Sapphire R9 290 + Arctic Accelero Xtreme IV

Permalänk
Medlem

Sapphire R9 290 + Arctic Accelero Xtreme IV

Hej!
Jag tänkte installera ett Arctic Accelero IV på mitt R9 290 idag men problemet är att bakplåten som man får med kylaren får ej plats pga min CPU kylare.

Mitt moderkort är Asus Z87-A, jag undrar ifall jag byter PCI slot för grafikkortet, kommer grafikkortet att prestera sämre? Eftersom jag har för mig att det är bara den första PCI-E sloten som stödjer PCI-E 3.0.

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt insatt i det men lite skillnad gör det nog. Märkbart?, tveksamt. Men testa o spela alt bencha burken sen flytta ner kortet o gör om test. Sen gämför värdena du får.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Du kommer förlora hela 3 fps om du byter PCI-slot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

lätt löst tror jag, går det inte bara att vända på cpu kylaren ``då fläkten ändå ser ut att vara felplacerad``

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Du kommer förlora hela 3 fps om du byter PCI-slot.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe okej, inte så farligt då.

Skrivet av itkoll:

lätt löst tror jag, går det inte bara att vända på cpu kylaren ``då fläkten ändå ser ut att vara felplacerad``

Felplacerad? Ja visst, jag kan sätta fläkten på andra sidan, men problemet återstår. Eller ska jag vända på CPU kylaren så att fläkten antigen blåser den varma luften ner på grafikkortet eller uppåt i chassit? (Blir inte detta felplacerat då?)

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1274747-den-nya-a...

kolla en bit ner så ser du hur en som hade samma problem som dig löst det. förresten hur är det med minnena tar det också i backplaten för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

lätt löst tror jag, går det inte bara att vända på cpu kylaren ``då fläkten ändå ser ut att vara felplacerad``

Kanske jag som ser helt galet men ska inte cpu fläkten va på andra sidan?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Kanske jag som ser helt galet men ska inte cpu fläkten va på andra sidan?.

CPU fläkten kan jag sätta på andra sidan, inga problem men som sagt tidigare så får inte kylaren för grafikkortet plats oavsett. Men ifall jag vänder på kylaren så att den blåser ut den varma luften upp i chassit istället så här:

kanske den får plats, men är det helt fel eller går det bra?

Permalänk
Medlem

"2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8)"

Det är inga problem att flytta kortet lite. Orkar montera om cpun även om det funkar bra att vända den uppåt (har kört så i en R2a innan)

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

"2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8)"

Det är inga problem att flytta kortet lite. Orkar montera om cpun även om det funkar bra att vända den uppåt (har kört så i en R2a innan)

Så bra, tack så mycket. Kunde inte hitta den informationen någonstans. Står bara PCIe 3.0 och inget mer så jag antog att bara den första PCIe porten var 3.0 eftersom den är gul gentemot de andra. Men då antar jag nu att de två första PCIe portarna är 3.0?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rustax:

Så bra, tack så mycket. Kunde inte hitta den informationen någonstans. Står bara PCIe 3.0 och inget mer så jag antog att bara den första PCIe porten var 3.0 eftersom den är gul gentemot de andra. Men då antar jag nu att de två första PCIe portarna är 3.0?

Skickades från m.sweclockers.com

tror de kvittar om du kör 2.0 eller 3.0 X16 port då du inte änvänder mer bandbrädd än drygt vad som kan skickas av en X8 2.0 eller X4 3.0 port
de ända kort som använder hela bandbrädden drygt i en x16 2.0 port är fortfarande dual kort dvs kort med dubbla GPU.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du bör låta fläkten blåsa på kylflänsen för optimal kylning.

Men som dom andra säger, du kan flytta gfxkortet till en annan plats.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Du bör låta fläkten blåsa på kylflänsen för optimal kylning.

Men som dom andra säger, du kan flytta gfxkortet till en annan plats.

Menar du CPU fläkten då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Menar du CPU fläkten då ?

Ja. Alltså flytta fläkten till andra sidan så den pressar luft igenom kylflänsen emot chassiutblåset (alltså mer effektiv värmeavledning).

Visa signatur

Nada.