Permalänk
Medlem

Telia Smart

Hej!

Skall flytta till en nyproducerad lägenhet.
Telia är leverantören av bredband, trippel play.
Det är fiber till fastigheten och CAT 6 upp till lägenheterna.
Kommer välja 100/10 Mbit/s.
Tänkte fråga er om det går bra att sätta dit en egen router istället?
Eller måste man prompt ha Telias?
Vill ha en som har bra kapacitet och som man kan köra dualband.
Gillar inte heller att någon kan fjärrstyra routern, har för mig att Telia fjärrmässigt kan gå in i routern för problemsökning.
Någon som vet vilken smart modell som man får från Telia?
Fundera på denna router:

Med vänlig hälsning

Putte333http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/147297-asus_rt-n66u-80211n-900mbps-1gbits-dualband&atcl=list:popular

Permalänk

Har du ip telefoni via telia också krävs oftast deras egen router från dem men har du inte det så är det bättre att byta router helt. Men ip telefoni kanske ingår i Telia Smart?

Permalänk
Medlem

Du kan brygga din Smart om du vill, då kan du koppla in en egen router.
Brygga gör du genom att kontakta Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du kan brygga din Smart om du vill, då kan du koppla in en egen router.
Brygga gör du genom att kontakta Telia.

Det behövs bara om man har xDSL för modemdelen.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shrudder:

Det behövs bara om man har xDSL för modemdelen.

Riktigt så enkelt är det inte om man ska ha tv och telefoni, då behöver man en vlan kapabel switch och en telefoniadapter så varför inte använda smarten när den ändå löser det och ingår i månadskostnaden oavsett hur man gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Hej!

Skall flytta till en nyproducerad lägenhet.
Telia är leverantören av bredband, trippel play.
Det är fiber till fastigheten och CAT 6 upp till lägenheterna.
Kommer välja 100/10 Mbit/s.
Tänkte fråga er om det går bra att sätta dit en egen router istället?
Eller måste man prompt ha Telias?
Vill ha en som har bra kapacitet och som man kan köra dualband.
Gillar inte heller att någon kan fjärrstyra routern, har för mig att Telia fjärrmässigt kan gå in i routern för problemsökning.
Någon som vet vilken smart modell som man får från Telia?
Fundera på denna router:

Med vänlig hälsning

Putte333http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/147297-asus_rt-n66u-80211n-900mbps-1gbits-dualband&atcl=list:popular

Tydligen slutar Telia med 100/10 i Juni så du kan bara välja 100/100 eller 10/10 i forsättningen, som andra sagt Telia kan brygga din Smart om du önskar egen router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Riktigt så enkelt är det inte om man ska ha tv och telefoni, då behöver man en vlan kapabel switch och en telefoniadapter så varför inte använda smarten när den ändå löser det och ingår i månadskostnaden oavsett hur man gör.

Man använder inte ett Thomson TG799vn om man kan undvika det...

Dålig firmware i modemet, avstängda wifi-klienter kan bara dra ut strömmen till modemet så är dom tillåtna att ansluta igen, går inte att stänga av trådade klienter, usel säkerhet när det gäller att lägga till nya wifi-klienter (istället för att tex skriva in en mac-adress som ska tillåtas så ska man söka efter enheter och är det flera enheter som försöker ansluta till nätverket samtidigt blir alla godkända, smidigt att lägga till flera enheter kanske men kasst ur säkerhetssynpunkt), ingen schemaläggning för wifi, gränssnittet i modemet blir segt som fan att använda väldigt ofta och ibland går det inte att få kontakt med webbadministrationen alls utan då måste man göra en norsk reset på skiten för att kunna logga in igen, räckvidden på det trådlösa nätet är skrämmande dålig. Och det är bara vad jag kommer på rakt av....

Så mycket är fel med det där skitmodemet att det är en ren plåga att vara tvingad att använda det, vi har TV, telefoni och bredband och har man det ska det tydligen vara ett rent helvete att få Telia att skicka ut rätt grejor till att kunna slippa thomson-skiten

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;14608280']Man använder inte ett Thomson TG799vn om man kan undvika det...

Dålig firmware i modemet, avstängda wifi-klienter kan bara dra ut strömmen till modemet så är dom tillåtna att ansluta igen, går inte att stänga av trådade klienter, usel säkerhet när det gäller att lägga till nya wifi-klienter (istället för att tex skriva in en mac-adress som ska tillåtas så ska man söka efter enheter och är det flera enheter som försöker ansluta till nätverket samtidigt blir alla godkända, smidigt att lägga till flera enheter kanske men kasst ur säkerhetssynpunkt), ingen schemaläggning för wifi, gränssnittet i modemet blir segt som fan att använda väldigt ofta och ibland går det inte att få kontakt med webbadministrationen alls utan då måste man göra en norsk reset på skiten för att kunna logga in igen, räckvidden på det trådlösa nätet är skrämmande dålig. Och det är bara vad jag kommer på rakt av....

Så mycket är fel med det där skitmodemet att det är en ren plåga att vara tvingad att använda det, vi har TV, telefoni och bredband och har man det ska det tydligen vara ett rent helvete att få Telia att skicka ut rätt grejor till att kunna slippa thomson-skiten

Det är hur enkelt som helst att få den bryggad, ring kundtjänst så är det klart på 5 minuter, sedan kan du koppla in din egen router till datatrafiken, jag tycker inte att smarten strular alls men den har ju däremot inte så mycket funktioner, men det är bara att brygga och koppla datanätet som man vill sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är hur enkelt som helst att få den bryggad, ring kundtjänst så är det klart på 5 minuter, sedan kan du koppla in din egen router till datatrafiken, jag tycker inte att smarten strular alls men den har ju däremot inte så mycket funktioner, men det är bara att brygga och koppla datanätet som man vill sedan.

Ja det är kanske enkelt att få den bryggad men även om man löser TV och telefoni så ska man ha uppåt två papp att lägga på att köpa en router med dom funktioner smarten saknar, är ju inte lönt att brygga thomson-skiten för att använda en annan budget-router istället direkt.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Sötast

Jag fick min fiberanslutning innan smart blev ett "krav", vi fick istället en iteno-switch som funkar helt perfekt, en port för tele, en port för tv och en port för data.

Har hört om andra som har fått tag på itenoswitchar begagnat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;14608311']Ja det är kanske enkelt att få den bryggad men även om man löser TV och telefoni så ska man ha uppåt två papp att lägga på att köpa en router med dom funktioner smarten saknar, är ju inte lönt att brygga thomson-skiten för att använda en annan budget-router istället direkt.

Det behöver inte kosta 2000 om du inte ska ha en värsting, en vettig dualband enhet som kör DD-WRT/Tomato ger mer funktioner än de flesta använder och så länge man inte har Gbitanslutning så behövs inte muskelroutrarna, själv har jag en Belkin N600 Playmax som kör Tomato och de går att få på Ebay uk för ca 250kr och Asus har ju också några intressanta modeller under 1000kr
Och klarar man sig med en router och inte en altietburk så finns Ubiquiti Egemax lite som inte är så dyr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det behöver inte kosta 2000 om du inte ska ha en värsting, en vettig dualband enhet som kör DD-WRT/Tomato ger mer funktioner än de flesta använder och så länge man inte har Gbitanslutning så behövs inte muskelroutrarna, själv har jag en Belkin N600 Playmax som kör Tomato och de går att få på Ebay uk för ca 250kr och Asus har ju också några intressanta modeller under 1000kr
Och klarar man sig med en router och inte en altietburk så finns Ubiquiti Egemax lite som inte är så dyr.

Nej någon värsting behövs väl egentligen inte men jag vill ju iaf ha något med bra wifi-räckvidd, AC-standard, schemaläggning för internetåtkomst (gärna även per enhet och med veckoschema) och det *måste* vara möjligt att stänga av internetåtkomsten även för trådade användare, webbadressfiltrering som faktiskt fungerar (det är ännu ett fel med smarten, sätter du igång adressfiltrering för att blocka tex porrsidor så blir allt nät skitsegt), ett gränssnitt som är enkelt, rappt och intuitivt (raka motsatsen till smarten alltså), någorlunda vettig portforward.

Det är dom grejorna jag vill ha i en router och om någon skulle ha tips på vettiga enheter tar jag gärna emot dom i PM.

Dom som inte har problem med Telia smart: Grattis!

Vi andra hatar skiten....

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Rekordmedlem

Jag väntar med spänning på att det ska komma openwrt eller nån anann dialekt på det till Linksys wrt 1900ac, just nu har den musklerna men inte hjärnan (även om den fungerar ok) och den har ju dessutom yttre antenner så den har potentialen att bli hemmavärstingen när mjukvaran är klar.
Det ska även komma ett kit med 4 större antenner om man tror på det som det skvallras om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för alla svaren.
Vad synd att man inte kan byta ut smart mot en annan router.
Om man väljer att brygga.
Vad innebär det?
Är det att inkommande lan kabel som kommer från switchen (gemensamma för alla hyresgäster) i källaren är kopplad in i smarten? Sedan tar man en lan kabel från smarten in i sin egen router? Om det stämmer, innebär det att Telia inte kan gå in i min router? Kan Telias smart köra på både 2,4 och 5,0 ghz bandet?

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Hej!

Tack för alla svaren.
Vad synd att man inte kan byta ut smart mot en annan router.
Om man väljer att brygga.
Vad innebär det?
Är det att inkommande lan kabel som kommer från switchen (gemensamma för alla hyresgäster) i källaren är kopplad in i smarten? Sedan tar man en lan kabel från smarten in i sin egen router? Om det stämmer, innebär det att Telia inte kan gå in i min router? Kan Telias smart köra på både 2,4 och 5,0 ghz bandet?

Med vänlig hälsning

Putte333

Jo man kan ju byta ut smarten helt men då måste du tjata på Telia att skicka en separat telefoniadapter och TVn kommer jag inte ihåg om det fanns någon annan lösning till.

Bryggar du modemet så släpper den bara igenom trafiken till den interna sidan. Där kopplar du sen in din egna router som förser dina enheter med nät.

5GHz finns inte i TG799vn v.2.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för svaret.
Innebär det att jag inte har någon nytta av en router som har dualband om inte smarten har det?

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem

Min funkar bryggad till annan router fast ip telefonin är på telias router! ( funkar dock inte om du ska tv utbudetpå telias router).

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Hej!

Tack för svaret.
Innebär det att jag inte har någon nytta av en router som har dualband om inte smarten har det?

Med vänlig hälsning

Putte333

Nej, en annan router med eget wifi har inget att göra med smartens funktioner. Det är ju isf din egna router som står för det trådlösa nätverket så det spelar ingen roll om smarten har dual band eller inte..

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för alla svaren.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Min funkar bryggad till annan router fast ip telefonin är på telias router! ( funkar dock inte om du ska tv utbudetpå telias router).

Har du alltså testat att brygga och konstaterat att TVn slutar funka då ?

För vad jag kommer ihåg från det jag läste om detta när jag fick smarten var detta:

1. Man kan slippa smarten helt men då krävs det att man får en separat iptelefoni-adapter av Telia och IPTV går inte att använda.

2. Man kan brygga smarten för att använda egen router, iptelefonin går genom smarten men IPTV funkar fortfarande inte.

3. Man kan sitta där med sin smart och se på tv.

Stämmer detta fortfarande alltså ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;14608596']Har du alltså testat att brygga och konstaterat att TVn slutar funka då ?

För vad jag kommer ihåg från det jag läste om detta när jag fick smarten var detta:

1. Man kan slippa smarten helt men då krävs det att man får en separat iptelefoni-adapter av Telia och IPTV går inte att använda.

2. Man kan brygga smarten för att använda egen router, iptelefonin går genom smarten men IPTV funkar fortfarande inte.

3. Man kan sitta där med sin smart och se på tv.

Stämmer detta fortfarande alltså ??

Nej det stämmer inte och har aldrig stämt.

1. Vill du skippa Smart helt behövs självklart en annan voip-adapter. TV funkar oavsett detta.
2. Bryggar du Smart så funkar både voip och TV.
3. Ja det funkar det med.

Permalänk
Medlem

Vet ej men för mig funkar det bryggat och då används endast port 4 till annan router, Ip telefoni fungerar fortfarande via telias router!
Ip tv fungerar inte! iaf för mig isf måste det vara flera portar öppna på telias router men i bryggat läge så använd endast port 4 till annan router (och iptv använder nätverkskabel, därför fungerar det inte) I inte med TG 789 den inna Tg 799)

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Vet ej men för mig funkar det bryggat och då används endast port 4 till annan router, Ip telefoni fungerar fortfarande via telias router!
Ip tv fungerar inte! iaf för mig isf måste det vara flera portar öppna på telias router men i bryggat läge så använd endast port 4 till annan router (och iptv använder nätverkskabel, därför fungerar det inte) I inte med TG 789 den inna Tg 799)

Kopplar du TV-boxen till port1-3 på smart så kommer din TV att funka.
Självklart funkar det inte att koppla boxen till din egen router.

Permalänk

Jag har precis fått min thompsonrouter bryggad av telias support. Då får du internet enbart på port 4 som infocus säger och det löste alla problem jag hade med att få igång en ytterligare router kopplad till thompsonroutern.

Kör TV på port 1 f.n. och det fungerar utan problem. Vi använder inte telefoni alls, så jag kan inte kommentera kring hur det fungerar med denna lösning.

Har Thomson TG789 Vn.

Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |