Permalänk
Medlem

(4670k) Få stabil, något jag missat?

Hej

Hållit på att klocka min 4670k nu i någon vecka.

Fick den först stabil på 1.240v och 4.5 GHz. Ökade sedan till x46 och har hållit på från 1.260v till nuvarande 1.315v.

Har börjat få problem med temperaturer; ligger och nosar på 88 grader när jag kör Prime95 (kör alla 3 tester).

Har satt RAM static och ring bus på stock (3500 MHz) och ring voltage på 1.200. Så det inte är det som gör min klock ostabil.

Har följt: http://www.overclock.net/t/1411077/haswell-overclocking-guide... guiden.

Har alltid haft CPU input voltage på fixed 1.9v.

Börjar fundera på om detta kan vara boven, att jag behöver öka input voltage en aning, står att efter 1.300v-1.350v (eller kanske t.o.m tidigare) kan man behöva öka detta värde.

Grejen är att jag har klarat 20-30 minuter i Prime95 'blend' testet sedan 1.275v men kraschar efter några timmars BF4 (får BSOD 101 eller 124)...på 1.300v låg jag stabil i BF4 i kanske 6-8 timmar sedan fick jag 101 error. Tänkte att jag är riktigt nära min sweet spot men är nu uppe på 1.315 och den är fortfarande inte stabil.

Är detta vanligt, eller kan det vara något annat som spökar, som jag behöver trixa med? Kommer prova öka CPU input voltage i 0.010 steg om jag inte får den stabil på 1.320v, vågar inte gå högre nu i sommar.

Har även något som heter "CPU PLL overvoltage" som jag har 'disabled', eftersom det rekommenderas enabled endast för klocks 4.6 GHz och högre, kan detta hjälpa att sätta på?

*min viktigaste fråga*
Vilket test ska man köra i Prime95? Hur länge? Jag har inte kraschat eller fått några errors från 1.275v> 1.315, kör som sagt alla tester i ca 30 minuter.

Har tydligen bara "load line calibration" för CPU input voltage (där jag har satt fixed mode, 1.9v) och kan endast använda enable/disable. Kan ej sätta några levels.

Moderkort: ASRock Z87 Pro3 ATX
CPU fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO

Spelar det någon roll om jag har alla Cstates på ON eller kan det påverka stabilitet? Jag måste ha adaptive voltage på för att få låga idle volts. Kör med override mode när jag stresstestar.

Permalänk

Kan vara så att du inte kommer längre. Så är det för mig och min 4770k. Jag kommer inge längre än 4.4 ghz och det spelar ingen roll om jag så kör 1.4v så går det inte komma högre. Och då har jag delidat den och kör custom vattenkylning. Det är vad jag tror.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Väldigt hög volt och temperatur... Det låter som om du missat något, ja! Men kan inte heller säga vad...

Permalänk
Medlem

Kan inte alls mycket om överklockning, men; som Gunner357 nämnde är variationen mellan olika exemplar av processorer en faktor; men en sak som slår mig är att jag inte skulle försöka nå processorns gräns med en CM Hyper 212 EVO, och i synnerhet inte med sommaren i antågande, om det nu gör skillnad i det aktuella fallet. Vet inte så noga, men en mildare överklockning på, säg, 4,0-4,2, kanske (och det är inte skräp, runt 20 %). I annat fall har ju t.ex. Noctua flera bra, mindre, kylare; tänker då på slim line-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Väldigt hög volt och temperatur... Det låter som om du missat något, ja! Men kan inte heller säga vad...

Skrivet av Osprey:

Kan inte alls mycket om överklockning, men; som Gunner357 nämnde är variationen mellan olika exemplar av processorer en faktor; men en sak som slår mig är att jag inte skulle försöka nå processorns gräns med en CM Hyper 212 EVO, och i synnerhet inte med sommaren i antågande, om det nu gör skillnad i det aktuella fallet. Vet inte så noga, men en mildare överklockning på, säg, 4,0-4,2, kanske (och det är inte skräp, runt 20 %). I annat fall har ju t.ex. Noctua flera bra, mindre, kylare; tänker då på slim line-serien.

Ni har en bra poäng - har tänkt likvärdigt. Jag kommer absolut INTE att prova över 4.6 GHz. Mina temps under spel är faktiskt inga problem (max 75 grader), det är prime95 som skickar upp tempen rejält under testerna, verkar som det är en hög toppning sedan sjunker det, average är 79-81 grader säger HWinfo.

Skrivet av Gunner357:

Kan vara så att du inte kommer längre. Så är det för mig och min 4770k. Jag kommer inge längre än 4.4 ghz och det spelar ingen roll om jag så kör 1.4v så går det inte komma högre. Och då har jag delidat den och kör custom vattenkylning. Det är vad jag tror.

Eftersom jag fick 4.5 GHz stabil på hyfsat låg volt, blev jag sugen på 4.6 GHz hehe.

Här är iaf en update efter kvällens test:
*Enable'ade CPU PLL overvoltage

*Provade sätta CPU input voltage på AUTO, detta gav ett värde på 1770v (tror jag), med 1.315v
^resultat: kraschade efter 3-4 minuter Prime95 blend testet.

*Satte CPU input voltage på 1.950v, sänkte "vanliga" volten till 1.300
^resultat: kraschade efter 20-22 minuter, bluescreen error 101

*Ökade CPU input voltage från 1.950 till 2.0, vanlig volt på 1.300
^resultat: kör just nu Prime95 blend, är 1 timme och 30 minuter in på testet och det verkar stabilt.

Grejen är att jag spelade BF4 från 12:00 till 21:00 för någon dag sedan, på 1.3 volten, utan problem, trodde detta var min sweet spot som sagt. Sedan har jag fått lite random bluescreens fram till 1.315v, har inte heller blivit mera stabilt från 1.300> 1.315. Detta med 1.9 cpu input voltage. Alltså, skillnaden i stabilitet mellan 1.250-1.290 vs 1.300+ var helt sinnessjuk.

Jag tror jag provar med 1.300v och 2.0 input voltage ett tag framöver, frågan är bara vad jag ska prova sänka för att finjustera (om det är stabilt)...input voltage eller vcore. Ska läsa vad som är "bäst" att sänka, lägre vanlig volt lär sänka temperaturerna mer men att ha input voltage högt 24/7 (när datorn är igång) kanske försämrar livslängden. Får börja läsa på om den där 'input voltage/VCCIN/Vrin/Eventual Input Voltage'

Permalänk
Medlem

Update:
Attans! Kraschade strax efter 2 timmar i Prime95. Progress iallafall, känns som stabilaste settings hittills (på 4.6 GHz).

Läste att BSOD 101 oftast beror på låg CPU input voltage. Denna gång fick jag BSOD 124 (för lite vcore troligtvis) så kommer fortsätta med 2 i input voltage och öka vcore, kommer nog inte gå över 1.330 dock pga höga temps. Synd bara för jag kommer nog vara riktigt nära stabil vid den vcore'n vid 4.6 GHz.

2.0 CPU input voltage och 1.300 vcore = krasch strax 2 timmar i Prime95...borde ju bli stabil med lite, lite mer vcore, tycker jag.