Anordna lan för ca 50 pers., vad behöver man? Tips & råd uppskattas

Permalänk
Medlem

Anordna lan för ca 50 pers., vad behöver man? Tips & råd uppskattas

Tjenare grabbar!

Jag och några kompisar är sugna på att anordna ett lan, i Luleå. Där vi hade tänkt anordna finns det fiber (trådlöst 60/60). Vi tänkte att det blir ett typ 50 pers lan.

Vad är det man ska tänka på?
Vad behöver man?
Vettigt inträdespris?
Kostnader?
Sponsorer?
Marknadsföring?

Förtydligad rubrik
Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Inaktiv

Vettigt nätverk är väl A och O.

Permalänk
Avstängd

Kanske 70 kr per person men då får ni ha tävlingar med vettiga priser också.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

Ett vettigt inträdepris vore väl att dela kostnaderna på hur många som kommer och lägg på lite om du vill göra vinst...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikFre:

Tjenare grabbar!

Jag och några kompisar är sugna på att anordna ett lan, i Luleå. Där vi hade tänkt anordna finns det fiber (trådlöst 60/60). Vi tänkte att det blir ett typ 50 pers lan.

Vad är det man ska tänka på?
Vad behöver man?
Vettigt inträdespris?

Lite punkter som bör vara klara rätt tidigt är:

Lokal - Vart kan ni hålla hus? Kolla hur många personer som får vistas i lokalen.
El - Hur ska datorerna få el?
Nätverk - Hur ska ni strukturera ert nätverk och vart får ni tag på utrustning.
Kablar, bord och diverse - Kan låta enkelt men det är viktiga saker att ha klart långt innan LANet.

Lycka till och ladda gärna upp bilder hur det gick!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Se till att internet fungerar, se till att elen fungerar. Var JÄTTENOGA med att alla inte kopplar in sig på samma fas så att en säkring går. Ta reda på hur det ser ut i lokalen och se till att dra ut grendosor osv till platserna så att ingen ens kommer på tanken att koppla fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Där vi hade tänkt anordna finns det fiber (trådlöst 60/60)

Vad menar du?

Citat:

Vad är det man ska tänka på?

Se till så att ni inte sätter för många användare på samma säkring

Citat:

Vad behöver man?

Ett par switchar, beroende på hur det set ut kan ni behöva en router alternativt något som sköter DHCP-lånen.
Ett par grenkontakter, ett par sopkorgar, städredskap

Citat:

Vettigt inträdespris?

50kr

Visa signatur

ownage

Permalänk
Medlem

Ska alla sitta på trådlöst?!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Ska alla sitta på trådlöst?!

Nej! Nog drar vi kablage!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Medlem

Vilka switchar ska man köpa?

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Medlem

Gigabits switchar är nog det som gäller med tanke på hur mycket trafik som kommer att gå igenom (en eller flera).
Om ni ska ha internet kommer ni behöva nån form av router.

Vad menar du med trådlös, fattar inte riktigt hur det har med saken att göra om ni ska använda kablar?

Dessutom det vanliga, kör inte alla datorer på en Fas och/eller Säkring för då kommer ni säkert ha avbrott i spelandet.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att en vanlig konsumentrouter antagligen inte pallar 50+ pers, så ni kommer nog behöva köra en dator med PfSense el. dylikt. Det brukar dock inte kosta mer än ett extra diskret nätverkskort, så länge man har en stationär dator över (behöver inte vara någon monsterdator alls).

Permalänk
Medlem

(Ledsen om jag tränger mig på TS, du får skälla ut mig isådana fall)

Jag hade också tänkt att anordna ett LAN.
Vi blir ca 4-6 st LANet blir lokalt med andra ord skall vi bara vara anslutna till varandras datorer.
Vad behöver vi?
Jag har ett elverk som kan lämna mellan 2000-2400watt som skall driva åt oss
Jag har även en router med 4 LANportar/ethernet.
Vi saknar dock internet-tillgång.
Så vad mer?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Gigabits switchar är nog det som gäller med tanke på hur mycket trafik som kommer att gå igenom (en eller flera).
Om ni ska ha internet kommer ni behöva nån form av router.

Vad menar du med trådlös, fattar inte riktigt hur det har med saken att göra om ni ska använda kablar?

Dessutom det vanliga, kör inte alla datorer på en Fas och/eller Säkring för då kommer ni säkert ha avbrott i spelandet.

