Windows 8 defragmenterar Intel SSD

Permalänk
Inaktiv

Windows 8 defragmenterar Intel SSD

Windows 8 defragmenterar Intel SSD när den är kopplad till en docka via e-sata och inte optimisera den som den borde göra. Det är alltså Marvell kontrollern som hanterar e-sata porten. Känner inte Windows 8 igen Intel ssdn såvida jag inte kopplar den direkt till Intels sata portar?

Någon med liknande problem?

Permalänk
Medlem

Har du tidigare haft en HDD inkopplad i porten?
Jag kan tänka mig att windows i så fall har minne av HDD i porten och därför defragmenterar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon114264:

Windows 8 defragmenterar Intel SSD när den är kopplad till en docka via e-sata och inte optimisera den som den borde göra. Det är alltså Marvell kontrollern som hanterar e-sata porten. Känner inte Windows 8 igen Intel ssdn såvida jag inte kopplar den direkt till Intels sata portar?

Någon med liknande problem?

Går det inte att stänga av denna i windows då? Vad kör du för program för detta då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hardware guy:

Har du tidigare haft en HDD inkopplad i porten?
Jag kan tänka mig att windows i så fall har minne av HDD i porten och därför defragmenterar.

Jo men det borde väl inte ha någon betydelse antar jag?

Skrivet av Jalle64:

Går det inte att stänga av denna i windows då? Vad kör du för program för detta då?

Windows egna. Prövade auslogics men det kunde bara defragmentera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jo men det borde väl inte ha någon betydelse antar jag?

Jag tror faktiskt att det är så. Läste någonstans, kan vara OCZs SSD-optimeringstips, där det rekommenderades att köra windows prestandaklassificering efter varje ändring i lagringsenheterna, tex kloning av HDD till SSD. Det skulle få windows att kontrollera enheterna och välja rätt inställningar för varje enhet i systemet. Ger normalt sett inte mycket för OCZs tips, men det kan ju finnas sanning i det.

Prestandaklassificeringen har försvunnit från win8 så hur man kan göra samma sak nu har jag inget svar på.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Windows 8 defragmenterar Intel SSD när den är kopplad till en docka via e-sata och inte optimisera den som den borde göra. Det är alltså Marvell kontrollern som hanterar e-sata porten. Känner inte Windows 8 igen Intel ssdn såvida jag inte kopplar den direkt till Intels sata portar?

Någon med liknande problem?

Denna guide kanske hjälper? Har inte provat själv eftersom jag kör Win 7.

http://www.thewindowsclub.com/disable-defragmentation-ssd

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact