Watch Dogs i 30 FPS på Xbox One och Playstation 4

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Okej, om du vill spela den bollen så:

Vi börjar med att ignorera teve och bildskärm, för båda enheterna kan använda samma förutsatt att det finns en hdmi-ingång.

Tangentbord och mus - 99:- http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...
Windows 8.1 - 800:- ca (jag kollade prisjakt, dra också bort 300 om du är student)
Då får vi lägga på 900 spänn för pc'n, så den kostar ca 5000:-

En ps4a kostar ju som bekant 4000:-

Sen ska man såklart ha spel också, vi antar att man köper och spelar totalt 4 spel på ett år, detta låter lite lågt enligt mig, men vi kör på det.

Här har vi ett prisexempel på ett populärt spel här på sweclockers, battlefield 4:
Battlefield 4 pc - 399:- (origin.com)
Battlefield 4 ps4 - 629:- -(psn store)

Där ser vi att ps4-versionen är drygt 200 kr dyrare, så dra det snittet på 4 spel så har vi tjänat in 800:- genom att köpa spel på pc i stället (jag väljer medvetet att bortse från reor för både du och jag vet att psn store inte slår steams reor).

Ska vi också anta att man kanske vill spela online? lite multiplayer-pangande kanske? Då behöver du om du har en ps4'a betala 480:- för ett år, alt 65kr per månad för psn+, så efter 4 månader är din billiga ps4 redan dyrare än en pc. Alternativt att man köper ett femte spel, då har du spenderat lika mycket.

Sen får du åtminstone 12 spel kostnadsfritt för PSN+ / år för den prenumerations kostnaden du nämner.
Och varför ska man lägga lite mer cash på en "gaming" pc som endast uppnår samma grafik som en ps4. Är inte mening med #PCmasterrace skitsnacket att PCn är så mycket kradtigare än en konsol. Då kan man ju inte räkna att man köper en PC som är likvärdig en ps4a. Du måste ju även ta i beaktande att om t.ex 3 år så kan du fortfarande bara ploppa i en skiva av ett ny släppt spel till ps4an medan du troligtvis måste uppgradera PCn för att kunna köra spelet. Och då har du även fått åtminstone 36 spel till endast till ps4an kostnadsfritt. har du dessutom en ps3a på samma gång som en ps4a så har du även där 72 spel kostnadsfritt på 3 års tid.

Och jo jag har även en gaming pc som mest används till FPS och RTS spel eftersom jag inte giller att spela sådana spel på konsol.
Blir bara så jävla trött på allt masterrace skitsnack

#MultiplatformGamer > #PCmasterrace

ps. Hur bra klarar din dator av att köra Gta V, The last of us, uncharted, etc etc...?

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

ps. Hur bra klarar din dator av att köra Gta V, The last of us, uncharted, etc etc...?

Hur bra klarar din ps4'a att köra Gta V, Uncharted och The last of us?

Edit: Jag har en ps3'a, för till skillnad från den här generationen så var faktiskt förra generationens konsoller värda pengarna, så du kan sluta tramsa om masterrace.

Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Sen får du åtminstone 12 spel kostnadsfritt för PSN+ / år för den prenumerations kostnaden du nämner.

Du får tillgång att spela dem så länge ditt abbonnemang är aktivt, slutar du betala för psn+ så får du inte spela gratisspelen längre.

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Hur bra klarar din ps4'a att köra Gta V, Uncharted och The last of us?

Edit: Jag har en ps3'a, för till skillnad från den här generationen så var faktiskt förra generationens konsoller värda pengarna, så du kan sluta tramsa om masterrace.

Ummm... jag har även en Ps3a. Trodde det kom fram iom med min fråga angående ps3 spelen.
Sen så är även TLou på väg till ps4an. ett nytt Uncharted är även det på inkommande. Troligtvis även en ps4 version av gta v (vilket förhoppningsvis även kommer till PC)

"Blir bara så jävla trött på allt masterrace skitsnack" <- Tramsa om masterrace? lol

Skrivet av The-Architect:

Du får tillgång att spela dem så länge ditt abbonnemang är aktivt, slutar du betala för psn+ så får du inte spela gratisspelen längre.

Berätta gärna något nytt för mig.
Dessutom sa jag aldrig att det är Gratisspel. Jag sa kostnadsfritt.

#MultiplatformGamer

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Ummm... jag har även en Ps3a. Trodde det kom fram iom med min fråga angående ps3 spelen.
Sen så är även TLou på väg till ps4an. ett nytt Uncharted är även det på inkommande. Troligtvis även en ps4 version av gta v (vilket förhoppningsvis även kommer till PC)

"Blir bara så jävla trött på allt masterrace skitsnack" <- Tramsa om masterrace? lol

Berätta gärna något nytt för mig.
Dessutom sa jag aldrig att det är Gratisspel. Jag sa kostnadsfritt.

