Permalänk
Inaktiv

Spåra Facebook IP

Har en kompis som har blivit uthängd på Facebook genom att någon har skapat en grupp som heter "Hata Horan". Finns det någon sätt att få fram vem det är som har gillat sidan och IP adressen till ägaren av sidan.

https://www.facebook.com/HataEsme?fref=nf

Hade varit grymt schyst med hjälp snarast, tack.
/ Zlatto

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att du kan polisanmäla detta. Har dock ingen juridisk utbildning, så jag rekommenderar att du hör av dig till polisen och frågar. Har rapporterat sidan om det hjälper.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zlatto:

Har en kompis som har blivit uthängd på Facebook genom att någon har skapat en grupp som heter "Hata Horan". Finns det någon sätt att få fram vem det är som har gillat sidan och IP adressen till ägaren av sidan.

https://www.facebook.com/HataEsme?fref=nf

Hade varit grymt schyst med hjälp snarast, tack.
/ Zlatto

Fråga din kompis vem hon misstänker att det är. Gå sedan in på deras facebook sidor och titta va dom "gillar" för sidor ! bör gå om de inte gjort den hemlig.... Får se om jag kommer på något annat. Tråkigt doc!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte heller jurist, men kallas inte detta förtal, och är straffbart? Bör polisanmälas.

Permalänk
Medlem

Bara en konstig tanke jag fick, jag läser en bok där detta just händer, att en på samma skola skapar en grupp som heter just "Hata horan", där tjejen i boken blir uthängd...

Ni har inte något läsprojekt på skolan tex, där just den boken är inblandad? Tänkte att man då vet om det är någon i en paralellklass tex?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Om du nu hittar IPn vad ska du göra med den? Du kan inte få fram en adress eller ett namn baserat på en IP adress.

Du kan t.ex. fixa en länk(googla gettheirip) som skickar IP adresser på dem som besökt sidan till din mail och få ägaren att klicka på den.

Permalänk
Medlem

Går att polisanmäla och så kan de spåra och hitta vem som startat sidan, snarlika incidenter har hänt förut.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Blev ju klart ganska nyligen att föräldrarna till nån minderåring som misskött sig måste betala skadestånd.
Så det skall polisanmälas helt klart, ta rejält med screenshots på sidan/sidorna så att dom inte "råkar" vara borta när/om barbro hittar dit.

Snorungar (och även vuxna) måste lära sig att lagar och regler även gäller på nätet.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad ni gör i övrigt, polisanmäl om ni verkligen vill komma åt personen/personerna. Svenska polisen har sen i vintras ett förvånansvärt bra samarbete med Facebook.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/facebook-ger-uppgifter-till...

Dom tror säkert att de är skyddade men näe, sätt dit svinen så att de fattar att det är allvar.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kovajaja:

Om du nu hittar IPn vad ska du göra med den? Du kan inte få fram en adress eller ett namn baserat på en IP adress.

Du kan t.ex. fixa en länk(googla gettheirip) som skickar IP adresser på dem som besökt sidan till din mail och få ägaren att klicka på den.

Man går till polisen med ip adressen om nu ts får reda på den. Så kan dem oftast kontakta isp n och få fram en adress

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för psykopat som gör sånt.
Hoppas hen blir straffad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Vad är det för psykopat som gör sånt.
Hoppas hen blir straffad.

I det här fallet är det nog frågan om en hön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Man går till polisen med ip adressen om nu ts får reda på den. Så kan dem oftast kontakta isp n och få fram en adress

Polisen kommer nog inte ha nytta av den då en privat person kan få vems IP adress helt själv så dem tar nog fram den själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatto:

Har en kompis som har blivit uthängd på Facebook genom att någon har skapat en grupp som heter "Hata Horan". Finns det någon sätt att få fram vem det är som har gillat sidan och IP adressen till ägaren av sidan.

https://www.facebook.com/HataEsme?fref=nf

Hade varit grymt schyst med hjälp snarast, tack.
/ Zlatto

en person som gillar sidan -.- så svårt borde det inte att hitta vem som har gillar sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kovajaja:

Polisen kommer nog inte ha nytta av den då en privat person kan få vems IP adress helt själv så dem tar nog fram den själv.

Tror jag också men brukar hjälpa så har dem nått att gå på. Men tyvärr går den inte att få tag på själv som privatperson om man inte lurar personen att gå in på en sida man skapat med ip loggning eller dylikt

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk

Om alla här går in och polisanmäler så försvinner ju sidan.. Så var snäll och anmäl den så det inte kommer ut fler bilder och fler som blir uthängda!!

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk

nu ligger ju servrarna i Sverige så blir mindre byråkratiskt,
när man inte behöver ett andra land att rätta sig efter.
anmäl till polis. moderatorer på FB borde kunna ta fram IP nummer

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Om alla här går in och polisanmäler så försvinner ju sidan.. Så var snäll och anmäl den så det inte kommer ut fler bilder och fler som blir uthängda!!

funktionen heter "cache" allt du gör sparas även fast det tas bort från FB.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ring Trolljägarna.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Skrivet av anon176726:

Vad är det för psykopat som gör sånt.
Hoppas hen blir straffad.

kuckeli ku ! kacklar att det är en "hon" då språket på sidan inte ser ut vara en kille.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

kuckeli ku ! kacklar att det är en "hon" då språket på sidan inte ser ut vara en kille.

Så hon hatar sig själv? D:

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobunge:

Så hon hatar sig själv? D:

Det han menar är väl snarare att någon annan tjej hatar henne. Tycker också det ser väldigt mycket ut som nån svartsjuk tonåring...

Permalänk
Medlem

Prata med Robert Aschberg, han gillar att klubba "Nättroll!"

Skämt åt sido, går definitivt att polisanmäla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatto:

Har en kompis som har blivit uthängd på Facebook genom att någon har skapat en grupp som heter "Hata Horan". Finns det någon sätt att få fram vem det är som har gillat sidan och IP adressen till ägaren av sidan.

https://www.facebook.com/HataEsme?fref=nf

Hade varit grymt schyst med hjälp snarast, tack.
/ Zlatto

Åh, de bortglömda, dramatiska tonåren... Det är ju uppenbarligen en utvecklingsstörd eller någon under 15 som skapat sidan. Man kan inte luska fram det ur den korta informationen? Mig veterligen finns det få sådana personer i ens umgängeskrets!

Annars bör en polisanmälan för förtal sitta fint?

Permalänk
Skrivet av wotanziu:

Det han menar är väl snarare att någon annan tjej hatar henne. Tycker också det ser väldigt mycket ut som nån svartsjuk tonåring...

teorier:
tjejen är kanske ihop men nån kille
"troll" är kär i killen, hur göra.. jo smutskasta tjejen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

Det han menar är väl snarare att någon annan tjej hatar henne. Tycker också det ser väldigt mycket ut som nån svartsjuk tonåring...

On today's episode of Teen Drama...

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

funktionen heter "cache" allt du gör sparas även fast det tas bort från FB.

Sant men allmänheten kan väl inte se sidan ändå på facebook? eller har jag fel?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Sant men allmänheten kan väl inte se sidan ändå på facebook? eller har jag fel?

Skrivet av jakob.ee.:

Om alla här går in och polisanmäler så försvinner ju sidan.

som du själv skriver så försvinner sidan. detta skulle då vara något dåligt ? sorry men förstår inte riktigt dina teorier.

sidan finns definitivt kvar både i cache och på FB servrar.
http://webapps.stackexchange.com/questions/42163/how-to-view-...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

som du själv skriver så försvinner sidan. detta skulle då vara något dåligt ? sorry men förstår inte riktigt dina teorier.

sidan finns definitivt kvar både i cache och på FB servrar.
http://webapps.stackexchange.com/questions/42163/how-to-view-...

menar att sidan försvinner för allmänheten så man inte kan se? eller?

ja det förstår jag.. men den finns inte kvar för allmänheten? Så inte "privat" personer kan se?

BTW. sidan är borttagen nu såg jag. fick notis av det. Ägaren hade tagit bort den

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Om alla här går in och polisanmäler så försvinner ju sidan.. Så var snäll och anmäl den så det inte kommer ut fler bilder och fler som blir uthängda!!

Skrivet av jakob.ee.:

menar att sidan försvinner för allmänheten så man inte kan se? eller?

ja det förstår jag.. men den finns inte kvar för allmänheten? Så inte "privat" personer kan se?

BTW. sidan är borttagen nu såg jag. fick notis av det. Ägaren hade tagit bort den

jag repeterar det ja redan skrivit funktionen heter "cache" allt du gör sparas
även privatpersoner kan komma åt "sparade sidor / google cache"
du behöver bara den gamla länkarna så kan man hitta det som är sparat
https://www.google.se/#q=google+cache&safe=off

ja tror nog polis / åklagare /facebook kan ta fram den infon hur lätt som helst. men det görs oftast inte.
man får leta upp infon själv samla allt! alla kontakter som gillat vad, vilka dom är osv.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644