"ny" laptop från CDON är begagnad

Permalänk
Medlem

"ny" laptop från CDON är begagnad

Första gången jag fick snabb leverans från cdon, min dator kom hem, min "NYA" laptop, men så var det inte.
Jag öppnade den, såg en repa. tänkte äch det kan jag leva med.
Jag startade den, så kommer det ett meddelande som säger att återställningen misslyckades.

jag fortsätter, går in på det existerande admin kontot ser bakgrundsbilden, en tjej med stora tuttar, det här kan väll knappast vara en standard bakgrundsbild? noterar också att papperskorgen är full, går in där, ser att skype och spotify har tagits bort 26 april.

jag fortsätter kolla runt, hittar Chrome, konstigt, Chrome brukar ju inte vara installerat, startar det, och sen ett Bob Marley tema med cannabis löv, intressant. Jag kollar flikarna, Jönköpings länstrafik och någon CS video på youtube, va fan är det här?
Kollar hämtade filer, hockey videor och ett dokument "Angerratt_dator"...

Vad tusan är det här? CDON lurar mig och säger att jag har fått en ny dator men i själva värket en begagnad dator, som tydligen tillhörde en ***bort/moderator***, japp, den förra ägarens information finns kvar på dator, det här är inte acceptabelt!

Kundtjänsten vill inte hjälpa mig och säger bara att de återkommer, troligtvis idag eller imorgon.
Vad kan jag göra? vet ni om detta hänt förut?

Tagit bort personinfo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rabies79:

Första gången jag fick snabb leverans från cdon, min dator kom hem, min "NYA" laptop, men så var det inte.
Jag öppnade den, såg en repa. tänkte äch det kan jag leva med.
Jag startade den, så kommer det ett meddelande som säger att återställningen misslyckades.

jag fortsätter, går in på det existerande admin kontot ser bakgrundsbilden, en tjej med stora tuttar, det här kan väll knappast vara en standard bakgrundsbild? noterar också att papperskorgen är full, går in där, ser att skype och spotify har tagits bort 26 april.

jag fortsätter kolla runt, hittar Chrome, konstigt, Chrome brukar ju inte vara installerat, startar det, och sen ett Bob Marley tema med cannabis löv, intressant. Jag kollar flikarna, Jönköpings länstrafik och någon CS video på youtube, va fan är det här?
Kollar hämtade filer, hockey videor och ett dokument "Angerratt_dator"...

Vad tusan är det här? CDON lurar mig och säger att jag har fått en ny dator men i själva värket en begagnad dator, som tydligen tillhörde en *** raderat ***, japp, den förra ägarens information finns kvar på dator, det här är inte acceptabelt!

Kundtjänsten vill inte hjälpa mig och säger bara att de återkommer, troligtvis idag eller imorgon.
Vad kan jag göra? vet ni om detta hänt förut?

Hej,

Det du ska göra och har gjort är att kontakta CDON i detta fall. Du har fått ett svar att dom återkommer idag eller imorgon.
Så det är väl bara vänta tills senare idag eller imorgon och se vad du får för svar ifrån dom. Skapa en tråd om detta innan dom
har hört av sig är lite som sådär i min smak. Dom har ju sagt när dom skall återkomma så det är bara vänta lite, inget du kan
göra någonting åt just nu.

/ F

Raderat personuppgift
Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem

Dubbelfail detta, vem skickar tillbaka en dator utan att rensa den, om man inte kan alltför mycket kan man ju ta bort det mest uppenbara iaf. Sedan att CDON skickar en klart begagnad dator som ny är också lite fail. Fast nog tror jag det kommer lösa sig på något sätt. Vänta bara på att få svar från CDON så ska du se.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Jae, vad ska man säga; en sorglig inblick i folkhemmet.

Förstår definitivt att du är upprörd, men om de har sagt att de ska återkomma i dag, eller i morgon, och du har gett all information, så är det väl endast att vänta en dag. Du har all rätt att utnyttja din ångerrätt; och i alla avseenden verkar det inte vara den nya produkt som du har beställt.

Permalänk
Medlem

Fyfan, jag hade inte varit speciellt glad om jag märkt detta!

Visa signatur

DATOR | Chassi: H440 | Moderkort: HERO VII | Processor: 4790k | Kylning: H100i | SSD: Samsung 850 Pro 128+256Gb | HDD: WD Black 3TB | Grafikkort: 970 MSI Gaming SLI | RAM: 16Gb HyperX Fury 1600MHz | Nätagg: EVGA Supernova G2 1000W |
KRINGUTRUSTNING | Skärm: ROG Swift PG278Q | Mus: Func MS-3² | Tangentbord: MadCatz S.T.R.I.K.E 7 | Headset: O2+ODAC - HD650 | Mikrofon: Blue Spark Digital |

Permalänk
Medlem

Hoppas dom sköter det snyggt, dvs byter ut den mot en ny direkt utan fördröjning.

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt inte förvånad, för jag har också fått en begagnad laptop av CDON en gång. Dom erbjöd 500:- rabatt på den om jag behöll den, men det accepterade jag inte (framfört på ett lite skarpare sätt dock).

Min erfarenhet av deras support är inte direkt god, det tog dom upprepade leveranser och en satans tid att leverera en fungerande laptop till mig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

Hoppas dom sköter det snyggt, dvs byter ut den mot en ny direkt utan fördröjning.

wouldnt count on it...

Permalänk
Medlem

CDON är jättebra att handla böcker, filmer och annat smått från. Dyrare saker köper jag hellre från seriösa leverantörer.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Inte förvånad det minsta, kan säga att alla större butiker har jag sett fall hos med sådana här saker
Ofta, så är det refurbade enheter från tillverkaren där de gjort en blunder när de missat att återställa enheten efter att de bytt ut delar med repor osv
Här verkar det däremot vara något annat då ett ångerrättsdokument finns där vilket inte är okej på någon nivå, den som skött ärendet med att göra återställningen av enheten har inte gjort sitt jobb alls här

Sen, ja butikerna försöker desperat försöka tjäna pengar på alla kunder, det här är något som kunder sällan ens tänker på, att ibland är det så att person nr 1 köper en redan nedsatt vara på rea, de tjänar en hundring
Kunden ångrar sig o vill skicka åter och vägrar stå för frakt, förlust för butiken
Sedan säljer på nytt, den kunden ångrar sig också
Ni ser var jag är på väg med det här va?
Ofta tjänar en butik inte mer än max ett par hundra på en laptop som bäst och då ska det täcka det mesta, gäller att sälja mängder men inte med förlust

Ja, samhället skapar sådana här problem, marknaden är tyvärr sådan och då är det djungelns lag som gäller

Ursäktar inte CDON på något vis eller handlingen på något vis öht, men samtidigt kan jag säga att jag ser det här från alla butikerna därute som är lite större, de som läser tidningarna vet att det då och då dyker upp sådana här fall här och var från EG, MM osv, så är ni förvånade?
Ska det behöva hända -nope
Trist för TS men samtidigt kan jag inte undgå att undra varför man skapar en tråd innan man ens låter säljaren lösa problemet på minsta sätt.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Helt galet, håll oss uppdaterade..=/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rabies79:

Kundtjänsten vill inte hjälpa mig och säger bara att de återkommer, troligtvis idag eller imorgon.

Vadå inte hjälpa dig?
Dom återkommer troligtvis idag eller imorgon.

Personen som svarade kan nog inte ge svar på 5 sec utan kanske måste kolla högre upp i kedjan?
Så vart har dom sagt att dom inte vill hjälpa dig?

Tålamod är en bra grej att kunna ha.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Galet säger ni. Å i andra andetaget så skriker alla "DISTANSKÖPLAGEN!". vart tror ni alla datorer/Grafikkort/Processorer etc etc etc tar vägen när dom skickas tillbaka efter att folk har "testat dom" för å hitta den bästa/snabbaste/tystaste delen?

Sen är det trist att dom inte ens rensat den men detta är ju baksidan av distansköplagen.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk

Då är det ju lika att köpa begagnat om man ska få en begagnad produkt som inte är ''ny''...

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Galet säger ni. Å i andra andetaget så skriker alla "DISTANSKÖPLAGEN!". vart tror ni alla datorer/Grafikkort/Processorer etc etc etc tar vägen när dom skickas tillbaka efter att folk har "testat dom" för å hitta den bästa/snabbaste/tystaste delen?

Sen är det trist att dom inte ens rensat den men detta är ju baksidan av distansköplagen.

Jag förutsätter att dom säljs som begagnad/demo-vara. Jag inser ju att många fuskar med detta men när det hänt mig har jag reklamerat. Nytt är nytt och inget annat.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

tråkigt nog är jag inte förvånad. har varit med om liknande fall tidigare, dock från andra återförsäljare.
kontakta CDON så löser dom det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

[...] vart tror ni alla datorer/Grafikkort/Processorer etc etc etc tar vägen när dom skickas tillbaka efter att folk har "testat dom" för å hitta den bästa/snabbaste/tystaste delen? [...]

Du tar upp en sak som förvisso är lite vid sidan av ämnet, men som anknyter; det faktum att somliga närmast sätter i system att beställa och testa flera likartade varor, för att sedan skicka tillbaka det som inte dög. Som ett slags surrogat för att göra egna efterforskningar som är värda namnet; det sker recensioner av det mesta här i världen; det finns butiker att besöka och handla i, också det för det mesta som går att tillverka. Om en vara är komplett usel, eller visar sig vara behäftad med fel så tar man det i vanlig ordning med butiken, garanti etc. I förlängningen kommer det någon gång att drabba de som ägnar sig åt att beställa dubbla, eller mer, uppsättningar av något. Ett närmast stötande beteende. Men det är som sagt OT; då det inte med nödvändighet har direkt med ovanstående fall att göra; och i alla avseenden så finns det inte så mycket att tillföra, som hjälper TS f.n.

Jag nämnde ångerrätt för att det kanske är det enklaste sättet att kliva ur det här specifika fallet, och ev. vända sig till en annan butik.

Men sen verkar det som att flera butiker säljer demo-ex. eller begagnade ex. Då ska det förstås klart framgå; likväl ska maskiner etc. vara återställda.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska solklart vad du kan göra, vänta på svar helt enkelt.

Och ja, sådant här händer hela tiden.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag är faktiskt inte förvånad, för jag har också fått en begagnad laptop av CDON en gång. Dom erbjöd 500:- rabatt på den om jag behöll den, men det accepterade jag inte (framfört på ett lite skarpare sätt dock).

Min erfarenhet av deras support är inte direkt god, det tog dom upprepade leveranser och en satans tid att leverera en fungerande laptop till mig.

CDON är svin ibland. jag skulle bygga en dator åt en kompis och skulle beställa moderkort ifrån CDON. gjorde en beställning men fick aldrig moderkort. vänta i en vecka. visade sig tydligen att moderkortet inte fanns i lager och man kan inte se det när man ska beställa.....

en annan gång så skulle jag skicka in min mus för att den dubbelklickade och var jätte konstig. jag fick en ny och skickar in den gamla och då ska jag tydligen betala fullt pris för samma modell på musen. fick aldrig någon faktura, märkte att jag skulle betala när jag fick en påminnelse ifrån klarna. kunde bara ha köpt en till mus och sparat den gamla... lite mitt fel även att jag inte läst noggrant vad som stod.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

haha posten har säker skickat och skickat din till den andra gubben som beställde din :D.. returera den bara! antar dom tar emot den. Visa upp kvitto bara !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krillezz:

Dubbelfail detta, vem skickar tillbaka en dator utan att rensa den, om man inte kan alltför mycket kan man ju ta bort det mest uppenbara iaf. Sedan att CDON skickar en klart begagnad dator som ny är också lite fail. Fast nog tror jag det kommer lösa sig på något sätt. Vänta bara på att få svar från CDON så ska du se.

Kan ha blivit fel någonstans. CDON.com är en nog stor aktör för att de skulle oroa sig för sitt rykte. TS borde ta kontakt med CDON.com och få detta löst innan han gör en tråd på Sweclockers. Däremot deras kundservice är väl lite si så där. Inga problem att få grejorna.. Det tar bara tid.

Skrivet av Rabies79:

Kundtjänsten vill inte hjälpa mig och säger bara att de återkommer, troligtvis idag eller imorgon.
Vad kan jag göra? vet ni om detta hänt förut?

FEL. De vill hjälpa dig men de måste gå igenom vissa faser innan dess. Dels. så måste de se över ordern.. Sedan antagligen kontakta någon chef som ger klartecken för att sedan även packa en ny order åt dig. Detta går inte i en handvändning. Att de ens säger att de återkommer är ju ett tecken på att de ska försöka iallafall. Du har helt enkelt varit allt för tidigt ute och detta kan komplicera saker och ting. Och det ligger i ditt fat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rabies79:

Första gången jag fick snabb leverans från cdon, min dator kom hem, min "NYA" laptop, men så var det inte.
Jag öppnade den, såg en repa. tänkte äch det kan jag leva med.
Jag startade den, så kommer det ett meddelande som säger att återställningen misslyckades.

jag fortsätter, går in på det existerande admin kontot ser bakgrundsbilden, (personlig information som kränker integriteten raderat), det här kan väll knappast vara en standard bakgrundsbild? noterar också att papperskorgen är full, går in där, ser att (personlig information som kränker integriteten raderat) har tagits bort 26 april.

jag fortsätter kolla runt, hittar (personlig information som kränker integriteten raderat). va fan är det här?
Kollar hämtade filer, (personlig information som kränker integriteten raderat)t "Angerratt_dator"...

Vad tusan är det här? CDON lurar mig och säger att jag har fått en ny dator men i själva värket en begagnad dator, som tydligen tillhörde en (personlig information som kränker integriteten raderat), japp, den förra ägarens information finns kvar på dator, det här är inte acceptabelt!

Kundtjänsten vill inte hjälpa mig och säger bara att de återkommer, troligtvis idag eller imorgon.
Vad kan jag göra? vet ni om detta hänt förut?

Hej!

Som andra har sagt så får du kontakta CDON och se vad dem säger om ärendet, och hur ett utbyte ska ske.

Sen kan jag nog säga att med största säkerhet så är det inget medvetet CDON har gjort för att försöka lura dig som kund, utan att när produkten kommit in till lagret som en retur så har den antagligen bara råkat hamna på fel ställe och kommit in på lagret utan att gå via återställning / kontroll av varan som dem borde gjort (och lagt upp den separat som -DEMO vara).

Sen måste jag säga att du har NOLL respekt för den tidigare kundens uppgifter, utan att du "snokar" runt i dennes uppgifter och skriver ut det publikt på ett forum? Det är att ha NOLL respekt för en annan persons integritet och privatliv.

Och sen så ser jag inte nyttan med din tråd över huvud taget? Du har fått ett svar av kundservice att dem återkommer, och då får du vänta på beskedet från dem före du startar en forumtråd och klagar på CDON, och sprider privata uppgifter om annan/andra person/personer på ett publikt forum utan respekt.

Det är inte ovanligt att kundservice ärenden av denna typen av ärende kan ta några dagar att hantera, beroende på vad som ska göras, om de ska få klartecken från chef, eller annan avdelning. Så ha tålamod och vänta på svaret från CDON.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Som andra har sagt så får du kontakta CDON och se vad dem säger om ärendet, och hur ett utbyte ska ske.

Sen kan jag nog säga att med största säkerhet så är det inget medvetet CDON har gjort för att försöka lura dig som kund, utan att när produkten kommit in till lagret som en retur så har den antagligen bara råkat hamna på fel ställe och kommit in på lagret utan att gå via återställning / kontroll av varan som dem borde gjort (och lagt upp den separat som -DEMO vara).

Sen måste jag säga att du har NOLL respekt för den tidigare kundens uppgifter, utan att du "snokar" runt i dennes uppgifter och skriver ut det publikt på ett forum? Det är att ha NOLL respekt för en annan persons integritet och privatliv.

Och sen så ser jag inte nyttan med din tråd över huvud taget? Du har fått ett svar av kundservice att dem återkommer, och då får du vänta på beskedet från dem före du startar en forumtråd och klagar på CDON, och sprider privata uppgifter om annan/andra person/personer på ett publikt forum utan respekt.

Det är inte ovanligt att kundservice ärenden av denna typen av ärende kan ta några dagar att hantera, beroende på vad som ska göras, om de ska få klartecken från chef, eller annan avdelning. Så ha tålamod och vänta på svaret från CDON.

Tycker iof. inte han visar någon avsaknad av respekt för folks personliv och några uppgifter (utöver de han ger för att måla en bild) har inte förekommit vad jag ser. Utan det är snarare så att TS försökte måla upp en bild av vad han gjort för att komma underfund med att laptopen är begagnad och inte "Ny" som TS köpte den som.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det är inte sällan CDON säljer saker som skickats tillbaka dem som nya.

Jag köpte en Mionix naos 700 när de var på rea för 300 spänn

Hej!
Jag beställde en Mionix naos 700 från er, och den har kommit fram idag.
Det jag blir förvånad över när jag öppnar den är att dels förpackningen är bruten, och dessvärre att musen både är skitig och repig. Hur kommer detta sig? Jag förväntar mig att jag får en ny produkt när jag köper något från er. Ni får skaffa en "fyndhörna" för returnerade produkter.

Så, vad är rekommendationen från er kundtjänst? Ska jag sitta glatt med en begagnad mus som jag köpt som ny? Har ni börjat annonsera att ni är "nya blocket" och jag har missat det? Om jag väljer att returnera varan, behöver jag själv betala frakt för att ni skickat en begagnad vara?

Tack!

Dold text

Fick detta till svar

Hej

Vi garanterar att vi inte säljer begagnade produkter, vi har en fyndhörna för produkter som ej är i nyskick.

Tråkigt att höra att du inte är nöjd med din vara, givetvis får du häva köpet och vi står för frakten.

Med vänlig hälsning
Maria

Dold text

Jag orkade inte skicka tillbaka den även om den uppenbart var begagnad, den funkar fortfarande bra så... Ska hålla koll på garantin ifall att

Köpte senare ett ljudkort från dem, dum som jag är.... Detta var i april, jag skickade tillbaka det strax efter att jag tagit emot det eftersom det var fingeravtryck ÖVERALLT på kortet, sladdarna var huller om buller, och kartongen var igentejpad med silvertejp *såg nu att jag skickade tillbaka det den 16/4, onsdag, så det bör rimligtvis ha kommit fram senast den 21/4... 24 dagar sedan varav 6 helgdagar, dvs. MINST 18 arbetsdagar

Jag väntar fortfarande på att få tillbaka mina pengar, har kontaktat deras support var tredje dag nu i snart två veckor - utan resultat

Hej,

Vi beklagar att du får vänta och vi återkommer så fort vi har mottagit svar från vårt lager.

Med vänlig hälsning,
Daniel

Dold text

^Märkligt att grejen ska skickas in till lagret, snarare än någon form av serviceavdelning, om den returneras?

"Garantin" att de inte säljer använda produkter kan de ju stoppa upp någonstans där solen inte skiner, för att vara gammeldags

Att deras kundtjänst ständigt ska "återkomma" beror nog snarare på två saker än på att de behöver mer information
1. De som arbetar där är arbetsskygga slynglar
2. De har det som arbetskultur att "återkomma" till sina kunder, för att se om de senare glömmer bort det och företaget kan gå med vinst på det

har man som privatperson något rätt till att nyttja räntelagen?

Vad innebär ränta enligt 6 § räntelagen?

Detta är den dröjsmålsränta som du har rätt att begära utan att behöva ange skälen för ränteyrkandet. Dröjsmålsränta är en extra ränta som börjar löpa på en skuld om betalning inte sker i tid. Ränta utgår med referensränta med tillägg av åtta procentenheter.

Dold text
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Tycker iof. inte han visar någon avsaknad av respekt för folks personliv och några uppgifter (utöver de han ger för att måla en bild) har inte förekommit vad jag ser. Utan det är snarare så att TS försökte måla upp en bild av vad han gjort för att komma underfund med att laptopen är begagnad och inte "Ny" som TS köpte den som.

Hej!

Så du tycker alltså att det är helt okej för att en person "snokar" igenom en annans person´s personliga information?

Och på det sprider delar av den personliga informationen på ett forum publikt, så personen som ägt datorn med rätt stor sannolikhet utan större problem skulle kunna identifieras?

Det är inte okej enligt mig, skulle jag råkat ut för den händelsen och fått en begagnad produkt (syns troligen på att förpackningens försegling är bruten) eller som i detta fallet att den var repig, så skulle jag inte ens tagit upp och startat den. Men om jag mot all förmodan skulle startat den och upptäckt att en återställning misslyckats så skulle jag ju inte rota igenom datorn efter information, utan direkt stänga av datorn och kontakta kundservice och byta ut den mot en ny produkt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

Detta är ju standard finns 100tals exempel från elgiganten,siba etc etc. Ni som tror dom är änglar och aldrig genar för att tjäna lite extra kan ju ta en reality check..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Jag förutsätter att dom säljs som begagnad/demo-vara. Jag inser ju att många fuskar med detta men när det hänt mig har jag reklamerat. Nytt är nytt och inget annat.

Antigen så är du väldigt naiv eller så ljuger du för dig själv när du har sådana förutsättningar och vet om att de inte stämmer. Om samtliga varor som skickas tillbaka på ångerrätten sålts som demo/begagnat-vara så hade fyndhörnorna varit minst lika fulla som affärerna själva. Dessutom hade de flesta affärer helt plötsligt fått det jävligt svårt ekonomiskt om de måste sänka priset på exakt alla varor som kommer in via ångerrätt.

Att affärer "återställer" varorna till nytt skick och ompaketerar dem för att sedan sälja dem som nya trodde jag var ett allmänt känt faktum. Det är endast när de inte kan garantera produktens stabilitet/inte kan återställa till nytt skick som de sätts ut som demo-ex/begagnat.

Detta är inget heller att gnälla över. Det är inte precis så att komponenterna/datorerna/era prylar är totalt och 100% nya när de kommer från fabrik. Ni kan ge er fan på att det alltid har varit någon som pillat på den innan, även om den inte skickats till någon annan först. Om någon har använt en dator i en vecka och datorn sedan blivit omformaterad, då är den lika "ny" som om den hade kommit direkt från fabrik.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Så du tycker alltså att det är helt okej för att en person "snokar" igenom en annans person´s personliga information?

Och på det sprider delar av den personliga informationen på ett forum publikt, så personen som ägt datorn med rätt stor sannolikhet utan större problem skulle kunna identifieras?

Det är inte okej enligt mig, skulle jag råkat ut för den händelsen och fått en begagnad produkt (syns troligen på att förpackningens försegling är bruten) eller som i detta fallet att den var repig, så skulle jag inte ens tagit upp och startat den. Men om jag mot all förmodan skulle startat den och upptäckt att en återställning misslyckats så skulle jag ju inte rota igenom datorn efter information, utan direkt stänga av datorn och kontakta kundservice och byta ut den mot en ny produkt.

har ja köpt något så är det min egendom. är det personliga bilder som skrivbordsunderlägg så kan ja då inte använda nånting ?
(moralpanik) ? jobbar du som Server-/nätverk-/Datortekniker då är vi kollegor.
ja har sett både kvinnfolk body-paitade som kossor & gayporn hentai som skrivbordsunderlägg på mitt förra jobb
hur gör du med kunders datorer. vägrar du göra något eller ber du att kunden ska byta bild medans du blundar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag är faktiskt inte förvånad, för jag har också fått en begagnad laptop av CDON en gång. Dom erbjöd 500:- rabatt på den om jag behöll den, men det accepterade jag inte (framfört på ett lite skarpare sätt dock).

Min erfarenhet av deras support är inte direkt god, det tog dom upprepade leveranser och en satans tid att leverera en fungerande laptop till mig.

Erfarenhet av deras support? Dom har ingen kort och gott kan jag tala om.
Har varit i kontakt med deras s.k. assistenter och live-chatt etc. Och det enda man får som svar är typiska autosvar, oavsett vilken typ av kundtjänst du använder dig av. Mailade och fick svar först 3 dagar efter, med ett tydligt som sagt autokorrigerat svar liknande det man skulle kunna finna under en FAQ.
CDON är exemplariska på att hålla låga priser, inte mer än så. Tyvärr brister dom lika mycket i sin kundtjänst som ex. Pixmania.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

har ja köpt något så är det min egendom. är det personliga bilder som skrivbordsunderlägg så kan ja då inte använda nånting ?
(moralpanik) ? jobbar du som Server-/nätverk-/Datortekniker då är vi kollegor.
ja har sett både kvinnfolk body-paitade som kossor & gayporn hentai som skrivbordsunderlägg på mitt förra jobb
hur gör du med kunders datorer. vägrar du göra något eller ber du att kunden ska byta bild medans du blundar ?

Hej!

Nu handlade inte om användandet, utan att TS sprider personliga uppgifter om en annan person vilket kränker dennes integritet.

Fast det är en skillnad på att köpt en dator och den tidigare varit ute hos kund och råkat komma in på lagret som ny produkt, även fastän den skulle blivit korrekt återställd och sålts som -Demo.

Vad för filer, bilder, eller dokument som jag träffar på i yrket är ju inget jag "springer" och skriver ut på ett publikt forum. Lika lite som att jag i yrket skulle "rota runt" i en kunds dator för att kartlägga/kolla upp vad det är för filer.

Det är även en skillnad på att om en kund lämnar in sin dator på service så har kunden gett sitt godkännande till företaget att det är okej att vi utför den service som krävs, men det betyder ju inte att vi skulle rota runt i kundens dator för det.

Så det är en stor skillnad att få en begagnad dator och rota runt i den, än att ha som yrke att utföra service på en dator och du fått godkännande att göra servicen, och då håller man sig till det minsta intrånget i kundens integritet som möjligt. Och vad som eventuellt skulle framkomma under arbetet går ju under sekretess så det är inget som sprids.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||