Permalänk
Medlem

Tips på mekaniskt tangentbord

Hej! Jag har tänkt att köpa ett nytt då mitt medföljande microsoft tangentord gått sönder.
Har ni några tips på mekaniska tangentbord? De ända kraven jag har är att enter-knappen ska vara stor och gå ut i toppen till vänster(vill inte ha en vanlig liten enter-knapp) och att det inte får kosta över 800kr.

Tack!

Permalänk
Medlem

Åk till någon affär som ligger nära dig och känn skillnaden på de olika brytarna. Olika brytare ger helt olika känsla och vilka du gillar bäst är viktigt för ditt beslut.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Func KB-460 skulle jag säga till din budget!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB - GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming - Motherboard: MSI Z370-A PRO - RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Permalänk

CM Storm Quickfire är alla bra!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem

CM Storm Rapid-I.... borde väl komma snart

Annars corsair K-65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Åk till någon affär som ligger nära dig och känn skillnaden på de olika brytarna. Olika brytare ger helt olika känsla och vilka du gillar bäst är viktigt för ditt beslut.

Har koll på brytarna. Vill ha röd eller blå.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av CIocker:

Har koll på brytarna. Vill ha röd eller blå.

Bara att välja http://www.inet.se/kategori/657/speltangentbord/144/func

*edit dom har inga i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Har koll på brytarna. Vill ha röd eller blå.

Har haft blåa i ca. 1.5 år, saknar verkligen den taktila feedbacken när jag testat kompisars röda brytare. Kan ju också bara vart för att jag vant mig vid mycket feedback.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Jag har ett Corsair K65 och det bordet är sjukt gött! Bra byggkvalité och så är det väldigt skönt att skriva på jämfört med andra tangentbord.

Permalänk
Medlem

Håll dig bara borta från Q-Pad så är det lugnt!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Har haft blåa i ca. 1.5 år, saknar verkligen den taktila feedbacken när jag testat kompisars röda brytare. Kan ju också bara vart för att jag vant mig vid mycket feedback.

Jag känner samma sak. Samtidigt så är det skönt att kunna "flyta" på tangenten när man spelar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Håll dig bara borta från Q-Pad så är det lugnt!

Varför är de dåliga? Min bror har Q-Pad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Har haft blåa i ca. 1.5 år, saknar verkligen den taktila feedbacken när jag testat kompisars röda brytare. Kan ju också bara vart för att jag vant mig vid mycket feedback.

Vad menar du?

Permalänk

jag sitter i samma sits som du och har fastnat för Func KB-460 kolla upp det bra pris röda brytare osv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelseriesFTW:

jag sitter i samma sits som du och har fastnat för Func KB-460 kolla upp det bra pris röda brytare osv!

Det jag tittar på. Verkar ju nice. Dessutom ser det bra ut och har inte 5500000 onödiga effekter som razer har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Håll dig bara borta från Q-Pad så är det lugnt!

Har ett Qpad MK-85, tycker inte de är nå fel alls på de

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB - GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming - Motherboard: MSI Z370-A PRO - RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Vad menar du?

Att när man trycker ner en tangent så känns det verkligen precis när den registrerar klicket, och ger en del ljud. Saknar det med röda brytare.

Skrivet av Rasmus18:

Har ett Qpad MK-85, tycker inte de är nå fel alls på de

Själv har jag MK-80 (typ exakt samma tangentbord med röda brytare), riktigt bra byggkvalité och känsla över det.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

CM Storm Quickfire Rapid eller Quickfire XT om du vill ha numpad. Orkar knappt dra igenom detta längre men det är byggt av Costar som bygger Filcotangentborden som kostar dubbelt så mycket Riktig kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Själv har jag MK-80 (typ exakt samma tangentbord med röda brytare), riktigt bra byggkvalité och känsla över det.

Håller med, sitter med QPAD MK-85 och det är utan tvekan det bästa tangentbordet för spel som jag ägt.
För skrivande tycker jag däremot bäst om mitt IBM tangentbord från 1986 med det åker inte fram så ofta.

Edit: såg att OP hade en budget på 800spänn vilket nog inte ger nåt mekaniskt alls som är något att ha >,<

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen fått smak för Alp brytare, har ett med eftertraktade Salmon brytare men som andra säger så måste man prova innan man bestämmer sig.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AsakuroX:

Håller med, sitter med QPAD MK-85 och det är utan tvekan det bästa tangentbordet för spel som jag ägt.
För skrivande tycker jag däremot bäst om mitt IBM tangentbord från 1986 med det åker inte fram så ofta.

