Playstation 4 klår Xbox One för fjärde månaden i rad på Microsofts hemmaplan

Permalänk
Datavetare
Skrivet av igelkotte:

Jag tror du överdriver PS2:ans prestanda jag tror inte PS2 kunde rendera bättre grafik än samtida pc då. Många renderade pc spel i 1280x1024 då också och vad gjorde PS2? PS2 saknar både grafik- och ramminne för att kunna jämföras mot en dator. Likaså tror jag inte cpu kraften skulle räcka till att driva exempelvis strategi spel på ett lika bra sätt som en pc kunde då.

Bara för att PS2 kan beräkna en sak 15 gånger bättre än en pc innebär det inte att den klår en pc.

Har redan sagt att just upplösning beror av flaskhalsar som i princip helt och hållet ligger i GPU-delen och således inte påverkas av drivare och annan "overhead" som PC har men konsoler saknar. Om du använder upplösning som måttstock så blir slutsatsen att iPad3 och senare definitivt spöar de flesta av dagens PC-riggar då iOS-spelen kan köras i 2048x1536.

Vad PS2 kunde göra var att hantera mer komplexa miljöer, fler trianglar etc. Den var optimerad för att köras på dåtiden TV-apparater, vilket betydde 480/576 (NTSC/PAL) pixels i höjdled. De miljöer som fanns i PS2 spel som Tekken Tag, SSX, Ico, m.fl. hade inte kunna köras på dåtiden PC-maskiner då de helt enkelt inte hade stöd för vertex-shared (många subtila animationer) och inte nog med kapacitet för att rendera karaktärer med lika många trianglar. iOS-spelen är exakt samma historia, de har en geometrikomplexitet som ligger på PS2 nivå, men de ser ändå mycket bättre ut tack vare högupplösta texturer, riktigt hög upplösning och effekter som displacementmapping och liknade (som inte ens PS3 kan utföra) ger i vissa lägen en illusion av finmaskig geometri.

Jämför med spel som Unreal Tournament och andra 3D-spel från den tiden, visst gick de att köra i 1024x768 om man hade ett top-of-the-line grafikkort från den tiden, men titta hur många polygoner karaktärer och omgivning är renderade med, det är extremt simpel geometri som man smackat på texturer på och det finns inga animeringar i själva 3D-meshen på karaktärer eller omgivning. PC-spelen gick i högre upplösning, men PS2 spelen hade mer levande världar tack vare att den enheten kunde hantera många fler polygoner (tack vare sin, för tiden, höga flyttals-kapacitet). Hela 3D-pipelinen i PS2 var programmerbar på ett sätt som PC GPUerna inte hade stöd för förrän ett tag efter DX 8.x släpptes.

Gick PC ikapp och förbi? Definitivt, på denna tid var utvecklingen på både CPU och GPU-sidan otroligt snabb. Men nu var frågan bara hur PS2 stod sig vid release.

Även Xbox360/PS3 låg före PC, men framförallt PS3 har alltid begränsats av att den GPU som sitter i den är för klen för den CPU man stoppade i. Både Xbox360 och PS3 har också lidit av att få spel-utvecklare kunnat hantera alla CPU-trådar som finns i dessa konsoler, 8st i PS3 (2 PPC trådar och 6 SPE-trådar, finns 7 SPEer men en är reserverad för OSet) och 6st i Xbox360.

Har man däremot testat att köra Linux på PS2 och/eller PS3 så kanske man inte är så imponerad av prestanda, ens jämfört med samtida PC. Det är helt korrekt då framförallt PS2 var helt och hållet designad från scratch för att göra en enda sak: köra spel. Som generell PC matchar en PS2 kanske en dator från ~1997-1998, framförallt hade PS2 väldigt lite RAM jämfört med en PC men CPU-delen var inte heller speciellt imponerande sett ur det perspektivet, den var helt enkelt bara designad för att köra 3D-spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Du bör nog läsa om vad jag skrev eller slå upp betydelsen på "föga förvånande"

Oj får ursäkta läste lite galet, sovit dåligt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Att du avfärdar det utförliga svaret som du fick av "virtual void" är lite som att ifrågasätta om Bobby Fischer kunde spela schack.

