Samsung Galaxy S3 bli av med all skit av google och sådant?

Permalänk
Avstängd

Samsung Galaxy S3 bli av med all skit av google och sådant?

Försökt länge nu med att ta bort skit från Google jag menar man köper en telefon så kan man använda typ 300MB ram medans 500 är använt redan c'mon samsung....

Någon som gjort detta på sin galaxy S3 och kan ge en guide på svenska för nästan kraschat telefonen helt när jag följt andras guider

*vill som sagt ha bort all skit som följer med telefonen vill bara ha ett OS och appstore om ens det och de vanliga funktionerna såsom kamera

Tackar

Permalänk
Medlem

Jag har installerat cyanogenmod i min s2 och är nöjd.
http://www.cyanogenmod.org/

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Samsung Galaxy S3 bli av med all skit av google och sådant?
vill som sagt ha bort all skit som följer med telefonen vill bara ha ett OS och appstore om ens det och de vanliga funktionerna såsom kamera

Du menar att du vill bli av med all skit från Samsung
Google gör Android, Samsung modifierar Android med massa onödiga funktioner som tar en massa plats och RAM.

Som tidigare sagt så borde Cyanogenmod lösa de problemen för dig.

Du måste roota och installera en custom recovery för att kunna installera Cyanogenmod dock. Processen kommer att radera allt på telefonen så gör backup på det du vill behålla. Leta efter guider för rootning och att installera en recovery som TWRP.
När du installerat en recovery så är det bara att lägga zip filen för CM 11 och tillhörande GAPPS (viktiga applikationer) på telefonen och starta upp den i recovery mode och leta upp de två zip filerna och flasha (installera) dem. Du borde även göra en factory reset i TWRP innan du installerar dem.

Det är viktigt att du väljer rätt version av CM11 och TWRP till din telefon(GAPPS är samma för alla CM11 versioner). Har du inte 4G versionen av S3 så har du sannolikt i9300 men har du 4G så har du sannolikt i9305. Kolla upp vilken du har.

Här är en lätt punktlista du kan gå igenom:
1) Gör backup på det du vill behålla
2) Roota telefonen
3) Installera TWRP (detta är lätt om du är rootad, bara fråga om du vill veta hur)
4) Lägg CM11 och GAPPS zip filerna på telefonen
5) Starta TWRP
6) Gör en factory reset
7) Installera CM11 och GAPPS
8) Klart

Jag är verkligen inget proffs på detta, men jag ska försöka svara på eventuella frågor du har.

Permalänk
Medlem

Jag kör cm 11 på min sgs. Det ger lite mer minne, och man kan ju köra magrare tangentbord, launchers etc. På sgs som bara har 512 mb och bara 372 mb är användbara så är det nätt och jämnt. 4.4 är välkommet, men lite buggigt för mig tyvärr.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Cyanogenmod brickade min sgs2 permanent. Var försiktig. Av någon anledning gör de flesta ROMs checkar mot ditt modellnummer och min mobil hade inget modellnummer så det gick inte att flasha.

Permalänk
Medlem

Mkt enklare att installera cyanogenmod idag .. Här har du guide.
http://beta.download.cyanogenmod.org/install
Använder 343mb , 447mb ledigt..endast viber som jag själv har igång.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

Kan likt många andra här rekommendera cyanogenmod. Det gav liv i min tidigare ofantligt slöa galaxy s3. Dessvärre blev kameran sämre.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Cyanogenmod brickade min sgs2 permanent. Var försiktig. Av någon anledning gör de flesta ROMs checkar mot ditt modellnummer och min mobil hade inget modellnummer så det gick inte att flasha.

Det låter extremt otroligt. Du menar att du inte ens kommer in i download mode med en jig?

TS: Flasha en recovery och börja bläddra i listan över ROMs på XDA. GApps är frivilligt så om du vill ha så lite google-inblandning som möjligt kan du bara låta bli att flasha.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Försökt länge nu med att ta bort skit från Google jag menar man köper en telefon så kan man använda typ 300MB ram medans 500 är använt redan c'mon samsung....

Någon som gjort detta på sin galaxy S3 och kan ge en guide på svenska för nästan kraschat telefonen helt när jag följt andras guider

*vill som sagt ha bort all skit som följer med telefonen vill bara ha ett OS och appstore om ens det och de vanliga funktionerna såsom kamera

Tackar

Ladda hem
senaste omnirom nightly
Pa-gapps mini
Supersu

Flasha senaste twrp med odin eller valfritt custom recovery.
Format /system /data /cache
Flasha omnirom från twrp.

Har gjort en tråd på swedroid med länkar. (S3 -> rom, filer & dev)

Om du vill ha Samsung baserad rom så skulle jag kolla på neatrom.

Allt finns på xda-developers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ladda hem
senaste omnirom nightly

Rekommendera inte nightly till nybörjare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Rekommendera inte nightly till nybörjare...

Har kört omnirom nightlys sedan december. Lika stabila som stock samsung enligt mig.
Ota updaterare ingår också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Kan likt många andra här rekommendera cyanogenmod. Det gav liv i min tidigare ofantligt slöa galaxy s3. Dessvärre blev kameran sämre.

Vissa funktioner får man tumma på när man kör custom roms, men man får många andra på köpet. Jag testade slimkat nyligen och gillade det, men det drogs tyvärr med samma problem som cm11/kitkat. Jag tror det är generella problem och inte något cm orsakat. (jag kan inte läsa pdf:er med apv pdf reader eller mupdf längre, samt slight backup kan inte läsa in sms backuper.)

Skrivet av shauni:

Cyanogenmod brickade min sgs2 permanent. Var försiktig. Av någon anledning gör de flesta ROMs checkar mot ditt modellnummer och min mobil hade inget modellnummer så det gick inte att flasha.

Min telefon har alltid gått att flasha om sålänge en recovery kernel finns kvar, som borde ligga på boot partitionen, så jag har för vana att aldrig formatera den för det inte behövs. Jag kan ju komma in i recovery med tre knapps kombinationen, vilket kanske inte går på nyare telefoner. Jag har hört att det kan vara ganska smärtsamt.
En del Clockwork recovery versioner som är brandade har varit riktigt buggiga för mig, oftast med äldre roms. Cm9/10/11 har dock varit helt ok.

Skrivet av Sears:

Rekommendera inte nightly till nybörjare...

Sant. De få tillfällen en nightly kan vara värd att flasha är om det inte finns en stabil version eller om man vill prova något för att man har behov, men att flasha och förvänta sig prestandaförbättringar är ofta inte bra. Om en nightly mot förmodan inte kraschar och rebootar samt har hyfsat buggfria appar och inte hemskt långsam så är den god för dagligt bruk enligt mig. Det är sällsynt att en nightly är så bra dock.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Skaffa root och cwm. Gör en fullständig backup i cwm och ta sen bort allt du inte vill ha och flytta appar till sd-kort och se vad minnet hamnar på då.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Vill ju ha en ROM som

* inkluderar minimalt.... vill knappt ha en installerad browser vill lägga in saker själv förutom kanske
Camera & Gallery

Sådana enkla funktioner vill jag ha men annars vill jag kunna utnyttja min telefons minne fullt ut istället för att den "cachar" 200MB till ren skit typ picasa uploader som jag aldrig ens använt någonsin

Vilka ROMS är cleana och det jag vill ha tro? Cyangenmod är inte det iallafall.. iHacker MUI v5 hade en rätt skön slim version men deras kamera var inte något att hurra för :/

Picasa är väl en google app o bör väl inte finnas i cyanogenmod? Den bör du installerat själv med gapps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Vilka ROMS är cleana och det jag vill ha tro? Cyangenmod är inte det iallafall.. iHacker MUI v5 hade en rätt skön slim version men deras kamera var inte något att hurra för :/

Du har fel version av GAPPS i så fall. Ladda ner ett så minimalt paket som möjligt så slipper du alla medföljande program.

Permalänk
Vila i frid

Roota din S3'a och installera Super User och Titanium Backup som du då kan använda för att hacka/spetta bort appar du inte vill ha i din telefon.