Går det att förhindra/sakta ner åldring av SSD/HDD?

Permalänk

Går det att förhindra/sakta ner åldring av SSD/HDD?

Hej!

En fundering jag fick inför SSD-köp: jag har förstått att även SSD:s åldras och dör, när de blir skrivna/överskrivna för många gånger, men vad är det som egentligen får de att åldras rent fysiskt? Varför blir kretsarna "stelare" eller vad det nu är som händer med dem? Slits de även då man bara läser data från dem?

Går det då att förhindra detta på något sätt utan att snåla på användningen? Är det bättre kylning som gäller, överlever den längre om den bara fungerar som boot/programdisk, räcker det att formatera den när den börjar bli seg, finns det någon mjukvara som kan fixa det, kan man helt enkelt skruva isär den och fixa det själv eller finns det någon butik som kan göra det till ett överkomligt pris? Gäller den eventuella lösningen även vanliga mekaniska hårddiskar?

Eller är alla hårddiskar efter sin tid räddningslöst förlorade, och går en säker död till mötes mot miljöfarligt avfall-avdelningen på åvc?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är inget stort problem med livslängden på en SSD.

Men du behöver ju inte fylla disken till 100% varje dag och sedan ta bort 95% och lägga in lika mycket igen flera gånger om dagen, så hela disken skrivs om flera gånger varje dag, om du inte vill slita ut den. Fast troligen skulle disken hålla rätt länge då också.

Dessutom tar du väl backup på det viktiga du vill spara ?

Alla diskar kan dö precis när som helst, utan förvarning.

Det går inte laga slita minneskretsar, du kan inte heller reparera en mekaniskt hårddisk, man byter när de är trasiga.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Varje minnesblock på en SSD har ett visst antal skrivningar som kan göras innan det inte går att skriva mer, och dessa kommer du inte nå upp till inom din dators livstid (och antagligen inte din nästkommande eller den efter det heller för den delen) om du inte sitter och kör stresstest på den dygnet runt.

Kan ju säga som så att min 3 år gamla SSD har en beräknad livslängd på 266år och 7 månader i SSDLife med nuvarande användning och då står datorn på 24/7, har växelfil osv på SSD.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Antar att det är samma risk som med mekaniska diskar, den är slut (utrymmet, alltså) långt innan den ger upp. Så du lär ändå behöva köpa en dubbelt så stor disk om något år eller tre typ.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Risken att en mekanisk disk havererar p.ga utslitning av rörliga delar är betydligt större och kommer att inträffa långt tidigare än att en lika gammal SSD blir obrukbar p.ga överskrivningar.

Permalänk
Medlem

Instämmer med tidigare, min server kör en Crucial M4 som har suttit i sen den disken var helt ny på marknaden för några år sen. Servern har stått på 24/7 hela tiden, dessutom uppdateras den i stort sett dagligen mot Ubuntu Daily Development(startas bara om för kernel-byte). Den kör mycket som mediaserver och hanterar stora mediafiler. Ingen som helst förändring i prestanda har märkts på hela tiden. Jag såg någon på ett forum som hade kört aggressiv överskrivning på en M4, senast jag kollade hade de skrivit över 30TB utan att någon förändring av prestanda hade märkts .... kort sagt, fungerar trim som det ska så är man väldigt mycket mer safe med en SSD än en mekanisk HD. Dessutom, när den väl börjar sluta fungera är det normalt skrivning som inte fungerar längre, det skall fortfarande gå att läsa det som redan är skrivet, en mekanisk HD brukar det vara svårt att återskapa befintliga filer när den börjar krångla ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Här är nog några frågor Marzupilami och andra i hans situation skulle vilja veta om SSD.

Vad gick snett för dom man sett i forumet vars SSD dog i förtid?
Vad är orsaken till att trim inte funkat som det skulle?

Permalänk
Sötast

Min intel ssd har förlorat c:a 1.5% hälsa sen 2009, det skulle vara ett heltidsjobb att försöka sabba en sådan så jag tror du kan lägga din oros-energi någon annanstans

Permalänk
Hedersmedlem

Här är ett litet uthållighetstest för SSDer. Av alla 6 SSDer med i testet så är alla fortfarande fullt funktionsdugliga efter 600TB av skrivningar, och endast en av dessa har börjat byta ut trasiga sektorer, men fungerar som sagt felfritt i övrigt.

Som jämförelse hur mycket 600TB är så har min Intel X-25 80GB, som jag haft som systemdisk i ~4 år, kommit upp i 5,12TB skrivningar med en "Media Wearout Indicator" på 97%, vilket i princip betyder att jag har 97% av livslängden kvar tills min SSD kommer att börja byta ut trasiga sektorer.

Kontentan är att livslängden på en SSD inte är något som man behöver oroa sig för.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Här är nog några frågor Marzupilami och andra i hans situation skulle vilja veta om SSD.

Vad gick snett för dom man sett i forumet vars SSD dog i förtid?
Vad är orsaken till att trim inte funkat som det skulle?

Måndagsexemplar finns nog av allting, vilket skulle förklara saken.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon