Intel "Devil's Canyon" går upp till 4,4 GHz

Permalänk
Medlem

Kommer z87 moderkort fungera med haswell refresh?

Permalänk
Medlem

Nu blev man allt sugen!

Men jag tror min 3570k klarar sig åtminstone till lanseringen av broadwell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Motherofgod:

Kommer z87 moderkort fungera med haswell refresh?

Med Haswell Refresh överlag, ja. Med "Devil's Canyon", nej.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem

kanske äntligen dags att byta sin 2500k, hoppas det stämmer!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Med Haswell Refresh överlag, ja. Med "Devil's Canyon", nej.

Bekräftat? Eller baserar du detta på rykten?

Permalänk
Medlem

Tur jag håller på att uppgradera till en ny dator, Asus Maximus VII hero moderkort + I7 4790K blir de givetvis. det är bara vänta ut tills cpun kommer då, bara köpa lite andra grejjer sålänge

Permalänk

Det var som tusan! Har intel äntligen fått tummen ur och lanserat en riktigt bra överklockningsprocessor!?

Det var sannerligen på tiden efter "50 öres kylpasta" skandalen med 3770K och 4770K.

Grattis intel, välkommen tillbaka till entusiastsektorn!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Vilken sommarmånad kan man förvänta sig, tror ni?

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Datavetare
Skrivet av HurMycket:

De har haft lång tid på sig. Om inte annat så lärde de sig redan med Ivy Bridge hur man inte monterar en IHS. Och arbetet med varje generation börjar långt innan lanseringen. För att få lite perspektiv startade de Skylake redan 2013.

Hade de haft konkurrens hade de knappast drygat sig som de gör nu. Entusiastserierna släpps bara senare och senare. Sandy Bridge-E lanserades ungefär nio månader efter Sandy Bridge. Haswell-E har ännu inte släppts, trots att det gått ett år sedan Haswell.

Även om du startar arbetet med nya processorer många år innan, i Intels fall handlar det typiskt om de modeller de jobbar på idag kanske lanserar om 4-5 år, så får du inte feedback på eventuella misstag förrän efter lansering.

Nu tar det inte 4-5 år att rätt till en detalj, men det är definitivt inget man rättar till i en handvändning. Alla förändringar kostar mycket pengar då det ger extra utgifter i fabrikerna, även Intel har fått se marginalerna sjunka på senare år (vilket är märkligt med tanke på hur många här som hävdar att det saknas konkurrens) så de vill knappast ta kostnaden för att göra en förändring som inte är strikt nödvändig. Det problem du pratar om är inte ett problem i strikt mening då produkten inte har några som helst problem med korrekt funktion vid normala frekvenser.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det är egentligen helt otroligt att Intel hyllas för att de lanserar dessa processorer ett år efter att de borde ha gjort det. Att begränsa kylningen på det sätt som de gjorde med både Ivy Bridge och Haswell borde vara oacceptabelt, och de hade aldrig kommit undan med det om det fanns konkurrens.

Håller med. 3.5 år efter Sandy Bridge släpper Intel det vassaste hittills, som är uppemot 15% snabbare än Sandy Bridge.
Tråkig utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Håller med. 3.5 år efter Sandy Bridge släpper Intel det vassaste hittills, som är uppemot 15% snabbare än Sandy Bridge.
Tråkig utveckling.

Moore's lag slutade väl gälla för några år sedan, det går långsammare och långsammare... vad ligger vi på nu, 11 nanometer eller något som bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Håller med. 3.5 år efter Sandy Bridge släpper Intel det vassaste hittills, som är uppemot 15% snabbare än Sandy Bridge.
Tråkig utveckling.

Nja, 3,5 år hade lagt oss i Juli nu. Och kraftigt vinklat, redan ett drygt år efter hade de runt 12-13% högre prestanda i processorbegränsade applikationer, 2 år efter SB var det närmare 18-20% enligt Sweclockers test.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Nja, 3,5 år hade lagt oss i Juli nu. Och kraftigt vinklat, redan ett drygt år efter hade de runt 12-13% högre prestanda i processorbegränsade applikationer, 2 år efter SB var det närmare 18-20% enligt Sweclockers test.

Fast räknar man med överklockning är skillnaden faktiskt ännu mindre.
En Haswell prop är runt 20% snabbare än en SB propp i samma hastighet. Nu är självklart överklockning inget som är likvärdigt mellan olika processorer men SB klockade i snitt ett par hundra MHz högre än Haswell och IB så lite av vinsten går förlorad där för oss entusiaster i alla fall.

Permalänk
Medlem

Och här köpte man sig fjolårets prisvärdaste CPU och nu när man läser det här kommer ångest.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Fast räknar man med överklockning är skillnaden faktiskt ännu mindre.
En Haswell prop är runt 20% snabbare än en SB propp i samma hastighet. Nu är självklart överklockning inget som är likvärdigt mellan olika processorer men SB klockade i snitt ett par hundra MHz högre än Haswell och IB så lite av vinsten går förlorad där för oss entusiaster i alla fall.

Jo det är helt sant. Men maximal CPU-prestanda är ju inte allt. Jag är nöjd med min överklockade 3770K som går rätt duktigt undervoltad. Inte mycket värmeutveckling att tala om där. Vid motsvarande prestanda så drar SB en hel del mer ström och behöver antagligen en del övervoltning.
Nackdelen med intels 22nm processorer är att de svarat dåligt på höjd spänning på grund av värmeavledningen, fördelen är att de går riktigt bra redan på låga spänningar.
Men som sagt, Intel ska ju ha fixat det nu, en Haswell i 5GHz på luft lär ju inte vara helt fel, den prestandan når man inte utan "exotisk" kylning annars.

EDIT: Och sedan då GPUn. I bärbara så är det oftast en hel del nackdelar med separat GPU, sämre batteritid, sällan lika smidig storlek och en hel del högre pris, framförallt om man vill kompensera för de 2 tidigare nämnda nackdelarna. Därför vill jag ha integrerad GPU. Skillnaden i spelupplevelse i EU4 på en bärbar med SB-prolle till en med Haswell är rätt enorm. Så jag är helnöjd med den utvecklingen.

Och det där med att alla klagar på att Intel går långsamt framåt, ändå expanderar de ledningen mot konkurrenter när det kommer till tillverkningsprocess, och prestanda för varje år. Är helt enkelt inte så lätt att göra framsteg i takten man är van vid. Själv har jag hejat på AMD och tittar alltid åt dem i första hand sedan snart 20 år. Men tycker man ska vara objektiv i sin kritik av Intel.

Halvt OT, men som sagt, maximal CPU-prestanda är inte allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

5Ghz-klubben kommer bli överbelastad(-are)

Då får det bli 6GHz+ klubben i såna fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Konsolgrävare

Kommer det komma nya moderkort för Devil's Canyon?
(vet inte om man också ska skaffa 780ti eller vänta tills 880 )

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Generellt flest IPC och sen 5GHz. Jäklar vad mumsigt det hade varit! Tror dock fortfarande att inte att jag kan rättfärdiga ett köp

Skrivet av tyvar1:

Kommer det komma nya moderkort för Devil's Canyon?
(vet inte om man också ska skaffa 780ti eller vänta tills 880 )

Z97, som kom ut för någon vecka sedan, är tillhörande chipset.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Teddis:

Z97, som kom ut för någon vecka sedan, är tillhörande chipset.

Juste ja! tack!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Kommer z87 moderkort fungera med haswell refresh?

Skrivet av Isse00:

Med Haswell Refresh överlag, ja. Med "Devil's Canyon", nej.

Skrivet av tyvar1:

Kommer det komma nya moderkort för Devil's Canyon?
(vet inte om man också ska skaffa 780ti eller vänta tills 880 )

vad pratar ni om? devil's canyon ÄR haswell refresh... Så om z87 moderkorten stödjer haswell refresh så stödjer dom troligtvis även upplåsta haswell refreshs devil's canyon. och NEJ det kommer knappast komma nya moderkort för devil's canyon. dom moderkorten är dom som nu kommit för Haswell refresh.

Permalänk
Skrivet av SamuelSvensson:

5Ghz-klubben kommer bli överbelastad(-are)

Inb4 ny tråd.
6Ghz klubben!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Större nyheter är att vänta med Devil's Canyon, som med förbättrat värmeledningsmaterial och uppdaterad kapsling av processorn lovar högre klockfrekvens vid överklockning än fjolårets modeller.

Är det bekräftat att IHS är uppdaterad? Detaljer om det någonstans? Jag har bara sett information om att TIM är utbytt.

Skrivet av envelope91:

Moore's lag slutade väl gälla för några år sedan, det går långsammare och långsammare... vad ligger vi på nu, 11 nanometer eller något som bäst?

Nä, den gäller fortfarande.

Skrivet av http://en.wikipedia.org/wiki/Moore's_law:

Moore's law is the observation that, over the history of computing hardware, the number of transistors on integrated circuits doubles approximately every two years.

Notera att den syftar på transistorer.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

De har haft lång tid på sig. Om inte annat så lärde de sig redan med Ivy Bridge hur man inte monterar en IHS. Och arbetet med varje generation börjar långt innan lanseringen. För att få lite perspektiv startade de Skylake redan 2013.

Inte ens att delidda ger mycker mer överklockingspotential.
Så att bara byta IHS ger ungefär noll extra, även om man får lägre temperaturer kör man fortfarande in i väggen på grund av lokal överhettning.

Permalänk

Om dom lätt ska göra 5Ghz(vilket jag tror är BS) så måste intel ha förfinat tillverkningstekniken ordentligt. Haswell är ju den hittills ojämnaste generationens cpu med enorm variation mellan olika chip. Överklockare som "binnar"(testar massa cpus för att hitta exemplar som klockar bra) har rapporterat om flertalet ex. av haswell som helt enkelt inte går över 4,5-4,6Ghz.

I princip alla SB fixar 5Ghz, dom är väldigt jämna, Å andra sidan skalar dom dåligt med kyla, dvs dom klockar inte högt på kväve vilket bådee haswell och Ivy gör(Ivy och Haswell har WR över 7Ghz, WR med SB är drygt 6Ghz)

Personligen har jag nergraderat mig till en 2700k då jag råkade döda min 5,5G 3770k. Kör även SB-E i 2011 riggen då Ivy-E klockar skräp om man inte har väldig tur med ett bra ex.

Permalänk
Skrivet av cardeci:

Inte ens att delidda ger mycker mer överklockingspotential.
Så att bara byta IHS ger ungefär noll extra, även om man får lägre temperaturer kör man fortfarande in i väggen på grund av lokal överhettning.

Wooot? Beror på om man har ett bra exemplar. Jag kunde inte går mkt över 1,3V på en av mina 3770k innan delidd, drog iväg till 90-95C direkt. Och 1,3V räcker inte till mer än 4,7Ghz. Efter delidd och luquid metal TIM så kunde jag mata på +1,6V och hålla mig under 70C(custom loop) Fick upp den i 5553Mhz som högst innan den dog Inte en chans att jag kunde nå +5,5G innan delidd, inte 5Ghz ens i praktiken då det blev alldeles för varmt.

Permalänk
Inaktiv

Det här är inget nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Wooot? Beror på om man har ett bra exemplar. Jag kunde inte går mkt över 1,3V på en av mina 3770k innan delidd, drog iväg till 90-95C direkt. Och 1,3V räcker inte till mer än 4,7Ghz. Efter delidd och luquid metal TIM så kunde jag mata på +1,6V och hålla mig under 70C(custom loop) Fick upp den i 5553Mhz som högst innan den dog Inte en chans att jag kunde nå +5,5G innan delidd, inte 5Ghz ens i praktiken då det blev alldeles för varmt.

Men en IB har kanske inte samma stora problem med hotspots som en Haswell. Och du tycker att de borde förfinat tillverkningstekniken ordentligt? Hört talas om Haswell Refresh? Steppingen där de lagt om hela konstruktionen för att minska på inverkan från lokal överhettning från så kallade hotspots?
Att IB svarar på delid det vet jag, men Haswell verkar inte svara lika bra, att avlägsna problem med hotspots lär hjälpa.

För att förtydliga, en hotspot är ett område som utvecklar värme på en liten yta i chippet i så hög hastighet att värmen inte hinner spridas ut till övriga delar av chippet eller nå flänsen innan överhettningen inträffar. Med andra ord kan ingen luft eller vattenkylning råda bot på en hotspot oavsett hur bra kontakt det är. Spelar ingen roll hur snabbt man leder bort värme från ytan om värmen inte ens hinner dit innan det är för sent. Det enda som hjälper är att öka marginalen genom att ha mycket lägre utgångstemperatur. Alltså värmeväxlare, flytande kväve eller liknande.
Genom att designa om och sprida ut värmekällorna över större yta så blir inte värmekoncentrationen lika stor, och överklockning tidigare begränsad av hotspots går genast mycket bättre. När man tänker efter så inser man att hotspots är den enda logiska förklaringen till varför Haswell klockar sämre än SB även vid delid. Även om man håller temperaturerna på chippet överlag i schack så klockar inte Haswell bättre, även när allt annat pekar på att Haswell borde det. Hotspots förklarar det fenomenet utmärkt.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men en IB har kanske inte samma stora problem med hotspots som en Haswell. Och du tycker att de borde förfinat tillverkningstekniken ordentligt? Hört talas om Haswell Refresh? Steppingen där de lagt om hela konstruktionen för att minska på inverkan från lokal överhettning från så kallade hotspots?
Att IB svarar på delid det vet jag, men Haswell verkar inte svara lika bra, att avlägsna problem med hotspots lär hjälpa.

För att förtydliga, en hotspot är ett område som utvecklar värme på en liten yta i chippet i så hög hastighet att värmen inte hinner spridas ut till övriga delar av chippet eller nå flänsen innan överhettningen inträffar. Med andra ord kan ingen luft eller vattenkylning råda bot på en hotspot oavsett hur bra kontakt det är. Spelar ingen roll hur snabbt man leder bort värme från ytan om värmen inte ens hinner dit innan det är för sent. Det enda som hjälper är att öka marginalen genom att ha mycket lägre utgångstemperatur. Alltså värmeväxlare, flytande kväve eller liknande.
Genom att designa om och sprida ut värmekällorna över större yta så blir inte värmekoncentrationen lika stor, och överklockning tidigare begränsad av hotspots går genast mycket bättre. När man tänker efter så inser man att hotspots är den enda logiska förklaringen till varför Haswell klockar sämre än SB även vid delid. Även om man håller temperaturerna på chippet överlag i schack så klockar inte Haswell bättre, även när allt annat pekar på att Haswell borde det. Hotspots förklarar det fenomenet utmärkt.

Haswell/Ivy klockar underbart med temp under kontroll till skillnad från Sandy. Över 6Ghz är lätt med haswell, WR ligger på 7,2Ghz, WR med sandy ligger det på 6Ghz.

Det finns ett antal Haswell som går till 5Ghz och högre än så på vatten, vore problemet hotspots så skulle ingen Haswell klocka bra på vatten om jag förstår hotspot teorin korrekt? För alla haswell bör ju ha samma hotspots.

Har intel gått ut med info om omläggningen av hela konstruktionen för att undvika hotspots? Hur är konstruktionen omlagd? Länka gärna till info om detta.

Ivy och Haswell är väldigt ojämna, och genomsnitts exemplaret klockar mkt sämre än Sandy. Binning har visat att antalet bra ex. är ganska så ovanliga jämfört med Ivy, men det finns massor av ex. som gör över 5Ghz på normal kylning. Haswell är också svårare att överklocka än Sb/Ivy, ser mkt fler högklockande ex bland överklockar jämfört med hos vanliga swec överklockare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Haswell/Ivy klockar underbart med temp under kontroll till skillnad från Sandy. Över 6Ghz är lätt med haswell, WR ligger på 7,2Ghz, WR med sandy ligger det på 6Ghz.

Som sagt, det är att förvänta större framgång med exotisk kylning och sämre med rumstempererade kylningslösningar gentemot SB om hotspot-teorin stämmer.

Skrivet av thereal_twisted:

Det finns ett antal Haswell som går till 5Ghz och högre än så på vatten, vore problemet hotspots så skulle ingen Haswell klocka bra på vatten om jag förstår hotspot teorin korrekt? För alla haswell bör ju ha samma hotspots.

Ja alla har samma, men de kan vara olika allvarliga, och chip som klarar sig med lägre spänning kan hjälpa. Men man kan inte bara vrida upp spänning som man kan utan hotspots.

Skrivet av thereal_twisted:

Har intel gått ut med info om omläggningen av hela konstruktionen för att undvika hotspots? Hur är konstruktionen omlagd? Länka gärna till info om detta.

http://www.sweclockers.com/recension/18632-intel-core-i7-4790...
Tror inte man kan få sådana detaljer som exakt hur de möblerat om.

Skrivet av thereal_twisted:

Ivy och Haswell är väldigt ojämna, och genomsnitts exemplaret klockar mkt sämre än Sandy. Binning har visat att antalet bra ex. är ganska så ovanliga jämfört med Ivy, men det finns massor av ex. som gör över 5Ghz på normal kylning. Haswell är också svårare att överklocka än Sb/Ivy, ser mkt fler högklockande ex bland överklockar jämfört med hos vanliga swec överklockare.

Som sagt, förmågan att klara sig på låg spänning är viktigare om du har hotspots. På SB kanske det inte gör så mycket om du får vrida upp spänningen lite mer än vanligt för att nå ditt mål, har du en hotspot så kan det innebära att du inte hinner kyla den även fast du håller chippet som helhet relativt svalt.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Som sagt, det är att förvänta större framgång med exotisk kylning och sämre med rumstempererade kylningslösningar gentemot SB om hotspot-teorin stämmer.
Ja alla har samma, men de kan vara olika allvarliga, och chip som klarar sig med lägre spänning kan hjälpa. Men man kan inte bara vrida upp spänning som man kan utan hotspots.

http://www.sweclockers.com/recension/18632-intel-core-i7-4790...
Tror inte man kan få sådana detaljer som exakt hur de möblerat om.

Som sagt, förmågan att klara sig på låg spänning är viktigare om du har hotspots. På SB kanske det inte gör så mycket om du får vrida upp spänningen lite mer än vanligt för att nå ditt mål, har du en hotspot så kan det innebära att du inte hinner kyla den även fast du håller chippet som helhet relativt svalt.

Hade helt missat infon om hotspots! Tack, scrollade genom artikeln i jakt på temp siffror Tror dock inte det är hela lösningen, förfining av tillverkningstekniken med högre yeild(jämnare cpus och färre dåliga klockare) Och förhoppningsvis lödd IHS så man slipper bryta garantin för att få ordning på värmen.

Bytte nyligen till en 2700k då min 3770k dog OV döden. Nästa plattforms uppgradering för min del blir nog Haswell-E om dom klockar bra, kör SB-E i 2011 systemet nu. Men om nya Haswell blir bra klockare kanske jag inte kan hålla mig