#MultiplatformGamer

Det var du som använde uttrycket masterrace, inte jag, det blir vanligare och vanligare att man använder det som hyperbol när man ska argumentera för konsoller.

Menmen, nu verkar du glida iväg och prata om annat än (i min mening) överpriset och underprestationen på nya spelkonsoller till att använda dina åsikter om vad som är bra spel (jag tycker inga av de spelen du nämnde är speciellt bra alls) för att visa på en plattforms påstådda större utbud (vilket aldrig var ett argument från början). Så jag lämnar dig att prata om det med någon annan.
Ha det bra med din PS4'a.

PS. 65:- per månad är inte kostnadsfritt. DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Sen får du åtminstone 12 spel kostnadsfritt för PSN+ / år för den prenumerations kostnaden du nämner.
Och varför ska man lägga lite mer cash på en "gaming" pc som endast uppnår samma grafik som en ps4. Är inte mening med #PCmasterrace skitsnacket att PCn är så mycket kradtigare än en konsol. Då kan man ju inte räkna att man köper en PC som är likvärdig en ps4a. Du måste ju även ta i beaktande att om t.ex 3 år så kan du fortfarande bara ploppa i en skiva av ett ny släppt spel till ps4an medan du troligtvis måste uppgradera PCn för att kunna köra spelet. Och då har du även fått åtminstone 36 spel till endast till ps4an kostnadsfritt. har du dessutom en ps3a på samma gång som en ps4a så har du även där 72 spel kostnadsfritt på 3 års tid.

Och jo jag har även en gaming pc som mest används till FPS och RTS spel eftersom jag inte giller att spela sådana spel på konsol.
Blir bara så jävla trött på allt masterrace skitsnack

#MultiplatformGamer > #PCmasterrace

ps. Hur bra klarar din dator av att köra Gta V, The last of us, uncharted, etc etc...?

4000 för ps4. 500 kr / år i 7 år = 3500. Redan där är vi uppe i 7500. Sen om man köper 4 spel per år 800 x 7 år = 5600.

7500 + 5600 = 13100 = en riktigt jäkla bra PC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Det var du som använde uttrycket masterrace, inte jag, det blir vanligare och vanligare att man använder det som hyperbol när man ska argumentera för konsoller.

Menmen, nu verkar du glida iväg och prata om annat än (i min mening) överpriset och underprestationen på nya spelkonsoller till att använda dina åsikter om vad som är bra spel (jag tycker inga av de spelen du nämnde är speciellt bra alls) för att visa på en plattforms påstådda större utbud (vilket aldrig var ett argument från början). Så jag lämnar dig att prata om det med någon annan.
Ha det bra med din PS4'a.

PS. 65:- per månad är inte kostnadsfritt. DS.

Att det är jag som glider iväg? Det var ju du som från början endast valde att svara på en liten del av mitt urpsrungliga inlägg... Spelen jag nämnde var bara snabba exempel. Och har aldrig påstått av X eller Y har större utbud.

Det var ju även du som nämnde att man måste betala 65:- / månad om man vill spela multiplayer. Eftersom det var du som valde dom orden så ansåg jag det mer än rätt att säga att spelen är kostnadsfria, eftersom enligt dig så betalr du endast för multiplayer. Jag lade bara till detta för att du vinklade kostnaderna till det ena systemets fördel.

Skrivet av MakeCoke:

4000 för ps4. 500 kr / år i 7 år = 3500. Redan där är vi uppe i 7500. Sen om man köper 4 spel per år 800 x 7 år = 5600.

7500 + 5600 = 13100 = en riktigt jäkla bra PC

Skickades från m.sweclockers.com

javisst får du en jäkla bra PC för dom pengarna. Tolkar ditt inlägg ordagrant nu: Om du lägger dom pengarna på en pc så har du fortsättningsvis inga spel, medan på 7 år så har du fått minst 84 spel till ps4an tack vare psn+ + dom 4 / år som du betalat för (28). Då har du totalt 112 spel på 7 år medan du endast har en 13k pc att sitta på facebook med. Lägg därtill om du har en ps3a också så har du 168 spel till. Ps3an höjer endast totala kostnaden på 7 år med ca 2000:-

Sen känns ju även 13k utspritt på 7 år väldigt mycket bättre i plånboken än att betala en klumpsumma på 13k. så är det egentligen så konstigt att många personer väljer en konsol över PC för att spela på?

