Asus är sämst på att hantera garantiärenden! kolla hit innan du köper en Asus!!
Jag har en Asus G75vw som jag köpte september 2012.
Allt började med att jag märkte ganska tidigt att skärmen led av s.k pixelwalk. Det ser ut som att pixlarna på skärmen rör sig typ.
Jag hade ingen lust riktigt att lämna in pga studier (på Dataingenjörslinjen behöver man verkligen sin dator!).
Efter ett tag så skickade jag in den, samtidigt tänkte jag att jag skulle även påpeka att subwoffern knastrade och att plastdistanserna på diverse platser hade åkt av.Efter en timme i telefon med supporten så fixade de frakt och jag skickade in den datorn. det tog ca 2 veckor tills jag fick tillbaka datorn.
Dator kom med fel plastdistanser(för små så att skärmen vilade på tangentbordet), de hade bytt skärm men led av samma problem, och de hade inte gjort något med subbwoffern. Men det värsta av allt var att de hade inte skruvat fast bakluckan på datorn!!
Jag ringde de igen, och sa att vad som hade hänt! de sa att de skulle höra av sig till deras "verkstad" om vad som hade hänt och att de skulle ringa mig.
deras verkstad är ett utomstående företag i Sverige. Nästa så skickade en person från "letMeRepair" ett e-post där de bad om ursäkt och att jag skulle skicka in datorn. Jag blev lovad att de skulle prioritera datorn så att att jag inte behövde vänta i två veckor igen.
Efter två veckor fick jag tillbaka datorn, den här gången var det rätt plastdistanser, skärmen var likadan och bakluckan öppen igen!! När jag skruvade fast luckan märkte jag även att en av de fläktskydden saknades!
Sur som fan ringde jag direkt innan jag ens hade satt på datorn och sa att de hade gjort det igen! Då kontaktade de chefen på LetMeRepair och han lovade att jag skulle få en "gamingväska, ett extra batteri och laddare". och att den här gången skulle jag få prio 1. så än en gång skickade jag in datorn...
Jag fick tillbaka datorn efter 2,5 veckor denna gång (jag tror inte att de vet hur priotering fungerar). Eftersom jag var så trött på att jag skulle bli dumförklarat som jag blev flera gånger av deras kundsupport så gick jag in med den till butiken som jag hade köpt den ifrån! Så att de kunde kolla på den.
När jag visade skärmen för de i butiken så sa de att det är fel på skärmen, en av de i butiken märkte att bakluckan inte var på plats än en gång, och att datorn var skev. de gav mig rådet att jag skulle skicka den för byte eller få pengarna tillbaka. När jag kontaktade supporten frågade de mig om vad för program jag använde för att se att skärmen flickrade, jag gav de en länk så fick jag svaret " du har missförstått denna test det ska flickra när du använder testet"
Så jag skickade in den för byte/kredit... det tog ca 3 veckor när jag fikc svaret "we will swap your unit with an identical one". Då frågade jag bara om jag kunde välja en annan modell eller få pengarna tillbaka så jag kunde köpa mig en annan dator. (vem fan vill ha en dator från ett företag som anlitar inkompetenta människor?) svaret blev "Vi har inget köpeavtal sinsemellan och enligt lag om vi har en identisk maskin kan vi skicka dig en , dock i detta fall kommer du att få en modell med en 3D skärm." så jag svarade med konsumentköpslagen.
Detta fick jag som svar "Vi som tillverkare har ingen plikt att returnera några pengar till dig eftersom du har inte köpt någonting från oss"
Jag tänkte skitsamma, jag får en ny dator så allt är okej, så länge den fungerar.
Jag fick den "nya" datorn. då hade de glömt batteriet, 3d-glasögonen men det värsta av allt var att den var refurbished! jag kontaktade asus igen och frågade varför jag fick en begagnad modell...
"Den kan vara ny men dessa kommer aldrig i en komplett sales package. Dessa kommer alltid i sk brown boxes. En hel del av våra swap enheter är nya men vi kan inte se skillnaden i systememt samt kräver inte lagen att vi måste ge åt dig en ny enhet."
Jag älskar att han sa "den kan vara ny". Varje gång jag frågade honom något så svarade han med en mening. Hur i helvete kan de inte se om datorn är ny? varför skulle jag vilja ha en dator som reparerad om man ens kan kalla den det, speciellt efter hur de behandlade den datorn jag skickade in för reparation?
jag gick in med den till butiken samma visa där, de försökte att få den krediterat men asus gick inte med på det. Sebastian som han heter som hade hand om mitt ärende sa exakt samma sak till de i butiken, nu kan jag ju fan inte ens sälja den pga dessa Bruna förpackningar som de skickade den med.
Jag har Haft kontakt med apples kontaktsupport och de bytte ut datorn direkt, jag skickade in den och fick en ny dator dagen efter! Samma sak med min psp, byte direkt då de tyckte att jag inte skulle behöva vänta på reparationen. Hur kan de behandla sina kunder på detta sätt?
Nu blir det fan aldrig mer asus! Jag sålde min asus externa skärm, och router. Har ni haft samma erfarenhet med Asus? Har jag missat en rättighet? Vad ska jag göra nu?