Edit: såg att OP hade en budget på 800spänn vilket nog inte ger nåt mekaniskt alls som är något att ha >,<

Johodu, läs mitt inlägg över ditt Ger inte bara något bra utan något RIKTIGT bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av AsakuroX:

Håller med, sitter med QPAD MK-85 och det är utan tvekan det bästa tangentbordet för spel som jag ägt.
För skrivande tycker jag däremot bäst om mitt IBM tangentbord från 1986 med det åker inte fram så ofta.

Edit: såg att OP hade en budget på 800spänn vilket nog inte ger nåt mekaniskt alls som är något att ha >,<

cm stom quickfire tk kostar 849:- på inet, op kanske kan skaka fram en femtilapp till

Permalänk
Skrivet av CIocker:

Det jag tittar på. Verkar ju nice. Dessutom ser det bra ut och har inte 5500000 onödiga effekter som razer har.

Sitter själv med ett Kb 460, billigt och jag har inte haft några problem alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

cm stom quickfire tk kostar 849:- på inet, op kanske kan skaka fram en femtilapp till

Jovars, en femtiolapp har man väl råd att lägga till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Jovars, en femtiolapp har man väl råd att lägga till

Skickades från m.sweclockers.com

Corsair k65 är billigare än tk och bättre kvalite enligt mig. Om du får tag på ett rapid är det väldigt bra också...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1974428

Edit: Angående Qpad tycker jag att de känns väldigt plastiga (inte bra plast) och får bara känslan att de kan gå sönder när som helst. Bara känsla, har inte erfarenhet från det. Därför föredrar jag nästan alltid nått annat märke.

Permalänk
Skrivet av CIocker:

Varför är de dåliga? Min bror har Q-Pad

Jag köpte ett Qpad mk-50 med MX-brown, tycker den är grym. Jag åkte direkt till Qpads kontor i Stockholm och provade alla deras varianter på brytare och tangentbord och fastnade för mk-50 med bruna brytare, 700 :- betalade jag, och det var väl snart 3 år sedan.

Jag har också kravet på 'riktig' enter-knapp, och för 3 år sedan fanns det inte många andra att välja på men jag är fortfarande sjukt nöjd.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Quickfire Rapid TK - vill bara säga att testa dessa bord innan du köper. TK serien är i ren plast och har inte tyngden i basplattan så det känns inte alls så kvalitet-skönt som många andra. Detta ger det en annan karaktär när man hanterar det. Tycker också att valet av plast genererar ett "billigt" helhetsintryck.
Mitt QuickFire Rapid hade ett par döda tangenter. Dog efter ett par månader. Var ett välkänt problem med dem. Annars var detta tangentbord grymt.

Har själv riktigt mycket gott att säga om både Corsair och QPad. Mycket gedigna tangentbord samt företag med schysst service.
Sitter just nu med ett Corsair K70 och ett Filco majestouch Ninja TK. Hade ett QPad MK80 ett bra tag innan jag sålde för att testa ett par andra tangentbord.
Har inget positivt att säga om Razers tidigare tangenbord förutom drivrutinerna. Smidigaste av de jag testat. inte testat 2013 eller 2014 serien dock. Det som störde mig mest var kvaliteten på tangentbordet, dålig NKRO, gnagande tangenter - tangenterna satt för tätt och detta ledde till att de gnagde på varandra. Sedan är de väldigt breda och detta är något jag försöker att alltid hitta - smala tangentbord soom inte har USB eller sound passthrough på höger sidan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Quickfire Rapid TK - vill bara säga att testa dessa bord innan du köper. TK serien är i ren plast och har inte tyngden i basplattan så det känns inte alls så kvalitet-skönt som många andra. Detta ger det en annan karaktär när man hanterar det. Tycker också att valet av plast genererar ett "billigt" helhetsintryck.
Mitt QuickFire Rapid hade ett par döda tangenter. Dog efter ett par månader. Var ett välkänt problem med dem. Annars var detta tangentbord grymt.

Har själv riktigt mycket gott att säga om både Corsair och QPad. Mycket gedigna tangentbord samt företag med schysst service.
Sitter just nu med ett Corsair K70 och ett Filco majestouch Ninja TK. Hade ett QPad MK80 ett bra tag innan jag sålde för att testa ett par andra tangentbord.
Har inget positivt att säga om Razers tidigare tangenbord förutom drivrutinerna. Smidigaste av de jag testat. inte testat 2013 eller 2014 serien dock. Det som störde mig mest var kvaliteten på tangentbordet, dålig NKRO, gnagande tangenter - tangenterna satt för tätt och detta ledde till att de gnagde på varandra. Sedan är de väldigt breda och detta är något jag försöker att alltid hitta - smala tangentbord soom inte har USB eller sound passthrough på höger sidan!

Läst på och beställt nu. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Läst på och beställt nu. Tack!

Vad blev det?