[EKO] Hur sparar du dina pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Absolut.
Men i dagsläget är det med jobb än det är värt tycker jag.
Men visst vore det bättre om jag tog tag i det och fixade det.

Kredit är ingenting jag är intresserad av.
Och vad menar du när du säger högräntekonto?

Det vi pratar om nu är ju dom här räntekontona där man kan flytta och använda pengar snabbt fram och tillbaka men som ändå ger ränta.
Pengar som jag inte har i buffert har jag ju på räntefonder med över 3% ränta eller i aktiefonder med över 15% ränta (i snitt).
Och dom pengarna tjänar jag inte direkt på att flytta, framförallt inte aktiefonderna som jag schablonskattar för i en kapitalförsäkring.
Vet inte om någon annan bank har billigare eller bättre kapitalförsäkringar, Swedbank har den bästa kapitalförsäkringen bland dom stora bankerna, dom tar 0,20% för belopp över 1 miljon, 0,75% för belopp under, men Avanza t.ex. har ingen avgift alls.
Så ja, det finns bättre alternativ.

inte? ser det som en ren spar produkt mitt kredit kort. Det ger mig mer säkerhet(skimmad eller lurad är det inte mitt problem),kostar noll kroner per år,behöver nästan aldrig oroa mig att det inte finns pengar på kortet, ganska bra reseförsäkring och som sagt 1000kr att flyga för.

Högränte är vell ett konto som ger den bästa eller i närheten av den bästa räntan du kan få.Behöver du pengar så snabbt? tar en dag att föra över mellan kontorna.
Då är det ju mycke bättre att använda kortet och få tillbaka lite.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Sparkonto med 2.5% ränta eller så samt avanza zero. Har kikat lite på ISK men avgiften avskräcker lite. Får kika lite mer på det senare.
Sen ammorterar jag några tusen varje månad också vilket kanske också kan ses som en form av sparande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Sparkonto med 2.5% ränta eller så samt avanza zero. Har kikat lite på ISK men avgiften avskräcker lite. Får kika lite mer på det senare.
Sen ammorterar jag några tusen varje månad också vilket kanske också kan ses som en form av sparande.

I skrivande stund är det ungefär 70kr per år i avgift, som är skatten, per 10 000kr som du har på ISK-kontot. Vet dock inte om du kanske pratar om en årsavgift för själva kontot? I så fall är det så klart mer.

Förutsatt att värdet inte ökar ett öre på ett helt år, så blir ju avgiften för 10 000kr:

((10000+10000+10000+10000) / 4) * 0,0209 * 0,30 = 62.70kr.

* 10000kr per kvartal, summeras för ett helt år, och divideras med 4.
* 2.09% statslåneräntan
* 30% skatt.

Med 100 000 kr på ditt ISK-konto så får du alltså ca 630kr i skatt per år. Och såpass stiger säkerligen dina slantar..
Med 300 000 kr på kontot blir det ca 1890kr i skatt, för 2014.

Statslåneräntan ändras ju varje år så man får ju ha ett öga på den, så man åtminstone slipper bli överraskad.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Ok det var ju inte så farligt. Får bli att testa det. Spltta sparandet mellan Avanza Zero och ISK kanske. Tror jag är klar med vanliga sparkontot. Har tillräckligt med kontanter där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ok det var ju inte så farligt. Får bli att testa det. Spltta sparandet mellan Avanza Zero och ISK kanske. Tror jag är klar med vanliga sparkontot. Har tillräckligt med kontanter där.

Vad menar du med att splitta AZ och ISK?

Du har ju AZ i ditt ISK-konto.

Permalänk
Medlem

Jag har ett investeringssparkonto och en kapitalförsäkring hos två olika nätbanker (skapade KF innan ISK fanns).

Just nu är kapitalet fördelat på:

20 % aktier (30/70 "säkra"/högrrisk)
25 % fonder (hälften högrisk, hälften blandade index)
55 % hedgefonder, räntefonder m.m.

2014 har jag gått över mer och mer till säkrare värdepapper. Hellre 5% tillväxt än att gå minus, då jag just nu inte känner mig säker på börsens riktning.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Pengarna ligger på statens bank och vilar

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Vad menar du med att splitta AZ och ISK?

Du har ju AZ i ditt ISK-konto.

Ofan kan man göra så? Får väl flytta mina cash då

Permalänk
Medlem

För tillfället har jag 99% på ett högräntekonto, men efter att ha läst igenom tråden funderar jag på att skaffa ett ISK-konto!

Lutar åt Avanza zero (eftersom den rekommenderas om man är nybörjare?) men har även kollat in några andra.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

För tillfället har jag 99% på ett högräntekonto, men efter att ha läst igenom tråden funderar jag på att skaffa ett ISK-konto!

Lutar åt Avanza zero (eftersom den rekommenderas om man är nybörjare?) men har även kollat in några andra.

Avanza Zero är en indexfond och ingen ISK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Avanza Zero är en indexfond och ingen ISK.

Nu hänger jag inte med, kan du förklara?

Formulerade mig kanske otydligt? För jag menade aldrig Avanza zero är ISK.

Har tolkat det som att folk öppnar ett ISK och köper fonder till det kontot?!

Citerar några från flashback:

"Har du dock en lång tidshorisont (tills vidare) kan du stoppa in dem i ett ISK och köpa några billiga indexfonder, t.ex. Avanza Zero."

"I och med att jag köper avanza zero i ett ISK, så möjliggör detta att jag lättare kan köpa aktier när tiden är rätt, och behöver inte bry mig om någon vinstskatt."

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Nu hänger jag inte med, kan du förklara?

Formulerade mig kanske otydligt? För jag menade aldrig Avanza zero är ISK.

Har tolkat det som att folk öppnar ett ISK och köper fonder till det kontot?!

Citerar några från flashback:

"Har du dock en lång tidshorisont (tills vidare) kan du stoppa in dem i ett ISK och köpa några billiga indexfonder, t.ex. Avanza Zero."

"I och med att jag köper avanza zero i ett ISK, så möjliggör detta att jag lättare kan köpa aktier när tiden är rätt, och behöver inte bry mig om någon vinstskatt."

Okej! Det var bara det att du syftade på att öppna en ISK och sedan nämnde Avanza Zero. No hard feelings.