Hjälp en idiot köpa telefon

Permalänk
Medlem

Hjälp en idiot köpa telefon

Hej Sweclockare.

Är på jakt efter en ny telefon, men är helt borttappad när det gäller smartphones, så jag tänkte fråga efter förslag här.

Vill ha en av mindre modell, runt 4 tums skärm. Kommer i första hand användas till att ringa, surfa och mp3. Kamera och spelprestanda är ointressant, men vill ju inte ha någon skit som laggar i vanligt användande. Att den inte är för plastig och har bra batteritid är också plus.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Låter nästan som du vill ha en nokia!

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem

Tror att en Iphone 5 eller 5s skulle passa alldeles utmärkt. Har stort sett allt du söker.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

Min SGS2 fyller med lätthet upp dom kraven och kostar runt 1900:-, nog för att den har ett par år på nacken nu men med CM11 (Kitkat 4.4.2) blir den ruskigt snabb och jag har verkligen ingenting o klaga på.

Permalänk
Medlem

En Nokia Lumia 520 är perfekt för dig. Fördelen med WP är att det flyter riktigt bra även på de lite lägre prissatta telefonerna (till skillnad från android). Om enkelhet, batteritid och funktion är det viktigaste så spana in Lumia 520. Med de senaste uppdateringarna till WP 8.1 är det ett alldeles utmärkt OS och tiden då det saknades appar är long gone.

För 879 spänn får du inte mer lur för pengarna!

http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/kontantkortst...

Permalänk
Medlem

iPhone 4s är på sätt och vis ganska liten med dagens mått mätt, men iOS utnyttjar den lilla storleken riktigt bra. Du säger att du är idot iOS är härligt nerdummat. Otroligt simpelt och lättanvänt.

Är du mer till Android rekommenderar jag Sony Z1 Compact. Något större än iPhone men fortfarande lätt att hantera med enhandsgrepp. Du säger att du ska lyssna på mp3, då är det bra att denna telefonen har plats för minneskort tex.
Sonys variant av Android är i mitt tycke riktigt snabbt och lättanvändt dessutom. (Bläh för Samsung!)

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle säga valfri Iphone då de är rätt lagom att hålla i. Även de enda märket jag inte upplevt några problem hos, men det har alla olika åsikter om, troligtvis Apple hat men det får du utforska själv ;).

Som de flesta säger, välj operativsystemet först sedan kollar du runt.
Har du inga super krav på öppenhet eller något hat utan grund så är Apple ett bra val.
Vill du att det ska vara väldigt öppet så är Android bättre.
Har ingen som helst kol på Windows telefonerna utom att de är väldigt annorlunda...
Öppenheten (eller vad man nu skall kalla det) kan dock ordnas till stor del på Apple också, men det är rätt låst utan lite trix.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=103#rparams=l=s17234967... Där kan du kika runt lite själv så är det bara att ändra sökkriterier efter baken.

Permalänk
Medlem

Hade ungeför samma kravlista som dig.
Och det slutade med en Sony Z1 compact.
Kanon batteritid och prestanda/specs som motsvarar de gigantiska "värstingarna" där ute.
Tillräckligt liten för att fungera i en jeans-ficka och för enhands manövrering (viktigt för mig !).
Specs/prestanda var inte viktigt för mig iofs, men det skadar ju inte heller och gör telefonen användbar längre.
Sony (som alla tillverkare) bundlar iofs en massa dynga, men vissa saker t.ex deras batterispar är väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yartz:

Hej Sweclockare.

Är på jakt efter en ny telefon, men är helt borttappad när det gäller smartphones, så jag tänkte fråga efter förslag här.

Vill ha en av mindre modell, runt 4 tums skärm. Kommer i första hand användas till att ringa, surfa och mp3. Kamera och spelprestanda är ointressant, men vill ju inte ha någon skit som laggar i vanligt användande. Att den inte är för plastig och har bra batteritid är också plus.

Tack för hjälpen.

Skulle lätt tagit en LG G2

http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone...

Varför folk rekomenderar dig en iphone 5s förstår jag icke då det verkar en smula overkill att slänga ut 6.5k bara för det du beskriver, Lumia 520 som någon skrev är även det ett bra alternativ, dock får du en av marknadens bästa smartphones för 3k med LG G2

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tack, HTC ONE är lite för stor. Men hittade HTC ONE mini när jag kollade runt lite och den set helt ok ut. Någon som har erfarenhet av den?

Skrivet av sorksat:

Tror att en Iphone 5 eller 5s skulle passa alldeles utmärkt. Har stort sett allt du söker.

Tycker Iphone är lite i dyraste laget, och jag ser inte riktigt varför den är dyrare annat än att det är apple Men det kanske är jag som missar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Skulle lätt tagit en LG G2

Är inte 5,2 tum större än TS önskemål om "mindre modell, runt 4 tums skärm"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yartz:

Tack, HTC ONE är lite för stor. Men hittade HTC ONE mini när jag kollade runt lite och den set helt ok ut. Någon som har erfarenhet av den?

Tycker Iphone är lite i dyraste laget, och jag ser inte riktigt varför den är dyrare annat än att det är apple Men det kanske är jag som missar något.

Kom ihåg att det inte finns någon "tillbaka-knapp" på iPhone.. (Ja, jag vet att man kan trycka avbryt, klar osv osv.. Men det är DRYGT!) /Mvh van Androidanvändare.

PS. Xperia Z1 Compact

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av yartz:

Hej Sweclockare.

Är på jakt efter en ny telefon, men är helt borttappad när det gäller smartphones, så jag tänkte fråga efter förslag här.

Vill ha en av mindre modell, runt 4 tums skärm. Kommer i första hand användas till att ringa, surfa och mp3. Kamera och spelprestanda är ointressant, men vill ju inte ha någon skit som laggar i vanligt användande. Att den inte är för plastig och har bra batteritid är också plus.

Tack för hjälpen.

iPhone? Personligen hatar jag iPhone, men det låter precis som en lur som uppfyller dina krav (ifall du är villig att betala överpris för utdaterad hårdvara). Små Androidlurar tenderar att halka efter i prestanda, men närmast till hands på den fronten är kanske HTC One Mini.

Edit: Någon nämnde Galaxy SII, har själv en 6 månader gammal S2+ och glömde nästan bort den. Finns knappast något mer prisvärt nyköp på mobilmarknaden idag, kostar under 2.000 kr ny. Visst är den lite plastig, men inte precis så det knarrar som på en ZTE, konstruktionen är väldigt gedigen. Snabb och stabil, bra batteritid (3 dagar) har inte haft ett enda problem med den. Kan klart rekommendera den för priset!

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk

HTC one eller en Nexus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

iPhone? Personligen hatar jag iPhone, men det låter precis som en lur som uppfyller dina krav (ifall du är villig att betala överpris för utdaterad hårdvara). Små Androidlurar tenderar att halka efter i prestanda, men närmast till hands på den fronten är kanske HTC One Mini.

Fel, Z1 compact. HTC one mini har inte i närheten av hårdvaran i compacten

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Kom ihåg att det inte finns någon "tillbaka-knapp" på iPhone.. (Ja, jag vet att man kan trycka avbryt, klar osv osv.. Men det är DRYGT!) /Mvh van Androidanvändare.

PS. Xperia Z1 Compact

Hehe, jo jag har för tillfället en ipod touch tillsammans med med dumbphone. Och jag är inte allt för imponeras av iOS, så det blir nog något annat än en iphone nu.

Z1 ser ser bra ut, tack för förslaget, måste läsa vidare om den.

Permalänk
Medlem

Det låter som en SONY Xperia Z1 compact är precis det du söker...

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem

Som några andra sagt så är Xperia Z1 Compact ett bra val, satt i samma sits och hittade inget som passade mig, sen dök den upp.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Är inte 5,2 tum större än TS önskemål om "mindre modell, runt 4 tums skärm"?

Hoppsan, dags att vakna kanske som sagt innan kanske lumia 520 är något att kika på i så fall, eller kanske en Iphone 4s

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Fel, Z1 compact. HTC one mini har inte i närheten av hårdvaran i compacten

Det är möjligt. Har genuint varit ointresserad av Sonys lurar sedan X10:an släpptes, och refererade mer till kvalitetskänslan hos HTC:n. Frågan är om det är försvarbart att betala dubbla priset för att få en quadcore, särskilt då det handlar om en telefon som i främsta hand bör uppfylla basbehoven (ringa, smsa, surfa). Jag själv skulle inte köpa en 2.000 kr dyrare lur för att starta webbläsaren en halv sekund snabbare.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Hoppsan, dags att vakna kanske som sagt innan kanske lumia 520 är något att kika på i så fall, eller kanske en Iphone 4s

Jag ville inte vara dryg, tänkte mest addera det till tråden. Utifrån egna preferenser verkar den riktigt bra, bortsett från storleken där jag har samma uppfattning som TS, samt att den inte verkar ta minneskort. Men bra processor, batteritid och kamera för priset, som det verkar.

Permalänk

En Iphone 5 men som någon skrev här Lumia 520 - ska vara en grym lur för grymma pengar...

Iphone 4/4S känns för daterad för att köpa som ny, och dom som säljs som nya idag, är dom verkligen nya eller renoverade?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sorksat:

Tror att en Iphone 5 eller 5s skulle passa alldeles utmärkt. Har stort sett allt du söker.

Förutom att Iphone har sämst batteritid

Permalänk
Medlem

Som några ovan skriver,tycker du ska satsa på sony xperia z1 compact.

Permalänk
Medlem

Kort sagt finns pengar: Z1 compact

Finns inte pengar: Lumia 520

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av yartz:

Hehe, jo jag har för tillfället en ipod touch tillsammans med med dumbphone. Och jag är inte allt för imponeras av iOS, så det blir nog något annat än en iphone nu.

Z1 ser ser bra ut, tack för förslaget, måste läsa vidare om den.

Jag tycker inte Z1 Compact är ett bra val. Den har väldigt stora kanter, så jämfört med kompakta mobiler med större skärmar så är den faktiskt inte mycket mindre.
Till exempel Nexus 5 är 5% större än Z1 Compact till volymen, men den har en skärm som är 33% större.
LG G2 är 12% större till volymen, men har en skärm som är 46% större.
Sedan hade jag även för mig att skärmen inte är speciellt bra på Z1C.

Ta en titt på de två mobilerna jag nämnde. G2 är ganska plastig dock, bara så du vet.
Fördelar med Nexus 5 är designen, materialvalet, responsiviteten, placeringen av power+volymknappar och direkta uppdateringar av Android från Google (andra tillverkare kommer med mycket mindre mängder uppdateringar och är mycket långsammare med att släppa dem).
Fördelar med G2 är 25% bättre batteritid, bättre placering av ljuduttag och att skärmen täcker lite mer av fronten.
Och båda går för runt 3000kr för 16GB.

Batteritiden på Nexus 5 är medioker, ungefär i klass med de flesta iPhones, så du har något att jämföra med, och G2 var då 25% bättre än detta.

Dessa är de två mest kompakta Android flaggskepp som jag faktiskt anser vara bra. Se om du kan handskas med dem i en butik för att få en känsla för hur de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag tycker inte Z1 Compact är ett bra val. Den har väldigt stora kanter, så jämfört med kompakta mobiler med större skärmar så är den faktiskt inte mycket mindre.
Till exempel Nexus 5 är 5% större än Z1 Compact till volymen, men den har en skärm som är 33% större.
LG G2 är 12% större till volymen, men har en skärm som är 46% större.
Sedan hade jag även för mig att skärmen inte är speciellt bra på Z1C.

Ta en titt på de två mobilerna jag nämnde. G2 är ganska plastig dock, bara så du vet.
Fördelar med Nexus 5 är designen, materialvalet, responsiviteten, placeringen av power+volymknappar och direkta uppdateringar av Android från Google (andra tillverkare kommer med mycket mindre mängder uppdateringar och är mycket långsammare med att släppa dem).
Fördelar med G2 är 25% bättre batteritid, bättre placering av ljuduttag och att skärmen täcker lite mer av fronten.
Och båda går för runt 3000kr för 16GB.

Batteritiden på Nexus 5 är medioker, ungefär i klass med de flesta iPhones, så du har något att jämföra med, och G2 var då 25% bättre än detta.

Dessa är de två mest kompakta Android flaggskepp som jag faktiskt anser vara bra. Se om du kan handskas med dem i en butik för att få en känsla för hur de är.

N5 känns som en plastleksak i handen jämfört med en Z1-C.
Och batteritiden är ett skämt =).
Och allvarligt talat kan man inte prata om volymen på en telefon.
Det enda som märks om en telefon är ett par mm tjockare är att den känns betydligt trevligare i handen.
Storleken däremot är kritisk, kan man enhandshantera den eller inte ? det kan man garanterat inte med en 5+ tummare.

N5 är en otroligt prisvärd telefon, med betoning på prisvärd.
Den kan inte mäta sig med de andra flaggskeppen i annat än prestanda.

Permalänk
Medlem

Gör ditt eget val, men Nexus 4 (16GB), Moto X, Moto G, HTC One Mini (Mini 2 kommer snart också), LG G2 Mini (ganska budget till ganska högt pris) eller de lite större Nexus 5, LG G2, Samsung Galaxy S4 & S5 och HTC One (första versionen M7 kan du säkert hitta till bra pris) är några tips på vad som finns. Alla de är på Kitkat vid det här laget (senaste Android). Sånt som Lumia 520 har inte så bra batteritid, den är sämre på det än dagens Androidlurar. Det är en telefon du måste ladda varje dag/natt. Bra för pengarna, men du får mycket för några hundra mer. Moto G har bättre batteritid t.ex. och bör gå för under 1500:- för 8GB-modellen från Amazon.co.uk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag tycker inte Z1 Compact är ett bra val. Den har väldigt stora kanter, så jämfört med kompakta mobiler med större skärmar så är den faktiskt inte mycket mindre.
Till exempel Nexus 5 är 5% större än Z1 Compact till volymen, men den har en skärm som är 33% större.
LG G2 är 12% större till volymen, men har en skärm som är 46% större.
Sedan hade jag även för mig att skärmen inte är speciellt bra på Z1C.

Tack för förslagen, men jag vet inte om volym är speciellt relevant, att z1 compact är en mm tjockare påverkar inte så mycket. Men att Nexus 5 och LG G2 är mer än en cm längre och runt en halv cm bredare tar de för mig över gränsen på vad jag bekvämt han ha i byxfickan. Och är inte en 5 tums skärm lite för stor för att hantera med en hand?