Rykte: Surface Pro 3 får större skärm

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Surface Pro 3 får större skärm

En Surface Pro 3 kan se dagens ljus redan nästa vecka och nya uppgifter talar för att den kan få en större skärm än nuvarande 10,6 tum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nja, nu är 12 inte så stort men jag tror jag hade föredragit 10,6-tummaren. Blir spännande att se vad dessa ryktena leder till. Kanske blir en mikromjuk ultrabook istället för platta-men-menad-som-ultrabook-hybrid. Haha.

Visa signatur
Permalänk

Det skulle vara trevligt! Lättare att kunna använda som en dator isåfall, vilket i alla fall jag skulle se som det primära syftet om jag köpte en.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas de ändå behåller 10,6". Tycker den är väldigt lagom. Passar bra för det mesta jag vill göra när jag inte har en riktigt dator. Föredrar ändå alltid en riktig, stor skärm framför både 10,6" och 12".

Permalänk
Master of Overkill

har surface pro 2 512GB får la köpa in en 3a till jobbet :3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Surface 4 får lite mer ergonomiskt tangentbord. På Surface 5 så fästs tangenbordet i plattan permanent. På Surface 6 så flyttar man alla tunga komponenter till tangentbordet så att den inte ska bli så övertung och Surface 7 får en 13.3" skärm och blir helt fantastiskt innovativ då man helt enkelt fäller ner skärmen över tangentbordet så att man kan bära med sig allt på en enkelt sätt.

Permalänk
Medlem

Har alltid sett Surface pro som en laptop med en annorlunda formfaktor och skärmstorleken är det enda jag störde mig lite på när jag testade en så detta är mycket välkommet. Helst hade jag sett en Surface Pro med 15,6" skärm, det hade varit riktigt awesome. Vill man ha en liten smidig surfplatta är det fel produkt från början.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Datavetare

Surface 3 med CherryTrail och MS får (mer) av mina pengar.

Surface Pro är ett intressant proof-of-concept, men förstår inte riktigt varför man skulle välja den över en välbyggd Ultrabook, än mindre om skillnaden i storlek minskar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Gött! Hade hoppats på 13,3" men 12" är nära nog:)

Permalänk
Medlem

För min del älskar jag att sitta med den i knät och illustrera, tycker också om att navigera med händerna istället för touchpaden. Wacom har en schysst platta det ändamålet men den är lite väl dyr.

Skrivet av Yoshman:

Surface 3 med CherryTrail och MS får (mer) av mina pengar.

Surface Pro är ett intressant proof-of-concept, men förstår inte riktigt varför man skulle välja den över en välbyggd Ultrabook, än mindre om skillnaden i storlek minskar.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

This is perfekt! Exakt vad jag har väntat på ända sedan Surface Pro 2, den känns aningen för liten för min del.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag tycker att 10,6" funkar bra, om jag skulle äga en Surface och vilja ha större skärm så är det ju bara att koppla in i en befintlig. på språng tycker jag en mindre skärm skulle kännas bättre.

Permalänk

Rykten säger att dom inte kommer ersätta dom ena med den andra i längden utan en armada av Surface devices för olika ändamål. Stöttåliga, kladd-tåliga, damm tåliga, stora, små....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Har alltid sett Surface pro som en laptop med en annorlunda formfaktor och skärmstorleken är det enda jag störde mig lite på när jag testade en så detta är mycket välkommet. Helst hade jag sett en Surface Pro med 15,6" skärm, det hade varit riktigt awesome. Vill man ha en liten smidig surfplatta är det fel produkt från början.

Inte ens iPad Air är en liten smidig surfplatta. Då är iPad mini det man söker eller liknande 7 eller 8 tum.
Med en Surface Pro 2 så vill man inte bara ha surfplattan. Då hade man köpt sig en surfplatta som typ iPad eller liknande. Det är en hybriddator. Släng in en iPad och en Ultrabook i ett rum, släck lampan stäng dörren. När du öppnar sen har det kläckts en hybriddator. Surface Pro 2 är en av modellerna. Personlingen min favorit. Söker man efter en laptop och surfplatta i en så är hybriddatorn oavsett tillverkare det perfekta valet. I alla fall enligt mig. Om man inte vill ha två maskiner då är det ju kanske bättre och köpa en surfplatta och en Ultrabook, men då kostar det mer.

Har även en iPad mini för när jag behöver en "liten smidig surfplatta". Läser mest böcker på den.

Skrivet av virtual void:

Surface 3 med CherryTrail och MS får (mer) av mina pengar.

Surface Pro är ett intressant proof-of-concept, men förstår inte riktigt varför man skulle välja den över en välbyggd Ultrabook, än mindre om skillnaden i storlek minskar.

Så du tycker inte Surface Pro 2 är välbyggd? Wow, jag har inte stött på någon ultrabook som är bättre välbyggd. Lika bra har jag sett och klämt på absolut, men ingen som har varit bättre. Dessutom är det mer plast på många av dom ultrabooks som finns. Plast är inte fel, men pratar vi välbyggd så har metall bättre egenskaper för det än plast.

Macbook Air som är en väldigt välbygggd ultrabook tycker jag är lika välbyggd som Surface Pro 2.

Tips gärna om en Ultrabook som du anser är mer välbyggd en Surface Pro 2.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Haha så jäkla bra!

Permalänk
Medlem

Det vore väldigt förnuftigt av Microsoft då den skulle kunna konkurrera med Apples nästa Macbook som lär få en skärm på strax över 12".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Vaun:

För min del älskar jag att sitta med den i knät och illustrera, tycker också om att navigera med händerna istället för touchpaden. Wacom har en schysst platta det ändamålet men den är lite väl dyr.

Kan se det användarfallet och inser att det gör Surface Pro till en bra produkt då jag förstått att andra enheter med Wacom-stöd är betydligt dyrare. Ser däremot inte hur den kundgruppen kan vara större än ett avrundningsfel.

Skrivet av car2n:

Så du tycker inte Surface Pro 2 är välbyggd? Wow, jag har inte stött på någon ultrabook som är bättre välbyggd. Lika bra har jag sett och klämt på absolut, men ingen som har varit bättre. Dessutom är det mer plast på många av dom ultrabooks som finns. Plast är inte fel, men pratar vi välbyggd så har metall bättre egenskaper för det än plast.

Macbook Air som är en väldigt välbygggd ultrabook tycker jag är lika välbyggd som Surface Pro 2.

Tips gärna om en Ultrabook som du anser är mer välbyggd en Surface Pro 2.

Är ju därför att jag tycker att både Surface och Surface Pro är väldigt välbyggda som jag vill ha en, har redan en BayTrail-T baserade Win8 platta. Men Surface kör idag Windows RT så den är utesluten av den anledningen och tycker Surface Pro endast blir en klumpig platta och en dålig laptop.

MBA 11" är i min mening totalt överlägsen Surface Pro då MBA har ett betydligt bättre tangentbord, mycket bättre touchpad (har tangentbord till min Windows-platta och har aldrig känt det vettigt att använda touchskärmen när tangentbordet är påkopplat) och MBA går att använda när man har den i knät. Finns folk som hävdar att det går med touch-cover/type-cover, men undrar om de någonsin verkligen använt en Surface/Surface Pro på det sättet.

MBA gör även mos av Surface Pro vad det gäller batteritid, medan en BayTrail-T baserad Surface definitivt skulle matcha eller kliva förbi MBA på den punkten.

Vilka Ultrabooks är då bättre? Bl.a. Samsungs Serie 9, Lenovo Carbon, de ligger å andra sidan rätt mycket högre i pris men det var ju inte frågan. Och för de som köper dessa enheter gissar jag att priset knappast är den kritiska delen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Detta blir intressant. Ska köpa ny laptop i Juni (eller bör man vänta till skolstart omutifall det släpps något nytt?)
och är nu inne på att beställa en ThinkPad Yoga S1, för att den har ThinkPadtangentbord, penna och är 12.5",
tycker en Surface Pro 2 är lite för liten. Men om det kommer en Surface med lika stor skärm som Lenovon jag tänkt köpa så
är jag oerhört intresserad.

Släpps det dock inte inom 2-3 månader så är det dock inte intressant att köpa :/. (Räcker att det släpps i USA, så kan jag lösa det därifrån)

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Jag älskar Surface. Min SP2 med 512GB har i stort sätt blivit min arbetstation. Kör den ihop med en AOC 1440 som står bakom ovan SP2. Kör huvuduppgiften på skärmen och SP2an blir som en slags terminal. Där jag startar program ifrån antecknar med pennan i O.N., PDF eller outlook. Det är roligt att jobba nu. Älskar Thoughbooks och har 2st, så om MS gör en som rugged så blir det ett självklart köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan se det användarfallet och inser att det gör Surface Pro till en bra produkt då jag förstått att andra enheter med Wacom-stöd är betydligt dyrare. Ser däremot inte hur den kundgruppen kan vara större än ett avrundningsfel.

Är ju därför att jag tycker att både Surface och Surface Pro är väldigt välbyggda som jag vill ha en, har redan en BayTrail-T baserade Win8 platta. Men Surface kör idag Windows RT så den är utesluten av den anledningen och tycker Surface Pro endast blir en klumpig platta och en dålig laptop.

MBA 11" är i min mening totalt överlägsen Surface Pro då MBA har ett betydligt bättre tangentbord, mycket bättre touchpad (har tangentbord till min Windows-platta och har aldrig känt det vettigt att använda touchskärmen när tangentbordet är påkopplat) och MBA går att använda när man har den i knät. Finns folk som hävdar att det går med touch-cover/type-cover, men undrar om de någonsin verkligen använt en Surface/Surface Pro på det sättet.

MBA gör även mos av Surface Pro vad det gäller batteritid, medan en BayTrail-T baserad Surface definitivt skulle matcha eller kliva förbi MBA på den punkten.

Vilka Ultrabooks är då bättre? Bl.a. Samsungs Serie 9, Lenovo Carbon, de ligger å andra sidan rätt mycket högre i pris men det var ju inte frågan. Och för de som köper dessa enheter gissar jag att priset knappast är den kritiska delen.

Tack för ett bra inlägg. Jag håller dock inte med dig angående Surface Pro och speciellt då version 2. Jag har en och jag använder den väldigt ofta i knät, speciellt på diverse seminarium, möten där man sitter kanske inte vid ett bord alla gånger etc. Och för mig fungerar det klockrent. Jag är 180 cm lång och kan utan problem ha min Surface Pro 2 i knät utan att ens vara i närheten av att tappa den. Har heller inget problem med att skriva och jag tycker dom två vinklarna man har med stödet räcker bra för just mina "knä-stunder". Dock självklart ibland skulle jag vilja ha ett större val av vinklar som vanliga laptops har, men jag anser det är okej med tanke på hur liten och smidig den är när då tangentbordet är ihopfällt, dessutom är den smidigare att bära omkring på.

Batteri-tiden är inte lika bra som MBA, men 6h räcker för mig iaf. Jag har inte haft något problem med att batterit snart dör eftersom jag vid dom tillfällen använt den mer än 6 timmar eller lirat ett spel så har det funnits el-uttag. Men självklart vill jag ha mer kräm i batteriet om det hade gått, är inte dum liksom

Surface har jag inte ens med i tankarna då jag inte klarar mig med bara "modernUI/metro"-läget. Dock använder jag det flitigt med olika appar, Shazam, teamviewer, Ratsit, Plex, Facebook etc.

Jag tycker det är fel att egentligen jämföra Ultrabooks mot Hybriddatorer eftersom dom är enligt mig olika produkter. Dom spelar i samma ligga, men hybriddatorn spelar även i surfplatte-ligan och där spelar inte MBA överhuvudtaget. Hade man kunnat vika bak själva datorn på en MBA och bara ha skärmen och resten av datorn bakom, då hade dom lirat i samma liga.
Touch-paden är ett skämt på en Surface Pro 2 men den är inte tänkt att användas och jag använder bara min när vissa sidor har länkar, knappar you name it som inte stödjer touch. Det finns tro mig. Då får man klicka med touch-paden och sen röra vid skärmen igen. MBAs touchapd är ju enda sättet att styra vilket gör att den måste vara bra och den är väldigt bra på en MBA. Den är även bra på alla Apples laptops, inte bara MBAs version.

Jag viker ibland bort tangentbordet på min Surface vid dom tillfällen när jag ej kan sitta. Idag exempelvis så var jag på väg till ett möte men gick med min Surface och RDPade en server under tiden. Var väldigt enkelt och smidigt, som att kolla Facebook på mobilen samtidigt som man går. Jag har kan inte riktigt se mig göra samma sak, lika enkelt på en MBA, oavsett hur lätt den är.

Men det är mina åsikter

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av car2ns:

Jag tycker det är fel att egentligen jämföra Ultrabooks mot Hybriddatorer eftersom dom är enligt mig olika produkter. Dom spelar i samma ligga, men hybriddatorn spelar även i surfplatte-ligan och där spelar inte MBA överhuvudtaget. Hade man kunnat vika bak själva datorn på en MBA och bara ha skärmen och resten av datorn bakom, då hade dom lirat i samma liga.

Då är vi rätt överens egentligen

Jag har insett att 2-in-1, en kategori som nog Surface Pro passar in mer i än kategorin Ultrabooks, passar mig rätt bra men då som ett komplement till en "riktig" laptop (11" MBA är gränsfall för att vara detta, 13" MBA och Ultrabooks är definitivt "riktiga" laptops). Så att Surface Pro har bättre prestanda än andra surfplattor blir då ingen större fördel då det är på bekostnad av batteritid och vikt. Klämde en hel del på Surface Pro då jag letade pekplatta och både den och Surface är riktigt gedigna byggen, men tyckte att Dell 11" V11Pro + tangentbord passar bättre (inte heller en ersättare för en laptop, men duger ofta vid resor), tror Jacob mätte 19h batteritid på den kombon i sitt test.

Dock är inte V11P helt problemfri och även om byggkvalitén är helt OK så är den inte lika bra som Surface. Så fortsätter håller tummarna för en Surface 3/4 med CherryTrail, gärna med upplösning på 2560x1440 då 1920x1080 är godkänt på 10-11" men det går trots allt att se enskilda pixels något som är betydligt svårare på min iPad4 (gillar ändå V11P bättre än iPad4).

Allt detta är naturligtvis helt och hållet tyckande och personliga önskemål, inte hårda fakta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Då är vi rätt överens egentligen

Jag har insett att 2-in-1, en kategori som nog Surface Pro passar in mer i än kategorin Ultrabooks, passar mig rätt bra men då som ett komplement till en "riktig" laptop (11" MBA är gränsfall för att vara detta, 13" MBA och Ultrabooks är definitivt "riktiga" laptops). Så att Surface Pro har bättre prestanda än andra surfplattor blir då ingen större fördel då det är på bekostnad av batteritid och vikt. Klämde en hel del på Surface Pro då jag letade pekplatta och både den och Surface är riktigt gedigna byggen, men tyckte att Dell 11" V11Pro + tangentbord passar bättre (inte heller en ersättare för en laptop, men duger ofta vid resor), tror Jacob mätte 19h batteritid på den kombon i sitt test.

Dock är inte V11P helt problemfri och även om byggkvalitén är helt OK så är den inte lika bra som Surface. Så fortsätter håller tummarna för en Surface 3/4 med CherryTrail, gärna med upplösning på 2560x1440 då 1920x1080 är godkänt på 10-11" men det går trots allt att se enskilda pixels något som är betydligt svårare på min iPad4 (gillar ändå V11P bättre än iPad4).

Allt detta är naturligtvis helt och hållet tyckande och personliga önskemål, inte hårda fakta.

Den Dellen provade vi på jobbet. Billig men inte alls i närheten av Surface Pro som du skrev. Det jag inte accepterade på den var fläkten. Helt vansinnigt vad snabbt den kickade igång och lät väldigt högt. Annars är det en bra hybriddatorn som är billig och lättare att svälja än Surface Pro 2 som kostar mycket pengar. Dessutom är Dell mycket tjockare med sin dator och tangentbordet. Den har dubbla batterier, förutom i själva "datorn/skärmen" så även i tangentbordet. Den kombon kommer att komma iår till Surface Pro så håll ut och jämför batteritiden då Blir en mer rättvisare jämförelse än idag.

Jag vill inte ha högre upplösning är FullHD. Har aldrig min Surface Pro 2 så nära att jag stör mig på pixlarna, dessutom är 1080p-filmer sjukt snygga när jag kollar, okomprimerat då såklart.
Att ha så hög upplösning krånglar till det mer än man tjänar. Dessutom klarar ju Surface pro 2 av att skicak ut dubbla skärmar i den upplösningen. Krävs dock DP 1.2 skärmar som stödjer Daisy Chain-koppling.

För mig kommer jag aldrig mer ha en laptop då jag vill använda min dator som en laptop men även kunna ta med mig den på toaletten på samma sätt som jag gjorde med min iPad. Jag hoppas verkligen inte att hybrid-datorerna kommer dö, tvärt om.
Jag har även dockstationen till min Surface Pro 2 vilket gör att hemma när jag sitter vid mitt skrivbord så agerar den vanlig stationär dator. Min Surface Pro 2 har ersätt min desktop, laptop och min iPad. Det jag saknar däremot är alla spel som finns till iOS, där ligger Windows 8 i underläge och jag hoppas att spelutvecklarna vågar satsa på den än så länge lilla spel-marknaden.

Jag är kär i min Surface Pro 2 Använder den till allt, nästan. Du anar inte hur lätt det är och Photoshopa med Wacom-pennan. Har varit emot pennor och digitala ritbord då jag inte lyckas förstå dom. Men denna kombo med pennan och touchskärm är enormt bra! Har betydligt mindre misstag när man suddar, målar etc i Photoshop.

Jag skulle så gärna se Apple göra en Hybriddator då jag är väldigt nyfiken på hur dom skulle lösa det.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Tum hit och tum dit. Det enda som fått mig att avstå SurfacePro är just formatet, inte storleken. 16:10... eller kanske rentav 4:3, eller nja... men åtminstone 16:10 så man får lite arbetsyta vore inte helt fel.
Som det är nu anser jag att SP är en leksak som lämpar sig för filmtittande och inte arbete. Speciellt med tanke på att Office numera finns till Ipad som har ett bättre format.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Datavetare
Skrivet av car2ns:

Den Dellen provade vi på jobbet. Billig men inte alls i närheten av Surface Pro som du skrev. Det jag inte accepterade på den var fläkten. Helt vansinnigt vad snabbt den kickade igång och lät väldigt högt. Annars är det en bra hybriddatorn som är billig och lättare att svälja än Surface Pro 2 som kostar mycket pengar. Dessutom är Dell mycket tjockare med sin dator och tangentbordet. Den har dubbla batterier, förutom i själva "datorn/skärmen" så även i tangentbordet. Den kombon kommer att komma iår till Surface Pro så håll ut och jämför batteritiden då Blir en mer rättvisare jämförelse än idag.

Har BayTrail-T modellen av V11P, den är dels tunnare (därmed kompaktare och känns därför mer gedigen), dels har den ingen fläkt och dels har den mycket bättre batteritid än den modell. Är precis detta jag har emot Surface Pro, Silvermont/Puma+ är inte en flaskhals i dessa enheter, i alla fall inte om man använder dem som plattor, så värdet av en "big core" CPU blir negativt då det leder till en tjockare/tyngre enhet med sämre batteritid. Surface med Tegra4 har definitivt tillräckligt bra prestanda, är Windows RT som sänker den enheten.

Nackdelen med Silvermont/Puma är naturligtvis att det inte blir en fullgod ersättare för en "riktig" laptop, men det blir det ju ändå inte då tangentbordet på Surface/Surface Pro är rätt mycket en kompromiss. V11P har ju egentligen ett "riktigt" tangentbord, men <11"-storleken gör ändå att det blir lite av en kompromiss. 12-13" är det minsta man kan ha för att få plats med ett fullgott tangentbord.

Vad det gäller upplösningen, skulle garanterat inte klaga på 1920x1080 om det inte var så att jag hade laptop med 3200x1800 samt en iPad4. Är inte så att 1920x1080 på 10-11" på något sätt är "pixligt", men framförallt text ser definitivt bättre ut på de andra enheterna och det märker man när man dagligen växlar mellan dem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har BayTrail-T modellen av V11P, den är dels tunnare (därmed kompaktare och känns därför mer gedigen), dels har den ingen fläkt och dels har den mycket bättre batteritid än den modell. Är precis detta jag har emot Surface Pro, Silvermont/Puma+ är inte en flaskhals i dessa enheter, i alla fall inte om man använder dem som plattor, så värdet av en "big core" CPU blir negativt då det leder till en tjockare/tyngre enhet med sämre batteritid. Surface med Tegra4 har definitivt tillräckligt bra prestanda, är Windows RT som sänker den enheten.

Nackdelen med Silvermont/Puma är naturligtvis att det inte blir en fullgod ersättare för en "riktig" laptop, men det blir det ju ändå inte då tangentbordet på Surface/Surface Pro är rätt mycket en kompromiss. V11P har ju egentligen ett "riktigt" tangentbord, men <11"-storleken gör ändå att det blir lite av en kompromiss. 12-13" är det minsta man kan ha för att få plats med ett fullgott tangentbord.

Vad det gäller upplösningen, skulle garanterat inte klaga på 1920x1080 om det inte var så att jag hade laptop med 3200x1800 samt en iPad4. Är inte så att 1920x1080 på 10-11" på något sätt är "pixligt", men framförallt text ser definitivt bättre ut på de andra enheterna och det märker man när man dagligen växlar mellan dem.

Häftigt. Ska tipsa min chef om den då eftersom han blev galen av fläktljudet

Håller med dig om upplösningen. Det blir skillnad absolut när man läser text. Speciellt om man har något att jämföra med

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Man använder ju bara surface tangentbordet i fält. Och i fält vinner laptop men hemma eller kontor så kör man ju ett normaltstort trådlöst Tbord och mus och där vinner surface som tar liten plats på skrivbordet.

Läser man artiklar och jobbar i onenote vinner tablet. En laptop är helt enkelt obekvämt att jobba med då. Att ligga i soffan och läsa på en laptop orkar man inte länge, iaf inte efter att ha gjort det på en high end tablet.

I fält kör jag Thoughbook. Annars blir det mest SP2.

Permalänk

YEEES! 2 års väntan.
Om inte denna surfplatta/laptop gör det möjligt för mig att lämna penna och papper så tvivlar jag starkt på att det någonsin blir möjligt.