Permalänk
Medlem

Köpråd? Netgear WNDR3400 N600

Såg denna i dagensfynd http://cdon.se/hemelektronik/netgear/netgear-wndr3400-n600-p2... och tänkte kolla om det är en bra router?

Vanligt användande sitter atm på en 100/10 lina men kommer att ha 250/100 i framtiden. Just nu bara en liten lägenhet om vill ha den ska nå i en 3a utan problem.

Finns det några stora nackdelar med den eller finns det någon annan router som är bättre i samma prisklass?

Permalänk
Medlem

Well, ganska dumt att köpa en router som inte ens har gigabitswitch om du ska ha 250/100 kanske?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Den routern är inte värd 300 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Well, ganska dumt att köpa en router som inte ens har gigabitswitch om du ska ha 250/100 kanske?

Vad är det som säger att den inte klarar av det? Vad är det jag ska kolla efter? Samt då antar jag att den iallafall klarar 100/100?

Skrivet av tarmdjur:

Den routern är inte värd 300 kr.

Har du några alternativ på en router som är värd 300 kr?

Permalänk
Medlem

Värd 300 är den definitivt. Finns routrar för mer som inte ens klarar 100mbit genomströmning. Och dessutom saknar Dual Band.

Men som sagt, den kommer dock aldrig klara MER än 100mbit pga portarna "fysiskt" inte är snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan gå in på http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view och kolla på de modeller som klarar minst önskad fart wan-lan och sedan leta reda på nån som är billig, men 300kr räcker antagligen inte till en ny enhet om den ska prestera minst 250Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan gå in på http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view och kolla på de modeller som klarar minst önskad fart wan-lan och sedan leta reda på nån som är billig, men 300kr räcker antagligen inte till en ny enhet om den ska prestera minst 250Mbit.

Okej, jag köper den där för tillfället. Den dagen jag fixar 250/100 fixar jag en ny router med :]

Permalänk
Medlem

Personligen har jag oerhört dålig erfarenhet av Netgear, men dom har kanske bättrat sig sista tiden.
Mig har dom iallafall förlorat som kund. Jag kör D-link och Asus.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Personligen har jag oerhört dålig erfarenhet av Netgear, men dom har kanske bättrat sig sista tiden.
Mig har dom iallafall förlorat som kund. Jag kör D-link och Asus.

Kände samma sak när jag köpte min Linksys för 8 år sen x) Tänkte bara det var dags att köpa nått billigt till laptopen och surfplattan egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Personligen har jag oerhört dålig erfarenhet av Netgear, men dom har kanske bättrat sig sista tiden.
Mig har dom iallafall förlorat som kund. Jag kör D-link och Asus.

Är det inte märkligt när det kommer till sådant som personliga erfarenheter av ett begränsat antal produkter; vi ser återkommande diametrala erfarenheter. Har inga synpunkter på din kommentar i sig, Asus gör t.ex. bra produkter, men jag har använt D-link och Netgear, utan tar den endast som ett tillfälle att nämna detta faktum. Spelar ingen roll vad det gäller, mobiltelefoner eller bredbandsdelare; går man till forum för produkt A så möter man på vägen in folk som säger att det var sista gången, nu blir det produkt B. Intresserad som man då är inför sitt framtida inköp går man till forumet för produkt B, och finner på vägen in folk som säger att det var sista gången, nu blir det produkt A.

För ett antal år sedan hade jag problem med uppdateringarna till en enklare D-Link, man vill oftast ha den senaste om inte annat så för åtgärdade säkerhetsproblem. Den senaste uppdateringen, då, sänkte bandbredden från 100 Mbps till runt 30 Mbps. Sedan var den bekvämt nog EOL. Så då blev det annat märke, även om just den modellen kunde ta DD-WRT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Är det inte märkligt när det kommer till sådant som personliga erfarenheter av ett begränsat antal produkter; vi ser återkommande diametrala erfarenheter. Har inga synpunkter på din kommentar i sig, Asus gör t.ex. bra produkter, men jag har använt D-link och Netgear, utan tar den endast som ett tillfälle att nämna detta faktum. Spelar ingen roll vad det gäller, mobiltelefoner eller bredbandsdelare; går man till forum för produkt A så möter man på vägen in folk som säger att det var sista gången, nu blir det produkt B. Intresserad som man då är inför sitt framtida inköp går man till forumet för produkt B, och finner på vägen in folk som säger att det var sista gången, nu blir det produkt A.

För ett antal år sedan hade jag problem med uppdateringarna till en enklare D-Link, man vill oftast ha den senaste om inte annat så för åtgärdade säkerhetsproblem. Den senaste uppdateringen, då, sänkte bandbredden från 100 Mbps till runt 30 Mbps. Sedan var den bekvämt nog EOL. Så då blev det annat märke, även om just den modellen kunde ta DD-WRT.

Haha, jo visst är det så alltid, anledningen till att jag varnade för Netgear, är på grund av att jag haft flera usb stickor från dom, som alla har blivit glödheta och gått sönder oavsett prisklass.
Jag köpte senare Netgears då absolut dyraste router, och den tappade nätet, segade ner och var riktigt dålig.
Jag uppdaterade den senare med ny programvara, men inte heller då blev det någon skillnad.
Jag köpte även D-links DIR-855 och dra ner till satan vilken skillnad, ingen nersegning, signalerna tränger genom väggarna hur lätt som helst, allt går perfekt helt enkelt.
På senare dagar så köpte jag även Asus RT-N56U, och även den är riktigt bra.
Dock inte på långa vägar så bra som DIR-855 på att tränga igenom väggar med sina signaler, men den fungerar fint till min mors lägenhet.
Själv bor jag i ett hus och här huserar just D-Link DIR-855.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Haha, jo visst är det så alltid, anledningen till att jag varnade för Netgear, är på grund av att jag haft flera usb stickor från dom, som alla har blivit glödheta och gått sönder oavsett prisklass.
Jag köpte senare Netgears då absolut dyraste router, och den tappade nätet, segade ner och var riktigt dålig.
Jag uppdaterade den senare med ny programvara, men inte heller då blev det någon skillnad.
Jag köpte även D-links DIR-855 och dra ner till satan vilken skillnad, ingen nersegning, signalerna tränger genom väggarna hur lätt som helst, allt går perfekt helt enkelt.
På senare dagar så köpte jag även Asus RT-N56U, och även den är riktigt bra.
Dock inte på långa vägar så bra som DIR-855 på att tränga igenom väggar med sina signaler, men den fungerar fint till min mors lägenhet.
Själv bor jag i ett hus och här huserar just D-Link DIR-855.

I princip blir de flesta usbdonglar varma eftersom de är för små för att kunna fungera bra, de begränsas ofta av att antenner inte ryms och går att placera med ½ våglängds avstånd vilket gör att mino fungerar sämre än det ska, usb lider även av effektbegränsningarna i porten, 500mA som delas, usb var inte tänkt för annat än signalöverföring från början och det är därför wifi/telefondonglar och hårddiskar ofta strular om de inte kopplas via en hub som strömförsörjer dem.
Inga wifidonglar har bra förutsättningar för att fungera och man bör bara se det som en sista utväg om man inte kan använda ett nätverkskort och har fri sikt till accesspunkten. Villl man absolut köra wifi via usb bör man i så fall i stället använda nått externt usbnätverkskort med bra (stora) antenner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.