Noctua släpper Redux och Industrial PPC – fläktar i nya färger

Permalänk
Medlem

Sjukt fult med svarta... gillar deras nuvarande bättre.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Sjukt fult med svarta... gillar deras nuvarande bättre.

Bortsätt från om man försöker bygga en dator som ser bra ut, väldigt svårt att hitta grejor som smälter ihop med deras färgtema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Från diarré och bajsbrunt till två nyanser av grått, är det något att jubla åt? Egentligen ingen större skillnad mot tidigare då färgen också skar sig mot resten av bygget. Kanske dags att damma av något gammalt HP-serverchassi? De skulle matcha varandra

Nu ökade nog den mentala snittåldern på Swec och antalet planerade "gråbyggen" till galleriet ätt rejält

Två nyanser av gråa? Tror du behöver ta en extra titt på bilderna. Den andra varianten, Industrial PPC, är svart med bruna gummi dämpare.
Det är enbart Redux serien som är grå färgad.

Skrivet av kozmos:

Bortsätt från om man försöker bygga en dator som ser bra ut, väldigt svårt att hitta grejor som smälter ihop med deras färgtema.

Svårt? Snarare omöjligt..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Samma ska här! Bli skoj om de kan leverera på "hypen".

Ah verkligen

Permalänk
Medlem

Blir det lägre priser än tidigare blir det garanterat köp till nästa chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Två nyanser av gråa? Tror du behöver ta en extra titt på bilderna. Den andra varianten, Industrial PPC, är svart med bruna gummi dämpare.
Det är enbart Redux serien som är grå färgad.

Två nyanser av gråa? Tror du behöver putsa glasögonen. Jag skrev två nyanser av grått och jämförelsen syftade såklart på den tvåfärgade motsvarigheten, dvs originalet.

Industrial är i min mening enfärgad trots detaljer i bajsbrunt (f'låt kunde inte hålla mig ) och jämfördes därför inte. Helt svart faller dock inte mig i smaken heller. Inte fult, men lite väl anonymt ur ett moddarperspektiv. Men vem vet, jag kanske faller tillbaka till Noctua-träsket igen när det blir aktuellt att bygga nytt jag med?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Är det inte konstigt att det inte händer förens nu? Det jag skulle kunna tänka mig är att de ville sticka ut med något mer än att vara j*vligt bra och nu när typ vem som datorintresserad vet vilka de är kan de börja gå lite mer mainstream men behålla kvalitén?

Permalänk
Avstängd

En 80mm PWM på 1800 rpm hade jag inte velat lyssna på. BRRRRRRRRR.

Sköna färger annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

En 80mm PWM på 1800 rpm hade jag inte velat lyssna på. BRRRRRRRRR.

Nu måste man ju inte köra den på max. Om man inte vill, då. Den har ju PWM.

Permalänk
Medlem

Redux-fläktarna skulle ju onekligen kunna bli intressanta. Är det någon som har erfarenhet av Corsairs Quiet Edition-fläktar och kan jämföra med exempelvis Noctua och GT? Har funderat på Corsairs fläktar länge men det har varit halvsvårt att hitta ordentliga reviews.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

"Färger"

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Hjälpsam

Ni tog ju svartvita kort, ni måste ställa in kameran för att ta färgfoton!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Redux-fläktarna skulle ju onekligen kunna bli intressanta. Är det någon som har erfarenhet av Corsairs Quiet Edition-fläktar och kan jämföra med exempelvis Noctua och GT? Har funderat på Corsairs fläktar länge men det har varit halvsvårt att hitta ordentliga reviews.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Har alltid tyckt deras fläktar ser förjävliga ut, och eftersom jag försöker bygga en snygg dator i svart-vitt tema så har jag inte kunnat använda deras grymma fläktar vilket är tråkigt eftersom jag vill ha en tyst dator.

jag kommer lätt att köpa redux-fläktarna. snygga

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellemanify:

Är det inte konstigt att det inte händer förens nu? Det jag skulle kunna tänka mig är att de ville sticka ut med något mer än att vara j*vligt bra och nu när typ vem som datorintresserad vet vilka de är kan de börja gå lite mer mainstream men behålla kvalitén?

Va? Nu datorintresserade börjar fatta vilka noctua är? Nio år med grisrosa för att sticka ut? Nej du, noctua har varit känt i många år som ett företag som producerar kvalitetsgrejor.

Permalänk
Skrivet av retro123:

Va? Nu datorintresserade börjar fatta vilka noctua är? Nio år med grisrosa för att sticka ut? Nej du, noctua har varit känt i många år som ett företag som producerar kvalitetsgrejor.

Mycket väl medveten om det, sa inget annat, är bara fundersam över varför de inte börjat med lite mer mainstreamfärger förens nu. Känns som de kan förlorat en hel del försäljning på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC-banan:

Äntligen! Har alltid tyckt deras fläktar ser förjävliga ut, och eftersom jag försöker bygga en snygg dator i svart-vitt tema så har jag inte kunnat använda deras grymma fläktar vilket är tråkigt eftersom jag vill ha en tyst dator.

Ljudet som en fläkt alstrar står i direkt relation till luftflöde, lufttryck och varvtal. Noctua är inte på något vis tystast, det är bara marknadsföring.
T.ex Noctua NF-F12 avsedd för kylflänsar och radiatorer har nästan halva prestandan mot Corsairs motsvarighet SP120 Performance och låter bara 4,6 dB mindre. Örat kan uppfatta skillnader på 3 dB (5-10 dB efter 40 år). Hur mycket tror du Noctuan hade låtit om den hade motsvarande prestanda?
Vill du ha en tyst dator är det låga varvtal som gäller och där ligger samtliga tillverkare inom ungefär samma dB-grad = ingen hörbar skillnad.

Kvalité då? Tja, kullager i all ära men mina Nexus Real Silent för halva priset - och svart/vita (jag hade också svart/vitt tema:)) - lägre dB och högre lpm snurrar än. Kommer jag återanvända dessa vid nästa bygge? Knappast. Så för mig har i alla fall livslängden ingen större betydelse.

Gråskala eller helsvarta låter inte alls så kul till ett svart/vitt tema. Då har du ju Corsairs fläktar med vita ringar om du vill ha lite karaktär. Eller så kan du göra som en forummedlem som absolut ville ha Noctua han med, han målade ramen svart och impellern vit - DET är modding det

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Från diarré och bajsbrunt till två nyanser av grått, är det något att jubla åt? Egentligen ingen större skillnad mot tidigare då färgen också skar sig mot resten av bygget.

Fortfarande inga direkt flashiga färger. Kunde väl tagit och tittat på sportbilar eller något och tagit färgerna därifrån.

Dessa färger vill jag se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ljudet som en fläkt alstrar står i direkt relation till luftflöde, lufttryck och varvtal. Noctua är inte på något vis tystast, det är bara marknadsföring.
T.ex Noctua NF-F12 avsedd för kylflänsar och radiatorer har nästan halva prestandan mot Corsairs motsvarighet SP120 Performance och låter bara 4,6 dB mindre. Örat kan uppfatta skillnader på 3 dB (5-10 dB efter 40 år). Hur mycket tror du Noctuan hade låtit om den hade motsvarande prestanda?
Vill du ha en tyst dator är det låga varvtal som gäller och där ligger samtliga tillverkare inom ungefär samma dB-grad = ingen hörbar skillnad.

Kvalité då? Tja, kullager i all ära men mina Nexus Real Silent för halva priset - och svart/vita (jag hade också svart/vitt tema:)) - lägre dB och högre lpm snurrar än. Kommer jag återanvända dessa vid nästa bygge? Knappast. Så för mig har i alla fall livslängden ingen större betydelse.

Gråskala eller helsvarta låter inte alls så kul till ett svart/vitt tema. Då har du ju Corsairs fläktar med vita ringar om du vill ha lite karaktär. Eller så kan du göra som en forummedlem som absolut ville ha Noctua han med, han målade ramen svart och impellern vit - DET är modding det

Eftersom 4,6 dB är nästan 50% mer i upplevd ljudnivå så vill jag inte kalla det "bara" 4,6 dB. 4,6 dB är trots allt en hel del. Vidare så glömmer många att ljudsignaturen ofta spelar extremt stor roll på hur vi uppfattar att olika fläktar låter.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Eftersom 4,6 dB är nästan 50% mer i upplevd ljudnivå så vill jag inte kalla det "bara" 4,6 dB. 4,6 dB är trots allt en hel del. Vidare så glömmer många att ljudsignaturen ofta spelar extremt stor roll på hur vi uppfattar att olika fläktar låter.

Siffrorna du slänger fram säger mig absolut ingenting. Får jag hörselskador? Får hjärtat problem att slå? Om inte så är det inget problem
Ljudbilden som flödet alstrar skiljer en hel del mellan olika fläktar, ja. Dock lyser sådana subjektiva beskrivningar med sin frånvaro under produktspecifikationerna så hur vet man vilken som låter "behaglig" då? Det kan man ju inte veta på förhand. Människan är dock extremt anpassningsbar och kommer i de flesta fall välja sig vid en ljudsignatur efter en tids plågande så har det verkligen så stor betydelse? Jag är tveksam...

Mina fläktar är knappt hörbara från min position. Pumpen låter desto mer men det dämpas med ett par hörlurar

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

I juni 2013 visades Noctua "upcoming 200 mm A-series fan":

http://www.eteknix.com/computex-noctua-developing-200mm-90mm-...

Kom igen nu, Noctua, lansera den!

Hur kommer det sig att Sweclockers missar nyheten om lanseringstidpunkten (Oktober) för 200mm fläkten när PC-max rapporterat. Sweclockers inte på topp.
https://www.youtube.com/watch?v=IhVGz_QwA1M