SSD eller HDD - Fraps

Permalänk

SSD eller HDD - Fraps

Tjena!
Jag vill börja spela in gameplay med hjälp av Fraps, då jag förstått att det är det bästa alternativet.

I min dator sitter nu en SSD på 120 ynka gb, samt en mekanisk 7200rpm på 250gb. Jag har även en extern usb 2.0 disk på 1tb.

Jag testade att spela in 1080p 30fps rätt in på den externa kopplad till ett usb3-uttag, vilket den inte hann med över huvud taget.

Min fråga är då: Bör jag investera i en 240gb SSD där jag lagrar filmerna tillfälligt och sedan placerar dem på den externa, eller bör jag köpa en mekanisk med 3tb och 7200rpm där jag både spela in och lagrar?

Den andra lösningen ger ju mer lagring för pengarna, och om den inte drar ner på min prestanda vid användning av fraps så borde ju den lösningen vara bäst!

MVH Andreas

i5 3570k 3.4 GHz
8gb 1600mHz
Sapphire R9 270x 2gb

Permalänk
Medlem

Skulle personligen ta den stora hårddisken. Dom hinner med att skriva så en SSD skulle vara lite onödigt. 240GB försvinner snabbt med fraps filer.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte Fraps är särskilt bra, extremt stora filer, prestandaförlust med mera.
Vad har du för grafikkort?
Jag har nVidia och spelar in med Shadowplay, tycker det fungerar mycket bättre än fraps.
Alt. MSI Afterburner har väl också bra inspelning.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Jag tycker inte Fraps är särskilt bra, extremt stora filer, prestandaförlust med mera.
Vad har du för grafikkort?
Jag har nVidia och spelar in med Shadowplay, tycker det fungerar mycket bättre än fraps.
Alt. MSI Afterburner har väl också bra inspelning.

i5 3570k 3.4 GHz
8gb 1600mHz
Sapphire R9 270x 2gb

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köra med fraps om jag var du.
Sen skulle jag skriva till den disk som inte spelet ligger på.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Plocka upp en 3TB seagate Barracuda, funkar utmärkt för min del! Mer än snabb nog för att kunna spela in i 60fps 1080p, samtidigt som den rymmer massvis och inte kostar allt för mycket.

Permalänk
Skrivet av NoPaiN^:

Jag skulle inte köra med fraps om jag var du.
Sen skulle jag skriva till den disk som inte spelet ligger på.

Skrivet av Belzer:

Plocka upp en 3TB seagate Barracuda, funkar utmärkt för min del! Mer än snabb nog för att kunna spela in i 60fps 1080p, samtidigt som den rymmer massvis och inte kostar allt för mycket.

Tanken är att 3tb disken bara ska lagra. Spel kommer installeras på de andra två diskarna, SSDn eller den lilla mekaniska

Permalänk

Kör numera Shadowplay via Nvidia GeForce Experience till min WD 4TB USB3.0 disk, inga problem överhuvudtaget i ngt spel jag provat ännu.
Detta på en oklockad I7-3770k, GTX670

Så kör du på ett Nvidiakort, rekommenderas Shadowplay varmt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av oxygenial:

Kör numera Shadowplay via Nvidia GeForce Experience till min WD 4TB USB3.0 disk, inga problem överhuvudtaget i ngt spel jag provat ännu.
Detta på en oklockad I7-3770k, GTX670

Så kör du på ett Nvidiakort, rekommenderas Shadowplay varmt.

Han har ett AMD.

Skrivet av andreas.ringstad:

i5 3570k 3.4 GHz
8gb 1600mHz
Sapphire R9 270x 2gb

En intern HDD bör orka utan problem, en extern USB2 är mycket slöare.
Raptr har ju en inspelningsfunktion har du testat den?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Han har ett AMD.

En intern HDD bör orka utan problem, en extern USB2 är mycket slöare.
Raptr har ju en inspelningsfunktion har du testat den?

Jag har endast testat fraps! Men det som kommer hända är att jag imorgon drar till Alina och kirrar en 3-terrabytare och sedan testar MSI Afterburner samt Raptr!

Detta forum är så sjukt bra! Tack alla!

Permalänk
Medlem

Låter som ett bra val!

Om du är ute efter ren bildkvalitet, är det vatken shadowplay eller afterburner du vill köra med, då bör du köra fraps/dxtory/bandicam, även om filerna blir stora. Man kan ju dessutom alltid komprimera efteråt - så gör jag

Permalänk
Medlem

När det kommer till ett program att spela in med är dxtory överlägsen fraps. Har båda och har använt båda mycket så jag skriver av erfarenhet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Det där är väl lite som att säga att ost är godare än skinka - en smaksak. Frågar du mig, däremot, får du bättre bild och användarvänlighet genom fraps, på en bekostnad av ENORMA filer (jag talar hundratals gb per 30 min film). Dxtory är mycket mer in-depth, där du kan anpassa allt efter ditt eget tycke samtidigt som dina filer blir mindre. Nackdelen är något sämre bildkvalitet - i mitt tycke!

Kan även tillägga att jag, just på grund av möjligheterna att anpassa efter eget tycke, övergått till Dxtory på senare dar.

Permalänk
Medlem

Gick över från fraps till dxtory och funkar kanonbra för mej, har inte använt dom andra exemplen som nämns här så kan inte säga mycket om dom, men med dxtory kan du själv välja vilka codecs du vill använda och ställa in massa detaljer med kvaliten.

Jag kör med H.264 och sen finlir med settings så det blir så bra resultat som möjligt utan lagg. Har en gammal E8400 så jag nöjer mej med 720p, 1080p funkar fast det är på gränsen med den codecen.

Permalänk
Medlem

Dxtory is the way to go

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!