Permalänk
Medlem

Snabbt internet men långsam buffring

Har 100/100 fiber stadsnät och internet fungerar utan problem men när jag ska buffra youtube, twitch eller vad som helst så händer absolut inget. Har inte petat med några inställningar eller nått, kan det vara strul med flashplayer eller något annat program? Provat alla webbläsare jag har installerade också, firefox, chrome, opera, IE det strular i alla. Laddade hem semesterbilder från Grekland förra året och det flyter på som vanligt ca 10-11 mb/s så inga problem med hastigheten, även gjort hastighetstest och allt ser ut som vanligt.

Kanske nån annan som haft samma problem på sistone, nån automatisk uppdatering av nån mjukvara eller nått som ställt till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asnan:

Har 100/100 fiber stadsnät och internet fungerar utan problem men när jag ska buffra youtube, twitch eller vad som helst så händer absolut inget. Har inte petat med några inställningar eller nått, kan det vara strul med flashplayer eller något annat program? Provat alla webbläsare jag har installerade också, firefox, chrome, opera, IE det strular i alla. Laddade hem semesterbilder från Grekland förra året och det flyter på som vanligt ca 10-11 mb/s så inga problem med hastigheten, även gjort hastighetstest och allt ser ut som vanligt.

Kanske nån annan som haft samma problem på sistone, nån automatisk uppdatering av nån mjukvara eller nått som ställt till det.

Prova att slå på/av hårdvaruacceleration i Flash. Högerklicka på flashvideon och välj inställningar.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Prova att slå på/av hårdvaruacceleration i Flash. Högerklicka på flashvideon och välj inställningar.

Provade, hände inget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av asnan:

Har 100/100 fiber stadsnät och internet fungerar utan problem men när jag ska buffra youtube, twitch eller vad som helst så händer absolut inget. Har inte petat med några inställningar eller nått, kan det vara strul med flashplayer eller något annat program? Provat alla webbläsare jag har installerade också, firefox, chrome, opera, IE det strular i alla. Laddade hem semesterbilder från Grekland förra året och det flyter på som vanligt ca 10-11 mb/s så inga problem med hastigheten, även gjort hastighetstest och allt ser ut som vanligt.

Kanske nån annan som haft samma problem på sistone, nån automatisk uppdatering av nån mjukvara eller nått som ställt till det.

Har du Telia som leverantör?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Har du Telia som leverantör?

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, förlåt glömde skriva att jag har bredbandsbolaget!

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min dator. Att Firefox gick väldigt dåligt, och att sökning och laddtider var hemska.
Dock bara efter att datorn stått på en stund. Detta löste sig när jag gick ifrån att använda min ISPs DNS då de brukar inte
underhållas så väl.

Prova att byta DNS till någon bra öppen, du kan testa först med Excempelvis Googles DNS 8.8.8.8 och 8.8.4.4
Det fungerade utmärkt för mig.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Du kan alltid pröva med livestreamer för att se om det är flashplayer som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Jag hade samma problem med min dator. Att Firefox gick väldigt dåligt, och att sökning och laddtider var hemska.
Dock bara efter att datorn stått på en stund. Detta löste sig när jag gick ifrån att använda min ISPs DNS då de brukar inte
underhållas så väl.

Prova att byta DNS till någon bra öppen, du kan testa först med Excempelvis Googles DNS 8.8.8.8 och 8.8.4.4
Det fungerade utmärkt för mig.

Inget fel på webbläsaren vad de verkar som, laddar in sidor går lika snabbt som vanligt det är streams som strular bara och det är direkt efter omstart så verkar inte ha något att göra med att den är igång länge.

Skrivet av Kyroz:

Du kan alltid pröva med livestreamer för att se om det är flashplayer som spökar.

Jag installerade det men har ingen aning om hur det fungerar efter det, läste lite om att det hade något med VLC att göra?

Permalänk
Medlem

Hade problem med buffring testade allt som gick men det försvann inte, köpte en ny pc för ett tag sen (inte för buffringens skull)

Och vips så buffrar det alldeles utmärkt.. vilket får mig att fundera på vad i helsike det var, samma speed på internet, samma leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patton:

Hade problem med buffring testade allt som gick men det försvann inte, köpte en ny pc för ett tag sen (inte för buffringens skull)

Och vips så buffrar det alldeles utmärkt.. vilket får mig att fundera på vad i helsike det var, samma speed på internet, samma leverantör.

Jag har haft liknande problem tidigare fast med ett tangentbord, helt plötsligt efter 1 års användande slutade de fungera och kunde inte lista ut vad de var som orsakade det men i alla andra datorer funkade det utmärkt och USB porten var det inget fel på heller för där i kunde jag ha andra saker som funkade utan problem. Så det var bara köpa ett nytt, de gamla tangentbordet används till en annan dator just nu felfritt och varje gång jag ser det så undrar jag vad i helvete som gick snett!

Tur att de finns forum för när man får problem som inte kan förklaras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asnan:

Inget fel på webbläsaren vad de verkar som, laddar in sidor går lika snabbt som vanligt det är streams som strular bara och det är direkt efter omstart så verkar inte ha något att göra med att den är igång länge.

Jag installerade det men har ingen aning om hur det fungerar efter det, läste lite om att det hade något med VLC att göra?

Man startar cmd och skriver: livestreamer.exe twitch.tv/*kanalnamn* best
så startar den VLC om du har det installerat med streamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Man startar cmd och skriver: livestreamer.exe twitch.tv/*kanalnamn* best
så startar den VLC om du har det installerat med streamen.

Funkar bara om det är live va och inte repriser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asnan:

Funkar bara om det är live va och inte repriser?

VODs ska fungera mig veterligen, då blir det nog twitch.tv/kanalnamn/vodid typ - det som står i adressraden när man glor på VODen iaf, inte provat VODs med livestreamer själv dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

VODs ska fungera mig veterligen, då blir det nog twitch.tv/kanalnamn/vodid typ - det som står i adressraden när man glor på VODen iaf, inte provat VODs med livestreamer själv dock.

Okej, ska kika på det men de känns som en rätt tillfällig lösning skulle gärna vilja att de fixades helt och hållet och gick tillbaks till som de va för ett par veckor sen.

Det är väl inte nån vits med att ringa sin ISP eller, för internet i övrigt fungerar ju som det ska?

Permalänk
Medlem

Problemet kvarstår, ingen som har nått tips? Eller åtminstone kanske nån susning om vem man ska höra av sig till för en lösning (ISP?)

Permalänk
Medlem

Kan vara nätverkskabeln, jag hade problem med en nätverkskabel som glappade, gav full hastighet på sidor som denna och banken etc. men när det gällde filmer så frös internet ständigt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kan vara nätverkskabeln, jag hade problem med en nätverkskabel som glappade, gav full hastighet på sidor som denna och banken etc. men när det gällde filmer så frös internet ständigt.

Hur är de ens möjligt? Låter ju helskumt, men jag ska kolla upp det!