men det tog ca 45 sekunder att söka "surf årskort" i deras sök ruta och sen hitta rätt direkt.

Alltså spontant så ser det ur som ett skit dåligt erbjudande... 0,5gb i månaden i 1mbit/s...

Men men lycka till. Även om villkoren skriver att det inte går att avbeställa den och distansköplagen inte gäller... yeah... glhf

Visa signatur