Acer V5-573G – varken Windows 7 eller 8 fungerar

Permalänk
99:e percentilen

Acer V5-573G – varken Windows 7 eller 8 fungerar

Senaste veckan har jag och en kompis lagt på att försöka få hans nya laptop användbar. Jag börjar bli riktigt irriterad och uppgiven nu och vet inte längre vad jag ska göra.

Polaren köpte en Acer V5-573G och en Samsung 840 Evo 250GB på Inet. Vi tänkte att vi helt enkelt installerar Windows 8.1 på SSD:n med den licens som följer med datorn. Det är dock omöjligt; man måste ha en ISO utan Pro, och någon sådan finns inte att ladda ner någonstans. Jag har försökt med Microsofts verktyg men man får tydligen inte installera en retailversion med den produktnyckel som följde med laptopen.

Då valde vi att istället installera Windows 7, vilket kompisen ändå föredrar. Till skillnad från Windows 8 gick det smidigt och lätt. Men nu har jag försökt i två dagar att få WLAN (eller LAN) att fungera. Jag har installerat Intels chipsetdrivrutiner från Acers hemsida och provat med ett flertal olika WLAN-drivare från olika sidor, bland annat en W7-kompatibel från HP för exakt det nätverkskortet som sitter i datorn (Broadcom BCM943228HMB). Windows hittar inte ens någon anslutning om man går in i Network and Sharing Center > Change adapter settings. Och i Enhetshanteraren ser det inte heller bra ut:

Jag har ringt Inet och Acer. Inet kunde inte göra så mycket utom att ge mig numret till Acer och det enda Acer vill göra är att skicka ut skivor som jag ska använda för att installera Windows 8.1, men dessa ska enligt Acer vara fyllda med lika mycket skräp som den medföljande installationen, så det har jag ingen nytta av.

Att klona den medföljande installationen är inte aktuellt, då den är sällsynt hänsynslöst fullproppad med skräpprogram som gör datorn oanvändbar.

Jag vill väldigt gärna uppnå något av följande:

  • Ren installation av Windows 8(.1)

  • Få WLAN att fungera på Windows 7

Kompisen tycker det är jättetråkigt att han efter över en vecka ännu inte kan använda sin dator, så snälla SweClockers, hjälp oss med detta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ingen av er som är högskole/universitetsstudenter eller känner någon som är?
Microsoft ger ut sina operativsystem gratis via DreamSpark, fungerar galant.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nikkop:

Ingen av er som är högskole/universitetsstudenter eller känner någon som är?
Microsoft ger ut sina operativsystem gratis via DreamSpark, fungerar galant.

Jag är det, men jag har använt mina licenser. Folk ger väl i allmänhet inte bort sina licenser då man bara får två (en för Windows 7 och en för 8)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Kan du inte bara köra och installera W8.1 pro ISO:n och aktivera med något från piraterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag är det, men jag har använt mina licenser. Folk ger väl i allmänhet inte bort sina licenser då man bara får två (en för Windows 7 och en för 8)?

Du kan använda samma licens flera gånger på flera datorer Ett begränsat antal men ett par stycken går.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JORDGUBB3:

Kan du inte bara köra och installera W8.1 pro ISO:n och aktivera med något från piraterna?

Skrivet av Nikkop:

Du kan använda samma licens flera gånger på flera datorer Ett begränsat antal men ett par stycken går.

Okej, nu har vi till slut fått WLAN att fungera tack vare en Windows 7-kompatibel drivrutin som Acer plockade fram. Men vi kan inte få USB 3.0 att fungera. Försöker man installera en USB 3.0-drivrutin får man omedelbart felmeddelandet:

Citat:

This computer does not meet the minimum requirements for installing the software.

En teori är att detta kan bero på att jag har installerat chipset-drivrutiner för Windows 8 (istället för 7). Men om jag försöker installera Windows 7-kompatibla drivrutiner extraherar den ner till filen difxapi.dll för att sedan visa felmeddelandet:

Citat:

Datorn uppfyller inte minimikraven för att kunna installera programmet.

Installationen avslutas.

USB 3.0-porten fungerar med USB 2.0-minnen, men inte med 3.0-minnen; dessa fungerar dock i USB 2.0-portarna. Sätter man in ett USB 3.0-minne i USB 3.0-porten får man ingen som helst reaktion.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har du testat att köra något drivrutin-uppdateringsprogram? (ex: Driver Genius). Jag hade det riktigt jobbigt med drivrutiner när jag installerade win 8 på min nu 8 år gamla Dell Latitude D620. Driver Genius lyckades dock hitta några av de drivrutiner som jag själv inte kunde hitta via internets.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag vill väldigt gärna uppnå något av följande:

  • Få WLAN att fungera på Windows 7

Jag har gjort precis det du försöker göra på en Acer V5-573G och satt också och bråkade med windowsprogam hit å dit. Det slutade med att jag var tvungen att fultanka en w8 isofil (för tyvärr kan man inte tanka dom från ms som med w7) och använda den för att installera med. Produktnyckeln man får med till datorn användes automatiskt så var bara att installera utan att bråka med produktnyckel.