Permalänk

internet går långsamt av twitch.tv

Hej,
Jag har Telia bredband 30 (12-30 Mbit/s nedströms, upp till 12 Mbit/s uppströms), och får ut ungefär 17/2. När jag spelar till exempel CS:GO utan att någon annan gör något går allt fint, men när någon annan i familjen går in och kollar på en stream på twitch stiger min ping till ~70, vilket inte är så farligt. Men det blir ändå helt ospelbart då det blir som ett gummiband, alltså att man springer och sedan åker man tillbaka en bit om ni förstår vad jag menar.
Så det jag undrar är om det helt enkelt är mitt internet som är för dåligt, och det enda jag kan göra är att vänta tills jag får fiber i slutet på året. Eller om det går att lösa på något annat sätt annat än att sluta titta på streams.
Kan tillägga att samma problem antagligen uppstår med andra steamingtjänster också.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Att ni inte har fiber är antagligen den största boven. Sitter du och de andra främst med trådlöst nätverk hemma eller nätverkssladd till routern? Om du använder WiFi samtidigt som någon annan brukar det innebära problem med ping och packet loss. Man kan minimera problemen genom att köpa en riktigt bra router, vilket ni ändå kommer behöva göra när ni får fiber, så kan det vara en idé?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Avstängd

Om du ger fast bandbredd till varje dator på nätverket så borde det minska problemet.

Visa signatur
Permalänk

Jo det var väl min tanke också. Jag sitter med sladd, och vad jag vet så måste jag ha den här telia smart routern. Och den har ingen sådan funktion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenkunskap:

Jo det var väl min tanke också. Jag sitter med sladd, och vad jag vet så måste jag ha den här telia smart routern. Och den har ingen sådan funktion...

DU kan ringa telia och få den bryggad så att du kan använda valfri router.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.