Permalänk
Inaktiv

Olagligt att Ddosa?

Tjenare lirade cs go.

Så addade en mig mitt i matchen och började fusk anklaga mig osv.
Sen började han skicka min ip adress till mig och har ddosa mig.

Han på detta kontot då är en kompis till han som äger kontot och utgav sig för att vara han som faktist äger kontot. Så snackade med en av hans kompisar som la till mig i skype med han som ägde kontot som sa att det var ahns kompis då. ( lite rörigt ja vet)

Tänker mest på hur vida ddosa räknas som ett brott? och isånnafall hur allvarligt man ser på det.

Permalänk

Ja det är olagligt men man kan i princip inte bli straffad för det då det inte finns något sätt att överhuvudtaget kunna spåras tillbaka till den som gjorde det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ph0gelbice:

Ja det är olagligt men man kan i princip inte bli straffad för det då det inte finns något sätt att överhuvudtaget kunna spåras tillbaka till den som gjorde det.

Om det finns bevis på det då?

Permalänk
Medlem

Frågan är om det rör sig om DoS eller DDoS, oavsett vilket så är det ett betydligt lagbrott.

Permalänk
Medlem

Ja, det är inte lagligt att förstöra för andra. Att få personen i fråga att bli straffad av det kan vara lite svårare, jag vet inte riktigt hur straffskalan ser ut, eller att ens få polisen att göra något.

Det effektivaste brukar vara att slänga iväg en pling till föräldrarna, säga att deras son sitter och förstör, ddosar, ditt nätverk och att det får konsekvenser om det fortsätter. (Kanske slänga in ordet polisanmälan någonstans)!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216160:

Tjenare lirade cs go.

Så addade en mig mitt i matchen och började fusk anklaga mig osv.
Sen började han skicka min ip adress till mig och har ddosa mig.

Han på detta kontot då är en kompis till han som äger kontot och utgav sig för att vara han som faktist äger kontot. Så snackade med en av hans kompisar som la till mig i skype med han som ägde kontot som sa att det var ahns kompis då. ( lite rörigt ja vet)

Tänker mest på hur vida ddosa räknas som ett brott? och isånnafall hur allvarligt man ser på det.

Om jag nu har förstått denna oläsliga fråga korrekt så känns det som att personen i fråga är under 15 och ej straffbar ändå.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon216160:

Om det finns bevis på det då?

Det spelar ingen roll om det finns bevis. Hela grejen med Distributed Denial Of Service Attack är att det är flera parter involverade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det spelar ingen roll om det finns bevis. Hela grejen med Distributed Denial Of Service Attack är att det är flera parter involverade.

Om din uppladdningshastighet är högre än "offrets" nedladdningshastighet kan man göra det utan botnet, vilket i så fall blir lätt att spåra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph0gelbice:

Ja det är olagligt men man kan i princip inte bli straffad för det då det inte finns något sätt att överhuvudtaget kunna spåras tillbaka till den som gjorde det.

Det går väl.

Det är väl bara att kolla från vilken adress det kommer en stor mängd med packets?

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Inaktiv

Han är 19år vad jag vet iallfall. så straffmyndig är han iallafall.

Permalänk
Hedersmedlem

Som av en slump så diskuterade jag detta för bara ett par timmar sedan, och landade i länkarna: Tillgänglighetsattacker blir dataintrång – ändring i brottsbalken och Brottsbalken 4 kap. 9 c §.

Så: ja, det är upptaget i lagen. Uttrycket "uppgift som är avsedd för automatiserad behandling" som nämns i lagtexten är väl rätt öppet för tolkning, och jag vet inte hur det passar in gentemot en privat persondator. Dessutom kan man ju spekulera i var i prioritetskön hos polisen en anmälan om en sådan personlig "attack" skulle hamna, inte minst med tanke på det ytterst luriga bevisläget.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobunge:

Det går väl.
Det är väl bara att kolla från vilken adress det kommer en stor mängd med packets?

Om det handlar om UDP-paket så kan man ju spoofa dessa till extakt vad man vill och många ISPer gör ingen filtrering utåt vilka adresser som ska få skicka paket ut.
Och detta kan man då utnyttja via bla DNS-amplification och NTP-amp attacker.

Permalänk
Sötast

Nästa på aftonbladet: "Man stod framför en kyl vid lunchtid och hindrade en annan person att öppna den - den hungriga mannen vill nu polisanmäla"

Att polisanmäla en person som ddosar dig över en csmatch lär nog inte komma särskilt långt hos polisen.

Permalänk
Medlem

Ingen idé att anmäla då det antagligen rör sig av en DDOS och inte DOS attack.
Om polisen inte orkar ta fast någon som snor grejer på blocket osv så tror jag inte att de kommer slösa tid på att försöka att spåra först vilka servrar som användes,
sedan vilken tjänst som är använd, vilken användare som i just det ögonblicket tryckte på knappen och sedan koppla användaren till en Bitcoin betalning och antagligen en VPN... Det är en jävla massa tillstånd polisen måste få tag på för att få gräva runt i alla de länderna som trafiken går igenom. Lär vara i stort sätt omöjligt.

Bara att tänka på förloppet polisen måste gå igenom gör att en anmälan blir helt värdelös... Men det är så internet funkar, att man kan vara anonym är inte bara positivt

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk

ts, om du har folket på skype så kan vilken idiot som hälst bara googla skype resolvers och få fram din ip om du inte har en proxy. (man behöver bara användarnamnet tydligen)

jag skulle rekommendera att du går till www.hidemyass.com ip proxy och söker på https port: 3128 och tar några ips och skriver ner dem i ett notepad, testa dem tills du får en bra proxy, sedan spara de andra ifall din dör(oftast blir de helt underbara efter 1-2veckor då folk slutar använda dem)

ps, om du behöver hjälp med att lägga in proxy så finns det https://dl.dropboxusercontent.com/u/33446/twitch/skype.html bara att fylla i från ovan, ladda ner och stäng av skype starta regedit filen och starta skype så fungerar allt, du går nu inte att resolva och går inte få din ip via skype.(se bara till att byta ip efter så din ip de redan har inte stör dig.)

jag använder själv en proxy från hidemyass, har flera sparade ifall den dör, då jag oftast spelar world of warcraft på hög rating eller lirar upp någons konto och vill inte bli störd av 13åringar som tycker det är lajbans att ddosa dig så du förlorar.

pma mig om du behöver mer hjälp eller har frågor.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrNubcake:

Om din uppladdningshastighet är högre än "offrets" nedladdningshastighet kan man göra det utan botnet, vilket i så fall blir lätt att spåra.

Men då är det bara en DoS attack