Jag var inte nöjd med det utförliga svaret Jag ifrågasätter att man troligtvis kört en "benchmark" och PS2 vunnit överlägset på den mot pc och vips då är PS2 tydligen bäst.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har redan sagt att just upplösning beror av flaskhalsar som i princip helt och hållet ligger i GPU-delen och således inte påverkas av drivare och annan "overhead" som PC har men konsoler saknar. Om du använder upplösning som måttstock så blir slutsatsen att iPad3 och senare definitivt spöar de flesta av dagens PC-riggar då iOS-spelen kan köras i 2048x1536.

Vad PS2 kunde göra var att hantera mer komplexa miljöer, fler trianglar etc. Den var optimerad för att köras på dåtiden TV-apparater, vilket betydde 480/576 (NTSC/PAL) pixels i höjdled. De miljöer som fanns i PS2 spel som Tekken Tag, SSX, Ico, m.fl. hade inte kunna köras på dåtiden PC-maskiner då de helt enkelt inte hade stöd för vertex-shared (många subtila animationer) och inte nog med kapacitet för att rendera karaktärer med lika många trianglar. iOS-spelen är exakt samma historia, de har en geometrikomplexitet som ligger på PS2 nivå, men de ser ändå mycket bättre ut tack vare högupplösta texturer, riktigt hög upplösning och effekter som displacementmapping och liknade (som inte ens PS3 kan utföra) ger i vissa lägen en illusion av finmaskig geometri.

Jämför med spel som Unreal Tournament och andra 3D-spel från den tiden, visst gick de att köra i 1024x768 om man hade ett top-of-the-line grafikkort från den tiden, men titta hur många polygoner karaktärer och omgivning är renderade med, det är extremt simpel geometri som man smackat på texturer på och det finns inga animeringar i själva 3D-meshen på karaktärer eller omgivning. PC-spelen gick i högre upplösning, men PS2 spelen hade mer levande världar tack vare att den enheten kunde hantera många fler polygoner (tack vare sin, för tiden, höga flyttals-kapacitet). Hela 3D-pipelinen i PS2 var programmerbar på ett sätt som PC GPUerna inte hade stöd för förrän ett tag efter DX 8.x släpptes.

Gick PC ikapp och förbi? Definitivt, på denna tid var utvecklingen på både CPU och GPU-sidan otroligt snabb. Men nu var frågan bara hur PS2 stod sig vid release.

Även Xbox360/PS3 låg före PC, men framförallt PS3 har alltid begränsats av att den GPU som sitter i den är för klen för den CPU man stoppade i. Både Xbox360 och PS3 har också lidit av att få spel-utvecklare kunnat hantera alla CPU-trådar som finns i dessa konsoler, 8st i PS3 (2 PPC trådar och 6 SPE-trådar, finns 7 SPEer men en är reserverad för OSet) och 6st i Xbox360.

Har man däremot testat att köra Linux på PS2 och/eller PS3 så kanske man inte är så imponerad av prestanda, ens jämfört med samtida PC. Det är helt korrekt då framförallt PS2 var helt och hållet designad från scratch för att göra en enda sak: köra spel. Som generell PC matchar en PS2 kanske en dator från ~1997-1998, framförallt hade PS2 väldigt lite RAM jämfört med en PC men CPU-delen var inte heller speciellt imponerande sett ur det perspektivet, den var helt enkelt bara designad för att köra 3D-spel.

Det du skriver stämmer säkert. Men det jag ville komma fram till är att genomsnittsprestandan skulle vara riktigt dålig på PS2 mot en PC. Men självklart gjorde PS2 det den skulle riktigt bra.

Jag kan såklart inte minnas hur det såg ut vid relase men jag står fast vid det jag skrev ovanstående. Och jag har heller inte sett några Benchmarks där jag kan göra någon jämförelse mellan PS2 och PC.

Men vad var värsta grafikkortet till pc när PS2 kom? Enligt vad jag hittar kom Nvidia RIVA TNT2 kom 1998 och kan troligtvis köra GTA3 i 1024x768 i rimlig fps. Vad var bästa Cpu då? Hur nedbantat var GTA3 till PS2?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Orka älta emot på lekmans nivå när du utförligt får beskrivet av en person vars tekniska kunnande motsvarar 15 personer på din egen nivå (min med för den delen ) so no offence.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vinst gör dom i alla fall till skillnad från Nintendo och Sony.
Men det är bara att hoppas det försäljningen jämnar ut sig med tiden så vi får 3 konsoller även nästa gen.

Ehh, direkt fel!
Microsoft tjänar pengar men inte på sin Xbox...
Samma sak gäller Sony, de tjänar ingen på sin Underhållningssektion men gör riktigt stora vinster i den finansiella sektionen.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch