NAS bygge (extern lagring) - komponenter

Permalänk
Medlem

NAS bygge (extern lagring) - komponenter

Hejsan,

Meningen med bygget: Bygga en egen burk med så mycket lagring som möjligt(HDDs läggs på eftersom). Burken är tänkt o kopplas till router R7000 eller liknande från ASUS, Linksys. Jag vill kunna se alla hdds i NASen som seperata från min "main dator" och spela upp alla filer från den precis som med en extern usb hdd eller dylikt.

Har suttit nu några timmar och satt ihop komponenter som jag tror borde gå bra till att bygga min egen 14x HDD NAS.
Detta blir mitt första NAS bygge så har ni nån kommentar om kanske bättre/billigare komponenter som kan göra samma sak lämna den gärna!
Även vilken mjukvara skulle ni rekommendera? FreeNAS?

Iallefall här är komponenterna jag tänkt:

Chassi: Fractal Design Arc XL alt. 2 Fractal Design Define XL R2 Svart (tystare)
Chassi bay: ICY BOX IB-545SSK 5Bay Backplane
Moderkort: ASRock FM2A88M Extreme4+ mATX alt. 2 ASRock Z87 Extreme6 AC ATX (intel nas)
CPU: AMD A8 5500 3,2 Ghz FM2 alt. 2 Intel Core i5-4670K (intel nas)
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Nätdel: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär
Kontrollerkort SATA: ST Lab A-520 4 Channels Raid Card SATA 6Gbit/s (om den kan köras i icke-raid mode)

Har säkert missat en komponent nånstans, säg isåfall till.
Men detta skulle väll klara sig bra som extern lagring?

Tacksam för alla svar ni har!

Mvh, CC.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Det här moderkortet kan ju vara intressant om du vill bygga så litet som möjligt:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Det här moderkortet kan ju vara intressant om du vill bygga så litet som möjligt:

Intressant! Skall kolla mer på detta moderkortet definitivt. Frågan är om det finns ett "litet" chassi som kan få plats med 12~ hdds.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Vilken typ av filsystem har du tänkt använda? Kan vara viktigt i val av moderkort, CPU och minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Vilken typ av filsystem har du tänkt använda? Kan vara viktigt i val av moderkort, CPU och minnen.

Ingen aning. Iallefall så försöker jag hitta en lista eller argument på vilket jag borde köra med. Freenas är det enda som jag tänker på nu fast det är ju själva OSet. Kanske ZFS, NFS du tänker på som exempel? Vet som sagt inte.

Vill kunna använda uTorrent från min main dator och spara filer direkt till nätverks burken iallefall & komma åt o spela upp filerna. Det skall vara så enkelt som möjligt precis som om jag går och köper mig en WD 4tb extern usb hdd på närmaste butik.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Ingen aning. Iallefall så försöker jag hitta en lista eller argument på vilket jag borde köra med. Freenas är det enda som jag tänker på nu fast det är ju själva OSet. Kanske ZFS, NFS du tänker på som exempel? Vet som sagt inte.

Vill kunna använda uTorrent från min main dator och spara filer direkt till nätverks burken iallefall & komma åt o spela upp filerna. Det skall vara så enkelt som möjligt precis som om jag går och köper mig en WD 4tb extern usb hdd på närmaste butik.

Wendell är datorvärldens MacGyver och Einstein i ett...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Wendell är datorvärldens MacGyver och Einstein i ett...

Nice, skall kolla på den.

Känner nu efter en dag att det kommer inte gå snabbt o hitta det jag skall ha. Men inget är ju lätt första gången...
Egentligen vill jag bara veta 4 saker:

1. Kan jag använda ett torrent program(uTorrent) från den dator(windows 7) jag sitter på dygnet runt och spara innehållet till den "NAS"(nätverksenhet) jag kommer bygga? (FreeNAS med ZFS)
2 Om jag lägger till enheten i wondows kommer jag se alla HDDs i den eller kommer jag se bara en enda stor enhet?
3. Kan jag spela upp innehållet direkt på min dator från den nätverksenhet jag tänkt bygga?
4. Vad behöver jag för att klara detta? (upp till 12x WD 4TB red kommer användas)

Klarar detta bygget fråga 1-3 så blir det precis som en extern USB hdd och det är det jag vill. Och jag vill INTE ha någon raid för när jag är klar med innehållet i en av hårddiskarna så kommer jag plocka bort den och sätta in en ny.
Jag kan köra på FreeNAS med ZFS om detta tillåter det för jag har redan hittat en superbra guide till detta ändamål men jag kan ju inte hitta någonstans ifall jag kommer kunna utföra fråga 1-2.

Om det ändå vore lika lätt som att köpa en till hylla när du behövde plats för fler böcker.
Måste finnas någon här som har en "NAS" för samma ändamål som jag vill ha den för: torrent seed/leech, allmän lagring. Lika lätt som med en intern hdd. Ingen encryption/raid skit, det är inte mitt liv jag sparar på den, det görs på annat håll. Skulle sitta fint o ha NAS med NTFS filsystem men det skulle bara va en bonus.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Nice, skall kolla på den.

Känner nu efter en dag att det kommer inte gå snabbt o hitta det jag skall ha. Men inget är ju lätt första gången...
Egentligen vill jag bara veta 4 saker:

1. Kan jag använda ett torrent program(uTorrent) från den dator(windows 7) jag sitter på dygnet runt och spara innehållet till den "NAS"(nätverksenhet) jag kommer bygga? (FreeNAS med ZFS)
2 Om jag lägger till enheten i wondows kommer jag se alla HDDs i den eller kommer jag se bara en enda stor enhet?
3. Kan jag spela upp innehållet direkt på min dator från den nätverksenhet jag tänkt bygga?
4. Vad behöver jag för att klara detta? (upp till 12x WD 4TB red kommer användas)

Klarar detta bygget fråga 1-3 så blir det precis som en extern USB hdd och det är det jag vill. Och jag vill INTE ha någon raid för när jag är klar med innehållet i en av hårddiskarna så kommer jag plocka bort den och sätta in en ny.
Jag kan köra på FreeNAS med ZFS om detta tillåter det för jag har redan hittat en superbra guide till detta ändamål men jag kan ju inte hitta någonstans ifall jag kommer kunna utföra fråga 1-2.

Om det ändå vore lika lätt som att köpa en till hylla när du behövde plats för fler böcker.
Måste finnas någon här som har en "NAS" för samma ändamål som jag vill ha den för: torrent seed/leech, allmän lagring. Lika lätt som med en intern hdd. Ingen encryption/raid skit, det är inte mitt liv jag sparar på den, det görs på annat håll. Skulle sitta fint o ha NAS med NTFS filsystem men det skulle bara va en bonus.

För att svara på 1-3:
Bara att skapa en samba share för varje volym du vill dela ut, sen är det bara att lägga till varje i windows som nätverkslagring så beter sig dem som en vanliga hårddiskar i windows. Om du inte ska köra RAID så är det inte så stor mening att köra ZFS.
Sen kan jag även rekommendera att köra transmission på NASen så slipper du ha igång ett torrent program på huvuddatorn. Hoppas det hjälper lite iaf.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlaTFooT:

För att svara på 1-3:
Bara att skapa en samba share för varje volym du vill dela ut, sen är det bara att lägga till varje i windows som nätverkslagring så beter sig dem som en vanliga hårddiskar i windows. Om du inte ska köra RAID så är det inte så stor mening att köra ZFS.
Sen kan jag även rekommendera att köra transmission på NASen så slipper du ha igång ett torrent program på huvuddatorn. Hoppas det hjälper lite iaf.

Känns som att halva huvudverken försvann direkt.. tackar så mycket för ditt svar!
Menar du att jag lika gärna kan köra UFS filsystemet då? Jag känner bara till 2 filsystem i FreeNAS: USF & ZFS. Ska inte ha backups heller så det är en väldigt simpel NAS setup.
Transmission ser najs ut, kanske behöver köra på mitt alt2 med intel cpu då som borde klara mer. Blir ju som en STOR seedbox då iallefall, coolt!
Kommer iallefall köra 16GB minst istället för 8GB har jag bestämt. Får hoppas 32GB räcker den dagen jag når 48TB i burken.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Nice, skall kolla på den.

Känner nu efter en dag att det kommer inte gå snabbt o hitta det jag skall ha. Men inget är ju lätt första gången...
Egentligen vill jag bara veta 4 saker:

1. Kan jag använda ett torrent program(uTorrent) från den dator(windows 7) jag sitter på dygnet runt och spara innehållet till den "NAS"(nätverksenhet) jag kommer bygga? (FreeNAS med ZFS)
2 Om jag lägger till enheten i wondows kommer jag se alla HDDs i den eller kommer jag se bara en enda stor enhet?
3. Kan jag spela upp innehållet direkt på min dator från den nätverksenhet jag tänkt bygga?
4. Vad behöver jag för att klara detta? (upp till 12x WD 4TB red kommer användas)

Klarar detta bygget fråga 1-3 så blir det precis som en extern USB hdd och det är det jag vill. Och jag vill INTE ha någon raid för när jag är klar med innehållet i en av hårddiskarna så kommer jag plocka bort den och sätta in en ny.
Jag kan köra på FreeNAS med ZFS om detta tillåter det för jag har redan hittat en superbra guide till detta ändamål men jag kan ju inte hitta någonstans ifall jag kommer kunna utföra fråga 1-2.

Om det ändå vore lika lätt som att köpa en till hylla när du behövde plats för fler böcker.
Måste finnas någon här som har en "NAS" för samma ändamål som jag vill ha den för: torrent seed/leech, allmän lagring. Lika lätt som med en intern hdd. Ingen encryption/raid skit, det är inte mitt liv jag sparar på den, det görs på annat håll. Skulle sitta fint o ha NAS med NTFS filsystem men det skulle bara va en bonus.

För att svara på fråga 4
Enligt videon så säger personen att FreeNAS använder väldigt mycket RAM och mår väldigt bra av en stark processor.
Tydligen så ska den använda 4GB RAM för FreeNAS operativsystemet och 1.5GB ram för varje Terrabyte Lagring, om du vill kunna använda alla funktioner.
Annars så skulle jag rekommendera dig att använda ca 8GB RAM.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Nice, skall kolla på den.

Känner nu efter en dag att det kommer inte gå snabbt o hitta det jag skall ha. Men inget är ju lätt första gången...
Egentligen vill jag bara veta 4 saker:

1. Kan jag använda ett torrent program(uTorrent) från den dator(windows 7) jag sitter på dygnet runt och spara innehållet till den "NAS"(nätverksenhet) jag kommer bygga? (FreeNAS med ZFS)
2 Om jag lägger till enheten i wondows kommer jag se alla HDDs i den eller kommer jag se bara en enda stor enhet?
3. Kan jag spela upp innehållet direkt på min dator från den nätverksenhet jag tänkt bygga?
4. Vad behöver jag för att klara detta? (upp till 12x WD 4TB red kommer användas)

Klarar detta bygget fråga 1-3 så blir det precis som en extern USB hdd och det är det jag vill. Och jag vill INTE ha någon raid för när jag är klar med innehållet i en av hårddiskarna så kommer jag plocka bort den och sätta in en ny.
Jag kan köra på FreeNAS med ZFS om detta tillåter det för jag har redan hittat en superbra guide till detta ändamål men jag kan ju inte hitta någonstans ifall jag kommer kunna utföra fråga 1-2.

Om det ändå vore lika lätt som att köpa en till hylla när du behövde plats för fler böcker.
Måste finnas någon här som har en "NAS" för samma ändamål som jag vill ha den för: torrent seed/leech, allmän lagring. Lika lätt som med en intern hdd. Ingen encryption/raid skit, det är inte mitt liv jag sparar på den, det görs på annat håll. Skulle sitta fint o ha NAS med NTFS filsystem men det skulle bara va en bonus.

Utifrån din frågeställning så förstår jag inte varför du skall ha en nas överhuvudtaget varför inte bara köpa ett externt chassi till din windowsburk och köra på det.
ZFS är mjukvaruraid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Intressant! Skall kolla mer på detta moderkortet definitivt. Frågan är om det finns ett "litet" chassi som kan få plats med 12~ hdds.

http://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=1U1...

Permalänk
Medlem

Om du kollar på videon så ser du att du kan köra bla.a. torrent, plex mediaserver, owncloud mm i FreeNAS....

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Utifrån din frågeställning så förstår jag inte varför du skall ha en nas överhuvudtaget varför inte bara köpa ett externt chassi till din windowsburk och köra på det.
ZFS är mjukvaruraid.

Hur skulle detta gå till då?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

På samma sätt som en usbdisk fast med ett större chassi ev esata och hotswap
t ex https://www.komplett.se/silverstone-sst-ts431u-hdd-chassi/816...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Känns som att halva huvudverken försvann direkt.. tackar så mycket för ditt svar!
Menar du att jag lika gärna kan köra UFS filsystemet då? Jag känner bara till 2 filsystem i FreeNAS: USF & ZFS. Ska inte ha backups heller så det är en väldigt simpel NAS setup.
Transmission ser najs ut, kanske behöver köra på mitt alt2 med intel cpu då som borde klara mer. Blir ju som en STOR seedbox då iallefall, coolt!
Kommer iallefall köra 16GB minst istället för 8GB har jag bestämt. Får hoppas 32GB räcker den dagen jag når 48TB i burken.

Skrivet av aluser:

Utifrån din frågeställning så förstår jag inte varför du skall ha en nas överhuvudtaget varför inte bara köpa ett externt chassi till din windowsburk och köra på det.
ZFS är mjukvaruraid.

Om du inte har några planer alls på att köra raid så ser jag ingen mening med att köra ZFS, som aluser säger så är det mjukvaruraid. UFS borde funka fint.

Skrivet av Pan.Pan:

För att svara på fråga 4
Enligt videon så säger personen att FreeNAS använder väldigt mycket RAM och mår väldigt bra av en stark processor.
Tydligen så ska den använda 4GB RAM för FreeNAS operativsystemet och 1.5GB ram för varje Terrabyte Lagring, om du vill kunna använda alla funktioner.
Annars så skulle jag rekommendera dig att använda ca 8GB RAM.

Det som kräver mycker ram i FreeNAS är just ZFS, iaf när jag körde det sist vilket var version 7 tror jag. Samt hur många plugins man kör.

Men om du enbart ska ha NASen som en dum lagringsenhet så är alusers förslag inte dumt. Trevliga med en NAS är att man kan köra lite olika program på den, så som Transmisson. Ett annat smidigt program är Bittorent sync, använder det att backa up bilder från min mobil och surfplatta, funkar förvånatsvärt bra.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Slick jäkel!

Skrivet av skogsvilden:

Om du kollar på videon så ser du att du kan köra bla.a. torrent, plex mediaserver, owncloud mm i FreeNAS....

Får erkänna att jag bara såg igenom halva igår men såg resten nu. Det var mycket o läsa igår så läste hälften av allt. Tackar för tipset igen iallefall! Grym snubbe

Skrivet av aluser:

På samma sätt som en usbdisk fast med ett större chassi ev esata och hotswap
t ex https://www.komplett.se/silverstone-sst-ts431u-hdd-chassi/816...

Tror detta är precis vad jag letat efter. NAS verkar roligare men detta är mycket enklare!

Skrivet av PlaTFooT:

Om du inte har några planer alls på att köra raid så ser jag ingen mening med att köra ZFS, som aluser säger så är det mjukvaruraid. UFS borde funka fint.

Men om du enbart ska ha NASen som en dum lagringsenhet så är alusers förslag inte dumt. Trevliga med en NAS är att man kan köra lite olika program på den, så som Transmisson. Ett annat smidigt program är Bittorent sync, använder det att backa up bilder från min mobil och surfplatta, funkar förvånatsvärt bra.

Jag ser vad du menar. Båda sätten att lagra på har sina sidor och det kommer definitivt inte bli lätt o välja. Ena är simplare medans det andra kan vara ett litet äventyr i sig.

Jag vill iallefall tacka alla som medverkat i tråden & hjälpt mig förstå mig på FreeNAS & alternativ lagring.
Utan er skulle huvudvärken vara många dagar till må jag säga!

mvh,

CC.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5