#MultiplatformGamer

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Att det är jag som glider iväg? Det var ju du som från början endast valde att svara på en liten del av mitt urpsrungliga inlägg... Spelen jag nämnde var bara snabba exempel. Och har aldrig påstått av X eller Y har större utbud.

Det var ju även du som nämnde att man måste betala 65:- / månad om man vill spela multiplayer. Eftersom det var du som valde dom orden så ansåg jag det mer än rätt att säga att spelen är kostnadsfria, eftersom enligt dig så betalr du endast för multiplayer. Jag lade bara till detta för att du vinklade kostnaderna till det ena systemets fördel.

javisst får du en jäkla bra PC för dom pengarna. Tolkar ditt inlägg ordagrant nu: Om du lägger dom pengarna på en pc så har du fortsättningsvis inga spel, medan på 7 år så har du fått minst 84 spel till ps4an tack vare psn+ + dom 4 / år som du betalat för (28). Då har du totalt 112 spel på 7 år medan du endast har en 13k pc att sitta på facebook med. Lägg därtill om du har en ps3a också så har du 168 spel till. Ps3an höjer endast totala kostnaden på 7 år med ca 2000:-

Sen känns ju även 13k utspritt på 7 år väldigt mycket bättre i plånboken än att betala en klumpsumma på 13k. så är det egentligen så konstigt att många personer väljer en konsol över PC för att spela på?

#MultiplatformGamer

Spelen kostar 200 mer till ps4. Alltså köper du fortfarande 4 spel / år till pc.

Föredrar personligen klumpsumma.

Och en pc för 13k har mycket bättre framerate, upplösning och grafik än ps4.

#köpvadduvillmenjagföredrarpc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Spelen kostar 200 mer till ps4. Alltså köper du fortfarande 4 spel / år till pc.

Föredrar personligen klumpsumma.

Och en pc för 13k har mycket bättre framerate, upplösning och grafik än ps4.

#köpvadduvillmenjagföredrarpc

Skickades från m.sweclockers.com

Ah beklagar... läste ditt inlägg lite för snabbt

Visst är det nice med en klumpsumma, men det finns personer som inte har möjlighet att lägga 13k på en gång på en gaming rigg utan kanske måste spara ihop över en lång tid istället. Visst har du då råd med det men inget annat lull lull just då. Själv köpte jag ny bil i oktober, uppgraderade min PC med nytt GPU i november, köpte Ps4an i mars och bokade en veckas resa till london igår. Skulle jag lagt 13k på endast en pc i november skulle jag inte haft råd med varken bil, ps4a eller resa utan att leva lite sparsamt en tid. samt har jag även råd att betala av bostadlån och vederlag varje månad. + diverse grejer till bostaden.

Köp vad du vill absolut. själv föredrar jag att ha så många olika platformar som möjligt att spela på. Inklusive PC.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

4000 för ps4. 500 kr / år i 7 år = 3500. Redan där är vi uppe i 7500. Sen om man köper 4 spel per år 800 x 7 år = 5600.

7500 + 5600 = 13100 = en riktigt jäkla bra PC

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte i vilket parallellt universum du bor i men ett annat än detta måste det vara och på något vis har du ramlat in i i våran tidsrymd =P
Du summerade kostnaden för ett Ps4 baserat på 7 års tid låt då mig göra detsamma med en Pc!

10k för en pc som ligger vid samma prestanda som en Ps4 då inräknat med allt som måste köpas till såklart tillex - tangentbord, mus, bildskärm, högtalare eller headset etc och då har jag räknat väldigt lågt mer realistiskt skulle det nog kosta runt 13k då alla inte väljer det absolut billigaste.
10-13k bara för att systemet sen tillkommer spelkostnader och räknat på 7 år då har jag räknat på 4 spel per år i 7 år för 399kr st vilket det oftast kostar som minimum vid release på större titlar.
399 x 4 = 1596 kr
1596 x 7 = 11 172 kr
850kr för OS
Och med tanke på att en dator i princip är värdelös efter sju år så tänker jag ta i beräknande att jag måste uppgradera burken för minst 7,5k efter 3 år för att hålla jämna steg!
Vilket i slutändan kostar 10 + 11 172 + 850 + 7,5 = 29 522kr !!
De som säger emot argumentet att det är billigare att köpa en konsol istället för att köpa en dator som är likvärdig kan omöjligen ha ett ekonomiskt sinne eller är väldigt dåliga på matte!
En konsol tillex Ps4 är mycket mer prisvärd än en likvärdig stationär dator !

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DominatorPC:

Jag vet inte i vilket parallellt universum du bor i men ett annat än detta måste det vara och på något vis har du ramlat in i i våran tidsrymd =P
Du summerade kostnaden för ett Ps4 baserat på 7 års tid låt då mig göra detsamma med en Pc!

10k för en pc som ligger vid samma prestanda som en Ps4 då inräknat med allt som måste köpas till såklart tillex - tangentbord, mus, bildskärm, högtalare eller headset etc och då har jag räknat väldigt lågt mer realistiskt skulle det nog kosta runt 13k då alla inte väljer det absolut billigaste.
10-13k bara för att systemet sen tillkommer spelkostnader och räknat på 7 år då har jag räknat på 4 spel per år i 7 år för 399kr st vilket det oftast kostar som minimum vid release på större titlar.
399 x 4 = 1596 kr
1596 x 7 = 11 172 kr
850kr för OS
Och med tanke på att en dator i princip är värdelös efter sju år så tänker jag ta i beräknande att jag måste uppgradera burken för minst 7,5k efter 3 år för att hålla jämna steg!
Vilket i slutändan kostar 10 + 11 172 + 850 + 7,5 = 29 522kr !!
De som säger emot argumentet att det är billigare att köpa en konsol istället för att köpa en dator som är likvärdig kan omöjligen ha ett ekonomiskt sinne eller är väldigt dåliga på matte!
En konsol tillex Ps4 är mycket mer prisvärd än en likvärdig stationär dator !

Nu förstår jag inte riktigt din logik. Varför måste man uppgradera datorn när man inte måste uppgradera konsolen? Om konsolen tillåts köra med samma hårdvara i sju år borde ju man köra med samma hårdvara i datorn i sju år. Så får man leva med den prestandan man köpte från början och sedan skala ner inställningarna allt eftersom tiden går. Precis som man får göra med konsolen.

Sen undrar jag varför du räknar med skärm till datorn men inte TV till konsolen. Har du redan en TV så kan du lika gärna koppla speldatorn till den men visst.

Sen låter 13 000 lite i överkant. Plockade ihop ett mATX-system med i5 4690, GTX 770, 8 GB RAM, 1 TB SSHD, skärm, mus, tangentbord, musmatta, headset, Windows 8.1 och två handkontroller för 10 338 kr.
www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/92154
Finns visst svängrum för att ändra runt lite om man vill. Processorn är lite i överkant till exempel och letar man lite kan det nog gå att hitta billigare RAM. Har man TV kan man hoppa över skärmen och lägga de pengarna på trådlöst tangentbord och mus. Datorn är för övrigt betydligt kraftigare än ett PS4. Processorn är mer än dubbelt så snabb och grafikkortet borde prestera i runda slängar 50 % bättre.

Playstation 4 kostar 4289 kr så det blir 6099 kr mellanskillnad. PS+ kostar 480 kr per år så för sju år som av någon anledning var premissen här så går det på 3360 kr varpå mellanskillnaden krymper till 2739 kr. Då är det kvar prisskillnaden på spel. Om vi hoppas över reorna för att göra det enkelt för oss. De såg rätt ok ut de som länkades men fortfarande inte bättre än Steam. För priset av Bioshock och Bioshock 2 fick jag alla tre Bioshock på en Steamrea. Så om vi antar en prisskillnad på mellan 100 och 200 kr för nya spel vilket verkar realistiskt så har man sparat in datorn efter 14-28 spel. Alltså mellan två och fyra spel om året under perioden. Innan du nämner spelen som är "gratis" i PS+ så kontrar jag med HumbleBundle och liknande.

Så i slutändan är det ingen jätteskillnad i pris mot en bra speldator och ett PS4. Gör vi samma kalkyl om ett år kommer det se bättre ut för PC då priset på grafikkortet som är den enskilt dyraste komponenten kommer sjunka för motsvarande prestanda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu förstår jag inte riktigt din logik. Varför måste man uppgradera datorn när man inte måste uppgradera konsolen? Om konsolen tillåts köra med samma hårdvara i sju år borde ju man köra med samma hårdvara i datorn i sju år. Så får man leva med den prestandan man köpte från början och sedan skala ner inställningarna allt eftersom tiden går. Precis som man får göra med konsolen.

Sen undrar jag varför du räknar med skärm till datorn men inte TV till konsolen. Har du redan en TV så kan du lika gärna koppla speldatorn till den men visst.

Sen låter 13 000 lite i överkant. Plockade ihop ett mATX-system med i5 4690, GTX 770, 8 GB RAM, 1 TB SSHD, skärm, mus, tangentbord, musmatta, headset, Windows 8.1 och två handkontroller för 10 338 kr.
www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/92154
Finns visst svängrum för att ändra runt lite om man vill. Processorn är lite i överkant till exempel och letar man lite kan det nog gå att hitta billigare RAM. Har man TV kan man hoppa över skärmen och lägga de pengarna på trådlöst tangentbord och mus. Datorn är för övrigt betydligt kraftigare än ett PS4. Processorn är mer än dubbelt så snabb och grafikkortet borde prestera i runda slängar 50 % bättre.

Playstation 4 kostar 4289 kr så det blir 6099 kr mellanskillnad. PS+ kostar 480 kr per år så för sju år som av någon anledning var premissen här så går det på 3360 kr varpå mellanskillnaden krymper till 2739 kr. Då är det kvar prisskillnaden på spel. Om vi hoppas över reorna för att göra det enkelt för oss. De såg rätt ok ut de som länkades men fortfarande inte bättre än Steam. För priset av Bioshock och Bioshock 2 fick jag alla tre Bioshock på en Steamrea. Så om vi antar en prisskillnad på mellan 100 och 200 kr för nya spel vilket verkar realistiskt så har man sparat in datorn efter 14-28 spel. Alltså mellan två och fyra spel om året under perioden. Innan du nämner spelen som är "gratis" i PS+ så kontrar jag med HumbleBundle och liknande.

Så i slutändan är det ingen jätteskillnad i pris mot en bra speldator och ett PS4. Gör vi samma kalkyl om ett år kommer det se bättre ut för PC då priset på grafikkortet som är den enskilt dyraste komponenten kommer sjunka för motsvarande prestanda.

Bra skrivet! Jag formulerade mig nog lite otydligt då många har missuppfattat mig.

Och jag hade alla dagar i veckan hellre tagit den PCn än en ps4.... 60 fps istället för 30. Till samma pris (!). En ps4 kan tyckas billig jämfört med en bra speldator men om man räknar på det blir det ungefär detsamma. Och på en PC kan man göra så mycket mer än att bara spela spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Det är kul det nämns "gratis" spelen i PS+. Men får du välja vilka spel man får? Hur ofta är det ett spel du ens tycker är bra? Eller för den delen, ett spel du tidigare redan äger eller har spelat?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Det är kul det nämns "gratis" spelen i PS+. Men får du välja vilka spel man får? Hur ofta är det ett spel du ens tycker är bra? Eller för den delen, ett spel du tidigare redan äger eller har spelat?

Det är kul det nämns spelen i humble bundle. Men får du välja vilka spel man får? Hur ofta är det ett spel du ens tycker är bra? Eller för den delen, ett/flera spel du tidigare redan äger eller har spelat?

You see what I did there?

#MultiplatformGamer

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Det är kul det nämns spelen i humble bundle. Men får du välja vilka spel man får? Hur ofta är det ett spel du ens tycker är bra? Eller för den delen, ett/flera spel du tidigare redan äger eller har spelat?

You see what I did there?

#MultiplatformGamer

Och? Det är ju du som drog upp det som en "fördel" för konsolerna. Du visa just precis hur meninglöst dessa gratis spelen är som fördel för konsolerna. För PC får exakt samma erbjudande. Även EA ger ut gratis spel nu. Om något får PC ännu fler av dessa erbjudanden än konsolerna.

Och korrekta mig ifall jag har fel. Men förlorar du inte tillgång till dessa "gratis" spelen, ifall du avslutar din PS+ prenumeration?

Och Humblebundles är du inte tvungna till att köpa. Så du behöver inte köpa ifall det är spel du inte vill ha. Med PS+ är du tvingad till att ha, ifall du vill spela online.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Hela den här diskussionen känns ungefär som att lyssna på två personer som inte alls är bilintresserade som försöker resonera sig fram till vilken bil de ska köpa. All fokus på ekonomi och vilket som är det "smartaste" köpet = kostar minst pengar, inget som hellst intresse av själva produkten.

Det är väl skit samma vilken maskin som kostar minst? Vilken maskin DU har mest glädje för är väl det som är intressant eller?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Nu förstår jag inte riktigt din logik. Varför måste man uppgradera datorn när man inte måste uppgradera konsolen? Om konsolen tillåts köra med samma hårdvara i sju år borde ju man köra med samma hårdvara i datorn i sju år. Så får man leva med den prestandan man köpte från början och sedan skala ner inställningarna allt eftersom tiden går. Precis som man får göra med konsolen.

Sen undrar jag varför du räknar med skärm till datorn men inte TV till konsolen. Har du redan en TV så kan du lika gärna koppla speldatorn till den men visst.

Sen låter 13 000 lite i överkant. Plockade ihop ett mATX-system med i5 4690, GTX 770, 8 GB RAM, 1 TB SSHD, skärm, mus, tangentbord, musmatta, headset, Windows 8.1 och två handkontroller för 10 338 kr.
www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/92154
Finns visst svängrum för att ändra runt lite om man vill. Processorn är lite i överkant till exempel och letar man lite kan det nog gå att hitta billigare RAM. Har man TV kan man hoppa över skärmen och lägga de pengarna på trådlöst tangentbord och mus. Datorn är för övrigt betydligt kraftigare än ett PS4. Processorn är mer än dubbelt så snabb och grafikkortet borde prestera i runda slängar 50 % bättre.

Playstation 4 kostar 4289 kr så det blir 6099 kr mellanskillnad. PS+ kostar 480 kr per år så för sju år som av någon anledning var premissen här så går det på 3360 kr varpå mellanskillnaden krymper till 2739 kr. Då är det kvar prisskillnaden på spel. Om vi hoppas över reorna för att göra det enkelt för oss. De såg rätt ok ut de som länkades men fortfarande inte bättre än Steam. För priset av Bioshock och Bioshock 2 fick jag alla tre Bioshock på en Steamrea. Så om vi antar en prisskillnad på mellan 100 och 200 kr för nya spel vilket verkar realistiskt så har man sparat in datorn efter 14-28 spel. Alltså mellan två och fyra spel om året under perioden. Innan du nämner spelen som är "gratis" i PS+ så kontrar jag med HumbleBundle och liknande.

Så i slutändan är det ingen jätteskillnad i pris mot en bra speldator och ett PS4. Gör vi samma kalkyl om ett år kommer det se bättre ut för PC då priset på grafikkortet som är den enskilt dyraste komponenten kommer sjunka för motsvarande prestanda.

Förstår du inte varför man måste uppgradera en 7 år gammal dator ?
Låt mig då fråga , vad har du för dator? Och vad brukar du spela för spel ?

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Och? Det är ju du som drog upp det som en "fördel" för konsolerna. Du visa just precis hur meninglöst dessa gratis spelen är som fördel för konsolerna. För PC får exakt samma erbjudande. Även EA ger ut gratis spel nu. Om något får PC ännu fler av dessa erbjudanden än konsolerna.

Och korrekta mig ifall jag har fel. Men förlorar du inte tillgång till dessa "gratis" spelen, ifall du avslutar din PS+ prenumeration?

Och Humblebundles är du inte tvungna till att köpa. Så du behöver inte köpa ifall det är spel du inte vill ha. Med PS+ är du tvingad till att ha, ifall du vill spela online.

Vet att EA ger ut gratis spel till PC eftersom jag även tar del av dessa erbjudanden. Inte direkt nya spel som ges dock men, men...
Men visst. Vi sätter det som en nackdel att man får spel via psn+ bara för att göra dig nöjd.
Och så sätter vi humble bundles som en fördel. Låter det bra?

Det var du som sa spelen var gratis... inte jag.
Jag drog upp det från en början pga att att användaren som jämförde pris från början inte tog i beaktande att du får spel med psn+ och endast sa att det var en extra kostnad för att spela multiplayer. Läs om, läs rätt.

Och jo. Du tappar tillgången till psn+ spel om din prenumeration går ut. Du får dock tillgång till spelen igen om/när du förnyar den.

Nej usch och fy för att det finns andra alternativ än PC om man vill spela lite spel.
Hur kan det vara så svårt att inse att personer gillar/föredrar olika saker?

Måste man inte köpa humble bundles? What? Visste jag inte.

Själv köpte jag PSN+ före jag hade en ps4a pga just spelen man får samt molnlagringen av savegames. För du är väl medveten om att PSN+ inte krävdes före Ps4an för multiplayer... eller?

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Förstår du inte varför man måste uppgradera en 7 år gammal dator ?
Låt mig då fråga , vad har du för dator? Och vad brukar du spela för spel ?

Måste? Att uppgradera sin dator är helt frivilligt. Och när din gamla konsol har nått sitt slut, och inga fler spel görs till den. Köper du då inte nästa generations konsol alls? Eller puffar du fortfarande på med en Atari 2600?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

4000 för ps4. 500 kr / år i 7 år = 3500. Redan där är vi uppe i 7500. Sen om man köper 4 spel per år 800 x 7 år = 5600.

7500 + 5600 = 13100 = en riktigt jäkla bra PC

Skickades från m.sweclockers.com

Så spel är gratis på pc?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Hela den här diskussionen känns ungefär som att lyssna på två personer som inte alls är bilintresserade som försöker resonera sig fram till vilken bil de ska köpa. All fokus på ekonomi och vilket som är det "smartaste" köpet = kostar minst pengar, inget som hellst intresse av själva produkten.

Det är väl skit samma vilken maskin som kostar minst? Vilken maskin DU har mest glädje för är väl det som är intressant eller?

Helt rätt och gillar man spel på olika plattformar så köper man båda. Det handlar inte om att den ena är bättre eller sämre än den andra utan om spelglädje. Men det verkar ha undgått många i den här tråden som tydligen är mer intresserade av siffror än spelglädje.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Måste? Att uppgradera sin dator är helt frivilligt. Och när din gamla konsol har nått sitt slut, och inga fler spel görs till den. Köper du då inte nästa generations konsol alls? Eller puffar du fortfarande på med en Atari 2600?

sist jag kollade var det också helt frivilligt att välja vilken plattform man vill spela på också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Vet att EA ger ut gratis spel till PC eftersom jag även tar del av dessa erbjudanden. Inte direkt nya spel som ges dock men, men...
Men visst. Vi sätter det som en nackdel att man får spel via psn+ bara för att göra dig nöjd.
Och så sätter vi humble bundles som en fördel. Låter det bra?

Vem har sagt bonus spelen är en nackdel på PS+? Jag hävdade att det är ingen direkt fördel, då PC har nästan exakt samma fördel. Bara med PC behöver man inte betala för dessa "gratis" spelen ifall man inte vill ha dem. Plus att vi får behålla spelen. Och inte tvungna att fortsätta betala för PS+ servicen för att behålla spelen.

Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Jag drog upp det från en början pga att att användaren som jämförde pris från början inte tog i beaktande att du får spel med psn+ och endast sa att det var en extra kostnad för att spela multiplayer. Läs om, läs rätt.

Och jag kontrade med att visa det var ingen direkt fördel. Du behöver inte betala något för att spela online på PC. Och gratis spelen är ingen direkt bonus på PS+. Då du kan välja om man vill att ta del av bundles man hittar till PC.

Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

För du är väl medveten om att PSN+ inte krävdes före Ps4an för multiplayer... eller?

Wow! Äger du en tidsmaskin? Där du kan åka bak i tiden, då multiplayer inte kosta något? För jag trodde vi snackade nutid?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DominatorPC:

Förstår du inte varför man måste uppgradera en 7 år gammal dator ?
Låt mig då fråga , vad har du för dator? Och vad brukar du spela för spel ?

Jag har en i7 3770, 16 GB RAM, Radeon 7870, 250 GB SSD och 4,5 TB blandad hårddisk. Vad nu det har med saken att göra. I grund och botten är PS4 och en dator exakt samma sak. Faktum är att det enda som egentligen skiljer PS4 och en PC åt är operativsystemet. Till och med arkitekturen är nu samma. Så i båda fallen sitter du fast med spel som kommer se ut på sett visst sätt i sju år. Vill du ha snyggare spel efter fyra år får du köpa en ny dator medan konsolen inte kommer gå att uppgradera tills de släpper en ny. Så ska vi nu ha med någon sorts kvalité på grafiken så känns det ju rimligt att man låser den för båda.

Tittar vi på konslerna kommer utvecklarna att göra spel som ser ut samma i många år framöver för att det inte går att göra med mer hårdvara. På PC-sidan kommer spelen bli snyggare och snyggare vilket betyder att man kommer få sänka inställningarna i takt med att spelen blir snyggare. Fast det är ju generellt högsta inställningarna som blir snyggare och snyggare. Om vi istället tittar på snygghet för en viss prestandanivå kommer det inte hända så mycket över samma tidsram. Min gamla dator (syns i signaturen) är idag 6 år ungefär och om jag installerar Crysis på den igen kommer det se lika bra ut nu som det gjorde då. Gick att tortera fram hyfsade inställningar på ett 4850.

Anser du att du kommer vara nöjd med prestandan hos PS4 i sju år så kan du också leva med samma prestandabegränsningar hos en PC i sju år. Fast den datorn jag länkade till kommer åldras bättre eftersom den har betydligt mer prestanda från början.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Wow! Äger du en tidsmaskin? Där du kan åka bak i tiden, då multiplayer inte kosta något? För jag trodde vi snackade nutid?

Jepp det gör jag. För ingen har väl missat det faktum att alla ps3'or helt plötsligt exploderade världen över när ps4an släpptes. Som tur var så hade jag min inlindad i folie då jag misstänkte att något sånt skulle ske. Så min är intakt, men det är lite tomt på online delen nu eftersom min ps3a är den enda som finns kvar. Men jag hoppar bara in i min tidsmaskin när jag vill lira med nån annan.

Eller vänta nu... Nej just ja. Det jag skrev ovan är lögn. Har ingen tidsmaskin. Krävs inte att jag eller nån annan har en heller eftersom online delen på ps3 fortfarande är gratis. Och Surprise surprise... Det är nutid jag pratar om.

Och jag drar upp ps3an också för att man får spel till den med. även till Vitan. på samma prenumeration.
50€ / år ger alltså minst 60 spel till ps4 (1/mån), ps3(2/mån) och vita (2/mån) kombinerat. Är inte det en bra deal så vet jag inte vad du tycker är en bra deal.

Skrivet av ParasiteX:

då PC har

Skrivet av ParasiteX:

Bara med PC behöver man

Skrivet av ParasiteX:

att vi får behålla

Skrivet av ParasiteX:

Du behöver inte betala något för att spela online på PC

Skrivet av ParasiteX:

ill att ta del av bundles man hittar till PC.

JAG VET VAD MAN FÅR OCH INTE FÅR MED PC EFTERSOM JAG HAR EN GAMING PC SJÄLV. HAR ÄVEN EN PS3 + PS4 VID SIDAN OM.

Lägg ner ditt jävla #pcmasterrace skitsnack och försök inse att man kan ha flera plattformar att spela på. Javisst. en gaming PC är kraftigare än en konsol. So what? Jag spelar på den plattform jag vill, även om pc elitister håller på att skita i byxorna varje gång dom hör nån prata om en konsol. Finns styrkor och svagheter i alla plattformer.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så spel är gratis på pc?

Nej, jag menar att spelen kostar ungefär 200 kronor mer på konsol än på PC

Edit: och nu så säger alla som gillar konsol "Det spelar ingen roll vilken som är dyrast". Det var det sämsta jag sett, konsolernas främsta argument är ju priset, vilket inte är en fördel då en PC kostar lika mycket. Sen finns det ju såklart en del fördelar med konsol också, men billigare är de inte.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Tycker det är tragiskt att konsoll ägare lägger sig och godkänner 30fps vilket är ett skämt och ett hån emot spelarna

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Tycker det är tragiskt att konsoll ägare lägger sig och godkänner 30fps vilket är ett skämt och ett hån emot spelarna

Klarar inte dessa hårdhudade spelare lite hån då?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av whimsy191:

Klarar inte dessa hårdhudade spelare lite hån då?

Nej nej. Glorious PC master race är så rena att blotta tanken att någon frivilligt spelar i lägre än 1080p 60 fps är ett slag i ansiktet på dem. Det är den ultimata förolämpningen. Det är värre än att säga något om deras mammor. De mår fysiskt dåligt av blotta närvaron av smutsiga konsolbönder.

Som tur är är de upplysta PC-spelarna så ädla att de försöker sprida PC-spelens överlägsenhet till konsolavskummet. De försöker få dem att förkasta sina smutsiga vanor och acceptera Gabe som världens frälsare. De försöker frälsa dem men många av bondtölparna är för korrupta och måste därför häcklas och hånas tills de kryper tillbaks till den hålan de kröp ut ifrån, långt borta från folks åsyn.

All makt åt Gabe, vår befriare!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag införskaffar mig konsoler för att kunna spela sportspelen som finns. FIFA, NHL och NFL. Dessutom för att spela det kommande Destiny. Annars är allt annat gjort för PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Nej, jag menar att spelen kostar ungefär 200 kronor mer på konsol än på PC

Edit: och nu så säger alla som gillar konsol "Det spelar ingen roll vilken som är dyrast". Det var det sämsta jag sett, konsolernas främsta argument är ju priset, vilket inte är en fördel då en PC kostar lika mycket. Sen finns det ju såklart en del fördelar med konsol också, men billigare är de inte.

Priset är absolut ett incitament för att köpa en konsol. Låt oss kika på Playstation 3 t ex. Jämför grafiken och optimeringen i de spel som släpptes i början när konsolen släpptes med spel som kom förra året t ex GTA V och The Last of Us.

Eftersom en så pass stor del utav spelföretagen skapar spelen för konsol och sedan portar till pc, av obvious reasons som att en standard är enklare att gå efter än 1000 olika konfigurationer, kommer optimeringen av spelen till konsolerna på virtuell väg faktiskt innebära upgrades från år till år för en konsolspelare. Man lägger sina 4000kr, spelar spel som för varje år får lite bättre grafik och flyter lite bättre genom hela konsolens levnadslopp.

Sedan för att dra det här för tusende gången, det är ingen tävling i specs. Det handlar om spelglädje. Vissa hittar det i konsoler, andra i mid range pc's, en del i prestandamonster pc's och andra i lite av varje. Det går inte att komma fram till vad som är bäst, eftersom det är helt och hållet subjektivt, och har man inte begripit det så tyder det tyvärr enbart på att man vill förminska något för att själv verka bättre.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti