Apple Iphone 6 i läckta ritningar och mockups

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Jag ber om ursäkt för den otrevliga tonen. Jag är trött på "fanboys" som ska överdriva sina åsikter. Jag tolkade ditt inlägg fel och tar tillbaks det.

Finns massor med användningsområden för NFC: Istället för busskort, SL-kort eller liknande. Som betalmedel istället för kort (Ica har stöd för detta redan nu). En NFC-tag vid sängen så när du lägger telefonen på sängbordet så ställs automatiskt ett larm för morgondagen plus ljudlöst utan att du behöver göra något. En NFC-tag i vardagsrummet för att helt automatiskt starta en radioapp eller Spotify och börja spela musik trådlöst i Sonos eller något annat liknande. Helt efter egna val.

Finns mer såklart, bara fantasin sätter gränser. Några som kan hjälpa en hemma med automatiska inställningar eller bara använda mobilen som "ett kort" för betalning, passage, biljtt osv.

Kanske en NFC-tag som varje gång du lägger den där så börjar den räkna tid och när man tar bort den så stannar tiden, om man nu skulle behöva det av någon anledning.

Okej, "användningsområden" kanske var ett dumt ordval av mig. Det jag menar är att allt det du skriver är _möjligt_ med NFC, men inte gör det att man ser det ute i världen på det sättet? Jag ser då iaf aldrig möjligheter att använda NFC när jag är ute... Bara att tekniken finns räcker inte, det måste finnas folk som gör saker med den också.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

Okej, "användningsområden" kanske var ett dumt ordval av mig. Det jag menar är att allt det du skriver är _möjligt_ med NFC, men inte gör det att man ser det ute i världen på det sättet? Jag ser då iaf aldrig möjligheter att använda NFC när jag är ute... Bara att tekniken finns räcker inte, det måste finnas folk som gör saker med den också.

Så du åker aldrig buss, tunnelbana, pendeltåg, tåg eller något annat transportmedel där du har någon form av åkkort? Största dagliga användningsområdet som jag ser. Sen som jag skrev tidigare som betalning när man handlar. Eller du kanske aldrig handlar något?
Du lägger bara mobilen på spärren, går förbi och fortsätter kolla Facebook. Står i kön och surfar lite, kommer fram till kassan, lägger mobilen vid kassan tar sen upp den och packar dina varor sen fortsätter man läsa den där fina artikeln på dn.se. Eller något liknande

Kan BT 4.0 göra detta lika smidigt som NFC?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Har inte sett ett enda betalsystem som använder NFC i Sverige. Finns inga busskort här nere i skåne heller som funkar med telefonen.

Och ja BT 4 kan göra samma sak. Jag har telefon med NFC också men har aldrig ngnsin haft nytta av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

BT 4.0 är bra på många sätt men hur vet den om att när den ligger vid min säng att tystnad ska aktiveras och morgondagens larm ska sättas på?

Hur vet den att den ligger vid tv-bänken och ska börja spela min favoritlista i Spotify?

Finns det mottagare precis som NFC har? Små blåtands-klisterlappar som du placerar dolt var du vill?

Det finns taggar för det också ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Har inte sett ett enda betalsystem som använder NFC i Sverige. Finns inga busskort här nere i skåne heller som funkar med telefonen.

Och ja BT 4 kan göra samma sak. Jag har telefon med NFC också men har aldrig ngnsin haft nytta av det.

Jag säger inte att det finns idag ... Utan hela min poäng är att Apple behöver stoppa in NFC i sina telefoner för att få ut det på marknaden snabbare än det görs idag.
Kan inte heller använda NFC på min telefon för att åka tunnelbana, buss, spårvagn eller liknande. Men jag vill och där kommer Apple in i bilden eftersom dom har så extremt stort inflytande på teknik-världen. Bara se på något så löjligt som fingeravläsning. Inget nytt överhuvudtaget men det blev "nytt" och "ballt" när Apple stoppade in det i sin telefon. Apple behöver stoppa in NFC i sin nästa telefon för att göra det "nytt" "ballt" och "het". menar inte att Apple "uppfinner" eller något annat negativt med mina "" utan dom har så stort inflytande att det blir ballt när dom gör det.

Ica har faktiskt nfc-läsare, i all fall dom jag varit inne hos här i Stockholm. Både Nära, Kvantum och Maxi. Dom uppgraderade sina betalkorts-läsare som har en nfc-läsare på sidan. Har testat och lagt min telefon där och min telefon reagear på nfc-tagen men det finns ingen info att hämta eller lämna så inget mer händer. Men dom skakar hand med varann.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det finns taggar för det också ja

Hur funkar dom? Har du några länkar där man kan köpa och få reda på mer? Du får gärna lmgtfy.com om du känner för det.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Om du tycker att alla smartphones kopierar Apple så säger det väl lite om hur meningsfullt det är att diskutera ämnet med dig.

Varför väljer du då att diskutera det med mig? Om du väljer att ignorera historien, och fakta, så kanske du inte borde diskutera det här alls?
Du verkar inte ens ha läst det jag skrev, då du bara matat på med färdigrepeterade argument, som inte fungerar som svar till det jag skrev, utan som du antagligen plockat fram till tidigare diskussioner.

Skrivet av Aleshi:

Men de uppfann inte den kommersiellt gångbara pekskärmen, de var bara tidiga med att använda den när den blev tillgänglig.

Jag påstod ingenstans i mitt inlägg att Apple hade uppfunnit pekskärmen, vart fick du det ifrån? Det enda de gjorde var att de skapade en pekskärm med många samtidiga touch-punkter som folk _tyckte om_ att använda, det är det enda "lilla" jobbet de gjorde med just pekskärmen. Vill dock igen påminna om att jag inte nämde pekskärmen i mitt första inlägg, utan det var designen jag uttalade mig om.

Skrivet av Aleshi:

Du är riktigt trångsynt om du tror att det är tack vare Apple som pekskärmstelefoner kom till marknaden, och det är än värre om du tror att alla designer som har den funktionen som bas är Apple-kopior.

Tvärtom är jag nog ovanligt vidsynt gällande de här frågorna, då jag inte är någon "fanboy" åt något håll, däremot tycker jag att alla företag ska få cred för det de gör, detta gäller Apple, HTC, Nokia och alla andra vettiga tillverkare.

Det jag syftade på var att innan den första iPhone kom ut, så såg telefoner ut på ett annat sätt, men direkt efter att iPhone kom, så såg alla andra tillverkare till att komma ut med telefoner som hade samma grundläggande design. Så här i efterhand är det en "uppenbar" och "självklar" design, absolut, men den var inte det när den kom. Har du så dåligt minne?

Sen får du försöka komma ihåg att iPhone kom mycket tidigare än den gjorde här i Sverige, vilket gör att din uppfattning om tidslinjen kan vara falsk.

Finns otaliga exempel, men om du bara tänker efter själv på ditt eget liv så borde du rimligtivs komma ihåg de telefoner du ägde innan iPhone kom:

Skrivet av Aleshi:

Att ha en relativt platt rektangulär telefon med en stor skärm som täcker större delen av ena sidan är en så grundläggande design att jag har svårt att tänka mig hur man skulle designa en telefon annorlunda efter att kapacitiva skärmar slagit igenom. Kan du komma på det?

Så nu erkänner du att Apple var först med den här, men det duger inte för dig att de var först, utan nu är kravet att ingen annan någonsin skulle ha kommit på det?
Det är klart att det är en självklar design nu i efterhand, men det var den inte när den kom. Rubrikerna när den kom var just "Den har bara EN knapp!!!" bl a. Varför blev då alla så till sig när den första kom, om det var en så uppenbar grej att göra? Varför gjorde ingen annan den här telefonen tidigare? Konstiga argument du har... Enligt det du säger så är det ju uppenbart att du borde vara miljonär, du vet ju precis vad som är den perfekta designen, speciellt nu, 7 år senare..

Skrivet av Aleshi:

När dugliga kapacitiva skärmar kom, dessutom med duglig storlek och upplösning, så behövde man inte längre knappar som tidigare telefoner använt sig av. Smartphones är den fullt naturliga konsekvensen av detta.

Jasså? Kan du då förklara varför det i början endast var iPhone som tog bort så många knappar? Du erkänner alltså att Apples design från början var bättre än de andras, då många av de andra tills för bara något år sedan fortfarande haft dedikerade hårdvaruknappar på framsidan. Enligt dina egna ord är ju detta den optimala designen. Återigen: Varför var den inte så uppenbar innan iPhone? Det är lätt att vara efterklok, det är mycket svårare att vara den första som skapar något nytt.

Skrivet av Aleshi:

Smartphones är den fullt naturliga konsekvensen av detta.

Återigen: Absolut, men hur kan du neka att ingen annan gjorde detta innan iPhone? Du väljer ju att aktivt ignorera historiska händelser, förnekar du även att månlandningen och förintelsen ägde rum?

Skrivet av Aleshi:

Det Apple gjorde var att tillverka en relativt generisk och simplistisk modell"

Oavsett hur generisk och simplistisk du tycker att modellen är, så ändrar du dig ju här och erkänner att det är Apples modell som är mallen till konkurrenternas modeller, om du ska argumentera emot, borde du hålla dig till en vinkel.

Skrivet av Aleshi:

När LCD-skärmar blev kommersiellt gångbara som alternativ till CRT för stationära datorer så var det inte så att en genialisk datortillverkare uppfann ett banbrytande koncept och alla andra datortillverkare sedan dess gör kopior. Han köpte bara in LCD-paneler från paneltillverkarna och började sälja dem för precis det användningsområdet som det var tänkt, inget mer. Den platta rektangulära skärm designen är en fullt naturlig konsekvens av LCD-teknikens genombrott. Om HP anammat plattskärmar först till sina stationära datorer så betyder inte det att Dell och Fujitsu tillverkar HP-kopior idag. Dell och Fujitsu hade utan problem börjat leverera plattskärmar med sina datorer vid ungefär samma tillfälle ändå.