Vi hade tänkt ha det på en skola med fiber, har inte testat med kabel. Har bara testat internet med trådlöst därför jag skrev ''trådlöst 60/60''. Men vad rekommenderar ni för router? Det är ju trådlöst internet på skolan, för det är en sådan kallad ''mac skola''.

Kan man köpa typ en sådan switch, eller är dom för dåliga?
http://www.tradera.com/item/121405/207967441/cisco-switch-48-...

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Tänk på att en vanlig konsumentrouter antagligen inte pallar 50+ pers, så ni kommer nog behöva köra en dator med PfSense el. dylikt. Det brukar dock inte kosta mer än ett extra diskret nätverkskort, så länge man har en stationär dator över (behöver inte vara någon monsterdator alls).

Håller på att bygga ihop en server av mina gamla komponenter, kan ju säkert använda den.

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikFre:

Vi hade tänkt ha det på en skola med fiber, har inte testat med kabel. Har bara testat internet med trådlöst därför jag skrev ''trådlöst 60/60''. Men vad rekommenderar ni för router? Det är ju trådlöst internet på skolan, för det är en sådan kallad ''mac skola''.

Så länge ni får trådat till nätverket från skolan så är det bra, för om ni skall spela över internet i ett spel som är delay beroende så är trådat Viktigt, Viktigt, Viktigt (d.v.s ping kan förstöra ens spel upplevelse).

Citat:

Kan man köpa typ en sådan switch, eller är dom för dåliga?
http://www.tradera.com/item/121405/207967441/cisco-switch-48-...

Jag är ingen expert på switchar rättare saft cisco, men det ser ut som det skulle fungera men det är ju 48 portar, skulle inte räkna med dedär 4 SFP.

"the 48 10/100/1000BASE-T ports can burst to Gigabit Ethernet line rate and share 12 Gbps of capacity (6 Gbps full-duplex) into the switching fabric."
Den raden har jag lite svårt att tolka, om det är en utgång eller hela switchen som de pratar om.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

(Ledsen om jag tränger mig på TS, du får skälla ut mig isådana fall)

Jag hade också tänkt att anordna ett LAN.
Vi blir ca 4-6 st LANet blir lokalt med andra ord skall vi bara vara anslutna till varandras datorer.
Vad behöver vi?
Jag har ett elverk som kan lämna mellan 2000-2400watt som skall driva åt oss
Jag har även en router med 4 LANportar/ethernet.
Vi saknar dock internet-tillgång.
Så vad mer?

Effekten borde räcka till 6 datorer, men inte så mycket mer.
Är det i något uthus med dieselaggregat?
Din beskrivning är väldigt luddig.
Och lana utan internet är rätt meningslöst om det inte är retrospel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

"the 48 10/100/1000BASE-T ports can burst to Gigabit Ethernet line rate and share 12 Gbps of capacity (6 Gbps full-duplex) into the switching fabric."
Den raden har jag lite svårt att tolka, om det är en utgång eller hela switchen som de pratar om.

Det är den maximala bandbredden som switchen kan hantera. Dvs. 6st användare kan maxa sina gigabit-portar i båda riktningarna. Inget monster och frågan är om det inte är bättre med några flera mindre switchar än att dra allas nätverskablar till en central punkt.

Se till att kärnfunktioner i infrastrukturen har en egen säkring. Typ router, masterswitch, projektor, ljud osv. Så att inte hela lanet slås ut.

När ni marknadsför er så sikta in er på den målgrupp ni vill nå. Sätt lappar och prata på fritidsgårdar, facebook, skola

Försök med lokala sponsorer, folk ni känner. Prata för vad de som sponsrar får ut, hur många som ska komma. Försök med tillverkare av gaming-tillbehör.

Permalänk
Medlem

tolkar texten som att switchen klarar av 6 Gbps som 48 användare delar av. Inte att 6st av 48 kan maxa sin capacitet.

Permalänk
Rekordmedlem

Om ni använder Cisco eller någon annan form av avancerad switch (och även routerlösningen) så se till att nån kan hantera dem också, det är inte nödvändigtvis som att koppla in hemmadelar och tro att det bara fungerar, delarna kan behöva konfigureras så det är ju bra om man övar på att sätta upp det och har ett hum om hur man får igång nätverket.
Är det på en skola så bör ni även kolla upp om det är nån brandvägg eller annat som behöver handpåläggning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanse:

tolkar texten som att switchen klarar av 6 Gbps som 48 användare delar av. Inte att 6st av 48 kan maxa sin capacitet.

Tolkar det på samma vis, men då är det ju endast 48 gigabait portar med 6/48 = 0,125Gbps totalt. (Gbps som i bit eller byte?)
Inte för att alla skulle använda sin port fullt ut på samma gång.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Effekten borde räcka till 6 datorer, men inte så mycket mer.
Är det i något uthus med dieselaggregat?
Din beskrivning är väldigt luddig.
Och lana utan internet är rätt meningslöst om det inte är retrospel.

Ah sorry.
Jo vi är för tillfället fyra stycken som tänkte LANa ute i skogen en varm och trevlig sommarkväll.
Elverket drives med etanol (E85).
Hm jasså? för vi skall bara köra mot varandra, andra spelare över nätet är vi alltså INTE intresserade av.
Vi hade tänkt oss antingen COD WAW eller BF BC2.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Ah sorry.
Jo vi är för tillfället fyra stycken som tänkte LANa ute i skogen en varm och trevlig sommarkväll.
Elverket drives med etanol (E85).
Hm jasså? för vi skall bara köra mot varandra, andra spelare över nätet är vi alltså INTE intresserade av.
Vi hade tänkt oss antingen COD WAW eller BF BC2.

Ni kan väl testa att koppla upp det hemma först, bara dra ur kabeln till internetanslutningen och se vad som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om att det finns flera likadana trådar, använd sökfunktionen så kommer ni hitta många svar på precis identiska frågor..
Kanske inte så mycket du med elverket, men TS iallafall.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Tolkar det på samma vis, men då är det ju endast 48 gigabait portar med 6/48 = 0,125Gbps totalt. (Gbps som i bit eller byte?)
Inte för att alla skulle använda sin port fullt ut på samma gång.

det är gigabit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ni kan väl testa att koppla upp det hemma först, bara dra ur kabeln till internetanslutningen och se vad som händer.

Det hade ju varit en idé faktiskt, så att man inte gör hela jobbet förgäves.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ah sorry.
Jo vi är för tillfället fyra stycken som tänkte LANa ute i skogen en varm och trevlig sommarkväll.
Elverket drives med etanol (E85).
Hm jasså? för vi skall bara köra mot varandra, andra spelare över nätet är vi alltså INTE intresserade av.
Vi hade tänkt oss antingen COD WAW eller BF BC2.

Ja, som sagt elen borde räcka sålänge ni inte har monsterburkar eller drar igång element eller matlagning.

Ingen aning om de spelen, kolla så de går att köra i lan offline bara.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, som sagt elen borde räcka sålänge ni inte har monsterburkar eller drar igång element eller matlagning.

Ingen aning om de spelen, kolla så de går att köra i lan offline bara.

Men....Vi hade ju tänkt att koppla in Friends Arena i Stockholm Nattetid, samtidigt som dom har konsert där inne.
Hah, skämtåsido nej jag gissar på att varje dator kanske drar 3-400 watt, så det borde vara lungt.
Och givetvis testas valt spel i offline LAN läge, innan verkställning av plan sker.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Vi har precis haft ett LAN denna helg med 100 platser. Vårt inträde kostar 100kr och vi har 1Gbit lina med 100Mbit switchar till deltagarna.
Vi har priser i 2 turneringar, CS och LoL. vardera ca 250-500kr per person (10 priser totalt). Högtalare och annat har vi också.
Ström, räkna med minst 400watt per person. Vi har 3 stycken 3fas ledningar till 100 pers, så 2 stycken kan ni nog klara er på.

Allt som allt kostar varje LAN vi sätter upp ca 8000kr mer eller mindre beroende på utrustning vi behöver samt priser. Och vi får då ALL nätverksutrustning gratis, även elutrustning gratis. Skulle annars kosta oss 5000kr för el och säkert 10 000kr för nätverk (vi har cisco utrustning).

Lycka till.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Men....Vi hade ju tänkt att koppla in Friends Arena i Stockholm Nattetid, samtidigt som dom har konsert där inne.
Hah, skämtåsido nej jag gissar på att varje dator kanske drar 3-400 watt, så det borde vara lungt.
Och givetvis testas valt spel i offline LAN läge, innan verkställning av plan sker.

Rekommenderar att skaffa ca 50 meter kabel så att ni slipper sitta och lyssna på elverket ^^

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599