Datorn har börjat låta väldigt skumt.

Permalänk
Medlem

Datorn har börjat låta väldigt skumt.

Tjenatjena. Jo det är så att jag köpte en Acer Aspire V3-571G i Augusti 2013. Så har alltså inte haft den i ens ett år än, och den har i princip 99% av sin livstid använts som en stationär dator.

Nu till problemet, för några dagar sedan så började någon av fläktarna att låta 5ggr så mycket som den har gjort som "max" hittills. Det är ungefär som att den bara ökar och ökar hela tiden. Jag har försökt att öppna upp datorn men ingen vidare lycka på den fronten. Vill inte göra för mycket då jag inte vet hur det ligger till med garantin.
Därav min fråga, vad kan det vara för något?

SPEEDFAN MÄTNING:

GPU: 68C
HD0: 35C
CORE0: 81C
CORE1: 80C
(Football Manager är det enda krävande program som är på)

Permalänk
Medlem

Det ser väldigt (!!!) varmt ut det där. Öppna o rensa på damm vid CPU är min rekommendation. Tex. med tryckluft på burk
youtuba på din datormodell + tex change cpu, change ram o se hur den öppnas

Permalänk

håll i fläkten när du blåser annars bränner du sönder glidlagret

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Känn på ut-blåset om det är lika starkt som det varit tidigare.. om du nu tänkt på det tidigare. Låter onekligen som att det är damm som fastnat i filter och gör det svårt för fläkten att suga in mer luft.

Permalänk
Medlem

Problemet som jag skrev tidigare så har jag inte lyckats öppna datorn, är rätt så säker på att det är damm. Men blir ändå lite orolig då den låter väldigt konstigt ibland. Ungefär som när en dator hänger sig totalt och börjar låta för att sedan helt plötsligt stängas av.

Känns rätt onödigt att skicka in på reparation dock, men kanske ska ta mig en tripp till den lokala datoraffären för att lämna in och se om dom kan hjälpa mig med mitt problem.

Permalänk
Skrivet av Hochen:

Problemet som jag skrev tidigare så har jag inte lyckats öppna datorn, är rätt så säker på att det är damm. Men blir ändå lite orolig då den låter väldigt konstigt ibland. Ungefär som när en dator hänger sig totalt och börjar låta för att sedan helt plötsligt stängas av.

Känns rätt onödigt att skicka in på reparation dock, men kanske ska ta mig en tripp till den lokala datoraffären för att lämna in och se om dom kan hjälpa mig med mitt problem.

den är ju inte jätte lätt skruva isär. men bara du vet vilka skruvar som ska i vilket hål när den ska sättas ihop så är det nog OK.
https://www.youtube.com/watch?v=dOGf9hlupEI räkna med en 600-800kr för rengöring.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag skruvade isär datorn inatt. Tog bort damm och skit från fläkten. Sätter ihop skiten och när jag ska starta den så får jag ingen bild... Någon som vet vilken/vilka komponenter som är för bilden? Så att jag vet när jag ska börja mecka ikväll...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hochen:

Jag skruvade isär datorn inatt. Tog bort damm och skit från fläkten. Sätter ihop skiten och när jag ska starta den så får jag ingen bild... Någon som vet vilken/vilka komponenter som är för bilden? Så att jag vet när jag ska börja mecka ikväll...

Skickades från m.sweclockers.com

glapp i skärmkabeln. avsliten kontakt. glömt stoppa i minnet. mycket som kan vara fel. följde du nån guide på youtube eller ?

då har du glömt / skadat nån kabel.. skruva isär allt igen. Flexkablar & kontakterna är rätt ömtåliga
hur noga var du ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

glapp i skärmkabeln. avsliten kontakt. glömt stoppa i minnet. mycket som kan vara fel. följde du nån guide på youtube eller ?

då har du glömt / skadat nån kabel.. skruva isär allt igen. Flexkablar & kontakterna är rätt ömtåliga
hur noga var du ?

Jag kollade guide på youtube innan. Och kan säga att jag var väldigt försiktig när jag drog ut dom olika kontakterna. Men antar att det är någon som inte sitter precis som den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan meddela att orutinerad som jag är så hade jag inte satt i ett utav ram-minnena på korrekt därav ville datorn inte samarbeta. Men satte dit det korrekt och vips så fungerar datorn igen. Däremot har är problemet med fläkten kvar. Men nu är det istället att den helt plötsligt i ca 1 sekund börjar jobba på högvarv för att sedan bli helt tyst igen. Som sagt, har tagit bort allt damm som fanns så är inte det som är problemet. Kanske likabra att skicka in den på service nu när garantin fortfarande gäller. Så att inte datorn plötsligt dör här om några månader så har garantin gått ut.

Någon som har en aning om vad detta kan vara? Det blir liksom som ett irriterande ljud när fläkten får damp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hochen:

Jag kan meddela att orutinerad som jag är så hade jag inte satt i ett utav ram-minnena på korrekt därav ville datorn inte samarbeta. Men satte dit det korrekt och vips så fungerar datorn igen. Däremot har är problemet med fläkten kvar. Men nu är det istället att den helt plötsligt i ca 1 sekund börjar jobba på högvarv för att sedan bli helt tyst igen. Som sagt, har tagit bort allt damm som fanns så är inte det som är problemet. Kanske likabra att skicka in den på service nu när garantin fortfarande gäller. Så att inte datorn plötsligt dör här om några månader så har garantin gått ut.

Någon som har en aning om vad detta kan vara? Det blir liksom som ett irriterande ljud när fläkten får damp.

Skickades från m.sweclockers.com

lossa du kylaren från cpu'n ?
så du rengjorde kýlarpasta & satte på ny. har du kvar den gamla så är det inte så konstigt varför det inte funkar som det ska.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644