Jag sparade det här citatet till sist, då det är så osammanhängade och långt ifrån startpunkten att jag inte vet riktigt om du är seriös eller om du fick en stroke medans du skrev.

De senaste åren kan jag hålla med om att LCD-skärmar börjat bli någorlunda lika varandra, men de första åren som LCD-skärmar slog igenom fanns det sjukt många olika utseenden och varianter. Det var så företagen utmärkte sig från de andra, genom OLIKA design. Tvärtom mot det som hänt i mobilvärlden med andra ord, det är därför jag inte förstår ditt argument.

När LCD blev populärt: Tillverkare utforskade olika egna designer för att STICKA UT från mängden, och särskilja sig.
När smartphones började komma: Tillverkare designade medvetet sina telefoner för att folk INTE SKULLE SE skillnad mot den vid den tiden överlägset bättre, och mer populära iPhone (pratar om när den släpptes, inte dagens). Hela meningen med designen då var ju att lura kunderna.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Så du åker aldrig buss, tunnelbana, pendeltåg, tåg eller något annat transportmedel där du har någon form av åkkort? Största dagliga användningsområdet som jag ser. Sen som jag skrev tidigare som betalning när man handlar. Eller du kanske aldrig handlar något?
Du lägger bara mobilen på spärren, går förbi och fortsätter kolla Facebook. Står i kön och surfar lite, kommer fram till kassan, lägger mobilen vid kassan tar sen upp den och packar dina varor sen fortsätter man läsa den där fina artikeln på dn.se. Eller något liknande

Jag gör alla dessa saker, men inte vid något av dessa tillfällen kan jag använda NFC idag, det är ju precis det jag skrev. Har du ens läst vad jag pratat om?
Det jag menar är att NFC inte används i någon större utsträkning, inte vad som är möjligt eller inte med det.
Allt du säger är möjligt, men det används inte. Läs vad jag skriver, snälla.

SKILJ PÅ VAD SOM ÄR MÖJLIGT I TEORIN OCH VAD SOM ÄR I BRUK IDAG.
Jag pratar om vad folk och företag GÖR IDAG, inte drömmar.

Skrivet av car2ns:

Kan BT 4.0 göra detta lika smidigt som NFC?

Snälla, snälla läs klart innan ni svarar. Jag har inte ens nämnt BT 4.0, och jag har definitivt inte skrivit om det som ett alternativ, eller att något skulle vara bättre än det andra.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

Har inte sett ett enda betalsystem som använder NFC i Sverige. Finns inga busskort här nere i skåne heller som funkar med telefonen.

Och ja BT 4 kan göra samma sak. Jag har telefon med NFC också men har aldrig ngnsin haft nytta av det.

Både Västtrafik här i Göteborg och Stockholms lokaltrafik kör med RFID i sina busskort. Jag kan läsa mitt Västtrafikkort med min telefon fast innehållet är krypterat. Finns någon app som ska klara av att läsa av vissa av korten för de har ett par olika parallella system beroende på vilken typ av åkkort det är. Så hårdvaran finns på plats. Det enda som saknas för att man skulle kunna använda telefonen som busskort är att Västtrafik och SL skriver en app.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Finlandssvensken:

Sist när jag hade min S4 sida vid sida med min väns 4S såg jag ganska stora sklllnader.

Du har citerat mig, men uppenbarligen inte läst det jag skrev:

"en BLADNING av 3GS och 4S"

Jag gjorde en bild så du inte läser fel igen:

Nä, inte ett dugg lika.. "Är ju faktiskt några mm tunnare ram högst upp och längst ner, är ju inte ens i närheten".

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Både Västtrafik här i Göteborg och Stockholms lokaltrafik kör med RFID i sina busskort. Jag kan läsa mitt Västtrafikkort med min telefon fast innehållet är krypterat. Finns någon app som ska klara av att läsa av vissa av korten för de har ett par olika parallella system beroende på vilken typ av åkkort det är. Så hårdvaran finns på plats. Det enda som saknas för att man skulle kunna använda telefonen som busskort är att Västtrafik och SL skriver en app.

Varför börjar du prata om RFID? Det var ju NFC den andra personen pratade om. RFID och NFC är inte samma sak, bara så du vet. Här i Stockholm har vi iallafall inte NFC i lokaltrafiken, och vad jag har hört så finns det inte någon annanstans i Sverige heller. Tror du gått vilse i tankarna här.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

Varför väljer du då att diskutera det med mig? Om du väljer att ignorera historien, och fakta, så kanske du inte borde diskutera det här alls?
Du verkar inte ens ha läst det jag skrev, då du bara matat på med färdigrepeterade argument, som inte fungerar som svar till det jag skrev, utan som du antagligen plockat fram till tidigare diskussioner.

Du svarar så splittrat och rörigt där varje argument bygger på att du missförstått allt runt omkring. Men jaja, ger det ett försök. Du säger att mina argument inte fungerar på det du skrev och att jag inte läst. Problemet är att jag såg från början att hela din poäng cirkulerar kring den grundläggande generiska designen. Om du tycker att alla dagens smartphones är iPhone-kopior så är det uppenbart att du tycker att konceptet platt telefon med stor skärm är att kopiera Apple. Därför argumenterade jag mot det för att på förhand förklara varför det inte är så.
Och du argumenterar precis på det sättet jag ville förekomma. Jag säger att designen är självklar EFTER att tekniken med så pass bra kapacitiva skärmar blivit tillgänglig, och att Apple inte uppfann tekniken. Jag försökte förekomma dig där, men vad svarar du nedan? Jo att du vet att Apple inte uppfann pekskärmen, för att i meningen efter säga att de skapade pekskärmen jag pratade om. *Facepalm!*
Det var just det jag försökte dementera i förhand! Du säger att mina argument inte biter och sedan drar du fram en missuppfattning jag redan dementerat! Så inte nog med att du bevisar att mina argument visst behövdes och att jag förstått dig, du bevisar också att du inte begrep mina argument! Apple uppfann inte den skärmtekniken i iPhone heller försökte jag just förklara för dig!
Samsung skapade tekniken och gjorde den tillgänglig, med den typen av skärmar så var utvecklingen klar för hur en smartphone skulle utformas. En anledning till att Apple kunde vara tidiga var att de kunde ta betalt, med engångsavgift och förhöjd månadsavgift kostade tidiga iPhone 2000$ i staterna. Ingen annan tillverkare hade en sådan fanbase att de kunde lansera telefonen så tidigt till det priset, hade Samsung valt att hålla i sin teknik och släppa en sådan telefon själva så hade de fått vänta ett år innan priset gått ner för att det skulle vara kommersiellt gångbart.

Skrivet av TheTriumpH:

Jag påstod ingenstans i mitt inlägg att Apple hade uppfunnit pekskärmen, vart fick du det ifrån? Det enda de gjorde var att de skapade en pekskärm med många samtidiga touch-punkter som folk _tyckte om_ att använda, det är det enda "lilla" jobbet de gjorde med just pekskärmen. Vill dock igen påminna om att jag inte nämde pekskärmen i mitt första inlägg, utan det var designen jag uttalade mig om.

Som sagt, ajg har förklarat för dig 2 gånger nu att Apple inte uppfann den skärmen, den gjordes tillgänglig av andra, när den typen av skärm realiserats så möjliggjordes den typen av telefoner som inte behövde knappar. Med tidigare resistiva skärmar hade det inte varit kommersiellt gångbart.

Skrivet av TheTriumpH:

Det jag syftade på var att innan den första iPhone kom ut, så såg telefoner ut på ett annat sätt, men direkt efter att iPhone kom, så såg alla andra tillverkare till att komma ut med telefoner som hade samma grundläggande design. Så här i efterhand är det en "uppenbar" och "självklar" design, absolut, men den var inte det när den kom. Har du så dåligt minne?

Du sa att mina argument inte biter, men här igen kom du med ett argument jag försökte förekomma och förklara för dig varför det inte gäller. Utan skärmen så var konceptet omöjligt, hade du tillverkat äldre telefoner utan knappar som en stor skärm hade de varit obrukbara utan den moderna kapacitiva skärmen, och deras design är usel för en telefon som har skärmen. Den självklara logiska utvecklingen var platta telefoner med stor skärm efter att den blivit tillgänglig. Återigen, kan du komma på en annan design med modern teknik?

Skrivet av TheTriumpH:

Finns otaliga exempel, men om du bara tänker efter själv på ditt eget liv så borde du rimligtivs komma ihåg de telefoner du ägde innan iPhone kom:
[IM]http://www.cleancutmedia.com/wp-content/uploads/2012/02/Iphon...[/IMG]

Om du gillar att anklaga mig för att inte ha läst dina argument så behöver du ju inte köra precis de argument jag förutspådde och försökte förekomma. Som sagt så fungerar bara detta argumentet om man bortser från skärmen. Jag försökte förklara detta för dig i mitt tidigare inlägg. Dumbphones är obrukbara med smartphone design, därför har de den designen de har, men smartphones suger med dumbphonedesign. Skärmen är helt enkelt en vital del i en smartphone, och därmed i hela argumentationsföringen. Återigen, kan du komma på ett annat sätt som andra tillverkare skulle designa en smartphone på efter att bra stora kapacitiva skärmar kommit? En platt rektangel där skärmen tar upp större delen känns självklar. Och den kändes självklar innan. Försök gjordes redan tidigt att avskaffa knappar, men dåliga paneler gjorde det inte hållbart. Apple var inte först med idén. De var dock tidiga med att verkställa den.

Skrivet av TheTriumpH:

Så nu erkänner du att Apple var först med den här, men det duger inte för dig att de var först, utan nu är kravet att ingen annan någonsin skulle ha kommit på det?
Det är klart att det är en självklar design nu i efterhand, men det var den inte när den kom. Rubrikerna när den kom var just "Den har bara EN knapp!!!" bl a. Varför blev då alla så till sig när den första kom, om det var en så uppenbar grej att göra? Varför gjorde ingen annan den här telefonen tidigare? Konstiga argument du har... Enligt det du säger så är det ju uppenbart att du borde vara miljonär, du vet ju precis vad som är den perfekta designen, speciellt nu, 7 år senare..

Du för oärlig argumentation där du bekvämt glömmer argument jag framfört. Jag sa inte att kravet var att ingen annan någonsin skulle komma på det. Argumentet är att andra redan kommit på det och att designen hade kommit till marknaden när tekniken var mogen, med eller utan Apple. Det Apple gjorde var att de kom in i leken när tekniken precis blivit mogen, om än dyr. Med moderna kapacitiva paneler så var moderna smartphones en oundviklig konsekvens.

Skrivet av TheTriumpH:

Jasså? Kan du då förklara varför det i början endast var iPhone som tog bort så många knappar? Du erkänner alltså att Apples design från början var bättre än de andras, då många av de andra tills för bara något år sedan fortfarande haft dedikerade hårdvaruknappar på framsidan. Enligt dina egna ord är ju detta den optimala designen. Återigen: Varför var den inte så uppenbar innan iPhone? Det är lätt att vara efterklok, det är mycket svårare att vara den första som skapar något nytt.

Samsung (de som kopierat du vet) kör fortfarande med tre knappar för att det anses behändigare. Att gå ner till bara en knapp anses osmidigt, och ingen annan android har gjort det mer än i "knapplösa" telefoner, de har dock tre knappar i mjukvara i skärmen för motsvarande funktion.

Skrivet av TheTriumpH:

Återigen: Absolut, men hur kan du neka att ingen annan gjorde detta innan iPhone? Du väljer ju att aktivt ignorera historiska händelser, förnekar du även att månlandningen och förintelsen ägde rum?

Patetiskt användande av halmgubbeargument. Jag förnekar inte att iPhone var först med så bra skärm att detta blev möjligt, jag förklarar bara att designen är generisk, och att den grundläggande designen inte är något som finns tack vare Apple. Den grundläggande generiska designen är en naturlig konsekvens av en telefon baserad på tekniken som kom mot 00-talets andra hälft.

Skrivet av TheTriumpH:

Oavsett hur generisk och simplistisk du tycker att modellen är, så ändrar du dig ju här och erkänner att det är Apples modell som är mallen till konkurrenternas modeller, om du ska argumentera emot, borde du hålla dig till en vinkel.

Nu ljuger du, jag har inte påstått detta. Hamlgubbeargument igen! Jag påstår att designen är generisk och simplistisk. Apple kan inte ta cred för grundläggande attribut, som en platt rektangel med en stor skärm på. För det är så telefoner blir lite per automatik med den skärmtekniken som tillåter att man kan ta bort knappar. Om Apple vill göra beslag på en design så ska det vara något som avviker från det generiska, inte det generiska.

Skrivet av TheTriumpH:

Jag sparade det här citatet till sist, då det är så osammanhängade och långt ifrån startpunkten att jag inte vet riktigt om du är seriös eller om du fick en stroke medans du skrev.

De senaste åren kan jag hålla med om att LCD-skärmar börjat bli någorlunda lika varandra, men de första åren som LCD-skärmar slog igenom fanns det sjukt många olika utseenden och varianter. Det var så företagen utmärkte sig från de andra, genom OLIKA design. Tvärtom mot det som hänt i mobilvärlden med andra ord, det är därför jag inte förstår ditt argument.

När LCD blev populärt: Tillverkare utforskade olika egna designer för att STICKA UT från mängden, och särskilja sig.
När smartphones började komma: Tillverkare designade medvetet sina telefoner för att folk INTE SKULLE SE skillnad mot den vid den tiden överlägset bättre, och mer populära iPhone (pratar om när den släpptes, inte dagens). Hela meningen med designen då var ju att lura kunderna.

Alla LCD-skärmar är i princip rektangulära plattor med knappar nere i högra hörnet. Detaljer skiljer, som färger, hörn eller knappens design. Precis som med telefoner. Men ändå så är smarthpones applekopior bara de råkar ha den generella smarthponeformen med en stor platt skärm på framsidan?

Varför har du olika krav på vad som är en kopia när det kommer till LCD-skärmar? Och nej, bortsett från någon kina-tillverkare så försökte ingen få sin telefon att se ut som iPhone. En platt rektangel med en LCD räknas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

Jag gör alla dessa saker, men inte vid något av dessa tillfällen kan jag använda NFC idag, det är ju precis det jag skrev. Har du ens läst vad jag pratat om?
Det jag menar är att NFC inte används i någon större utsträkning, inte vad som är möjligt eller inte med det.
Allt du säger är möjligt, men det används inte. Läs vad jag skriver, snälla.

SKILJ PÅ VAD SOM ÄR MÖJLIGT I TEORIN OCH VAD SOM ÄR I BRUK IDAG.
Jag pratar om vad folk och företag GÖR IDAG, inte drömmar.

Snälla, snälla läs klart innan ni svarar. Jag har inte ens nämnt BT 4.0, och jag har definitivt inte skrivit om det som ett alternativ, eller att något skulle vara bättre än det andra.

Sorry, mitt fel. Jag blandade ihop BT 4.0-diskussionen med en annan användare.

Däremot så vet jag vad du säger. Jag säger inte heller att NFC används i stor utsträckning eller att man ens kan använda det idag. Mitt exempel med Ica är att dom har förberett men man kan inte använda det idag.
Det är därför jag vill att Apple ska stoppa in NFC. Något som du var emot. Din anledning var att "eftersom det inte används idag". Exakt min anledning till att Apple ska införa det. För att få upp intresset för det och därmed börja använda det, exempelvis istället för busskort eller betalkort, som jag skrev tidigare, eftersom jag ser massor med användningsområden för NFC.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheTriumpH:

Varför börjar du prata om RFID? Det var ju NFC den andra personen pratade om. RFID och NFC är inte samma sak, bara så du vet. Här i Stockholm har vi iallafall inte NFC i lokaltrafiken, och vad jag har hört så finns det inte någon annanstans i Sverige heller. Tror du gått vilse i tankarna här.

NFC är en specifik implementation av RFID alternativt en vidareutveckling av RFID beroende på hur man ser det. De taggar som man kan läsa med NFC är RFID-taggar. Det är i grunden samma teknik som inkluderar en hög olika standarder. Jag kan som sagt läsa mitt busskort med en app som heter NFC TagInfo. Som sagt, det enda som saknas för att min telefon som har NFC ska kunna fungera som busskort är att Västtrafik skriver en app och det enda den appen egentligen behöver göra är att läsa och skriva 1024 byte HEX. Vet inte hur mycket av de 1024 som faktiskt används. Andra typer av kort har bara 64 byte. Allt annat finns redan på plats. Varför måste du ta till ad hominem?

För övrigt verkar en del banker ha planer på att fixa ett betalsystem. Swedbank försökte med Barts som var baserat på QR-koder. Det är nu nerlagt för att de inte fick med sig de andra men vad jag har hört på omvägar är att det skissas på ett nytt system. NFC har ett antal fördelar över QR-koder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

NFC är en specifik implementation av RFID alternativt en vidareutveckling av RFID beroende på hur man ser det. De taggar som man kan läsa med NFC är RFID-taggar. Det är i grunden samma teknik som inkluderar en hög olika standarder. Jag kan som sagt läsa mitt busskort med en app som heter NFC TagInfo. Som sagt, det enda som saknas för att min telefon som har NFC ska kunna fungera som busskort är att Västtrafik skriver en app och det enda den appen egentligen behöver göra är att läsa och skriva 1024 byte HEX. Vet inte hur mycket av de 1024 som faktiskt används. Andra typer av kort har bara 64 byte. Allt annat finns redan på plats. Varför måste du ta till ad hominem?

För övrigt verkar en del banker ha planer på att fixa ett betalsystem. Swedbank försökte med Barts som var baserat på QR-koder. Det är nu nerlagt för att de inte fick med sig de andra men vad jag har hört på omvägar är att det skissas på ett nytt system. NFC har ett antal fördelar över QR-koder.

Ah, my bad! Jag trodde NFC var två-vägs och RFID var en-vägs. Man lär sig något nytt varje dag!
Då förstår jag din text mycket bättre
Det var inte meningen att ta till ad hominem, jag var nog fortfarande uppretad över en tidigare diskussion. Jag ber uppriktigt om ursäkt för det, det var inte min avsikt att attackera din person.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

Du har citerat mig, men uppenbarligen inte läst det jag skrev:

"en BLADNING av 3GS och 4S"

Jag gjorde en bild så du inte läser fel igen:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/55119822/Sk%C3%A4rmbild_0...

Nä, inte ett dugg lika.. "Är ju faktiskt några mm tunnare ram högst upp och längst ner, är ju inte ens i närheten".

Hoppas LG stämmer dem om de funderar på att ta väck home knappen då.
Apple är gnälliga som tusan, likaså biltillverkare, klädes tillverkare mm, de är rädda för att någon ska ta deras koncept och göra det bättre och hade inte företag tagit efter idéer och fixat dem med sin egen touch så hade vi antagligen bara haft några bra produkter och en hel drös med värdelös produkter som inte säljer.

Permalänk

Absolut, håller med dig helt. Däremot så är jag trött på att folk påstår att det bara är Apple som håller på så här, det här pågår i alla industrier, och Apple är inte värre än några andra, men ändå är de alltid de som får ta skit för att de inte kommer med en design varje år som fullkomligen spränger skallen av oss användare.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Det gemensamma problemet med alla telefoner, är att dom är för stora OCH har för små skärmar.
För eller senare kommer följaktligen alla att ha skärmar som täcker 100% av åtminstone ena sidan.

Jag har nyligen införskaffat en LG G2 och jag måste säga att dom utnyttjar telefonens storlek något enormt bra när det kommer till förhållandet mellan telefon storleken och skärm storleken. Något jag själv har stört mig på tidigare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheTriumpH:

Absolut, håller med dig helt. Däremot så är jag trött på att folk påstår att det bara är Apple som håller på så här, det här pågår i alla industrier, och Apple är inte värre än några andra, men ändå är de alltid de som får ta skit för att de inte kommer med en design varje år som fullkomligen spränger skallen av oss användare.

Fast till viss del får Apple skylla sig själva. Steve Jobs var långt ifrån ödmjuk och har varit lite väl kaxig. Man kanske ska vara lite försiktig med att beskylla andra för att stjäla ens idéer och pratar om kärnvapenkrig när man själv tar idéer från andra. Samma sak med design. Apple gjorde en väldigt stor sak av att andra stulit deras design och vissa av deras mönsterskydd är på gränsen till löjliga. Samtidigt tog de designen för deras klocka rakt av och deras miniräknare och också en direkt kopia. Sen har vi ju det fina när Steve Jobs hånade Androidlägret och påstod att deras telefoner var för stora och att 7" surfplattor var för lite. Sen släppte de själva en ny telefon där den största nyheten var större skärm och så kom Ipad mini som sålde jättebra. Jag tror mycket hat mot Apple härstammar från Steve Jobs breda käft. Hade han varit lite mer ödmjuk och tänkt lite på vad han sa ibland så hade Apple inte framstått som lika stora hycklare i efterhand och folk hade inte varit lika intresserade av att håna dem för det.

Sen finns det vissa delar av ett tämligen trasig patentsystem inlagt i det hela också. Pantent är inte längre bara något som ska skydda mindre aktörer och på så sätt uppmuntra till inovation. Det har blivit ett slagträ i mindre konsumentvänliga affärsmetoder. Tyvärr är det enklaste sättet att licensiera teknik av en konkurrent tydligen att köpa upp ett annat företag och sedan stämma det första företaget för pantentintrång och på så sätt tvinga fram en licens mot att de använder licenser till patent som de just köpte. Finns vissa riktigt fula exempel där det används för att hindra konkurrenter att sälja sina varor också. Apple är långt ifrån ensamma i den där soppan.

Det är ingen hemlighet att elektronikbranschen är extremt iterativ när det gäller design och funktioner. Tur är väl det för oss konsumenter. Hade varit väldigt jobbigt om alla tangentbordsttillverkare hade egna layouter för att någon lagt beslag på QWERTY. Eller bara en sådan sak som om Xerox vägrat släppa konceptet med fönster. Då hade vi suttit här med vilt skilda GUI på olika system vilket hade varit riktigt jobbigt. Nu är det inga större skillnader mellan olika plattformar generellt. Alla har fönster, ikoner och menyer som dyker upp. Att smartphones ser ut som dom gör beror enbart på att det är det enda vettiga sättet att designa en enhet som navigeras baserat på touch. Titta på äldre handdatorer så är de också en rektangel med en stor skärm på och inte mer. Det är samma anledning till att datormöss ser ut som de gör. De har formats efter vår anatomi och efter de tekniska förutsättningarna. Eller för den delen något så enkelt som en hammare.

Apple är för övrigt långt ifrån ensamma om att få äta upp sin kaxiga framtoning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Musikälskare

Apple kan dom, ännu en gång

Läckert! :P, lär lätt bli köp om de stämmer dvs!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

kopia av LG google nexus 4 ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haxxelhoff:

Let the fanboys begin!

Fattar inte vad alla klagar på, alla har sin smak, alla gillar olika. Kan inte folk få göra det då?
Uppenbarligen så tycker inte de som har en iPhone att det är t.ex. liten skärm, men alla som sitter med en androidlur på 4.5"+ tycker det är pissliten skärm.

Man köper väl efter det man gillar.

Anledningen till att jag har en iPhone 5s är för att jag gillar iOS vilket enligt mig är mer användarvänligt än android, samt designen på deras telefoner.

Det är ju inte så att Androidmobil köpare tvingar Apple att tillverka mobiler med större skärmar.
Det är ju Apple som bestämt att nya Iphone ska större skärmar än 4 tum. I förhoppning om att locka till sig fler kunder.
Själv har jag nu en 5,3" SGN1 men tröttnat på stora skärmar, kommer skaffa ny mobil efter semestern med en skärm under 4 tummen mobilen ska köra Android, för kraften och flexibiliteten, när mobilen används som en fickdator.

GSMArena rapporterade om två nya iphone 2014, en med 4,7" i augusti och en ännu större 5+ tums skärm iphone, senare på hösten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En sak som är bra om nästa iphone får en 4.7" skärm eller liknande är att man äntligen kan slippa läsa och höra om att kunna nå alla hörn med en hand är viktigare än fred på jorden.

Nu når man ju förvisso över hela skärmen på en 5" skärm också om man låter telefonen ligga i handen lite mer åt fingertopparnas håll så att säga istället för att greppa den med alla fingrar.

Fast jag är skeptisk till att tjatet om en hand kommer försvinna ändå. Kommer väl låta att 4.7" är precis maxgränsen till att kunna nå överallt med en hand.
Det komiska i det hela var ju reklamen för iphone 5 där de visade att man minsann kunde nå alla hörn med en hand. Det komiska i det hela var att i reklamen såg man att killen tog nytt tag för att nå översta hörnet, precis som vissa gör med sina 5" skärmar eller större.

På tal om komik så läste jag om en som verkligen hatade stora telefoner. 4" var precis på gränsen och han verkligen spydde galla över hur han ogillade en telefon som var större än hans nuvarande iphone 5s. Sen skrev han att även om nu apple släpper en iphone på 4.7" eller 5" så kommer han köpa den direkt, fast han kommer inte gilla storleken.

Kanske apple kommer släppa en reklamfilm där de visar att man bara behöver ändra telefonens position lite snabbt med ena handen för att nå alla hörn. Fast denna gång medvetet till skillnad från föregående reklam.

Reklamen för iphone 5: http://www.youtube.com/watch?v=d2s7-hTubUU

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

En sak som är bra om nästa iphone får en 4.7" skärm eller liknande är att man äntligen kan slippa läsa och höra om att kunna nå alla hörn med en hand är viktigare än fred på jorden.

Nu når man ju förvisso över hela skärmen på en 5" skärm också om man låter telefonen ligga i handen lite mer åt fingertopparnas håll så att säga istället för att greppa den med alla fingrar.

Fast jag är skeptisk till att tjatet om en hand kommer försvinna ändå. Kommer väl låta att 4.7" är precis maxgränsen till att kunna nå överallt med en hand.
Det komiska i det hela var ju reklamen för iphone 5 där de visade att man minsann kunde nå alla hörn med en hand. Det komiska i det hela var att i reklamen såg man att killen tog nytt tag för att nå översta hörnet, precis som vissa gör med sina 5" skärmar eller större.

På tal om komik så läste jag om en som verkligen hatade stora telefoner. 4" var precis på gränsen och han verkligen spydde galla över hur han ogillade en telefon som var större än hans nuvarande iphone 5s. Sen skrev han att även om nu apple släpper en iphone på 4.7" eller 5" så kommer han köpa den direkt, fast han kommer inte gilla storleken.

Kanske apple kommer släppa en reklamfilm där de visar att man bara behöver ändra telefonens position lite snabbt med ena handen för att nå alla hörn. Fast denna gång medvetet till skillnad från föregående reklam.

Reklamen för iphone 5: http://www.youtube.com/watch?v=d2s7-hTubUU

Människor i min omgivning som inte kunde använda större än 3,5" och tyckte 4,3" var oanvändbart för 2-3 år sedan dräglar över 4,7" nu. Tycker det är kul. Samma människor kritiserade HTC Hero för att den bara hade 3,2" skärm innan dess.
Måste ju iofs säga att jag körde jailbreakad iPhone på "Hero-tiden" med, Hero var inte kul att syssla med, men man erkänner ju när något annat är bättre för det.

Permalänk

Jag kan erkänna att jag är en av de som sagt att t ex 5" har känts för stort för mig när jag testat olika telefoner, även fast jag kan nå hela den skärmen med en hand (beror ju helt på hur stor hand man har, inte bara skärmstorleken..).

För bara några år sedan kändes Note som det största skämtet som någonsin producerats, ett fall av "vi kan inte göra bättre hårdvara, eller mjukvara, så vi gör den helt enkelt mycket, mycket större".

Men sedan, för kanske 1 år sen, började dock 4" helt plötsligt att kännas för litet, jag har ingen anledning till varför det började kännas så. Det kanske helt enkelt är så att människan anpassar sig? Att vi kan förändras? Att man inte alltid måste hålla fast vid det man är van vid?

Jag har ingenting emot att säga att jag har ändrat åsikt, och det är enligt mig ingenting konstigt att vi som människor gör det ibland. Det är inte något som ska hånas.

Om du har slutat ändra uppfattning om världen runtomkring dig när du tar in nya intryck , då har du slutat att lära och slutat att utvecklas som människa.

Jag tror fortfarande inte att jag skulle kunna köpa en telefon som är 6" eller över, men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden!
Huvudsaken för mig är att Apple börjar sälja mer än en enda skärmstorlek, "One size fits all" fungerar helt enkelt inte i längden.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Skrivet av Fafne:

Det är ju inte så att Androidmobil köpare tvingar Apple att tillverka mobiler med större skärmar.
Det är ju Apple som bestämt att nya Iphone ska större skärmar än 4 tum. I förhoppning om att locka till sig fler kunder.
Själv har jag nu en 5,3" SGN1 men tröttnat på stora skärmar, kommer skaffa ny mobil efter semestern med en skärm under 4 tummen mobilen ska köra Android, för kraften och flexibiliteten, när mobilen används som en fickdator.

GSMArena rapporterade om två nya iphone 2014, en med 4,7" i augusti och en ännu större 5+ tums skärm iphone, senare på hösten.

Nej, absolut inte.

Android för kraften? Hur menar du?

Blir så trött på att alla tirrar sig så blint på specs jämt.

Read it and weap skulle jag vilja säga, speciellt alla GS5 fans som man hört säga saker som "kolla processorn jämför med iphone" "specsen är bättre på GS5" bla bla bla.

http://www.redmondpie.com/galaxy-s5-pwned-by-htc-one-m8-and-i...

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7